Koneistamossa kävin kysymässä, niin hintaa olis tullu yli 400€!!!!
Kardaanin lyhennys/pidennys
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Kardaanin lyhennys/pidennys
Siirtyi Nivassa jakolaatikko taaksepäin noin 8cm, joten pitäis lyhentää takakardaania, ja pidentää etukardaania . Mahtaako onnistua kotikonstein? onko kukaan tehnyt? Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan
Koneistamossa kävin kysymässä, niin hintaa olis tullu yli 400€!!!!
ei kiitos 
Koneistamossa kävin kysymässä, niin hintaa olis tullu yli 400€!!!!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
Hitsaat kasaan suoran kulmaraudan päällä, niin voi tulla jopa suora, jos tähdet ovat suotuisat
Katsastukseen vaaditaan varmaan jotain selvitystä hitsauksen lujuudesta?
Katsastukseen vaaditaan varmaan jotain selvitystä hitsauksen lujuudesta?
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
ite tei omaan rojektiin näin:
koululla vedin vannesahalla poikki (tulee suorat päät) otin isoimman kulmaraudan hyllystä ja hitsasin sen päällä kasaan. (eka pienet hepit sopivan matkan välein ja sitten kokokierros, kannattaa jättää pieni ilmarako niin hitsaantuu läpi hyvin) ei se ainakaan vielä ole tuntunut täristävän. kannattaa tehä joku reikä siihen kardaanii (esim6mm) muuten kun viimein saat kierrettyä hitsillä ympäri, se mossahtaa sauman lopusta, koska sisään tulee armoton paine, ja säilöntä rasvat palaa sisällä. sitten vaan kun se on jäähtynyt niin heppaat sen reiän kempillä umpeen ja se on siinä
ensin aion vetää sorvissa poikki ja kellottaa siinä, mutta ei ammattkoululla olut niin isoja sorveja että olis riittäny karaporaus, taikka edes istukkan poraus, ja muutenkin tukilaakerin virittelyssä ja kellotuksissa olis mennyt hermot.
niin ja kyseisen carinan kardaanissa olis ollut myös semmonen säätö, siinä menee 2 putkea sisäkkäin ja kumit välissä siitä sitten pystyy ainakin pari senttiä säätään painamalla prässillä kasaan, mutta ei se tässä tapauksessa piisannut
koululla vedin vannesahalla poikki (tulee suorat päät) otin isoimman kulmaraudan hyllystä ja hitsasin sen päällä kasaan. (eka pienet hepit sopivan matkan välein ja sitten kokokierros, kannattaa jättää pieni ilmarako niin hitsaantuu läpi hyvin) ei se ainakaan vielä ole tuntunut täristävän. kannattaa tehä joku reikä siihen kardaanii (esim6mm) muuten kun viimein saat kierrettyä hitsillä ympäri, se mossahtaa sauman lopusta, koska sisään tulee armoton paine, ja säilöntä rasvat palaa sisällä. sitten vaan kun se on jäähtynyt niin heppaat sen reiän kempillä umpeen ja se on siinä
ensin aion vetää sorvissa poikki ja kellottaa siinä, mutta ei ammattkoululla olut niin isoja sorveja että olis riittäny karaporaus, taikka edes istukkan poraus, ja muutenkin tukilaakerin virittelyssä ja kellotuksissa olis mennyt hermot.
niin ja kyseisen carinan kardaanissa olis ollut myös semmonen säätö, siinä menee 2 putkea sisäkkäin ja kumit välissä siitä sitten pystyy ainakin pari senttiä säätään painamalla prässillä kasaan, mutta ei se tässä tapauksessa piisannut
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
Kiitos vastauksista! Enköhän noilla selviä... Jos täristää niin tasapainottaa putkiklemmareilla
... kuulemma yleinen tapa.
Voisin kokeilla kardaanin sisään pistää toisen putken tiukalla sovitteella, niin tulee vahvempi ja ehkä suorempi...
Voisin kokeilla kardaanin sisään pistää toisen putken tiukalla sovitteella, niin tulee vahvempi ja ehkä suorempi...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
¨tuosta tasapainotuksesta, kaverin faija kertoi että siihen klemmarin ja garnaanin väliin pieni paino ajelee ja hakee ne painojen paikat ja sit heppaa kiinni kun on löytyny. nöin se siis menee
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
niin tai pelkkiä klemmareita, siinä se kiristys molkki tasapainottaa jo hiukan
niin unohdin vielä mainita että vetää ennen katkasua kartaanin kylkeen suoran viivan jollain ja sitten kun räkii kii niin kahtoo viivan kohalleen, hitsattuja putkiahan ne kyllä on että näkee sen sieltä sisältä hitsaus saumastakin kohalleen. sitten saattaa jo täristäkin jos ei ristikot osu linjaan
niin unohdin vielä mainita että vetää ennen katkasua kartaanin kylkeen suoran viivan jollain ja sitten kun räkii kii niin kahtoo viivan kohalleen, hitsattuja putkiahan ne kyllä on että näkee sen sieltä sisältä hitsaus saumastakin kohalleen. sitten saattaa jo täristäkin jos ei ristikot osu linjaan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
jaahas.. pitää varmaan itsekin kokeilla tällästä keinoa tuon sileäkylkisen lootan kanssa..
Mutta tuo mietityttää, että miten saa sahauksesta täysin suoran? Startti sanoi että vannesahalla, mutta onko muuta keinoa? heetkinen, jos semmonen listojen sahailuun tarkotettu pokasaha, ja siihen rautasahanterä
Ja tulihan tuossa semmonen "hengenvaarallinen" idea, että auto reilusti ilmaan, vaihde päälle ja käyntiin ja auton alle ja rälläkällä hissukseen "sorvailee" akselin poikki... vielä jos irrottaa taaemman pidemmän kardaanin, niin koko paska ei pamaha poikittain ja murjo naamavärkkiä ruvelle.
Kuulostaako aivan hullulta?
Ja tuohon katsastukseen sen verta, että jos irottaa sen kardaanin vaihelootan puoleisen päädyn, ja hitsaa sen siihen katkaistuun kohtaan nätillä saumalla, niin tuskin tulee ongelmia? ja olisiko näin muutenkin fiksumpi tehdä, ei tulisi niin helpolla kieroa kardaanista?
Mutta tuo mietityttää, että miten saa sahauksesta täysin suoran? Startti sanoi että vannesahalla, mutta onko muuta keinoa? heetkinen, jos semmonen listojen sahailuun tarkotettu pokasaha, ja siihen rautasahanterä
Ja tulihan tuossa semmonen "hengenvaarallinen" idea, että auto reilusti ilmaan, vaihde päälle ja käyntiin ja auton alle ja rälläkällä hissukseen "sorvailee" akselin poikki... vielä jos irrottaa taaemman pidemmän kardaanin, niin koko paska ei pamaha poikittain ja murjo naamavärkkiä ruvelle.
Kuulostaako aivan hullulta?
Ja tuohon katsastukseen sen verta, että jos irottaa sen kardaanin vaihelootan puoleisen päädyn, ja hitsaa sen siihen katkaistuun kohtaan nätillä saumalla, niin tuskin tulee ongelmia? ja olisiko näin muutenkin fiksumpi tehdä, ei tulisi niin helpolla kieroa kardaanista?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
kylläIlkkaHe kirjoitti:Kuulostaako aivan hullulta?![]()
IlkkaHe kirjoitti: Mutta tuo mietityttää, että miten saa sahauksesta täysin suoran? Startti sanoi että vannesahalla, mutta onko muuta keinoa? heetkinen, jos semmonen listojen sahailuun tarkotettu pokasaha, ja siihen rautasahanterä![]()
esim kartongin/pahvin pala, tehdas suoran sivun avulla suora katkasu viiva ja siitä sitten vaan rälläkällä, tarkistaa suorakulman kanssa suoruuden ja tarvittaessa oikoo. eikä se minun vannesahalla katkastukkaan varmastikkaan ihan suora ollut, silloinen käsitys suoraan sahaamisesta ja semmosesta sahasta joka sahaa suoraan on muuttunut tässä työkokemuksen lisääntyessä (nykyään on kaikki digitaaliset aste mittarit ja hydrauliset sahan kääntäjät, leikkuu nopeudetkin on pudonnut ainakin puoleen....)
ei tää nyt niin tuhannesosa millin tarkkaa ole
eiköhan se mene läpi kun on nätti sauma eikä mitään sähköjäniksen paskaa.IlkkaHe kirjoitti: Ja tuohon katsastukseen sen verta, että jos irottaa sen kardaanin vaihelootan puoleisen päädyn, ja hitsaa sen siihen katkaistuun kohtaan nätillä saumalla, niin tuskin tulee ongelmia? ja olisiko näin muutenkin fiksumpi tehdä, ei tulisi niin helpolla kieroa kardaanista?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
Nuinhan se tosiaan kannattaa tehdä, niin saa varmasti viivan ainakin suoraan, toinen asia on saako suoraan myös leikattua
Pitänee tehdä nuin, ja heppailla kiinni ja mittakellolla koittaa tarkistaa, ettei se mene kovin kieroon..
eiköhän se tästä!
Pitänee tehdä nuin, ja heppailla kiinni ja mittakellolla koittaa tarkistaa, ettei se mene kovin kieroon..
eiköhän se tästä!
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
helppo se on viivan mukaan rälläkällä suoraan ajaa, jos vinoon tarvis vetään niin olis jo tarkempihomma. kääntää vaan putkee aina sillain että näkee viivan
ei kannata ottaa turhia paineita, sen kun tällä kii niin se on juurikin niin vinossa kun sattuu oleen, ja siitä tulee juurikin semmonen mitä sattuu tuleen, ja saumakin tulee oleen juurikin semmonen kun osuu onnistuun, ja saattaa se katketa tai sitten ei, jos katkee niin se menee poikki....
ei kannata ottaa turhia paineita, sen kun tällä kii niin se on juurikin niin vinossa kun sattuu oleen, ja siitä tulee juurikin semmonen mitä sattuu tuleen, ja saumakin tulee oleen juurikin semmonen kun osuu onnistuun, ja saattaa se katketa tai sitten ei, jos katkee niin se menee poikki....
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
Riippuu millä linjalla on: Jos on jollakin autonasentaja linjalla niin noin voi käydä. Jos taasen koneistaja niin homma on todella helppo.START kirjoitti: ensin aion vetää sorvissa poikki ja kellottaa siinä, mutta ei ammattkoululla olut niin isoja sorveja että olis riittäny karaporaus, taikka edes istukkan poraus, ja muutenkin tukilaakerin virittelyssä ja kellotuksissa olis mennyt hermot.
Itse olen moista ammatikoulussa ollessa harrastanut ja myöhemmin työelämässä vaikeitakin koneistuksia tehnyt.
Toisaalta meitä on moneksi, sillä jo amiksen opettajaikn sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekevät sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa
Lada rules
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
kyllä ihan metalli puolta käyn.
koulun koneet tahtoo olla kaiki vähän mopoja, vaikkei ne huonoja (eikä varmasti halpoja) ole
ainoo johon sen kartaanin sai edes istukkaan kiinni, oli vanha venäläinen jota ei muuten juuri käytetä, ja istukkakin oli 4leukanen ja erikseen kirrattavilla leuoilla. (eikä liiemmin ollut 3luekasia hyllyssä, riitvän isoja ja siihen koneeseen käyviä
tuolla vannesahalla katkasulla ja kulman päällä hitsaamalla tulee ihan riittävän suora
koulun koneet tahtoo olla kaiki vähän mopoja, vaikkei ne huonoja (eikä varmasti halpoja) ole
ainoo johon sen kartaanin sai edes istukkaan kiinni, oli vanha venäläinen jota ei muuten juuri käytetä, ja istukkakin oli 4leukanen ja erikseen kirrattavilla leuoilla. (eikä liiemmin ollut 3luekasia hyllyssä, riitvän isoja ja siihen koneeseen käyviä
tuolla vannesahalla katkasulla ja kulman päällä hitsaamalla tulee ihan riittävän suora
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
Jeps, näin tehrään, mutta samapa tuo on katkasun jälkeen kummastakin leikkaussaumasta sorvata epätasaisuudet pois, saapahan sen suoraksi sitten. Tämä siis siksi näin, kun viikko sitten kuulin että kaveri hankkinut pienen sorvin, johon ei pituuden puolesta koko kardaanin etuosa mahdu (eli pieni sorvi siis kyseessä) mutta pätkät kyllä menee..
Jospa sitä ensiviikolla aloittas ton lootan sovittelun, niin pääsis kardaaninkin pilkkomaan1
Jospa sitä ensiviikolla aloittas ton lootan sovittelun, niin pääsis kardaaninkin pilkkomaan1
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
no nyt menee kyllä jo niin off topikis että jatketaan vielä vähän...
koneistaja hankkii haasteita mutta en olekkaan koneistaja, tai kyllähän sekin onnistuu jossain määrin mutta ei oikeen muuten nappaa.
teräsmiehelle kaikki on helppoa
edit: mikä v*ttu oikeen tekee sen että 22.25 lähetetty viesti voi näkyä että se on lähetetty 21.26???
miten voin vastata viestiin joka on muka lähetetty myöhemmin kuin minun lähettämä viesti???
nyt kyllä joku kello heittää sitten pahasti
kohta varmaan kaatuu koko foorumi
koneistaja hankkii haasteita mutta en olekkaan koneistaja, tai kyllähän sekin onnistuu jossain määrin mutta ei oikeen muuten nappaa.
teräsmiehelle kaikki on helppoa
edit: mikä v*ttu oikeen tekee sen että 22.25 lähetetty viesti voi näkyä että se on lähetetty 21.26???
miten voin vastata viestiin joka on muka lähetetty myöhemmin kuin minun lähettämä viesti???
nyt kyllä joku kello heittää sitten pahasti
kohta varmaan kaatuu koko foorumi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kardaanin lyhennys/pidennys
4-leuka pakka tekee hommaan vain lisää haastavuutta jota jokainen koneistaja tarttee. Jos ne hommat olis helppoja niin niitä tekee jokainen, jos taasen vaikeita, sinä teet ne (lue että käärit fyrkat).START kirjoitti:kyllä ihan metalli puolta käyn.
koulun koneet tahtoo olla kaiki vähän mopoja, vaikkei ne huonoja (eikä varmasti halpoja) ole
ainoo johon sen kartaanin sai edes istukkaan kiinni, oli vanha venäläinen jota ei muuten juuri käytetä, ja istukkakin oli 4leukanen ja erikseen kirrattavilla leuoilla. (eikä liiemmin ollut 3luekasia hyllyssä, riitvän isoja ja siihen koneeseen käyviä
tuolla vannesahalla katkasulla ja kulman päällä hitsaamalla tulee ihan riittävän suora
4-leuka pakka tuo lisää myös mahdollisuuksia. Mietippä miten helppo on lisätä hiomakone ja saada kampuraan lisää iskua
Lada rules