Takavedon bensankulutus
Re: Takavedon bensankulutus
Tervehdykset toivottelen.
Vielä teoreettisesti siitä välityssuhteiden eroista pa.n kulutukseen. Jos muut tekijät ovat samat, mutta välityssuhteissa on se 0,2 ero. Kuvitellaan toisella ajettavan 100km silloin sillä jossa kardaani pyörii sen 0,2 nopeammin tulee ajomatkaksi 80km ja molemmilla on mennyt 10lt bensiiniä. kulutukset ovat 10lt/100km ja 10lt/80km onhan siinä 20km ero kai se jossain tuntuu. Paljonko se 10lt/80km todella kuluttaa sadalla km:llä.
Vielä teoreettisesti siitä välityssuhteiden eroista pa.n kulutukseen. Jos muut tekijät ovat samat, mutta välityssuhteissa on se 0,2 ero. Kuvitellaan toisella ajettavan 100km silloin sillä jossa kardaani pyörii sen 0,2 nopeammin tulee ajomatkaksi 80km ja molemmilla on mennyt 10lt bensiiniä. kulutukset ovat 10lt/100km ja 10lt/80km onhan siinä 20km ero kai se jossain tuntuu. Paljonko se 10lt/80km todella kuluttaa sadalla km:llä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Takavedon bensankulutus
eikähän se ole niin että kun ladan vie kymenlaaksoon niin sen kulutus nousee vähintään parilla litralla per sata kilometriä. Aienminhan on todettu että omilla osilla ladan kulutus on normaalia. kaikki länsimainen hapatus lisää kulutusta...... Tässähän voisi olla pitkäkin luettelo mutta kaikki tietää mistä puhutaan.
Re: Takavedon bensankulutus
en tiedä miten ruiskukin kymenlaaksossa vie enemmän kuin muualla suomessa. Tarkoitinkin kyllä sitä weeperin kaasutinta mikä on lähes kaikissa kymenlaakson bensasyöpöissä.
Re: Takavedon bensankulutus
Oon käsittänyt, että Jokari puhuis tässä ruiskusta. En tiedä sitten.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Takavedon bensankulutus
juu, siis nyt viimeisimmät vuodatukset on kun ruiskullakin menee enemmän beensaa. Koko topikin kun lukee läpi niin alkaa uskomaan niiden leveiden peräkärrynpyörien suureen vierintä vastukseen tai sitten kaikki säädöt tehdään päin persettä. Toki tiedän että ladakin kuluttaa kaiken minkä tankkiin laittaa, mutta jossain on jotain pielessä jos yhden ihmisen säätämät/tuunaamat vievät aina parisen litraa enemmän kuin muilla.
Re: Takavedon bensankulutus
No vttuile vaan p*rkele, on se hyvä jos edes joku asia herättää keskustelua
Seinäjoella taitaa nuo tinapyörät olla kovinkin harvinaisia kun aina niistäkin joku juttu pitää vääntää?
Bensasyöppöjä weebereitä en edelläänkään tiedä muita kuin omani, jonka kulutus on nykyään ihan kohtuullista kulkupuoleen nähden.
Pressakin voisi vaikka tyypätä tuon streetkillerin, voisi vaikka yllättyä siitä että kaikinpuolin parempaakin voi olla olemassa kuin se oma 1200cc nuhapumppu, jota ei edes suutintuunaamalla saa kulkemaan
Ja kyse oli ruutasta, sitä on kieltämättä melko vaikea säätää vituiksi kun ei sitä voi edes säätää, muutakuin huoltaa.
Mut muistetaan taas yksi aurinkoakin tärkeämpi asia, valmistajan ilmoittamat kulutukset, edelleen kun plärään 1500S ja 1700i ohjekirjoja niin valmistajan spekseihin menee, pl. rauhallinen maantieajo.
Omia romujani olen huoltanut parinkin keskivertoladailijan edestä ja huomattavasti tarkemmin, ihan turha v*ttuilla että miehessä on joku vika.
En ole pitkään aikaan enää kantanut mitään huolta kulutuksista, mut kun meillä täällä Kymenlaaksossa™ kaikki tällaiset poikkitieteelliset testailut, mutuilut ja visioinnit kuuluvat jokapäiväisiin huvituksiin, niin siksi näitä tulee vertailtua ja pähkäiltyä.
Kiitos

Bensasyöppöjä weebereitä en edelläänkään tiedä muita kuin omani, jonka kulutus on nykyään ihan kohtuullista kulkupuoleen nähden.
Pressakin voisi vaikka tyypätä tuon streetkillerin, voisi vaikka yllättyä siitä että kaikinpuolin parempaakin voi olla olemassa kuin se oma 1200cc nuhapumppu, jota ei edes suutintuunaamalla saa kulkemaan

Ja kyse oli ruutasta, sitä on kieltämättä melko vaikea säätää vituiksi kun ei sitä voi edes säätää, muutakuin huoltaa.
Mut muistetaan taas yksi aurinkoakin tärkeämpi asia, valmistajan ilmoittamat kulutukset, edelleen kun plärään 1500S ja 1700i ohjekirjoja niin valmistajan spekseihin menee, pl. rauhallinen maantieajo.
Omia romujani olen huoltanut parinkin keskivertoladailijan edestä ja huomattavasti tarkemmin, ihan turha v*ttuilla että miehessä on joku vika.
En ole pitkään aikaan enää kantanut mitään huolta kulutuksista, mut kun meillä täällä Kymenlaaksossa™ kaikki tällaiset poikkitieteelliset testailut, mutuilut ja visioinnit kuuluvat jokapäiväisiin huvituksiin, niin siksi näitä tulee vertailtua ja pähkäiltyä.
Kiitos

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Takavedon bensankulutus
Nämä perustelut ontuvat, itselläni ainakaan eivät 195:set vaikuttaneet millään tavalla kulutukseen. Säädötkin tehdään kyllä ihan oikeilla laitteilla oikeisiin kohteisiin.pressa kirjoitti:alkaa uskomaan niiden leveiden peräkärrynpyörien suureen vierintä vastukseen tai sitten kaikki säädöt tehdään päin persettä.
Lisäksi kulutus tuntuu olevan melko suhteellinen käsite, jotkuthan arvioivat kulutuksen, jotkut taas, kuten täälläpäin, tankkaavat aina korkkia myöten, korjailevat mittarilukeman ja saavat realistisia tuloksia.
Allekirjoitan. Kovin ovat täällä harvassa ne, jotka oikeasti ovat valmiita sijoittamaan ja näkemään vaivaa näiden raatojen eteen, ei näihin pas*oihin mitään parannusta saa tehtyä ilmaiseksi.Jokari kirjoitti:Omia romujani olen huoltanut parinkin keskivertoladailijan edestä ja huomattavasti tarkemmin, ihan turha v*ttuilla
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Takavedon bensankulutus
Sovitaan siis että kymenlaaksossa on kulutukset normaalit ja kaikki muut valehtelevat kulutuslukemat. Topikin alkupuolella todettiin että ajotavalla ei ole merkitystä kulutukseen, autot on parhaissa säädöissä ja autoihin on käytetty parhaita korvaus osia. Ilmeisesti tämäkin otetaan taas vinoiluna....
Re: Takavedon bensankulutus
Tervehdykset toivottelen.
Vielä siihen välitysuhteen vaikutuksesta kulutukseen. Silloin aikoinaan, kun etsittiin niiden muutamien Kainuussa olevien poikkeuksellisesti enempi kuluttavien Ladojen syitä tähän poikkeuksellisuuteen. Kulutukset testattiin sellaisella pa.kulutusmittarilla, jonka säiliöstä mittauksen aikana pa. meni kaasariin. Tämä tietysti matkamittarin tarkistuspisteillä, oli muuten katsastusmiesten taksamittareiden tarkistusta varten merkitty matka. Näin saatiin selville se kulutusmäärä, kun verrattiin muutamaan ns. tavallisen kulutuksen Ladoihin. Ja niinkuin kerroin niissä oli väärän välitysuhteen vetopyöräparit. En muista suhteita mutta 0,2 on aika lähellä mitä kulutuseroihin verrattuna oli. Suurinpiirtein sitä luokkaa kuin esimerkissäni oli mutta eri litralukemilla. 10lt/100km on vain esimerkki. Kun niihin, jotka kuluttivat ns. normaalia enempi vaihdettiin oikeat vetopyöräparit putosi kulutuslukemat ns. normaaliksi.
Vielä siihen välitysuhteen vaikutuksesta kulutukseen. Silloin aikoinaan, kun etsittiin niiden muutamien Kainuussa olevien poikkeuksellisesti enempi kuluttavien Ladojen syitä tähän poikkeuksellisuuteen. Kulutukset testattiin sellaisella pa.kulutusmittarilla, jonka säiliöstä mittauksen aikana pa. meni kaasariin. Tämä tietysti matkamittarin tarkistuspisteillä, oli muuten katsastusmiesten taksamittareiden tarkistusta varten merkitty matka. Näin saatiin selville se kulutusmäärä, kun verrattiin muutamaan ns. tavallisen kulutuksen Ladoihin. Ja niinkuin kerroin niissä oli väärän välitysuhteen vetopyöräparit. En muista suhteita mutta 0,2 on aika lähellä mitä kulutuseroihin verrattuna oli. Suurinpiirtein sitä luokkaa kuin esimerkissäni oli mutta eri litralukemilla. 10lt/100km on vain esimerkki. Kun niihin, jotka kuluttivat ns. normaalia enempi vaihdettiin oikeat vetopyöräparit putosi kulutuslukemat ns. normaaliksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Takavedon bensankulutus
Noniin jotain dataa uuden padan syönnistä; 9,3 l/100 km. Hieman yli 100 km matkaa ja loput uuden padan testausta eli suomeksi kaasu pohjassa. Olen erittäin tyytyväinen 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Takavedon bensankulutus
Ja lisää, matkassa pääsin jo 8,2L/100 km meikäläisen äärettömän epätasaisella kaasujalalla. Tosi hyvin 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Takavedon bensankulutus
Vähän matematiikkaa... 3.9 perä vs. 4.1 perä. 3.9/4.1 = 0.9512
Eli sillä moottorin kierrosmäärällä millä ajetaan 100km 3.9 perällä pääsee 4.1 perällä vain 95,12km. Välitysero on siis silloin n. 4,88% luokkaa. Tämä on periaatteessa suoraan mahdollista implementoida kulutukseen noin 5% virheenä, siten että kulutus kasvaa sen mainitun 5% käytettäessä lyhempää perää... Käytännössä siis 10litran kulutus 100km:llä oli noin puoli litraa suurempi lyhemmällä perällä. Tosin yleisesti ottaen kuten BME316 edellä sanoi, näin yksinkertaista se ei ole.
Muuttuvia tekijöitä on ainakin seuraavat (ja vielä monet muut päälle):
-kierrosluku on lyhemmällä perällä suurempi kuin pienellä. Männännopeuden kasvaessa kitkavastus sylinterin säinää vasten kasvaa likimain verrannollisena neliöön. Tämä taas nostaa kulutusta.
-Yksinkertaisen koneiden periaatteiden avulla taas voidaan perustella, että kulutus laskee. Mitä pitempi varsi lekassa on sitä helpompi on lyödä kovaa. Eli suomeksi saman työn tekemiseen tarvitaan vähemmän momenttia kun välitys on lyhempi.
-Jokaisella moottorilla on ominainen teho vs. kierrosluku käyrä. Eli jollain tietyllä kohdalla (vääntöhuippu) moottori toimii tehokkaimmin suhteessa kulutetun energian määrään. Tämä kohta ei kuitenkaan välttämättä ole se, jolla auto kulkee vähemmällä polttoaineella. Siinä saadaan vain paras hyötysuhde. Tämä voidaan implementoida normaaliin käytäntöön kaasutinmoottorissa siten, että jos auto kulkee sopivasti "pintakaasulla" ollaan lähellä oikeaa kohtaa. Monessa ajamassani autossa suurimmalla vaihteella tämä kohta tuntuu olevan noin 90km/h:n kohdassa. Aiheessa mainittuihin 3.9 vs. 4.1 perien en suhteeseen en ota kantaa. Vaihkutus on suuntaan tai toiseen.
Tässä siis ajatuksia. Monelle nämä ovat itsestään selviä totuuksia, mutta kirjoittelimpa kuitenkin.
Eli sillä moottorin kierrosmäärällä millä ajetaan 100km 3.9 perällä pääsee 4.1 perällä vain 95,12km. Välitysero on siis silloin n. 4,88% luokkaa. Tämä on periaatteessa suoraan mahdollista implementoida kulutukseen noin 5% virheenä, siten että kulutus kasvaa sen mainitun 5% käytettäessä lyhempää perää... Käytännössä siis 10litran kulutus 100km:llä oli noin puoli litraa suurempi lyhemmällä perällä. Tosin yleisesti ottaen kuten BME316 edellä sanoi, näin yksinkertaista se ei ole.
Muuttuvia tekijöitä on ainakin seuraavat (ja vielä monet muut päälle):
-kierrosluku on lyhemmällä perällä suurempi kuin pienellä. Männännopeuden kasvaessa kitkavastus sylinterin säinää vasten kasvaa likimain verrannollisena neliöön. Tämä taas nostaa kulutusta.
-Yksinkertaisen koneiden periaatteiden avulla taas voidaan perustella, että kulutus laskee. Mitä pitempi varsi lekassa on sitä helpompi on lyödä kovaa. Eli suomeksi saman työn tekemiseen tarvitaan vähemmän momenttia kun välitys on lyhempi.
-Jokaisella moottorilla on ominainen teho vs. kierrosluku käyrä. Eli jollain tietyllä kohdalla (vääntöhuippu) moottori toimii tehokkaimmin suhteessa kulutetun energian määrään. Tämä kohta ei kuitenkaan välttämättä ole se, jolla auto kulkee vähemmällä polttoaineella. Siinä saadaan vain paras hyötysuhde. Tämä voidaan implementoida normaaliin käytäntöön kaasutinmoottorissa siten, että jos auto kulkee sopivasti "pintakaasulla" ollaan lähellä oikeaa kohtaa. Monessa ajamassani autossa suurimmalla vaihteella tämä kohta tuntuu olevan noin 90km/h:n kohdassa. Aiheessa mainittuihin 3.9 vs. 4.1 perien en suhteeseen en ota kantaa. Vaihkutus on suuntaan tai toiseen.
Tässä siis ajatuksia. Monelle nämä ovat itsestään selviä totuuksia, mutta kirjoittelimpa kuitenkin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Takavedon bensankulutus
Niin toi perävälkän vaikutus kulutukseen on tosiaan hyvinkin teoreettinen. Onhan tässäkin topikissa yksi kottero esiintynyt jossa välkkä on vaihtunut 4,3 --> 3,9 eikä oikein selvää vaikutusta. En nyt kuitenkaan päätäni laita pantiksi, mut pienellä menee ennen ja jälkeen...
4,1 ja 4,3 perillä 5.vaihteella kierrokset sattuu siellä normi maantievauhdeissa aika hyvin, niin että jaksaa vetää ilman kummempaa polkemista. 3,9 välityksellä kierrokset laskee jo sen muutaman sata kierrosta eli johonkin 3000 tuntumaan ja silloin vaatii jo enemmän kaasun painelua koska mistään väännöstä ei voi puhua takavedoissa...
Tämä taas tällaisena mutuiluna™...
4,1 ja 4,3 perillä 5.vaihteella kierrokset sattuu siellä normi maantievauhdeissa aika hyvin, niin että jaksaa vetää ilman kummempaa polkemista. 3,9 välityksellä kierrokset laskee jo sen muutaman sata kierrosta eli johonkin 3000 tuntumaan ja silloin vaatii jo enemmän kaasun painelua koska mistään väännöstä ei voi puhua takavedoissa...
Tämä taas tällaisena mutuiluna™...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Takavedon bensankulutus
itsellä tuo 1700 kaasari kone lyhyellä perällä vie matkassa n.9 litraa,satasta ajaessa vitos vaihteella kierrokset pikkusen reilu 3000 rpm(meilkein 3500) ladan omaan mittariin, kaasuttimena 1600cc:n uusi alipaine hässäkkä karburaattori suoraan rajan takaa. vie bensaa juu mutta ei nyhdä ei nypytä ja kulkee joten olkoot
pyöreä lamppuinen 1500cc koneella meni parhaillaan matkassa 7 pintaan mutta meno oli sen mukaista, ei passannut olla maha löysällä tai pikku veitikka herkällä päällä kaupunki ajossa
noin niinkuin vertailu kohteena 123 koppanen 300d vei ennen kaide kosketusta (kiitos volvon kuskin) matkassa 8 litraa ja farmari letukka 11-12 bensa kasilla
pyöreä lamppuinen 1500cc koneella meni parhaillaan matkassa 7 pintaan mutta meno oli sen mukaista, ei passannut olla maha löysällä tai pikku veitikka herkällä päällä kaupunki ajossa
noin niinkuin vertailu kohteena 123 koppanen 300d vei ennen kaide kosketusta (kiitos volvon kuskin) matkassa 8 litraa ja farmari letukka 11-12 bensa kasilla
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...