Maakaasuauto

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tämänpäiväisessä Kouvolan Sanomissa oli juttu tuommoisesta kotitankkauspisteestä. On kuulemma Suomen ensimmäinen ja sijaitsee maakaasulämmitteisen omakotitalon seinässä Kouvolassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Opel Combo Tour 1.6 CNG on erittäin suuri tuulilasi. Auringonpaiste pääsee hyvin edestä sisään. Tuulilasin yläreuna on himmennetty, ettei aurinko aivan esteettömästi paistaisi silmää, mutta kuitenkin paistetta riittää enemmän kuin tavallisessa henkilöautossa. Etuna korkeasta tuulilasista on kaupunkiajossa, sillä Combosta näkee liikennevalot hyvin. Vakiovarusteena on kuljettajan vieressä, oven yläpuolella, aurinkolaseille kotelo, jotta aina voi nopeasti ottaa aurinkolasit käyttöön, kun aurinko alkaa häikäistä liikaa. Häikäisyn estäminen on tärkeä liikenneturvallisuustekijä.

Tuulilasiin tulee usein harmaa kalvo, joka estää näkemästä selvästi eteen, kun ajaa vasten aurinkoa. Ostin harmaan kalvon poistoon sienen. Sieni ei tarvitse mitään puhdistusainetta – pelkkä vesi riittää hyvään tulokseen. Aikaisemmin käytin ikkunanpuhdistusainetta ja talouspaperia; tämä yhdistelmä oli täydellinen katastrofi.

Combossa on kätevä akkuvahti. Jos esimerkiksi sisävalo jää palaamaan, niin akkuvahti lopettaa sähkövirran tulon 30 minuutin päästä. Minulla on lämmin autotalli, ja haluan talvella kuivattaa auton matot pitämällä ovia auki. Aikaisemmista autoistani olen ottanut sisävalopolttimon pois, jotta voisin pitää ovia auki kuivauksen ajan – enää tätä ei tarvitse tehdä.

Metaani, jota Combo CNG polttaa, ei tarvitse olla täysin puhdasta. Gasum myy 99 % metaania, mutta Combo CNG riittää 78 %. Eloperäisen aineen mätänemisestä syntyy 60 % metaania ja 40 % hiilidioksidia, joten sitä pitää vähän rikastaa, jos haluaa käyttää autossa. Rikastusmenetelmiä ja laitteita on paljon markkinoilla. Yhden lehmän peräpään vuosituotanto on 700 m³ metaania (Koivusen lypsytila, Virrat). Opel Combo Tour 1.6 CNG polttaa metaania maantieajossa 5.9 m³/100 km. Yhden lehmän peräpään vuosituotannolla Combo CNG ajaisi 11’864 km.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Hienoa, että auto on nyt ajossa.

En poikkea hyvin syvälle itse aiheesta, mutta tuota kaasuasiaa on pakko vielä kommentoida. Onhan se ihan hyvä, jos lehmän lannasta tehdään biokaasua, mutta se ei itseasiassa ole kovinkaan kannattavaa, sillä lehmä käyttää polttoaineensa (eli siis rehun) aika tarkkaa, joten lannassa oleva hukkaenergian määrä ei ole kovinkaan suuri. Sitä vastoin biopolttoainetta (eli CNG:tä) kannattaa tuottaa suoraan tuorerehusta, maissista tai vaikka piennarvesakoista. Toivottavasti markkinoille saadaan piakkoin kotikäyttöisiä ja kustannuksiltaan inhimillisiä biokaasulaitteistoja...

Suosittelen kuitenkin pysymään ihan suosiolla maakaasussa (LNG), koska sen käyttö etelä-suomessa on naurettavan helppoa tankkausinfrastruktuurin takia.

Voihan se olla, että sitten joskus oikein isona, ajan minäkin kaasuautolla.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Ei ole vielä maakaasuauto ajossa, vaikka alkuperäisen suunnitelman mukaan piti tulla. Tilasin maakaasuauton elokuussa, mutta mitään ei ole vielä kuulunut autokauppiaalta, vaikka kaksi kuukautta on kulunut. Vihreämmät autot taitavat olla kovassa huudossa tänä päivänä, ja siksi niiden toimitukset viipyvät. Katumaasturit sen sijaan pölyyntyvät kauppojen hyllyillä. http://www.hs.fi/talous/artikkeli/GM+ei ... 5240289044

Köhmä on oikeassa, siinä, että on tehokkaampaa tuottaa metaania suoraan ruohosta, kuin syöttää ruoho ensin lehmälle, ja sitten tehdä metaania lannasta. Puolen hehtaarin ruohontuotanto riittää hyvin koko vuoden ajoihin. Lannasta tehty biokaasu on Virroilla sijaitsevan Koivusen lypsytilan mukaan kannattavaa. Heillä on 120 lypsylehmää, jotka tuottavat niin paljon metaania, että 30 kW aggregaatti toimii: 29 % sähköä ja 71 % lämpöä. Sähköä tulee vuodessa 356 897 kWh/a. Lahotuksen jälkeen lanta on puhdasta multaa, jota voidaan hyödyntää kaupallisesti. Ei ole järkeä tuottaa ruuasta metaania, niin kuin maissista. Kannattaa syödä ensin maissi, ja sitten ulosteesta tehdä metaania. Hyötysuhde on huonompi, mutta tavara on ilmaista.

CNG = Compressed Natural Gas on metaania CH4. Suurin osa metaanista tulee Venäjältä kaasuputkia pitkin.
LPG=Liquified Petroleum Gas eli nestekaasu on puolestaan propaania (C3H8) tai propaanin ja butaanin (C4H10) seosta. Kyseessä on ajoneuvokäytössä kaksi täysin eri polttoainetta. Propaania ja butaania saadaan öljynjalostamolta.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tähän pitää sanoa niin kuin Vitiöissä aikoinaan: ASIAA!!

No, joo. Myös tämä Keski-Suomen Erkki Kalmari on kunnostautunut näissä biokaasuasioissa. Kävin viime kesänä juttelemassa ja tutustumassa ko. systeemeihin. Mielenkiintoista sinänsä.

Miten muuten tämä LNG (=liguefied natural gas), taitaa olla enemmän vakiotavaraa laadun suhteen verrattuna CNG:hen? Molemmat toimii silti moitteettomasti myös pakkasessa.

LPG:stä ei kannata kenenkään enää jauhaa, sen käyttömahdollisuus on torpattu mm. autonvalmistajien ja valtion toimesta jo ajat sitten...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Kaikkialle ei kannata rakentaa kaasuputkia. Jotta maakaasua voidaan siirtää kulutuspisteisiin, niin se pitää nesteyttää. Nesteytettyä maakaasua (LNG) tuodaan suurilla tankkereilla lähinnä Persianlahdelta. Aikaisemmin Persianlahdella maakaasu poltettiin pois öljykentillä, mutta energian hinnannousun vuoksi sitä alettiin nesteyttää. Maakaasun nesteyttäminen -163 asteen lämpötilaan vaatii paljon energiaa, mutta kun siihen käytetään aikaisemmin hukkaan mennyttä metaania, niin se on kannattavaa. Tankkereissa kaasu pyrkii lämpenemään ja paine astioissa kasvamaan liian suureksi. Paineen nousua liian suureksi vältetään käyttämällä säiliöissä olevaa metaania tankkereiden moottoreissa. Satamissa lasti puretaan painesäiliöihin, joista se johdetaan kaasuputkia pitkin kulutuskohteisiin. Suomeen ei tarvitse tuoda nesteytettyä maakaasua, koska meillä on kaasuputki Venäjälle.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Milläs se tämä niva kulkee? Taitaa olla ilmastointikin.
http://www.lada.de/ladaniva.html
Avensis stw
Ex.21093 -00
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Edellä oleva Niva näyttää kulkevan LPG:llä eli nestekaasulla. Nestekaasupullot ovat siitä käteviä, että niitä saa joka huoltoasemalta, ja niitä voi ottaa mukaan ylimääräisiä. Tänä vuonna en ole ostanut yhtään nestekaasupulloa mökille jääkaappia varten. Viimeksi kun ostin maksoin muistaakseni 21 € 11 kg pullosta. Vertailun vuoksi maakaasu maksaa Gasumilla 1.11 €/kg, eli 11 kg maakaasua maksaa 12.21 €.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Uuden auton oston suunnittelussa miettii paljon; mikä on oman ja mikä maapallon kannalta paras valinta. Maapallon kannalta parasta on mahdollisimman pieni hiilidioksidipäästö, ja lähiympäristön kannalta mahdollisimman pienet hiukkas- ja muut myrkkypäästöt.

Omalta kannalta, autonvalintaa miettii, miten hyvän vastikkeen rahalleen saa. Pähkäilyä auttaa autolehdet, internet (muiden kokemukset) ja omakohtaiset koeajot. Selvitettävää riittää, sillä pitää tietää huoltojen ja varaosien hinnat. Opelin huolto- ja varaosahinnat ovat keskimääräistä edullisemmat, mutta esimerkiksi Fordin hintatasoon ei aivan päästä. Autolehdistä selvisi, että Opelin myynti oli jatkuvasti laskussa. Syyksi paljastui heikentynyt laatu. Esimerkiksi ensimmäiset Opel Vectrat murensivat saksalaisen laadun käsitettä. Opeleiden maineen parantamiseksi GM panosti Rüsselsheimin tehtaaseen 900 miljoonaa euroa. Tämä panostus on kannattanut, sillä Auto Bild -lehden mukaan Opel sijoittui varsin korkealle laatuvertailussa:

Sija Merkki Pistettä
1. Toyota 2,0
2. Honda 2,1
2. Mazda 2,1
4. Opel 2,2
5. Hyundai 2,4
6. Mitsubishi 2,5
7. Audi 2,6
7. Mercedes-Benz 2,6
7. Nissan 2,6
10. BMW 2,7
10. Volvo 2,7
12. Suzuki 2,8
13. Skoda 3,0
13. Smart 3,0
15. Kia 3,1
15. Volkswagen 3,1
17. Seat 3,2
18. Ford 3,3
19. Fiat 3,5
20. Citroën 3,7
20. Renault 3,7
22. Peugeot 4,1

Lähde: Auto Bild 42/2008, Saksa

Tämä tulos vahvisti, että tein oikean päätöksen tilatessani Opel maakaasuauton!
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Autokauppias soitti tänään. Saksalaiset ovat viimeinkin saaneet tehtyä valmiiksi maakaasuauton. Enää ei tarvita kuin lastata se laivaan, ja kuljettaa tänne luovutushuoltoon. Voin saada auton viikolla 46, eli 10.11 – 14.11. Minun pitää mennä tarkistamaan digikamerani patterit! Elämme jännittäviä aikoja.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Biokaasu vai biodiesel?

Biodieselin raaka-ainetta, palmuöljyä, Neste tuo Malesiasta ja Indonesiasta. Palmuöljystä on aikaisemmin tuotettu kasvisrasvoja ihmisten syötäväksi. Euroopassa on perinteisesti valmistettu biodieseliä rypsistä. Muita raaka-aineita ovat rapsi, sinappi, vehnä, maissi, peruna, sokerijuurikas, kookospähkinät ja soija. Kaikkia näitä aineita voidaan kutsua ihmisen ruuaksi, jota nälkää näkevässä maailmassa kovasti kaivataan. Näiden kasvien viljelyyn käytetään paljon öljystä valmistettuja lannoitteita ja kasvintorjuntamyrkkyjä. Kuljetukseen, kuivaamiseen ja prosessointiin käytetään paljon energiaa. Tähän kaikkeen pystyvät vain suuret öljy-yhtiöt.

Biokaasua eli metaania saadaan kaatopaikoilta, jäteveden puhdistuslaitoksilta, lannasta ja muista orgaanisista jätteistä edullisesti ja helposti mädättämällä. Maaseudulla voitaisiin korjata joutomailalta 8000 kg/ha rikkaruohoja, joista voitaisiin tehdä metaania niin paljon, että sillä voisi ajaa 50’000 km vuodessa. Valtateiden varsilla voisi olla huoltoasemia, joissa myytäisiin paikallista biokaasua. Biokaasu tulisi läheisiltä maanviljelijöiltä; 500 – 800 ha riittäisi 1500 henkilöauton tarpeisiin. Mädätyksen jälkeen vietäisiin hivenaineet takaisin pelloille, joten keinolannoitteita ei tarvittaisi. Kasvintorjuntamyrkkyjä ei tarvittaisi, koska kaikki rikkaruohot olisivat yhtä arvokkaita polttoaineita. Biokaasulla tuettaisiin maaseudun asutusta, työllisyyttä ja kansantaloutta, kun ei tarvitsisi lähettää rahaa arabiamaiden terroristeille.

Ruotsissa verotuksella on tuettu biokaasun tuotantoa. Sen takia Ruotsissa ollaan 15 vuotta Suomea edellä. Hyvänä esimerkkinä Suomen verojärjestelmän jäykkyydestä on Erkki Kalmarin tapaus. Erkki Kalmari päätti tehdä sikalansa lannasta biokaasua. Samalla hän osti Bi-Fuel Volvon. Volvosta tuli verottajalta 33’000 euron sakko, ja 11’000 euron vuotuinen käyttövoimavero. Onneksi ministeri Suvi-Anne Siimes tuli pelastamaan, ja verot peruttiin. Biokaasun käyttö ei ole pelkästään kasvihuonekaasuna neutraali, vaan negatiivinen, sillä metaani on 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Biokaasun poltto maakaasuautossa on ympäristöteko!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minä en oikein ymmärrä noita maailman pelastusasioita.
kyllä kuitenkin tuntuu oudolta, että sellaista tavaraa, jota jotkut nälkäänäkevät voisivat käyttää ravinnokseen, poltetaan joko liikenteessä tai talojen lämmityksessä.
Tupolevin paneutumista asiaan voin vain ihailla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Juuri näinhän se menee.

Kuullostaa juuri siltä em. stoori, kuin mitä Erkki minulle itse haasteli.
Liekkö mistä sitten Tupolev nämä tiedot kalastanut, hyvä kuitenkin, että tulevat ilmi muillekin.

Ja vielä edelleenkin se, että markkinoille pitäisi saada niitä pieniä "kotitalousyksiköitä", jotta homma lähtisi etenemään. Ainut taho, joka tätä jarruttaa on kilpailijat, siis öljy-yhtiöt :?
Niin ja ehkäpä toisena jarruna taas kerran valtion verotuspolitiikka.

Toivottavasti tulevaisuus on loisteliaampi tällä saralla, näin kai on pakko uskoa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Automyyjä ilmoitti, että autolaiva on satamassa. Satamassa on ollut vaikeuksia purkaa maakaasuautoa laivasta, koska satama on täynnä venäläisten tilaamia henkilöautoja. Venäjän luottokriisin takia, venäläiset autokauppiaat eivät ole käyneet lunastamassa autoja pois, ja nyt ne haittaavat suomalaisille tulevien autojen purkua. Sataman ulkopuolella on ankkurissa odottamassa purkausvuoroaan useita autolaivoja. Automyyjä sanoi, että maakaasuauto on Lappeenrannassa viikolla 48, eli 24.11 – 28.11. Kuulin myös, että Lappeenrannan kaupungillekin tulee Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauto.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Neljän kuukauden odotus on vihdoin ohi: pyhä peltilehmä on saapunut – hallelujaa! Keuhkot on pakahtua onnesta, kun saa haistella uuden auton muoviosista haihtuvia sulotuoksuja. Automyyjä palkitsi ostokseni ruusupuskalla. Ainoa asia, joka tätä täydellistä onnentunnetta hieman varjostaa, on se, että piti selkä vääränä kantaa rahaa autokauppaan. Iloinen yllätys oli, että Opelin tankit olivat täynnä: bensatankki ja kaasupullot, joten en päässyt kokeilemaan vielä kaasutankkausta. Yritin haistella pakoputkesta, miltä kaasunpoltto haisee, mutta syksyn ensimmäinen lumimyrsky esti sen.

Lumimyrskyn vuoksi, en lähtenyt ajelulle, vaan palasin kiltisti kotiin, ja laitoin Combo CNG autotalliin. Autotallissa päätin kunnioittaa upouutta maakaasuautoa vahalla. Olin ennakkoon käynyt ostamassa uuden auton vahaa, jota on helppo levittää. Combo CNG on niin korkea auto (yli 180 cm), että katon vahaamiseen on käytettävä jakkaraa. Vahaamisen jälkeen tarkistin öljymäärän, ja muidenkin nesteiden määrät: kaikki olivat piripinnassa. Mittasin akun jännitteen, ja koska se oli vain 12.5 volttia, niin laitoin akkulaturin kiinni yön ajaksi. Akku on kapasiteetiltaan 66 Ah. Moottoria, ja varsinkin kaasulaitteistoa, katsoo pelonsekaisella kunnioituksella, kun siitä ei tiedä mitään. Huoltovihossa luki, että kaasupullot ovat vaihdetta uusiin vuonna 2029 – mitä vaihto mahtaa maksaa?

Maakaasuautolla ajaminen on kevyttä. Ohjaustehostin pitää huolen siitä, että rattia pyörittää vaikka paikoillaan kevyesti. Jarrut ovat kevyet käyttää, ja ABS-jarrujen toiminnan huomaa vasta lujempaa painaessa: jarrupoljin värisee selvästi. En ole pitkään aikaan törmännyt värisevään abs-jarruihin. Käsijarrukahva nousee yllättävän vähän. Vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet ja napakat. Nastarenkaiden ääni kantautuu selvästi ohjaamoon, mutta se ei minua häiritse. Valtava päätila saa joskus korin kumisemaan, kun renkaat osuvat sopivasti tiekuoppiin. Nastarenkaina on Nokian Hakkapeliitta 5, koko 15” 185/60. Kesärenkaat ovat Michelin Energy X. Pikkutavaroille on runsaasti tilaa, mutta kaipaan suunnattomasti Ladan ”ikkunalautaa”, siihen oli helppo heittää kännykkä, avaimet, aurinkolasit, kolikot, kynät, meisselit ja muut pikkutavarat.

Hienoa tunne on se, että kaikki taas autossa toimii. Sähkölukot menevät kiltisti kiinni, ja aukevat kauko-ohjaimesta ongelmitta. Kaikki sähköikkunat menevät ylös-alas ilman vastusta. Enää ei jää valotkaan laittamatta päälle, kun on automaattivalot. Pidän myös siitä, että radio alkaa soida heti, kun auton käynnistyy - helppoahan on se sammuttaa. Ratissa olevia radion säätimiä en pidä kovinkaan tarpeellisina, ne vähäntävät pientä kurottamista
Vastaa Viestiin