Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kuva

Tuommoinen härveli eksyi sitten pihaan ”kun halvalla sain”. Koneena mylvii pomminvarma 1.3l työntötappikone, luonnollisesti ketjukäyttöinen ja kärjettömällä sytytyksellä, kaasarina onkin sitten muuttuvakurkkuinen (lue: juuttuvakurkkuinen) Ford VV joka on ongelmistaan surullisen kuuluisa.

Taivalta Escort on taittanut 152tkm. Leimaa on jäljellä 30.9.08 saakka, talvirenkaita ei ole, lämmöt olivat tapissa ja auto nyki pahasti, tässä syy halpaan hintaan. Joitakin vikoja oli jo korjautettu katsastusta silmällä pitäen, tuulilasi on uusittu, pohjaa hitsailtu sekä pakoputki vaihdettu uuteen alusta loppuun, motivaatio oli kuitenkin loppunut kesken ja helpot perushuollot oli jäänyt tekemättä ammattitaidon puuttuessa, kuitteja kaikenlaisista tehdyistä huolloista löytyi kyllä vino pino.

Jo autoa koeajaessani perstuntuma kertoi nykimisen aiheuttajan olevan sytytyspuolella, konehuoneeseen vilkaistessani tuntuma sai tukea sillä ruosteiset sytytystulpat sekä teipillä paikatut tulpanjohdot eivät herättäneet luottamusta.

Eihän siinä muuta kun nimeä paperiin ja Fordin nokka kohti Kotkaa.

Sitten perushuoltojen pariin, tulpat ja tulpanjohdot ensimmäisenä vaihtoon ja nykiminen katosi kokonaan. Ilmansuodatin vaihtoon, sytytyksen ennakko kohdilleen ja STP Complete Fuel System Cleaner tankkiin. STP Engine Flush koneeseen vanhan öljyn sekaan ja hetken kuluttua tilalle Valvoline Max Life 10w-40 öljyä jonka pitäisi elvyttää vanhoja tiivisteitä, omien kokemuksien mukaan kun vanhat Fordit vuotavat aina öljyä. Myyjän ilmoittama ylikuumenemisvika olikin suuri :lol: Mittari nimittäin nousi maksimiin heti virtojen kytkennän jälkeen, vaikka auto oli seissyt pihalla koko yön, anturi vaihtoon ja taas toimii.

Vaihdekeppi on vanhalle Fordille tyypillinen ”soppakauha”, mutta tähän tottuu nopeasti, 4-vaihteiseen laatikkoon kun ei ole enää tarvikeosia juuri tarjolla, uudempiin 5-vaihteisiin osia kyllä löytyisi joka puolelta.

Takalokasuojien kaarissa on hieman ruostetta, näiden kimppuun käynkin seuraavaksi. Myös ratti on suoraan mentäessä ~15 astetta vinossa vasemmalle, tämä pitää säätää raidetangosta, sillä Fordissa ei onnistu perinteinen Lada korjaus jossa rattia käännetään boorin tai parin verran oikeaan suuntaan. Yllätys yllätys, myös yksi lukkopesä on risa, nämähän ovat perinteisesti Fordin heikko kohta. Venttiilinvälyksetkin pitäisi säätää, saas nähdä kuinka amatöörin käy, tätä en ole tähän ikään mennessä ehtinyt koskaan tekemään.

Muutaman viikon päästä tässä onkin kelpo menopeli pidemmäksi aikaa, jos se nyt allekirjoittaneen kohdalla on mahdollista. :mrgreen:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Millon myyt pois? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jeltsin
Viestit: 231
Liittynyt: 18.1.2005 20:29
Paikkakunta: Valkeala

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Sulla on kyllä taivaspaikka turvattu :lol:Mulla olis tallis rs turbon 15"orggis alut jotka vaatii uutta maalia,jos toi auto on vielä sulla seuravassa miitissä saat ne.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jokari kirjoitti:Millon myyt pois? :lol:
Heti kun maksat tarpeeks :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja Mara »

mikko853 kirjoitti:Venttiilinvälyksetkin pitäisi säätää, saas nähdä kuinka amatöörin käy, tätä en ole tähän ikään mennessä ehtinyt koskaan tekemään.

Muutaman viikon päästä tässä onkin kelpo menopeli pidemmäksi aikaa, jollekin muulle. :mrgreen:
Sinä se vaan jaksat noita kuivimpia karvalakkimalleja ihannoida. :lol: (T: Nimim. varaa sanoa.. :| )
Onnea vaan venttiilien säätöön jos metelin takia säädät. Tarjoan kaljan, jos onnistut säätämään hiljaiseksi.
Kuitenkin niin, etteivät kanna.. :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Mara kirjoitti:
mikko853 kirjoitti:Venttiilinvälyksetkin pitäisi säätää, saas nähdä kuinka amatöörin käy, tätä en ole tähän ikään mennessä ehtinyt koskaan tekemään.

Muutaman viikon päästä tässä onkin kelpo menopeli pidemmäksi aikaa, jollekin muulle. :mrgreen:
Sinä se vaan jaksat noita kuivimpia karvalakkimalleja ihannoida. :lol: (T: Nimim. varaa sanoa.. :| )
Onnea vaan venttiilien säätöön jos metelin takia säädät. Tarjoan kaljan, jos onnistut säätämään hiljaiseksi.
Kuitenkin niin, etteivät kanna.. :wink:
Seuraavilla varustetasoilla onkin niin huimaa tarjottavaa, erona CL malliin erilaiset niskatuet, ei penkinlämmittimiä eikä pölykapseleita :lol: Allekirjoittaneen Fordeissa ei oo koskaan molemmat penkinlämmittimet toimineet.. Laser malli tarjoaa sitten kierroslukumittarin joka ei toimi, keskuslukituksen joka ei toimi sekä digitaalisen kellon hankalassa paikassa :lol: Ghiassa kromilistat ja erilainen verhoilukangas.. että aika se ja sama mikä malli on :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kuluneet 155/80/13 pizzaleikkurit vaihtui tänään 185/65/14 gummeihin, mustilla peltivanteilla. Sopivan kokoisia kapseleita ei ole eikä tule, mustat vanteet sopii valkoiseen autoon kuin nenä päähän 8)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
dart -66

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja dart -66 »

ei enään mitään
Viimeksi muokannut dart -66, 13.12.2008 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Eilen tuumailin jotta käyn romun tänään katsastamassa, siitäkös voorti riemastui ja päätti ettei valot, vilkut eikä sisätilan puhallin toimi. Kävin kaikki releet ja sulakkeet läpi eikä vikaa löytynyt.. lopulta löytyi yksi poikkirispaantunut johto jonka korjaamalla edellämainitut rupesivat taas toimimaan.

Ei muuta kun katsastukseen..

Alatukivarren pallonivel vasemmalla - välyksellinen - Jälkitarkistus
Vetonivelen suojakumi oikealla ulompi - vaurioitunut - Korjauskehoitus
Polttoainesäiliö - vuotaa polttonestettä - Jälkitarkistus
Parkkivalo oikealla - ei toimi - Korjauskehoitus

Katsastuspäätös Hylätty :lol:

Sen sijaan umpiot ja päästöt kelpasivat hienosti, Ford VV toimii sittenkin! Toista umpiota on edellinen omistaja paikannut teipillä härskisti mutta silti kelpasi :lol:

Ei muuta kun remppa jatkuu, kuukaudenpäästä uusi yritys.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Osta mikko multa 5kpl vanteita siihen. Kuin uusia ovat. 13" peltivanteita. Jos maksat 6€/kpl, niin saat. Voin tuoda ens kerralla kun oon sinnepäin tulossa :D Kuljetus ilmainen.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

THI-900 kirjoitti:Osta mikko multa 5kpl vanteita siihen. Kuin uusia ovat. 13" peltivanteita. Jos maksat 6€/kpl, niin saat. Voin tuoda ens kerralla kun oon sinnepäin tulossa :D Kuljetus ilmainen.
Kiitos, mutta ei tarvetta, 13" Fordin peltivanteita löytyy jo 9kpl ylimääräisenä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

hö...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tänään tuli voortiin vaihdettua koko alatukivarsi pallonivelineen päivineen. Bensatankki paikattu. Vetarin suojakumi edelleen vaihtamatta, pitää koittaa henkisesti valmistautua v*ttumaiseen operaatioon :lol:

Oikean parkkivalon tilanne on mysteeri, virtaa tulee ja polttimossa vika ei ole, vaan silti ei pala.. antaa olla, ei oo niin justiinsa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja Mara »

Yleismittarilla katottu virran tulo ei sitten kerro mitään. :wink:
Palaako sama polttimo esim. toisella puolella?
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Teemu Kankaanpää
Viestit: 493
Liittynyt: 12.8.2007 13:36
Paikkakunta: Imatra

Re: Tapaus Ford Escort 1.3C -87

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää »

mikko853 kirjoitti:Bensatankki paikattu.
Mitäs työnsit paikkaan? Purukumia? Oliko se jenkkiä vai jotain pirkka-halpista? :lol:
Vastaa Viestiin