Eurosamaran momentit sekä jakopää

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Larsoni

Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Tervehdys pitkästä aikaa!

Teknistä kysymystä pukkaa. Vaihdoin kansipahvin meitin vm. 98 1.5 Eurosamaraan.
Kansi on nyt paikallaan, noin kevyellä näppituntumalla kiristettynä. Mutta se momenttiin vääntäminen, eli paljonko pitää laittaa avaimeen lukemaksi?
Ja samoin näiden nokka-akselin laakeripukkien kanssa, mikä on niiden momentti?
Laitetaan lopuksi vielä se klassinen, eli jakopään kokoaminen. Mistä löytyvät ne asentomerkit, ja miten ne pitää olla, kun jakopään remmi laitetaan paikalleen?

Terveisin,

I.A.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jossain nämä Samara/110 8V momentit/jakopääkuvat täällä muistaakseni jo olikin.

Sylinterikannen pulttien kiristysjärjestys:

Kuva

Sylinterikannen kiristys:

1. kiristys - 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys - 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys - käännetään lisää 90°
4. kiristys - käännetään vielä 90°

Nokka-akselipukit:

Kuva

kiristysmomentti 21,6 Nm(2,2 kgm)

Jako:

Kuva

Merkit:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tota vauhtipyörän merkkiä en ainakaan itse ole tarvinnut katsoa.

Yksi juttu tuli mieleen, kun itse kiristin kannen venttiiliremontin yhteydessä, niin tosta kovasta kiristysmomentista huolimatta tarvitsi jälkikiristyksen - pienen ajon jäljiltä pultit olivat uudestaan löysällä :? -kiinnostaisi tietää miten sinulla oli..
Kannenpulttien maksimipituus saa olla 135,5mm - eli jos on venyneet liikaa on vaihdettava.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Larsoni

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Tervehdys!

Kiitokset hyvästä vastauksesta. Koitin kyllä etsiä ensin noita tietoja foorumilta, mutta en löytänyt.
Samara on taas nipussa, ja koekäyttö on suoritettu. Pelaa kuten ennenkin.
Enää vain sitä kuuluisaa pientä laittoa konehuoneen puolella, pissapojat sun muut härvelit paikalleen ja niin edelleen. Takajarrut kuntoon ja leimalle. Tiedä vaikka sitten pääsis miitinkiin kahdella autolla koko perheen voimin =). Jaa juu, ja pakoputki pitää vissiin taas kohta laittaa... No, eihän tuo homma koskaan ole tekemällä loppunut.
Uudet kannen pultit laitettiin tuohon, mutta pitää piruuttaan huomenissa mitata paljonko ne vanhat olivat venyneet.

Terveisin,

I.A.
Larsoni

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

Joo totarallaa...

mittasinhaa minä nuo, mutta tämä konellaa istuminen on vähän niin ja näin. Välillä ei yhtään, joskus liikaakin. Mutta, otin yhden pultin ja vertasin sitä uuteen. Noin 0,25mm, hiukka alle oli venymää mitä minun Mauser Junioriin on luottamista.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti: Sylinterikannen kiristys:

1. kiristys - 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys - 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys - käännetään lisää 90°
4. kiristys - käännetään vielä 90°

Yksi juttu tuli mieleen, kun itse kiristin kannen venttiiliremontin yhteydessä, niin tosta kovasta kiristysmomentista huolimatta tarvitsi jälkikiristyksen - pienen ajon jäljiltä pultit olivat uudestaan löysällä :?
Ihan mielenkiinnosta. -Miten tarkistat oikean kireyden, jos viimeiset momentit väännetään astekiristyksellä.

Ja oma havainto on, että aina pultit vaihtoon, jos astekiristys. Tuntuvat olevan kertakäyttökamaa, vaikka korjauskirja muuta väittäisi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja samarai »

No itsellä se pulttien kireyden tarkastaminen oli helppoa - niitä pystyi pyörittämään lenkissä olevalla kuusiokolon pätkällä. :wink: Eli pultit olisivat käytännössä jääneet kokonaan kiristämättä ilman jälkikiristystä. Ja nyt täällä varmaan kohta valittaisin "kokemuksia halvasta Samarasta"-osiossa , että Ladassa ei kansipahvikaan kestänyt täyttä 20tkm. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Eurosamaran momentit sekä jakopää

Viesti Kirjoittaja audiq »

Yhdessä Volkkarissa laitoin vanhat pultit mittauksen jälkeen ja kyllä ne oli ihan purkkaa kiristää. Öljyä se alkoi hikoilemaan hieman öljykanavan vierestä aika nopeasti.
Muutaman kuukauden päästä vaihtui alakerta ja silloin uudelleen plaanattu kansi uusilla pulteilla kiinni.

Eikä ne pultit paljoa maksa, oisko vajaan kympin ollut sarja. Sama kiertokangen pulttien kanssa, nykyään aina uudet.
Vastaa Viestiin