Nurmikonleikkausta.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Maijunet

Re: Nurmikonleikkausta.

Viesti Kirjoittaja Maijunet »

Ukki kirjoitti:Sisukas lisääntymään on myös "Mehtävattu" kun on sopiva maanlaatu. Siitä tosin saa makoisat marjat, jos vähänkin kehtaa hoidella sitä harventaen syksyllä kesänaikana marjoneet oksat, sillä se ei tee kuulema marjaa kuin uuteen oksaa vasta toisena vuotena, näin olen kuullut kylillä kertoiltavan. Onko joku saanut sankon täyteen Mehtävattuja? Itse en ole sellaista saanut marjareissuilla aikaseksi.
Todentotta, "mehtävatusta" ja puutarhavatustakin on vanhat marjoneet versot leikattava pois, marjat tulee sitten ens vuonna niihin uusiin versoihin. Mehtävatuista ei vielä ehkä ole sangollisia tullut, ne kun kypsyy pikkusen myöhemmin kuin puutarhavatut (niitä on kerätty jo monta sangollista, eikä loppua näy :) )
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään työntelin Willen kauhalla kuhveikkoa (rikkakasveja kasvava joutomaa-alue) nurin.Trukkipiikeillä nostelin vesoja (tammi,kovu,vaahtera,paju) juurineen maasta.Peruuttamalla terän ollesa pystyssä tehokkuus on aika hyvä.Lisäksi kun tamppaa koneella (4700kg)maan tiiviiksi niin juuret ei saa ilmaa ja rikkoutuneet pinnalle nousseet juuret saa taas UV:ta niin eiköhän tässä taas vuoden pärjää,tää on tällaista taistelua.
Puakki

Viesti Kirjoittaja Puakki »

Ukki kirjoitti: Enhän minä toki kukkia vihaa, jos totesin, että "Voikukkasodan sivuhaaraksi tuli uusi rintama, Minkälaiset kokemukset etelän immeisillä on tästä Voikukkaa matkivasta Syysmaitikista/Maitikista/Maitiaisesta? Toisaalta onhan se hyvä peitekasvi ja näytästää viihtyvän hyvin sielläkin missä nurmikko ei viihdy. Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin.
Jokin Voikukkalajike on ollut Neuvostoliitossa kautsun korvikkeena, ja sitä on viljelty suuria aloja Ukrainassa. Syysmaitikki kukki niityillä heinänkorjuun jälkeen Pohjois Savossa, pieniä määriä näkyy nyt myös Maskussa. Mummoni kielsi polkemasta pihamaan heinikoita ja käyttämään polkuja, niinpä minun pihallani saa Kuminat, Mäkimeiramit ja Mäkikuismat kasvaa vapaasti, kuminan siemeniä sain taas kahvikupillisen puolilleen. Olen joskus kitkenyt pois voikukkia, Hanhikit saa kasvaa pihalaattojen välissä. Vuosi sitten edesmennyt kaverini järjesti yllätyksen, ja kukat pihatien liittymän alkuun, tierummun molempiin päihin kasvoi suuret(noin metrin korkuiset) Neidonkieli pehkot, joka aamu uusi sininen kukka, jokaiseen kukkavarteen punaisin hetein. Monet kulkijat olivat erehtyneet pitämään niitä Lipiinina, kuivuus nujersi niistä useimmat, nyt sitten saatiin sadettakin lähes 50 mm. vuorokauden aikana
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kova on leviämään tämä Maitikki, myös hyvin leviäviä ovat ainakin meidän pihalla Kevätesikko, Pellis ja Valkoapila. Nurmikonleikkaus ei näytästä vähentävän niitä kuin hetken, joka sekin on "näköharha", kun kukat leikkautuvat pois. Lemmikki on alkanut ilmestyä rännin syöksytorven laskualueen ympäristöön. Onneksi Lupiini ei menesty tällä maatyypillä jolla pihamme sijaitsee.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Vastaa Viestiin