Tervehdys pitkästä aikaa!
Teknistä kysymystä pukkaa. Vaihdoin kansipahvin meitin vm. 98 1.5 Eurosamaraan.
Kansi on nyt paikallaan, noin kevyellä näppituntumalla kiristettynä. Mutta se momenttiin vääntäminen, eli paljonko pitää laittaa avaimeen lukemaksi?
Ja samoin näiden nokka-akselin laakeripukkien kanssa, mikä on niiden momentti?
Laitetaan lopuksi vielä se klassinen, eli jakopään kokoaminen. Mistä löytyvät ne asentomerkit, ja miten ne pitää olla, kun jakopään remmi laitetaan paikalleen?
Terveisin,
I.A.
Eurosamaran momentit sekä jakopää
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
Jossain nämä Samara/110 8V momentit/jakopääkuvat täällä muistaakseni jo olikin.
Sylinterikannen pulttien kiristysjärjestys:

Sylinterikannen kiristys:
1. kiristys - 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys - 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys - käännetään lisää 90°
4. kiristys - käännetään vielä 90°
Nokka-akselipukit:

kiristysmomentti 21,6 Nm(2,2 kgm)
Jako:

Merkit:

Tota vauhtipyörän merkkiä en ainakaan itse ole tarvinnut katsoa.
Yksi juttu tuli mieleen, kun itse kiristin kannen venttiiliremontin yhteydessä, niin tosta kovasta kiristysmomentista huolimatta tarvitsi jälkikiristyksen - pienen ajon jäljiltä pultit olivat uudestaan löysällä
-kiinnostaisi tietää miten sinulla oli..
Kannenpulttien maksimipituus saa olla 135,5mm - eli jos on venyneet liikaa on vaihdettava.
Sylinterikannen pulttien kiristysjärjestys:

Sylinterikannen kiristys:
1. kiristys - 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys - 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys - käännetään lisää 90°
4. kiristys - käännetään vielä 90°
Nokka-akselipukit:

kiristysmomentti 21,6 Nm(2,2 kgm)
Jako:

Merkit:




Tota vauhtipyörän merkkiä en ainakaan itse ole tarvinnut katsoa.
Yksi juttu tuli mieleen, kun itse kiristin kannen venttiiliremontin yhteydessä, niin tosta kovasta kiristysmomentista huolimatta tarvitsi jälkikiristyksen - pienen ajon jäljiltä pultit olivat uudestaan löysällä

Kannenpulttien maksimipituus saa olla 135,5mm - eli jos on venyneet liikaa on vaihdettava.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
Tervehdys!
Kiitokset hyvästä vastauksesta. Koitin kyllä etsiä ensin noita tietoja foorumilta, mutta en löytänyt.
Samara on taas nipussa, ja koekäyttö on suoritettu. Pelaa kuten ennenkin.
Enää vain sitä kuuluisaa pientä laittoa konehuoneen puolella, pissapojat sun muut härvelit paikalleen ja niin edelleen. Takajarrut kuntoon ja leimalle. Tiedä vaikka sitten pääsis miitinkiin kahdella autolla koko perheen voimin =). Jaa juu, ja pakoputki pitää vissiin taas kohta laittaa... No, eihän tuo homma koskaan ole tekemällä loppunut.
Uudet kannen pultit laitettiin tuohon, mutta pitää piruuttaan huomenissa mitata paljonko ne vanhat olivat venyneet.
Terveisin,
I.A.
Kiitokset hyvästä vastauksesta. Koitin kyllä etsiä ensin noita tietoja foorumilta, mutta en löytänyt.
Samara on taas nipussa, ja koekäyttö on suoritettu. Pelaa kuten ennenkin.
Enää vain sitä kuuluisaa pientä laittoa konehuoneen puolella, pissapojat sun muut härvelit paikalleen ja niin edelleen. Takajarrut kuntoon ja leimalle. Tiedä vaikka sitten pääsis miitinkiin kahdella autolla koko perheen voimin =). Jaa juu, ja pakoputki pitää vissiin taas kohta laittaa... No, eihän tuo homma koskaan ole tekemällä loppunut.
Uudet kannen pultit laitettiin tuohon, mutta pitää piruuttaan huomenissa mitata paljonko ne vanhat olivat venyneet.
Terveisin,
I.A.
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
Joo totarallaa...
mittasinhaa minä nuo, mutta tämä konellaa istuminen on vähän niin ja näin. Välillä ei yhtään, joskus liikaakin. Mutta, otin yhden pultin ja vertasin sitä uuteen. Noin 0,25mm, hiukka alle oli venymää mitä minun Mauser Junioriin on luottamista.
mittasinhaa minä nuo, mutta tämä konellaa istuminen on vähän niin ja näin. Välillä ei yhtään, joskus liikaakin. Mutta, otin yhden pultin ja vertasin sitä uuteen. Noin 0,25mm, hiukka alle oli venymää mitä minun Mauser Junioriin on luottamista.
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
Ihan mielenkiinnosta. -Miten tarkistat oikean kireyden, jos viimeiset momentit väännetään astekiristyksellä.samarai kirjoitti: Sylinterikannen kiristys:
1. kiristys - 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys - 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys - käännetään lisää 90°
4. kiristys - käännetään vielä 90°
Yksi juttu tuli mieleen, kun itse kiristin kannen venttiiliremontin yhteydessä, niin tosta kovasta kiristysmomentista huolimatta tarvitsi jälkikiristyksen - pienen ajon jäljiltä pultit olivat uudestaan löysällä![]()
Ja oma havainto on, että aina pultit vaihtoon, jos astekiristys. Tuntuvat olevan kertakäyttökamaa, vaikka korjauskirja muuta väittäisi.
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
No itsellä se pulttien kireyden tarkastaminen oli helppoa - niitä pystyi pyörittämään lenkissä olevalla kuusiokolon pätkällä.
Eli pultit olisivat käytännössä jääneet kokonaan kiristämättä ilman jälkikiristystä. Ja nyt täällä varmaan kohta valittaisin "kokemuksia halvasta Samarasta"-osiossa , että Ladassa ei kansipahvikaan kestänyt täyttä 20tkm. 


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää
Yhdessä Volkkarissa laitoin vanhat pultit mittauksen jälkeen ja kyllä ne oli ihan purkkaa kiristää. Öljyä se alkoi hikoilemaan hieman öljykanavan vierestä aika nopeasti.
Muutaman kuukauden päästä vaihtui alakerta ja silloin uudelleen plaanattu kansi uusilla pulteilla kiinni.
Eikä ne pultit paljoa maksa, oisko vajaan kympin ollut sarja. Sama kiertokangen pulttien kanssa, nykyään aina uudet.
Muutaman kuukauden päästä vaihtui alakerta ja silloin uudelleen plaanattu kansi uusilla pulteilla kiinni.
Eikä ne pultit paljoa maksa, oisko vajaan kympin ollut sarja. Sama kiertokangen pulttien kanssa, nykyään aina uudet.