Tietty mene Ladalla töihin päivittäin. Nivalla tai Nappiksella. Ei ole edes muita käyttiksiä. Nojoo, kesäisin jenkilläkin. Siinä vaiheessa, kun alkaa tekemään mieli mukavuuksia ja säästeliämpää bensankulutusta, sitä varten voi sitten ostella 110STW:n. Erään veikkausmainoksen mukaelma: "Maailma on erilainen autoharrastajan silmin".
Nää nykypäivän saksantuonnin tuloksena tuhannet "nykycorollat" eli MB, BMW, Audi jne. autot ei ole mun juttu, vaikka niistä saa tutuilta omistajilta kuulla jos jonkinlaista ylistystarinaa usein. Ja kuten äsken totesin, auto EI ole mulle luotettava kulkine paikasta A paikkaan B. Se on paljon muutakin.
Ukki kirjoitti:Milloinkahan ne yläkerran porukat hoksaavat päättää, että Ladailijat pääsevät suoraan taivaaseen Fordin omistajien rinnalla. On kuulema heillä ollut H-tti maanpäällä ja ihmistä ei laiteta toista kertaa H-ttiin. Esittäköömpä tämän Lada-asian ne joilla on varmempi yhteys yläkertaan.
Itse aikoinaan muutamilla Ladoilla liikennöineenä muistelen, että kyllä siinä ladailussa oli helvetti kaukana. Mielestäni se oli erittäin mukavaa. En koe siis ansainneeni taivaspaikkaa ladaillessani.
Ukki kirjoitti:Milloinkahan ne yläkerran porukat hoksaavat päättää, että Ladailijat pääsevät suoraan taivaaseen Fordin omistajien rinnalla. On kuulema heillä ollut H-tti maanpäällä ja ihmistä ei laiteta toista kertaa H-ttiin. Esittäköömpä tämän Lada-asian ne joilla on varmempi yhteys yläkertaan.
Itse aikoinaan muutamilla Ladoilla liikennöineenä muistelen, että kyllä siinä ladailussa oli helvetti kaukana. Mielestäni se oli erittäin mukavaa. En koe siis ansainneeni taivaspaikkaa ladaillessani.
Tervehdykset toivottelen.
Tähän samaan jo ns. maanpäällisen helvetin kokeneisiin, joidenkin, siis joidenkin mielestä aivan hyvin voitaisiin laskea osa ukkomiehistäkin, itseäni en koe heihin kuuluvaksi.
Huumori ja ironia ovat elämään kuuluvia erittäin tärkeitä osa-alueita joita ilman tämä olomme ja elomme olisi aikatavalla ns. väritöntä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Melkein joka päivä tänäkin kesänä olen nappiksella töihin kulkenut! Nyt vaan se ei enää käynnisty, paitsi työntämällä tietty... Pitänyt sitten tuolla carinan rämällä liikkua kun ei ole kerrennyt starttia purkamaan
Jokari kirjoitti:Tuohan on ihan perus ladailijaa, vaikka ei startti toimi niin aina on keinot lykätä remonttia seuraavaan vuoteen tai vaikka loputtomiin...
Niin no helevettiäkös sitä hosuu, yksikin tuttu ajeli jonkun aikaa työmatkaa luistavalla kytkimellä, piti vain tulla ehtoolla kotiin eri kautta ettei tarvinnut ajaa sitä isompaa ylämäkeä...
Kuten Jokari jo aikaisemmin totesi niin ihmettelyä riittää, etenkin jos on vanhempaa mallia oleva. Jos edes yksi työpaikan henkilökunnasta näkee millä tulit, niin edes ensimmäisellä kahvitauolla ei tarvitse istua tuppisuuna ja on helppo tutustua porukkaan, kun puheenaihe on valmiina. Toimii ainakin pienemmissä paikoissa.
Jo menneeksi luulemassani mielipideilmastossa Ladalla ajaminen vaati niin paljon munaa, että jatkeita ei tarvittu. Ja joidenkin kohdalla aika on pysähtynyt vanhojen asenteiden osalta. Toisaalta on myönnettävä, että Ladalla pysähtyneenä ollessani olen saanut vain positiivisia ja ihaileviakin kommentteja. Ihan samalla tavoin kuin niinä kesinä, jolloin ajelin museorekisterissä olevalla Citroen Berlinellä vm. -51.
Ilmeisesti Lada on niin suuri osa suomalaista sielunmaisemaa, että se harvan jättää kokonaan kylmäksi. Maantiellä kuitenkin joidenkuiden on välttämättä päästävä Ladan ohi, ihan tilanteesta riippumatta. Mukavaa, että voi pelkällä autollaan ajamisella helpottaa joidenkin paineita.
Ladalla töihin ja häihin. (viikko sitten lauantaina)
Nykyinen lada on ollut työautona vuoden ja kuukauden. Matkamittari on tänä aikana pyörähtänyt 28000 kertaa. Päivittäinen työmatka on suuntaansa keskimäärin 50-60 km. Päivän aikana tulee välillä ajettua siirtymää runsaastikin kohteesta toiseen.
Vuoden aikana on tullut koettua lähes kaikki mahdolliset kelit, tosin viime talvena ei rapeita pakkasia ollut. Ainakin 25 asteen kylmässä seisomisesta ruiskumoottori virkoaa kertarusautuksella. Ennen ladaa oli työautona toyotaa ja mitsua ja volkkaria. Niitä piti käydä pakkasilla käynnistelemässä tunnin parin välein.
Metsätyöauton ladasta tekee se, että siinä on itsessään nöyrää röyhkeyttä ja itsevarmuutta vailla uhittelua. Sitä ei tarvitse sääliä eikä kysellä että pärjäätkö. Maasto-ominaisuudet eivät paperilla ole kaksiset, mutta ne lada korvaa asenteellaan. Se ottaa mukisematta vastaan karmaisevia tällejä ja sillä uskaltaa työntää tarvittaessa vaikka leppäpusikon läpi; oksien ujellus kylkipellissä ei nostata hiuksia niin kuin ehkä jonkun muun auton kohdalla tekisi. Sahoja ja työkaluja viskotaan joskus reippahasti sisään ja ulos sisustuksen siitä kärsimättä; likomärät, väsyneet ja pihkaiset, bensalle, pakokaasulle, tupakalle ja paskalle haisevat metsurit istuvat sen hyttiin kuin kotiinsa.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...