1500 Combi DeLuxe case closed

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023 & 21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mulkkasin noita ratteja autosta toiseen, nappiksesta rassasin sen kromipuolaisen Grantin kompiin Formulingin tilalle ja nappikseen ruuvasin tilalle 2107 nelipuolaisen.
Alunperinhän noissa viimeisissä nappiksissa on 2105 rattia, mutta se on niin ruma värkki että pistin kerrasta vähän Luxuksemman. Nyt siinä toimiikin normaalisti sekä vilkunpalauttaja että äänimerkki, purinkin samantien pois torvelle asentamani erillisen katkaisijan ja johdot.

Kombin pyöreitä mittareita tuo pikkuratti ei niin peitäkään kuten tuota nappiksen vaakamittaria. Formulingissa oli vain syvempi keskiö joten tuo Grant on vähän kauempana mutta ei se näin isoa miestä haittaa.
Viimeksi muokannut Jusu, 30.11.2008 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ajelin taasen nappiksella alun toistasataa kilometriä.
Toistan itseäni:
onnettoman puhditon pikkulohko, kovempi ajomelu ja kerrassaan surkeat suomisoffat ja on se jotenkin veltompikin ajettava vaikka luulisi vähemmän ajettuna olevan paremmassa kunnossa.
Syylärissä on ollut pakosarjan vaihdosta lähtien pelkkää vettä, vesipumppurempassa ne vaihtui jo kertaalleen ja vaihdoin ne aamulla taasen, eikä propuista tullut juurikaan sakkaa. Ostin tänään pakkasnestettä, täytyy joskus lotrata ne koneeseen.
Katselin valkoista maaliakin noita ruostepilkkuja ajatellen, kun kottero ei tunnu kauppaansakaan tekevän, niin jotainhan niille olisi tehtävä, jos pitää itte rivuutella sillä ensi talvi.

Ratti on ollut raidetankojen säätelyn jälkeen hieman vinossa vasemmalle, tuon 2107 ruorin kanssa sen huomaa selvästi. Käänsin rattia boorissaan yhden pykälän oikealle ja nyt se on saman verran vinkkelissä sinnepäin. Pitäisi ruuvata taas raidetankoja että sen saisi suoraan.
Ruuvaamista olisi kyllä enemmänkin kun auto kääntyy nyt reilusti jyrkempään vasemmalle kuin oikealle... Olkoon nyt vielä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kompinreuhkan lataus alkoi eilen pätkimään, rele rätkyttää ja valo vilkkua. Latauksen sulake olikin vähän löysässä ja huonon näköinen joten vaihdoin uuden ja kiristelin siinä samalla muutkin sulakkeet kun kerran aloitin. Täytyy ostaa lisää sulakkeita ja uusia loputkin.
Tässä autossa ei ole sulakkeiden kanssa ongelmia ollutkaan, paitsi syksyllä 2004 kun lähivalot sammuivat. Sekin johtui siitä, että joku s*tanan pässi on kytkenyt molemmat lyhyet vasemman sulakkeelle ja 8A proppu paloi. Vaihdoin siihen silloin ensihätään 16A sulakkeen ja sillä on sittemmin menty, kun ei ole enää ongelmia ollut.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kokeilin kompista pitkästä aikaa ajovalojen toimintaa ja siitä himmeni oikeanpuoleisen umpion valot... :shock: Piti vähän hieroa maajohdon kiinnitystä umpionpohjan kiinnitysruuvin alla jotta kirkastui.
Vasemman sivupeilin ruuveja kiristelin samalla vauhdilla kun osui se ruuvari kouraan, mokoma on vipattanut tuulessa sen jälkeen kun toissapäivänä sitä vähän käänsin.
Mitähän nyt vielä pitää roplata, paaliin mokoma murheenkryyni... :idea:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ajelin kompilla ruokatunnilla kotiinpäin ja Himoksen kohdalla rysähti. Minä pelästyin että mikä prrkele iski ja hetikohta huomasin että tuulilasiin oli oikeanpuoleisen pyyhkijänsulan yläpuolelle ilmaantunut peukalonpään kokoinen orkonen. :evil: Jostain vastaantulevasta autosta oli lingonnut jotain rojua, siinä paikkeilla tuli vastaan jono jossa oli ainakin yksi kuorma-auto.
Kävin iltapäivällä sitten lasimestarilla kysäisemässä josko sitä voisi paikata niin ettei vaurio leviä pitkin ikkunaa. Kuulemma onnistuu, lupasi huomenna katsoa. Neljäkymppiä kehui työn maksavan, uudesta pelkästä akkunasta hän tahtoisi jo kahdeksankymppiä. Kiikutan auton aamulla pajalle, kun se sattuu olemaan oman työpaikkani naapurissa.
Koko lasia en ala nyt tuon vuoksi vaihtamaan, kun osuma tuli oikeaan laitaan. Eikä lasi ole muutenkaan kovin kulunut, noin neljä vuotta sitten vaihdoin uuden.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Takavuosina meni umpio rikki, kopsahti vaan, päällystetiellä, henkilöautoja tuli vastaan. Pidin sitten imukupeilla kiinni olevia muoviläpysköitä mukamas umpioita suojaamassa, useamman vuoden.
warre 353w sedan,
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lasimestari teki taikojaan ja häivytti vaurion pienemmäksi. Nyt sitä ei ajaessakaan niin huomaa kun pyyhkijäkin pysäköi aika likelle.
Oli ilmeisesti vaatinut vähän reilummin aikaa, kun oli just sen verran laaja vaurio ettei tullut ihan kerralla, vaan piti siirtää sitä vekotinta kesken työn. Iskemiä oli oikeastaan kaksi aivan rinnakkain, jokin särmikäs esine lie ollut...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023 & 21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuumasin sitä nappiksen takaikkunannostinta koettaa liimata takaisin lasiin ja kävin ostamassa kuumaliimapistoolin savottaa varten, kun pravdan ammoisissa ohjeissa oli semmoisesta puhe.

Otin kuitenkin ensin irti kombin oikean takaovipahvin, kun sekin nostin ropsahti syksyllä irti veivatessani jäistä lasia. Siellä olikin tukevampi nostin, lasin alareunassa oli kiinni metallikisko josta oli vain irronnut sen vaijerin pidike. Se korjaantui sillä kun täppäsin hitsillä pidikkeen takaisin kiskoon.

Nappiksen lasissa sensijaan oli liimattuna metallilätkä, ja lasissa oli sen jäljiltä noin postimerkin kokoinen liimajälki. Tuumasin että turha tuota on sellaisenaan liimailla, sinne pitäisi saada samanlainen nostin kuin kombinkin takaovessa.
Tuli mieleeni tallissa lojuvat kanttilampun ovet ja kävinkin katsomassa ryttääntyneestä etuovesta ja siellähän sellaisia palikoita on kaksikin. Rassasin toisen irti, siivosin rikkoutuneen lasin muruset pois kiskon urasta ja hitsasin samantien sen vaijerinkorvakkeen valmiiksi hieman tukevammin siihen kiskoon kiinni. Sitten painoin uran täyteen kuumaliimaa ja kiinnitin sen lasin alareunaan. Siinä on eikä muuta voi. Ylöspäin veivatessahan se ei siitä mihinkään pääse ja koska lasi liikkuu varsin nöyrästi, ei se alaspäin veivatessakaan kovassa vedossa ole.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Vaihdoin nappikseen viimeinkin ne hanskalootassa lojuneet uudet kärjet ja kondensaattorin paikoilleen. Kärkivälin säätelin vähän naftiksi ja sytytysennakon rukkasin likemmäs kymmentä astetta.
Ajoin hieman ja tuntuipa tuo vetävän, täytyy huomenna lähteä ulvottamaan maantielle ja rukata vielä jos ei kulje.
Nyt ei hurahtanut jälkikäyntiäkään, kuten välillä tapasi tehdä. Se saattoi johtua siitä, että ennakkoa oli viime rukkauksen jälkeen hieman enemmän, reilut kymmenen astetta.
Sekoittelin myös jäähdytysnesteet koneeseen pelkkien vesien tilalle.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kävin maantiellä kokeilemassa kulkua mutta liikenne oli liian vilkasta. Kakkosella ei vielä yhdeksäänkymppiin kyennyt ja kolmosella kulku jäi kokonaan kokeilematta kun aina oli joku edessä...
Kylmäkäynnistys oli vähän huonompaa kun ennakkoa on vähemmän, sillä kympin ennakolla hurahti oitis. Säätelin sitä nyt taas sen kymmenkunta astetta.
Siinä vingutellessa ja huudatellessa alkoi tyhjäkäyntikin huveta johonkin. Olin eilen narauttanut kumpaakin ruuvia hieman tasatakseni käyntiä ja sopparuuvi oli siitä sen verran löystynyt että oli ryömimässä pihalle kolostaan. Kiersin sen takaisin kohdilleen ja purkkasin kumiletkun pätkällä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jollottelin taas nappiksella menemään ja nyt kun tiellä oli paremmin tilaa, niin vinguttelin oikein perusteellisesti viime rukkauksen jälkeen.
Kakkosella saa nyt liki yhdeksänkymppiä tauluun mutta kolmosella ei veny enää sataankolmeenkymppiin. Sytytys on nyt ehkä hieman myöhäisemmällä mitä se oli, nyt se ei tosin hurahtele jälkikäyntiä joten olkoon.

Kyyti oli ihmeen tasaista vaikka alla on ne ryssänlisut, onneksi tie oli kuiva, märällä tienpinnalla ei välttäne ryhtyä moisiin urheilusuorituksiin... Möykkä vain oli jo melkoinen, kun tiivisteet suhisevat eikä lattiamattojen alla ole enää niitä alkuperäisiä turpeitakaan.

Liimailin vielä aikani kuluksi hansikaslokeron kannen ja sen kojetaulun pikkuluukun kupruilevat jalomuovit vähän paremmin kiinni.
Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023 & 21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Nyt kun on täytynyt aamuisin pitää valoja päällä ja puhalluttaa lämmityslaitetta, olen huomannut että kompin latausjännite seilaa vilkkureleen raksuttaessa melkoisesti. Valot vilkkuvat ja puhaltimen hurinassa kuuluu seilaamista.
Tuota se ei mielestäni ennen ole noin selvästi tehnyt ja muistinkin että ohitin erillisen lataussäätimen vasta hiljakkoin. Luulisi ettei sillä ole enää mitään virkaa, kun laturissa on oma säädin, mutta kokeilin kuitenkin kytkeä johdot takaisin säätimeen ja latausjännitteen seilaaminen väheni tuntuvasti, ei kuitenkaan loppunut tyystin.

Tuntuu tuota vettä joka päivä tulevan, joten raivasin talliin tilaa ja hurautin nappiksen sinne kuivumaan. Täytyy kohta hangata helmoista ja uksenkulmista ruosteet irti ja röplyyttää vaikka sinkkiteutoranttia päälle etteivät vallan happane, jos pitää sillä talvi rivuutella.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Rassasin nappiksen vasemmasta helmasta noita ruosteplänttiä puhtaaksi, helman etusauma on melko ruosteinen mutta vielä sentään ehjä. Kaivelin pois kaiken massan tai mitä lie liisteriä siinä raossa on, että pääsee kuivamaan.
Etuoven nurkkaa on nerokkaasti maalattu ruosteen päälle joten se meni hieman puhki. Myös takakaaressa ja perässä on vastaavaa paikkamaalausta harjoitettu mutta pelti vielä ehjää.
Suhuttelen sinkkiä jahka saan kaikki läntit putsailtua. Jospa se sillä pelillä vähän aikaa kestää.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21013

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Hieroin lisää ruostepilkkuja auki ja siinä sivussa aloin rassata lattiasta roikkuvia alustamassoja. Vasemman etutunkinkorvan takana näkyi olevan joskus massattu lisää ja kun siitä kaivelin niin tein helmakoteloon pienen reiän. Olipa nerokkaasti massattu ruosteen päälle... :evil:
Raavin ja paukutin reippaasti mutta reikä ei siitä kuitenkaan juuri levinnyt eli kovin pienellä paikalla pääsee.
Konttasin sitten oikeanpuoleisen helman ja rassasin lattian reunat mutta sieltä en saanut talttaa läpi vaikka yritystä oli.

Sitten kävin takapään kimppuun. Nuuskin takapyöränkoteloita, eikä niissä ole vikaa. Takaroiskeläppien kiinnikkeiden juuresta rassatessani tein varapyöränkotelon nurkkaan reiän. Oikealta puolelta löysin sen verran heppoista että täytyy sekin paikata eli otattaa nyt tankin taas irti.
Takaroiskeläppien kiinnitysläystäkkeet ovatkin kyllä melko naurettavat tekeleet. Täytyy rälläköidä ne helevettiin ja jatkaa pyöränkotelon takareunaa sen verran alaspäin että voi ruuvata uudet läpät suoraan niihin.
Hitsauskoneen puteli pahkeinen vaan tyhjeni just viime viikolla, täytyy kiikuttaa se täytettäväksi...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

21023

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kompirojektikin saavutti taasen jonkunlaisen kulminaatiopisteen, kun sain viimeinkin sen viime vuoden huhtikuussa yhyttämäni weberin paikoilleen. :idea:

Arvioin että se on varmaan seisonnassa pöllyyntynyt tukkoon joten purin ja putsasin häkkyrän varmuuden vuoksi.
Vaihdoin sitten imusarjaan pinnapultit ja ruuvasin värkin paikoilleen. Ryypyn vaijeri ylettyi juuri kiertämään kaasarin, vaihdoinkin aikoinaan vaijerin 2107:sta jossa se on hieman pitempi.

Moottori oli jo käyntilämmin kun olin aamulla ehtinyt kuljeksia kylillä. Käynti oli ensin vähän hukassa kun tuli ruuvattua sopparuuvi melkein kiinni, sitä piti hieman aukoa. Kierroksia tuntui ottavan niin että moottori tuntui pyrkivän irti kumityynyistään.
Ilmanputsarin ropasin vielä paikoilleen, ja kokeilin miten se liikahtaa. Kiekaisee se sen verran äkäiseen että vielä kolmoselle vaihtaessa meinasin livetä pusikkoon. :D

Täytyy myöhemmin heittää pitempi lenkki ja verrata moottorin luonnetta entiseen.
Tuolla otsonivirityksellä vekotin ei ollut erityisen räjähtävän suorituskykyinen mutta ihmeen alavääntöinen kuitenkin. Tuntui vain menevän isoilla kierroksilla jonkun verran laihalle kun moottori pyrki kovassa ajossa kuumenemaan kovin ja tulpat oli melkoisen vaaleat.

Tässä veeperissä taas on muistaakseni parilitraisen koneen suuttimet joten täytyypi nyt seurata tulppien väriä ja katsoa minkälaiseksi muodostuu polttoaineenkulutus.
Vastaa Viestiin