Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no tossahan on kuva lopputuloksestakin, kyllä se reikäkin on tukittu ihan kunnolla, on vaan niin rumaa saumaa ettei sitä kehtaa näytellä :D

nyt taas uusintakatsastusyritys tyssäsi siihen, että toi "uusi" akku oli aamulla ihan kuollut, olihan se vähän huonona, mutta aina oli riittäny starttaukseen. juhannukseen mennessä näytettävä uudelleen, tässä alkaa tulla kiire, ku joutuu töissäkin istumaan päivät. Pakko kai mennä ostaa uusi akku, ei tästä muuten mitään tule.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

niin joo ja vielä lisäyksenä, vazili voi todistaa se näki kun mä kasasin tota ja lokarin alapuolelta näkee ton kotelon pään, että ei täs ole kyseessä mikään hämäysremontti. aina ammattilaiset yrittää musertaa meidän amatöörien onnistumisen ilon :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt meni Sedan läpi katsastuksesta, just ehin töiden jälkeen hakea uuden akun 59 euroa ja käydä kotona vaihtaa auton ja akun, kaikki korjaukset kelpasi ja miksi ei olisi kelvannut olihan ne tehty täydellisesti ja ammattitaidolla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Samara Sedan tuli mulle ajoon juhannus aattona 2006 eli tasan 2 vuotta sitten 23.6.2006, sen jälkeen autolla on ajettu 58 tkm, eli noin 29 tkm vuodessa. Tosin käytännössä ei jakaudu niin tasaisesti, sillä viimeiseen puoleen vuoteen ei ole ajettu kuin jotain 5000 km. 2 vuoden aikaisia kuluja ei ole tullut laskettua, mutta lähinnä huoltoa ja joitain edellisten omistajien aiheuttamia vaurioita on tarvinnut korjailla. Nyt autolla ajettu noin 205tkm ja tuossa 200 tkm kohdalla alkoi useampi osakokonaisuus olla peruskorjauksen tarpeessa (lämppäri, vaihteisto, kytkin, venttiilikoneisto, kori), nyt viimeisen puolen vuoden aikana on auto ollutkin enemmän remontissa ja ajoauton virkaa on toimittanut Euro eli natsi-samara.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Eurosamara oli yksillä hurjilla lainassa ja ne hinas sillä jotain 1700 kg kuormaa dollylla. Ilmeisesti ei kuitenkaan hinauksesta johtuen oli paisariin tullut reikä ja alkoi puhaltaa nestettä pihalle. tekivät paisariin jonkun paikkauksen ja matka jatkui onnellisesti. Lyhyen tutkimisen perusteella, ei mitään koneremonttia kai tuosta seuraa, auto käy ja kukkuu ihan asiallisesti.

Sedanilla eli mustalla kostajalla olen nyt ajellut parina päivänä, edelliset pari viikkoa kun meni pelkästään Ritmon ratissa. Jos aiemmin tuntui Sedani vähän kuluneelta, tärisevältä ja värisevältä, niin Ritmon jälkeen auto tuntuu kuin uudelta. On tärkeää kokeilla välillä länsi-autoja, siten huomaa taas kuinka hyviä Ladat on.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Eräs tavallinen vika vanhemmassa Samaran kojetaulussa on että kojetaulun kiinnikkeet murtuvat kojetaulun reunoista. Näitä kiinnikkeitä on vaikea korjata. Lisäksi muiden kojetaulun kiinnityskohtien ruuvit irtoavat helposti tärinässä. Tästä aiheutuu se, että kitinät lisääntyvät ja jollei kiinnitystä korjata saattaa kojetaulu haljeta jostain puolenvälin paikkeilta.

Leikkasin säilyketölkistä ohuet peltiliuskat joiden päihin tein reiät kiinnikeruuville. Lisäksi noin liuskan keskelle viel yksi reikä. Näilla ohuilla peltiliuskoilla voi helposti korjata kojetaulun reunakiinnityksen koska säilyketölkin pelti on sopivan taipuisaa ahtaassa raossa. Korjauksen helpottamiseksi irroitetaan A-pilarin peitemuoviliuska. Irroituksen jälkeen päästään helpommin kiertämään kojetaulun reunan kiinnitysruuvi peltiliuskan lävitse omaan reikäänsä. Kaksi muuta ruuvia kierretään sitten kojetaulun muoviin kiinni kunhan se on ensin aseteltu ja painettu oikealle paikalleen. Näin toimien kojetaulu tukevoituu ja kitinät häviävät ainakin tilapäisesti. Lisäksi kojetaulun muiden kiinnityskohtien ruuvit on tarkistettava ja kiristettävä. Lopputulos on toimiva mutta ruma. :)
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minun Samarassa vuodelta 1990 oli kojelauta keskeltä "poikki"...on varsin tuttu näky vanhoissa Samaroissa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Eurosamara oli tossa lainassa astetta kovemmilla jätkillä ja ne sai sen jotenkin kiehumaan niin että paisariin tuli reikä. flekti ei kuulemma toimi... joo ei toimi, eikä toimi lämppärin puhallin eikä lasinpesurit yms, sulake oli rikki, tai siis siinä oli huono kontakti, vasta kun löytyi oikeankokoinen sulake niin alkoi toimia. Kaikissa ladoissa on pienempi sulake kuin mitä usein varaosakaupoissa myydään, saakohan orkkiskokoa mistään? ilmeisesti kiehutus ei kuitenkaan rikkonut mitään, esim. kansipahvia, auto tuntuu olevan ihan kunnossa kaikin puolin.

Sedanilla on jo ajettu 210 tkm ja sen menoa ei estä mikään, on muuten eurossakin jo melkein 190 tkm ajettu, laatuautoja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Jouska kirjoitti:
Samara87/88 kirjoitti:tuskin on mitään suojausta :?

toimiiko pyyhkijät ok nyt? on meinaa voinu ruveta luistaa ne boorit jos jäätyny kunnolla kiinni.
Pyyhkijät toimivat normaalisti ja Samara toimii hyvin niinkuin aina ennenkin. :D

En ole vaan onnistunut vahingossa rikkomaan noita pyyhkijöitä vaikka useasti ovat jäätyneet kiinni.

Moi,

Luin tuota samaran korjauskäsikirjaa ja löysin tosiaan sellaisen tiedon, että samaran tuulilasinpyyhkijät on suojattu jäätymisen aiheuttamilta vaurioilta jollain mekanismilla, tai ylikuormitussuojako se nyt oli. Eli jos pyyhkimet ovat jäätyneet talvella tuulilasiin kiinni, niin niiden/mekanismin ei pitäisi rikkoutua jos vahingossa kytkee pyyhkimet päälle.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Helka
Viestit: 59
Liittynyt: 21.7.2008 15:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Helka »

Nyt olen taas liittynyt Samaran omistajiin. Ostin eilen halvan 21099:n korkealla kojelaudalla. Ajokokemuksia kertyi Kouvolasta Kotkaan ja hyvin tuntui toimivan. Ainoa ongelma on että alkaa nypyttämään raskaassa kiihdytyksessä, jos painaa kaasua hitaasti, niin kyseisen ominaisuus ei ilmene. Koneena siis 1500i GM-ruiskulla.
Nykyinen ajopeli: Manteli
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Helka kirjoitti:Nyt olen taas liittynyt Samaran omistajiin. Ostin eilen halvan 21099:n korkealla kojelaudalla. Ajokokemuksia kertyi Kouvolasta Kotkaan ja hyvin tuntui toimivan. Ainoa ongelma on että alkaa nypyttämään raskaassa kiihdytyksessä, jos painaa kaasua hitaasti, niin kyseisen ominaisuus ei ilmene. Koneena siis 1500i GM-ruiskulla.
Hienoa Helka! Mielenkiinnosta kysyisin, että minä vuonna rekisteröity on tuo 21099 ?? GM mallit ovat yleensä sieltä luotettavimmasta päästä.

Kun lienee suht vanha samara, kannattaa vähän katsella autosta ruostevaurioita. Omasta löysin yhden sieltä takakurakaaren etupuolelta, siitä kohtaa josta se kurakaari alkaa. Sinne lokarin ja varsinaisen kurakaaren väliin tuppaa kerääntymään kuraa ja suolavettä ajan kuluessa. Se sitten syö pahimmillaan reiän siihen helmakotelon päätyyn. Kuskin puolelta löysin pikkurillin kokoisen reiän kyseisestä paikasta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Tuo vaimoni Helkan 21099 on otettu käyttöön helmikuun lopulla 1996. Kyllähän tuossa noita ruosteveurioita on ja auto onkin tarkoitus viedä ammattikoulun poikien käsittelyyn heti alkajaisiksi.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onnittelut hyvästä valinnasta, sit vielä varustekoodeja jakoon, olisko 20 138 siinäkin? minkälainen verhoilu siinä on? ammattikoulun pojat kuulostaa kohtalokkaalta :?

Sedania ei kai koskaan saanut suomessa Bosch ruiskulla, mikä sinänsä luotettavuuden kannalta on hyvä asia, tosin Sedania ei siten saanut tehokkaammalla koneellakaan 71 ja 78 välillä on jo melko tuntuva ero.

olen tossa käyny kattelee yhtä 2000 vuoden bosch samaraa, nyt näyttäisi että termostaatin vaihto on aiheuttanut jonkun vian ruiskuboxiin, käsittämätöntä, mutta kaikki muu on jo käyty lävitse ja vikaa ei löydy.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Varustekoodin kyllä vilkaisin, mutta en sitä enään muista. Nyt se nimittäin on jo ammattikoulla, kun torstaina jätti tien päälle. Laturi tullut tiensä päähän ja akusta loppui virta. Itse sen sinne torstaina iltapäivällä ajoin ja ilman lisävirtaa lähti käyntiin.

Sisustuksesta: Penkit on harmaan-mustakirjavat jonkinlaisella geometrisellä kuvioinnilla ja ovipahvit taasen astetta vaaleempaa harmaataa ilman kuviota. Kuvia kun saadaa auto takaisin kotiin.

Ei ammattikoulun pojat kuulosta kohtalokkaalta, koska Helka pääsee itse koko ajan valvomaan poikien työtä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jussi varmaan säikähti ymmärrettävästi sitä vanhemmille autoille yleisesti kohtalokasta "amistuunausta". :) Samara säästyy luojan kiitos jo vetotavansakin nimissä näiltä "lopullisilta virityksiltä", sillä amisporukoiden suosiossa onneksi on vain takapotkut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin