BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko larssille selvinnyt tarkemmin miten toimii ja mitä tarkoittaa toi tulppien testausohjelma, sellaiseksi olen sen käsittänyt, mutta bk-40:ä katellessani en saanut siitä mitään tolkkua.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Voitko Jussi laittaa linkin siihen kuustoistasen käyttöohjeeseen, kun minä en sitä löydä?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

yritän muistaa illalla, nyt ei pysty
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BnK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Spasibo tavarits. Tuon PDF.tiedoston kun kääntää TXT-muotgon ja sitten copypasteaa käännöskoneelle, voi koettaa saada jotain tolkkua. Oma venäjäntaito on "Iti sutai, ruki veer"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Lada-Jussi kirjoitti:onko larssille selvinnyt tarkemmin miten toimii ja mitä tarkoittaa toi tulppien testausohjelma, sellaiseksi olen sen käsittänyt, mutta bk-40:ä katellessani en saanut siitä mitään tolkkua.
Ei ole testannu mutta ilmeisesti se tapahtuu virtojen ollessa päällä siten että mikäli auto ei käynnisty ja tulpat on kastunu niin tietsikka antaa sytytyksen liipasupulsseja ja puola rätkyttää kipinää että tulpat kuivuis?

Ilmeisesti sitä ohjelmaa voi käyttää myös siihen että testaa puolan toimivuuden antamalla kipinää ilman starttausta. ei tartte suuttimia aukoa ja pensaa ruiskia suotta palotilaan..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ilmeisesti tuosta tulppien kuivatusjutusta on kysymys, vaikka tuolla toisessa topicissa kerroinkin käännöskoneen tarjonneen peräpuikon kuivausta. Kyllä siellä kynttilä ja sytytystulppakin vaihtoehtoina olivat. Olisi se vaan mukava, kun tuostakin ohjeesta saataisiin ihan tarkka ja täsmällinen suomennos.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tänään taas asensin yhden BK-40, mutta taaskaan ei tule dataa, muuten toimii, asennuksen tein ihan ohjeiden mukaisesti eli muuten kuten ennen, mutta vaalean punainen liittimeen 9 on oletuksena liittimessä 8, kokeilin myös ilman tuota vaaleanpunaista liitintä, valitsin myös ruiskunohjaimen manuaalisesti, ei auttanut, olisko laite viallinen? Auto on 2001 21103-S00-130 eli euro-3 Bosch M7.0.. onko nää BK-40:t aina rikki, vai mikä mättää?

Samalla huomasin että valikossa on tapahtunut vaikka mitä muutoksia, osa toiminnoista siirtynyt ja ilmamassamittarin tietoa ei ollut enää ollenkaan. eli suomennettu ohje on hiukan jäljessä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Samanlainen kokemus 21113:sta, joka myös S00 130. 2112-moottori.

BK-40 lukee ja nollaa vikakoodit, toimii kellona ja kalenterina, mutta ei tee juurikaan muuta. Eli tärkeimmät toiminnot kuitenkin on ;)

Valmistajan nettisivujen keskusteluosiossa http://www.orionspb.ru/forum/index.php on ollut paljon kirjoittelua samasta asiasta. Kun ko. forumia muutamia kuukausia sitten tavasin, en huomannut, että sielläkään olisi asiaa ratkaistu.

Olin ymmärtävinäni, että samat BK-40 -yksilöt toimisivat joissain autoissa ja joissain ei. Yhteinen piirre ei-toimivuudelle oli Bosch MP7.0 -ohjainyksikkö.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kiiitoksia tiedosta, jotain on mennyt pieleen noissa uudemmissa laitteissa, kun itsekin olen onnistuneesti asentanut tuollaisen ensimmäistä sarjaa olevan BK-40, tämä viimeksi asennettu näyttäisi olleen versio 2.1. täytynee vaihtaa BK-10
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt on laitettu ihan heittämällä BK-10 autoon jossa MP7.0 ja BK-40 ei toiminut, eli 40 on iha pe**eestä, kyllä sen taas tossa huomas kun laitto kelloa aikaan, että on 10 vähän yksinkertaisempi käyttää. näytti muuten 10:ssä taas olevan taustavalon johto (vihreä) joskus sitä ei ollut.

tosta tulppien putsaus toiminnosta kai lukee uudessa ohjeessa, että ei toimi MP7.0 ruiskussa, ei se kyllä mitään erikoista tee vaikka ohjeen mukaan yrittää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
THI-900
Viestit: 1715
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Meikä osti toisen samaran. Kertokaas viisaat kun sen version numero on 020
138, niin sopiiko toi BK-16 tietokones siihen?

Ilmeisesti kyseessä on bosch ruisku, euro2 päästötasolla?

EDIT: Ei ollu kerhotuotelistoilla enää mitään ajotietokoneita myynnissä. Saako niitä vielä?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10229
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jep euro-2 bosch, bk-16 käy, tosin joskus on noissa euro-2 autoissa ollut ongelmaa ajoneston kanssa, kun käytetty ajotietokonetta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
THI-900
Viestit: 1715
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nostellaan tätäkin vähän ylös. Laitoin heti eilen saamani koneen kiinni. 4kk siihen meni että sai koneen kätöseen. Heti heräsi pari kysymystä.

Tuosta kulutuksen kalibroinnista on ollut tässä ketjussa paljon keskustelua. Näin alkuun noin 50km ajotietokoneen kanssa ajaneena uskoisin että tämä oma Euro2 samara saattaa näyttää arvoja melko oikein. Tankkasin aamulla täyteen ja nollasin näytöt. Nyt kun olen päässyt töihin (80% maantie / 20% kaupunki) trippi näytti 36,8km ja kulutettu polttoainemäärä oli 2,4l. Kun tuohon 36,8km:n ynnää 9,7% virheen (olettaen että virhe on samassa suhteessa kuin mekaanisella mittarilla) saadaan todelliseksi matkaksi 33,6km ja siitä kun jakaa saa kulutukseksi 7,1l/100km, joka mielestäni voisi matka-ajoon vaikuttaa hyvinkin sopivalta arvolta. Itse mittarin keskikulutusnäyttä näyttää kyllä samalle matkalle 17,7l/100km, joten se on pielessä ja huolella. Mutta lukema putoaa kumminkin koko ajan.

Mutta sitten siihen kalibrointiin. Mitä arvoja pystyy kalibroimaan. Kulutusta ainakin pystyy, mutta pystyykö muita. Esimerkiksi nopeuden ja matkan kalibrointi olisi kivaa. Painoin kyllä kyseisten näyttöjen kohdilla nappeja [<>] ja [aurinko], mutta mitään ei tapahtunut - en päässyt asetustilaan. Teinkö jotain väärin?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minä en ainakaan keksinyt muuta kalibroitavaa kuin tuon kulutuksen. Maksimi muutos on plusmiinus 50% ja ainakaan minulla se ei riittänyt.
Tuumailin, että voisiko sitä kalibroitua arvoakalibroida lisää, mutta joko Samarai tai Sdelano kertoi, että niin ei voi tehdä. Vaikka noiden kaveriden neuvoihin voikin luottaa, piti se tietenkin kokeilla itse. Olisi pitänyt uskoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin