
Tuommoinen härveli eksyi sitten pihaan ”kun halvalla sain”. Koneena mylvii pomminvarma 1.3l työntötappikone, luonnollisesti ketjukäyttöinen ja kärjettömällä sytytyksellä, kaasarina onkin sitten muuttuvakurkkuinen (lue: juuttuvakurkkuinen) Ford VV joka on ongelmistaan surullisen kuuluisa.
Taivalta Escort on taittanut 152tkm. Leimaa on jäljellä 30.9.08 saakka, talvirenkaita ei ole, lämmöt olivat tapissa ja auto nyki pahasti, tässä syy halpaan hintaan. Joitakin vikoja oli jo korjautettu katsastusta silmällä pitäen, tuulilasi on uusittu, pohjaa hitsailtu sekä pakoputki vaihdettu uuteen alusta loppuun, motivaatio oli kuitenkin loppunut kesken ja helpot perushuollot oli jäänyt tekemättä ammattitaidon puuttuessa, kuitteja kaikenlaisista tehdyistä huolloista löytyi kyllä vino pino.
Jo autoa koeajaessani perstuntuma kertoi nykimisen aiheuttajan olevan sytytyspuolella, konehuoneeseen vilkaistessani tuntuma sai tukea sillä ruosteiset sytytystulpat sekä teipillä paikatut tulpanjohdot eivät herättäneet luottamusta.
Eihän siinä muuta kun nimeä paperiin ja Fordin nokka kohti Kotkaa.
Sitten perushuoltojen pariin, tulpat ja tulpanjohdot ensimmäisenä vaihtoon ja nykiminen katosi kokonaan. Ilmansuodatin vaihtoon, sytytyksen ennakko kohdilleen ja STP Complete Fuel System Cleaner tankkiin. STP Engine Flush koneeseen vanhan öljyn sekaan ja hetken kuluttua tilalle Valvoline Max Life 10w-40 öljyä jonka pitäisi elvyttää vanhoja tiivisteitä, omien kokemuksien mukaan kun vanhat Fordit vuotavat aina öljyä. Myyjän ilmoittama ylikuumenemisvika olikin suuri

Vaihdekeppi on vanhalle Fordille tyypillinen ”soppakauha”, mutta tähän tottuu nopeasti, 4-vaihteiseen laatikkoon kun ei ole enää tarvikeosia juuri tarjolla, uudempiin 5-vaihteisiin osia kyllä löytyisi joka puolelta.
Takalokasuojien kaarissa on hieman ruostetta, näiden kimppuun käynkin seuraavaksi. Myös ratti on suoraan mentäessä ~15 astetta vinossa vasemmalle, tämä pitää säätää raidetangosta, sillä Fordissa ei onnistu perinteinen Lada korjaus jossa rattia käännetään boorin tai parin verran oikeaan suuntaan. Yllätys yllätys, myös yksi lukkopesä on risa, nämähän ovat perinteisesti Fordin heikko kohta. Venttiilinvälyksetkin pitäisi säätää, saas nähdä kuinka amatöörin käy, tätä en ole tähän ikään mennessä ehtinyt koskaan tekemään.
Muutaman viikon päästä tässä onkin kelpo menopeli pidemmäksi aikaa, jos se nyt allekirjoittaneen kohdalla on mahdollista.
