kokemuksia liikenteestä
Re: kokemuksia liikenteestä
Tarkottaako normaali nopeus sitä, että yöllä tyhjällä tiellä pitäs ajaa sitä 80:ä vaikka auto kulkee 89? Ja käyttää vilkkua vaikkei ketään olis näkemässä?
Reippaina käymme rekkain alle 

Ite ainakin käytän vilkkua vaikkei missään ole ketään.. jotenkin niin automaattisesti tulee käytettyä ettei sitä huomakkaan.Nonnis kirjoitti:Tarkottaako normaali nopeus sitä, että yöllä tyhjällä tiellä pitäs ajaa sitä 80:ä vaikka auto kulkee 89? Ja käyttää vilkkua vaikkei ketään olis näkemässä?
Njet problem, normal katastroof 

onko tämänpäivän "ammattilaisilla" näin löyhä sääntöjen noudattamis kynnys?? Minä ainakin käytän vilkkuja ja muita valoja vaikkei kukaan näkisikkään. Paljonko kaanian vilkkurele maksaa, vai syntyykö säästöä muuten kun sitä jättää käyttämättä. En usko että sormen nivelkään mitään työperäistä revähtymää vilkun käyttämisestä saa.Nonnis kirjoitti:Tarkottaako normaali nopeus sitä, että yöllä tyhjällä tiellä pitäs ajaa sitä 80:ä vaikka auto kulkee 89? Ja käyttää vilkkua vaikkei ketään olis näkemässä?
juu itsekkin käytän vilkkua aina menee automaattisesti mutta toi mun ajonopeus ei aina ihan oo rajotuksen mukainen :)mutta enpähä oo kertaakaan ajanu kolaria enkä saanu sakkoo
Se on ihan eri juttu "niin kutsutulla raskaalla liikenteellä" vilkkuvivun kääntö voi tarkoittaa, että joudut irroittamaan käden osittain ohjauspyörästä. Kaaniasta en tiedä ajan työ-ajoja vain Sisuilla, jätän vilkun kytkemisen silloinkuin ei ole kukaan tarvitseva näkyvissä.pressa kirjoitti:onko tämänpäivän "ammattilaisilla" näin löyhä sääntöjen noudattamis kynnys?? Minä ainakin käytän vilkkuja ja muita valoja vaikkei kukaan näkisikkään. Paljonko kaanian vilkkurele maksaa, vai syntyykö säästöä muuten kun sitä jättää käyttämättä. En usko että sormen nivelkään mitään työperäistä revähtymää vilkun käyttämisestä saa.Nonnis kirjoitti:Tarkottaako normaali nopeus sitä, että yöllä tyhjällä tiellä pitäs ajaa sitä 80:ä vaikka auto kulkee 89? Ja käyttää vilkkua vaikkei ketään olis näkemässä?
Ladalla kyllä aina.
Kyllä mäkin vilkkua käytän monesti jopa aamuyöllä kotipihasta lähtiessä, mutta en kyllä pitäs sen käyttämättä jättämistä maailman suurimpana rikoksena silloin, kun kukaan ei ole näkemässä.
Reippaina käymme rekkain alle 

Eihän se rikos ole, mutta eikö se oo helpompi sitä käyttää aina ku tarvii, eikä miettiä että milloin käyttää ja milloin ei? Kurkkia ympäriinsä että näkeekö kukaan.
Sama tuon ylinopeuden kans. Ajelee aina rajoitusten mukaan, niin ei tarvi pohtia että voiko vai eikö voi ajaa ylinopeutta.
,_,/ukka
Sama tuon ylinopeuden kans. Ajelee aina rajoitusten mukaan, niin ei tarvi pohtia että voiko vai eikö voi ajaa ylinopeutta.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Itse vilkuttelen aina taajama-alueilla ja muilla sellaisilla paikoilla missä on todennäköisesti muuta liikennettä jota ei aina huomaa. Ihan hevonkuusen perämehtässä tahtoo jäädä sitten kyllä käyttämättä.
Yks käkkänä näyttää vilkkua kääntäessään autoaan meidän pihassakin. Siihen ei kyllä enää suuntamerkkiä tarvitsisi, kun moottori paukuttaa rajoittajaan ja kytkin savuaa, joten toimitus kyllä kuuluu jo kilometrin päähän...
Nopeusrajoituksia noudatan sitten kun niitä noudattaa muutkin. Turvallisempaa siellä maantiellä on huruttaa muiden mukana vähän reilummin, kuin köröttää tasan sen taulun mukaan ja aiheuttaa hengenvaarallisia ohituksia.
Taajamissa taas ei nopeusrajoitusten ylittämiselle ole mitään perustetta.
Se on kyllä tunnustettava, että STOP-merkin ohi tulee usein livahdettua pysähtymättä täysin, varsinkin kuorma-autolla, jos liikennetilanne ei sitä vaadi.
Yks käkkänä näyttää vilkkua kääntäessään autoaan meidän pihassakin. Siihen ei kyllä enää suuntamerkkiä tarvitsisi, kun moottori paukuttaa rajoittajaan ja kytkin savuaa, joten toimitus kyllä kuuluu jo kilometrin päähän...
Nopeusrajoituksia noudatan sitten kun niitä noudattaa muutkin. Turvallisempaa siellä maantiellä on huruttaa muiden mukana vähän reilummin, kuin köröttää tasan sen taulun mukaan ja aiheuttaa hengenvaarallisia ohituksia.
Taajamissa taas ei nopeusrajoitusten ylittämiselle ole mitään perustetta.
Se on kyllä tunnustettava, että STOP-merkin ohi tulee usein livahdettua pysähtymättä täysin, varsinkin kuorma-autolla, jos liikennetilanne ei sitä vaadi.
- Lada-Jussi
olin tossa kääntymässä Auran ABC:lle vasemmalle, vastaan tuli ammattiautoilija, pysähdyin odottamaan ettei jyrää päälle, sit viime hetkellä laittaa vilkun päälle että kääntyy myöskin ABC:lle (olishan se tietty pitänyt arvata, kaikkihan sinne menee), kaikkien kyydissä olleiden hengen menetyksen riskillä kiilasin sitten rekan edestä viime hetkellä, ihme ettei kuski tullu mussuttamaan asiasta mitään, vaikka ihan syytä olla hiljakseen jos ei osaa edes vilkkuja käyttää vaikka on ammattikuljettaja.

Tervehdykset toivottelen.
Vilkut eivät vilku, olisiko vika vilkuissa vai vilkuttajissa. Vilkkumattomat vilkut voivat olla myös unohdus vilkkuvien ajatusten tai edellis vuorokauden unohtumattomuuksien vuoksi. Vilkut ovat tärkeät, silloin kun ne vilkkuvat, vilkkumattomat vilkut ovat niinkuin niitä ei olisikaan. Ilman syytä tai tarkoitusta vilkkuvat vilkut ovat vaarallisimmat vilkut. Ottakaamme kuitenkin vilkkuvat vilkut huomioon tehdessämme ajolinjasuunnitelmiamme. Reflekseille emme itse voi mitään, ne toimivat niiden vilkkuvien vilkkujen ärsykkeestä. Toisaalta myös vilkkumattomat vilkut ärsyttävät ja saavat joskus jopa vihaiseksi, joka taas on kielteinen ilmiö liikenteessä. Eli pitäkäämme vilkut vilkkuvassa kunnossa ja tarpeenmukaan vilkkumassa.
Vilkut eivät vilku, olisiko vika vilkuissa vai vilkuttajissa. Vilkkumattomat vilkut voivat olla myös unohdus vilkkuvien ajatusten tai edellis vuorokauden unohtumattomuuksien vuoksi. Vilkut ovat tärkeät, silloin kun ne vilkkuvat, vilkkumattomat vilkut ovat niinkuin niitä ei olisikaan. Ilman syytä tai tarkoitusta vilkkuvat vilkut ovat vaarallisimmat vilkut. Ottakaamme kuitenkin vilkkuvat vilkut huomioon tehdessämme ajolinjasuunnitelmiamme. Reflekseille emme itse voi mitään, ne toimivat niiden vilkkuvien vilkkujen ärsykkeestä. Toisaalta myös vilkkumattomat vilkut ärsyttävät ja saavat joskus jopa vihaiseksi, joka taas on kielteinen ilmiö liikenteessä. Eli pitäkäämme vilkut vilkkuvassa kunnossa ja tarpeenmukaan vilkkumassa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Eilen ajelin Joensuusta Varkauteen perheen kanssa, jotakin puolen päivän seutuun. Ladalla en ollut matkassa. Koko matkan valion perävaunu(meniköhän termi oikein) perässä. Nopeus ylämäissä noin 80 tasaisella ja myötämaalla jopa 90 km tunnissa. Oikeastaan en kehdannut lähteä ohittamaan ku rekan edessä näkyi menevän asuntovaunuyhdistelmäkin. Tuli vaan ajatus että kaikille teille 80 kilomeetrin tuntinopeusrajoitus, eri asia on nuo ohituskaistapätkät ja moottoritiet.
warre 353w sedan,
S*tanan tunarit ja vítun ympyrät taas. 
Toissapäivänä kiersin keskustan ympyrää ja oikealta puski joku käkkänä vokkelolla täysin katsomatta ja kurvasi nenäni edestä oikealle
onneksi niissä mahtuu ajamaan kaksi autoa rinnakkain, muuten olisi tunnut romuva...
Tänään yksi akanperkele tuli kävelyvauhtia hiipien ympyrään, ei myöskään katsonut yhtään vasemmalle, näytti lukevan tienviittaa, takapenkkiläinen mahtoi varoittaa kun äkkiä pää kääntyi ja volovo pysähtyi siihen eteeni. Onneksi olin valppaana ja sain kierretyksi nokan edestä.
Täytyisi hankkia joku yhdentekevämpi autonreuhka ja torpata kylmästi lokasuojaan aina kun tuommoisin tonttuja tulee eteen.
Ei tuolla kompilla oikein viitsi.
Ja yx vanha jarru oli taas lähtenyt sinisellä mitsulanserillaan kattelemaan maisemia, ajeli tuolla 80 alueella kaikessa rauhassa viittäkymppiä.
Kerran kattelin kun sama käpy ajoi Jämsänkosken nesteellä ohi bensapumpusta, ei ilmeisesti uskaltanut peruuttaa, vaan ajoi sitten koko aseman ympäri ja tuli uudelleen. Osui oikealla kohdalle, tankkasi, ja laahusti sitten reinot jalassa sisälle maksamaan.

Toissapäivänä kiersin keskustan ympyrää ja oikealta puski joku käkkänä vokkelolla täysin katsomatta ja kurvasi nenäni edestä oikealle

Tänään yksi akanperkele tuli kävelyvauhtia hiipien ympyrään, ei myöskään katsonut yhtään vasemmalle, näytti lukevan tienviittaa, takapenkkiläinen mahtoi varoittaa kun äkkiä pää kääntyi ja volovo pysähtyi siihen eteeni. Onneksi olin valppaana ja sain kierretyksi nokan edestä.
Täytyisi hankkia joku yhdentekevämpi autonreuhka ja torpata kylmästi lokasuojaan aina kun tuommoisin tonttuja tulee eteen.

Ja yx vanha jarru oli taas lähtenyt sinisellä mitsulanserillaan kattelemaan maisemia, ajeli tuolla 80 alueella kaikessa rauhassa viittäkymppiä.
Kerran kattelin kun sama käpy ajoi Jämsänkosken nesteellä ohi bensapumpusta, ei ilmeisesti uskaltanut peruuttaa, vaan ajoi sitten koko aseman ympäri ja tuli uudelleen. Osui oikealla kohdalle, tankkasi, ja laahusti sitten reinot jalassa sisälle maksamaan.
Tuppaa olemaan päivä pilalla kun noita tonttuilijoita joutuu väistelemään. Onkohan nuo liikennesäännöt liian vaikeita soveltaa käytäntöön? Tulee kyllä töpeksittyä itsekin, täytyy myöntää.
Tuossa kylän kohdalla on hankala risteys, 9-tien yli pitää mennä kun mennään kirkolta Petäjäveden suuntaan. Liikenne on vilkasta, raskasta liikennettä paljon. Stop merkit on, aina ei viitsitä pysähtyä. Kamerapöntöt kahtapuolta risteystä, rajoitus siis 60 tunnissa. Monenlaista käytäntöä näkee, aina ei kaikki ymmärrä toistensa aikomuksia, silloin rytisee...
Naaratti kun eilen ajoin Jyväskylä rantaväylällä, salamavalot välähteli kamerapöntössä kuin hollyvoodissa paparassin vehkeet.
Tuossa kylän kohdalla on hankala risteys, 9-tien yli pitää mennä kun mennään kirkolta Petäjäveden suuntaan. Liikenne on vilkasta, raskasta liikennettä paljon. Stop merkit on, aina ei viitsitä pysähtyä. Kamerapöntöt kahtapuolta risteystä, rajoitus siis 60 tunnissa. Monenlaista käytäntöä näkee, aina ei kaikki ymmärrä toistensa aikomuksia, silloin rytisee...
Naaratti kun eilen ajoin Jyväskylä rantaväylällä, salamavalot välähteli kamerapöntössä kuin hollyvoodissa paparassin vehkeet.
warre 353w sedan,
- Lada Scandinavia
Taajama alueella(50) sen ylinopeuden huomaa paremmin ja olen ajanut perässä usein ja Transportterin mittarissa 69-73 km/h.Nonnis kirjoitti:Tarkottaako normaali nopeus sitä, että yöllä tyhjällä tiellä pitäs ajaa sitä 80:ä vaikka auto kulkee 89? Ja käyttää vilkkua vaikkei ketään olis näkemässä?
Siitä vilkunkäytöstä ei tietoa, jos ei ketään näy, mutta siitä on kokemusta, kun itse liikun ja eivät käytä vilkkua.
Ärsyttääkö yleisesti kuormurikuskeja, kun näkevät Postin auton?
Tyhjällä tiellä, varsinkin taajaman ulkopuolella, en pidä mitenkään pahana, jos ajaa reilusti ylinopeutta.
Varsinkin valoisina kesäöinä tai muina aikoina, jos on hyvät keliolosuhteet.
Siinä ei tahdo kahden kilometrin ohituskaistakaan piisata kun minä jurnutan satasta ja sakemanni ohituskaistalla noin sitä samaa satasta...
Itse asiassa jouduin kyllä ensin hiljentämään vauhtiani väistääkseni tieltä pois kääntyvää pakettiautoa ja tien vapauduttua sitten rusikoin reippaanlaisesti sitä oikeanpuolimmaista kiihdyttääkseni jälleen vauhtiani.
Ilmeisesti tuo kauempaa takaani semmoisella uudella ja rumalla B-mallin mercedeksellä lähestynyt ulkomaanelävä oli arvioinut, ettei Ladanromuni kulje mihinkään, koska vaihtoi jo hyvissä ajoin juuri alkaneelle ohituskaistalle.
Lenkkitohvelini sattui kuitenkin jo siinä vaiheessa olemaan sen verran syvässä, että sain aika pikaisesti taas sen satasen tauluun, eikä tuo ilmeisesti vakionopeudensäätimen turvin ajelehtiva merceedes enää saavuttanutkaan minua. Pidin sitten aika tasan sen satasen verran vauhtia ja katselin sivupeilistä, kun mersunreuhka puskee varmaan noin kilometriä tunnissa nopeammin ohituskaistaa pitkin. Sakemanni ei kaiketi joko viitsinyt säätää cruiseaan uudelleen tai tohtinut rikkoa vieraalla maalla nopeusrajoitusta edes ohitustilanteessa.
Loppumatkasta günter joutui kuitenkin hieman kiristämään vauhtiaan, että pääsi palaamaan omalle kaistalle ennen ohituskaistan päättymistä ja osoitti vielä mieltään vilkuttelemalla vilkkujaan kumpaankin suuntaan...
Olisihan se tietysti ollut kohteliasta hiljentää sen verran, että ohitus olisi sujunut joutuisampaan, mutta pitäisikös minun joka prrkeleen kahkon takia jarrutella, että pääsevät suorittamaan tarpeettomia ohituksiaan? Arvioin, ettei kyseinen henkilö olisi alunperinkään joutunut minun vuokseni kuitenkaan edes jarruttamaan.
Itse asiassa jouduin kyllä ensin hiljentämään vauhtiani väistääkseni tieltä pois kääntyvää pakettiautoa ja tien vapauduttua sitten rusikoin reippaanlaisesti sitä oikeanpuolimmaista kiihdyttääkseni jälleen vauhtiani.

Ilmeisesti tuo kauempaa takaani semmoisella uudella ja rumalla B-mallin mercedeksellä lähestynyt ulkomaanelävä oli arvioinut, ettei Ladanromuni kulje mihinkään, koska vaihtoi jo hyvissä ajoin juuri alkaneelle ohituskaistalle.

Lenkkitohvelini sattui kuitenkin jo siinä vaiheessa olemaan sen verran syvässä, että sain aika pikaisesti taas sen satasen tauluun, eikä tuo ilmeisesti vakionopeudensäätimen turvin ajelehtiva merceedes enää saavuttanutkaan minua. Pidin sitten aika tasan sen satasen verran vauhtia ja katselin sivupeilistä, kun mersunreuhka puskee varmaan noin kilometriä tunnissa nopeammin ohituskaistaa pitkin. Sakemanni ei kaiketi joko viitsinyt säätää cruiseaan uudelleen tai tohtinut rikkoa vieraalla maalla nopeusrajoitusta edes ohitustilanteessa.

Loppumatkasta günter joutui kuitenkin hieman kiristämään vauhtiaan, että pääsi palaamaan omalle kaistalle ennen ohituskaistan päättymistä ja osoitti vielä mieltään vilkuttelemalla vilkkujaan kumpaankin suuntaan...

Olisihan se tietysti ollut kohteliasta hiljentää sen verran, että ohitus olisi sujunut joutuisampaan, mutta pitäisikös minun joka prrkeleen kahkon takia jarrutella, että pääsevät suorittamaan tarpeettomia ohituksiaan? Arvioin, ettei kyseinen henkilö olisi alunperinkään joutunut minun vuokseni kuitenkaan edes jarruttamaan.