
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... ?oid=12468
,_,/ukka
.....oho,aika paljon.Minun appiukko ajaa noin 500km vuodessa,eli tankillisenPavlovits kirjoitti:Appiukolla on 22 vuotta vanha pikkupösö, jolla on viime vuosina ajanut noin 1000 km vuodessa. Tuossa ei tuo 10-20% valmistusosuus pitäne paikkaansa.
No sanotaanhan siinä samassa jutussa, tosin vasta aivan lopussa, että jos on valinnut markkinoiden vihreimmän auton, niin laskennalllinen romutusikä olisi vasta 19 vuotta. (Riittäisikö, että valitsen seuraavan autoni väriksi mahdollisimman kirkkaan vihreän, että minulla on markkinoiden vihrein auto?),_,/ukka kirjoitti:Nyt on homma tutkittu, tulos on yllättävä, luonnon kannalta bensa auto olisi järkevintä romuttaa 4 vuoden välein![]()
Keskiverto Kauppalehden lukija lienee keskimääräistä suomalaista ostovoimaisempi henkilö, jolla on varaa uusia ajokkinsa muutaman vuoden välein. Tuollaiset jutut voivat hyvinkin palvella uusien autojen myynninedistämistä, kun arvon rahamiehet ja -naiset haluavat ostaa itselleen hyvän omantunnon noista ympäristöasioista. Ja pitäähän autokauppiaankin elää ja saada ne teollisuuden tuottamat uudet autot myytyä jonnekin. Kylläpä kävisi autoalalla parku, jos kaikki päättäisivät ykskaks pitää nykyistä autoaan vielä seuraavat viisi vuotta, kymmenen vuotta, viisitoista...Ukki kirjoitti:Olisiko autokauppiaat olleet jotenkin mukana tutkimuksessa. Taitaa olla sitä risupartavihreiden ja autotuojien/kauppiaiden yhteistä hömppäviihdettä.
Tämäkin vielä. Joskus 1970-luvun hämärissä ajeltiin alle 1000 kg painavilla katiskoilla, jotka kuluttivat bensaa ajotyylistä riippuen 7-10 litraa sataselle, ja nämä nykyiset vehkeet eivät vie samalla tavoin ajettuna kovinkaan paljon vähemmän, mutta painavat reilusti yli tuhat kiloa tyhjänäkin, ja onhan niissä sitten näitä ilmastointeja sun muita kivoja juttuja. Millainen talousihme siitä syntyisikään, jos tehtäisiin jokin tyypillinen 70-luvun auto, vaikkapa Opel Kadett, hyödyntäen uusinta moottoriteknologiaa mutta jättäen kaikki muut nykyajan herkut pois? Eihän sellaista tietenkään voitaisi tehdä, kun pitäisi jättää kaikki airbagit, luistonestot ja ajonvakautusjärjestelmät pois, ja nykyautoilija tuntisi olonsa kovin turvattomaksi ilman niitä, ja eikös ne ala olla jo pakollisiakin?Lada-Jussi kirjoitti:eikös nykyään polttoaineen kulutus vain nouse, autot painaa enemmän ja koneet käyttää auton liikuttamisen lisäksi entistä enemmän kaikkea muuta kivaa, ilmastoinnit, tehostimet yms.
Tervehdykset toivottelen.,_,/ukka kirjoitti:No niin, nyt vain odotellaan sitten, että tulisi tutkimus joka todistaisi päinvastaista kuin mitä avausviestiin linkittämäni.
,_,/ukka