Takavedon lämpeneminen

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jaajaa :D

Niin tosiaan tässä toisessa kapistuksessa mekaaninen flekti ja itellä sähköinen, ei tunnu olevan eroa.

Auton omistaja voi mutuilla tänne kanssa jotain jos haluaa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Joen musikka
Viestit: 2035
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

No voi ihme!Ihanko yli viisi kilsaa on ajettava että tarkenee!Ja kohta on kuuma!Kaksplussalehdet neuvoo uusavuttomia pariskuntia perunoiden keittoon,mutta että Ladaboard!Munasillaanko sinne Ladaan mennään kun ei heti tarkene!Vaatteet päälle,ja jos säädöt ei toimi niin ikkunoita auki ja vaatteita vähemmäksi jos siltä tuntuu... :x
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lueppas musikka nyt topikkia vähän tarkemmin, kysehän ei ollut kabiinin lämpenemisnopeudesta vaan MOOTTORIN eli sepelinmurskaimen lämpenemisestä :lol:

Pakko lähtä ajaan kevyessä vaatetuksessa näin syksyllä ja keväällä kun lämmönsäätövaihtoehdot on jäistä ilmaa ja polttavaa ilmaa, siinähän se aika menee hikoillessa ja hanaa säädellessä noin 2-5 kertaa/kilometri :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jokari kirjoitti:Auton omistaja voi mutuilla tänne kanssa jotain jos haluaa :lol:
Joo.
Otin ihan asiakseni kokeilla kuinka kauan/kauas menee, ennenkuin lämmöt on normaalissa.
Lämppäri oli säädetty niin, että kuumallakin koneella tuli haaleaa, eli melkein kiinni.
Startin jälkeen käytin n. minuutin tyhjäkäynnillä, ajo oli paikallis-/ maanteitä, nopeus oli 50:n ja 60:n ja kierrokset 2-3 tonnin välillä. Ulkolämpötila noin 10`C.
Lämpöä sisään alkoi tulla reilun kolmen kilometrin paikkeilla.
Matkaa ehti kertyä n. yhdeksän (9!) kilometriä siihen, että mittari oli jo lähes normaalissa. Tämän jälkeen tyhjäkäyntiä pari minuuttia, sen aikaa, että hain laserlämpömittarin jolla mittasin lämpöanturin vierestä n. 75´C lukemia, kannen sisäpuolella varmaan 10-15 astetta enemmän.

Syyläri on ehjä, lämmöt ei nouse kesälläkään normin yli.
Kahta muutakin termostaattia on tosiaan kokeiltu, kuten avausviestissä kerrotaan.
Toisella upouudella (80´C) jää alle normaalin, toisella uudella (91´C) mittari nousee melkein punaiselle jolloin kannen ulkolämpö oli jo n. 95´C! :shock:
Alkuperäisellä (80´C) lämmöt pysyvät keskellä asteikkoa, niinkuin pitääkin.
Kaikilla noilla kone kuitenkin lämpiää yhtä hitaasti käyntilämpöön, eli termarivuodosta ei voi olla kyse.

Alkaa myytit murtumaan, ei se Lada olekaan (ollut 20 vuoteen) enää muita paremmin lämpiävä. :lol:

Edith: Korjasin orkkistermarin asteet.
Viimeksi muokannut Mara, 18.9.2008 1:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Muistathan että sen "alkuperäisen" termarin pohjassa seisoi 80 C :!:

Mulla siis paikoillaan nyt 80 C termari ja lämmöt nousevat juuri ja juuri pystyyn, jos lämppäriä raottaa niin se näkyy heti koneen lämmöissä joka on tietysti normaalia. Täytyy kai huomenna koittaa ottaa samanlainen testi...
Mara kirjoitti: Alkaa myytit murtumaan, ei se Lada olekaan (ollut 20 vuoteen) enää muita paremmin lämpiävä. :lol:
Sitähän tässä juuri koitetaan hakea :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Entisinä aikoina asennettiin jäähdyttimen eteen sellainen säädettävä kaihdin, jota nostettiin ja laskettiin ohuen ketjun avulla sisältä. Tämä siksi, kun ei ollut oikein saatavana erilaisia termostaatteja. Tavallisin oli jotain 70-75C joilla varustettuna autot tulivat tehtaalta ja pakkasilla sellainen nesteen lämpötila ei riittänyt lämmittämään sisälle tulevaa ilmaa tarpeeksi. Kaihdin ylös, niin rupesi lämpenemään, jopa hieman nopeammin. Termostaateissa on ominaisuus, joka sallii pienen nesteenkierron jäähdyttimeen kiinni ollessakin. Ilman termostaattia eivät moottorinlämmöt nouse talvella ns. ollenkaan suvenpuolelle. Mossessa, Volgassa ja Popedassa kaihdin on ollut ikiajat alkuperäisvaruste. Oikeastaan saisi kaikissa nykyautoissakin, jotka Suomeen tuodaan olla kaihdin asennettuna alunperin. Säästyisi monelta jäätymisharmilta esim. huohotinjärjestelmässä. Jäähdyttimen voi peittää pakkasilla aiva hyvin pahvilla puoleenväliin jopa 3/4 osaan asti. Tämä nopeuttaa hieman lämpenemistä ja nostaa käyntilämpötilaa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Menee nyt vähän OT. Mutta kun Ukki otti tuossa puheiksi kaihtimet syylärin edessä, niin UAZ:ssa on myös vakiona tämä maan mainio keksintö. Tosi näppärä oli vaan vetää kahvasta ja sai kaihtimen kiinni, nyt sitä vaan ei ole jäljellä kun on toinen syyläri ja moottori jne.
Se oli myös hyvä vetästä kiinni ennenkun ajoi jonkun suuremman vesiesteen läpi, ei mennyt heti niin paljon vettä flektiin. Suojasi myös oksilta metsässä.

Yritän tänään kun lähden ajamaan katsoa että kuinka kauan nappiksen lämpeneminen kestää :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jipii! Miä haluun ja tänää koklaa! En kyl osta uutta lämpömittarii ku se hiano yleismittari o Kuusaal, jos o se lämpötoiminto. Hei mut Sähköyhtiö lahjotti mulle sellase sisä/ulkolämpömittari. Siinhä o hyvät anturit. Meikä haluu ja mukaa tähä tutkimuksee ku se ei o tiäteelliin. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Noniin nyt on testattu. Lada oli normaalissa käyntilämpötilassa 5km taajama ajelun jälkeen, noin +10 ulkona. Lämpöä kabiinissa oli 2km jälkeen ja tällöin vipu oli noin 1/3 säädöissä. Ja sillon oli kuuma jo hytissä. Joten minun mielestä tämä on ihan suht nopeaa lämpeemiistä. Ainakin paremmin kun nykyiset diesel autot :D
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja BME316 »

En nyt oikein ymmärrä mistä takavetoisista te puhutte, mutta oletan että kaikista. Mulla on 2 takavetoa ja toinen lämpenee normaalilämpöön 2km aikana (nissan) ja toisella kestää yli 6km (bmw). Ruiskuja molemmat ja aivan pintakaasulla ajettaessa. Molemmissa on mekaaninen flekti.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Mara »

^ Kyllähän sun pitäisi tietää, että noissa ilmaiseksi tehdyissä autoissa on lämpömittarin anturit vaan 3-asentoisia vastuksia. Mittari näyttää normaalia n. 45-100 asteisella koneella, kun mittari nousee punaiselle, peli on jo menetetty. :lol:

Mekaanista flektiäkään kummassakaan sun autoista ei vakiona ole, ne on viskolla. :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaikki vertailukohteet on tervetulleita, oli siellä nokalla mikä merkki tahansa :lol:

Kävin testaamassa, ulkona n.10 C ja hana noin 1/3 auki. N. 7 km meni normaalilämpöihin ja sisällä alkoi tuntumaan lämpöä hätäisesti 5 km jälkeen, kuuma ei missään nimessä vielä ollut eikä kyllä lämminkään. Tosta jos vielä jatkaa niin kyllä sitten rupeaa jo lämpenemään :lol:

En nyt tiedä onko tuo hyvin vai huonosti, mun mielestä kehnonlaisesti varsinkin tota lämpöä tulee. Jos tosiaan hanaa raottaa enemmän niin lämpeneminen venähtää entisestäänkin.
Mutuna vois sanoa et jokainen pudonnut 10 C ilmassa tuntuu liki tuplaavan lämpenemisnopeuden, ainakin kesällä mittari kyllä hyppää rivakasti pystyyn, mut ei enää...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Seurailin tänä aamuna satakympin lämpenemistä.Käynnistäessä +5 astetta lämmintä.Kilometri taajama-ajoa.6 kilometriä maantieajoa 60-80km/t.7 kilometrin kohdalla lämpömittari näytti 90:tä,mikä on todettu myös ajotietokoneella
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

21053 1500S -90.

4min tyhjäkäyntiä matalilla kierroksilla yön jälkeen ja lämmöt oman mittarin mukaan puolessa välissä. 1km ajoa tämän jälkeen ja lämmöt siinä mihin ne ajaessa jää.

Kylmältä koneelta 3km ajoa ja lämmöt siinä mihin ne ajossa asettuu.

Väitän että lämpenee hyvin. Kun saan Kuusaalt lämpöjämittaavan yleismittarin niin teen sitten tarkemman kokeen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos mä käytän 4 min paikoillaan kylmiltään, niin mittari ei kyllä juuri värähdä. 1 km siintä niin voi hyvällä säkällä olla siinä ekassa viivassa. 3km niin ehkä juuri ja juuri puolessa välissä.

Mistä ihmeestä näin valtavat erot johtuvat? Käyttävätkö kenties meidän weeperimme bensan niin tehokkaasti, ettei se jouda harakoille lämppäriin? :mrgreen: Tosin Revolverin tapaus jättää tämänkin teorian hataralle pohjalle :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin