hitsaamisesta?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
hitsaamisesta?
tässä vähän aikaa sitten, kiroillessani täytelankahitsaakkelin kans, tuli mieleeni kysymys... onko kukaan koskaan onnistunut hitsaamaan auton ohutta peltiä täytelankavehkeen kans onnistuneesti? jummijammi ei tartte kun hipasta langalla peltiä niin johan on läpi kärähtäny tai sitten muuta röpelöö joka ei pidä mitenkään. hitsasin tossa lasaretin helmaan puol metriä peltiä kolmena palana ja ei varmaan tartte paljon kolauttaa kun tippuu alas. vielä ois pari pienempää paikkaa mutta saa jäähä huomises etten räjäytä tota bildeman täytelankakonetta hitsit!
huhhuh... meinas lettikin palaa
huhhuh... meinas lettikin palaa
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
- Toveri Sladimir
- Viestit: 852
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Ei se ydintäytelankakone ole mikään autopeltisepän unelma.Kyllä sillä parin millin rautoja hitsailee,jos ei muuta omista.Hommaa vaikka käytetty oikean merkkinen hitsauskone,mieluummin voimavirta sellainen.Tosin ei ruosteisen pellin hitsaaminen onnistu hyvilläkään vehkeillä.Ja siihen letin palamiseen auttaa hiustyylin muutos.
Kyllä se mulla on jotenkuten onnistunut 180e italialaisella "halpis" hitsivehkeillä kun on säätänyt virran tarpeeksi pienelle. Oisko sulla vikana toi biltema?? vai toimiiko ne bilteman laitteet? Yks kaveri aikoinaan osti bilteman jonkun hitsikoneen ja kiros myöhemmin kun sillä ei hitsaaminen onnistu sitten millään.
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Hitsailin tossa aikani (en tiedä mistä kotoisin) mutta valovirta mig koneella. Siinä kuitenkin oli suojakaasu mukana. Kovin oli tuskasta mutta onnistui lopulta.
Jos avin on voimavirta ja mig kone suojakaasulla niin luulenpa parempaa jälkeä tulee. Toisaalta tuleepahan kunnon palat hitsattua oikeille paikoille jossa on myös peltiä mihin hitsata.
Jos avin on voimavirta ja mig kone suojakaasulla niin luulenpa parempaa jälkeä tulee. Toisaalta tuleepahan kunnon palat hitsattua oikeille paikoille jossa on myös peltiä mihin hitsata.
Lada rules
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: 3.10.2003 23:31
- Paikkakunta: tampere
Hiziä..
Jops! Ei sillä ydintäytelangalla tosiaankaa autoa paljon tinata, TM:n testissä
oli tosiaa tollanen Telwinin ydintäytelankakone testisä eikä se juuri 2mm:s
tä ohuempaa hitsannut. No eipä tuo suojakaasullinen koneenikaan mitään
"pitsiä" tinaa, että olisi aina paree kun leikkais sen kaiken ruostepellin pois
.No , itselläkin yleensä laiskuus iskee ja sitten joutuu räkimään sitä pitsiä
kasaan. Tosin parhaiten tuo suojakaasullinen laite tuntuu tohon autonpel-
liin tepsivän joten tuskin siirtyisin tuohon kaasuttomaan koneeseen.
oli tosiaa tollanen Telwinin ydintäytelankakone testisä eikä se juuri 2mm:s
tä ohuempaa hitsannut. No eipä tuo suojakaasullinen koneenikaan mitään
"pitsiä" tinaa, että olisi aina paree kun leikkais sen kaiken ruostepellin pois
.No , itselläkin yleensä laiskuus iskee ja sitten joutuu räkimään sitä pitsiä
kasaan. Tosin parhaiten tuo suojakaasullinen laite tuntuu tohon autonpel-
liin tepsivän joten tuskin siirtyisin tuohon kaasuttomaan koneeseen.
Täytelanka on varmaan venäläisten tekemä keksintö ajatuksena hyvä mutta käytännössä sillä ei tee paskaakaan. Sillä tehdyt hitsit ruostuu paljon nopeammin kuin normaalilla suojakaasulla tehdyt ainakin jos saumaa ei hio kunnolla ja maalaa reilusti.
Ja moni tuumaista peltiä pojat ladoihinsa laittavat kun meillä päin käytetään 1mm vahvuista. (jotkut hullut jopa 0.75 mm)
Mitä olen itse täyte semmoista kokeillut niin ei toimi ja jos ei ole varaa/viitsimystä ostaa kunnon mig:iä (valovirtasemmoiset toimii ihan hyvin) niin koriliima pitää pellin tukevasti kiinni tai pakkelilla reikäpiiloon.
Ja moni tuumaista peltiä pojat ladoihinsa laittavat kun meillä päin käytetään 1mm vahvuista. (jotkut hullut jopa 0.75 mm)
Mitä olen itse täyte semmoista kokeillut niin ei toimi ja jos ei ole varaa/viitsimystä ostaa kunnon mig:iä (valovirtasemmoiset toimii ihan hyvin) niin koriliima pitää pellin tukevasti kiinni tai pakkelilla reikäpiiloon.
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
ei mulla varaa oo oikeisiin vehkeisiin, ja jos ois laitteisiin varaa niin kaasujen kohalla ainakin rahat loppus. pitää varmaan tästä lähtien hitsata jotain helvetin lattarautaa noihin reikiin niin saattas olla palamatta läpi.
kiitoksia kommenteista
ps. ei mulla mitään hippilettiä ole, meinaa vaan välillä ilman hitsipottaa palaa lyhempikin letti.
kiitoksia kommenteista
ps. ei mulla mitään hippilettiä ole, meinaa vaan välillä ilman hitsipottaa palaa lyhempikin letti.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Hitsaamisesta
-täytelankaa ,jota käytetään ilman suojakaasua kannattaa käyttää ainoastaan hyvin tuuletetuissa tiloissa,koska täyte sisältää samoja aineita kuin rotan myrkky.Yleensä ne on puolattu 0,5-1,0Kg:n keloille.Altistumisen kaasuille havaitsee mahtavasta päänsärystä.
-täytelankaa,jota käytetään suojakaasun kanssa sopii tunkeutuvuutensa takia paremmin teräsrakennetyöhön.
-umpilanka suojakaasun kanssa sopii mainiosti auton hitsaukseen kun langan vahvuus on 0,8-1,0mm2.Tietenkin koneellakin on merkitystä.Hyviä merkkejä on esim.Kemppi,Esab,Mikatronic.....
-täytelankaa ,jota käytetään ilman suojakaasua kannattaa käyttää ainoastaan hyvin tuuletetuissa tiloissa,koska täyte sisältää samoja aineita kuin rotan myrkky.Yleensä ne on puolattu 0,5-1,0Kg:n keloille.Altistumisen kaasuille havaitsee mahtavasta päänsärystä.
-täytelankaa,jota käytetään suojakaasun kanssa sopii tunkeutuvuutensa takia paremmin teräsrakennetyöhön.
-umpilanka suojakaasun kanssa sopii mainiosti auton hitsaukseen kun langan vahvuus on 0,8-1,0mm2.Tietenkin koneellakin on merkitystä.Hyviä merkkejä on esim.Kemppi,Esab,Mikatronic.....
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
joo tiedän sen myrkyn, eipä mulla muuta paikkaa ookkaan hitsata kun ulkona, ja ei sen paremmin ilmastoitua tilaa taida ollakkaan. yhen onnistuneen täytelankahitsausjutun oon kuullu, kun äijä oli tehny cortinaan koko pohjan uusiks ja kaasu oli loppunu, oli sitten ottanu koneen mukana tulleen täytelangan käyttöön ja hitsannu sillä loppuun. kone oli tosin kempin miggeri, sen kun sais niin vois onnistua. ja en tiiä saisko jossain yksiön vaatekomerossa kuitenkaan mitään kaasupulloja säilyttää että senkin takia yritän pysyä tossa täytepaskassa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Onnistuu kevyesti toi ohutlevyhitsaus täytteellä, kunhan on kone, mikä on tarkoitettu siihen.
Noi markkinoilla olevat "halvat" koneet eivät juuri sovi tuohon. Pitää laittaa väh. tuplaten taalereita tiskiin niin myyjä ojentaa tiskille koneen, jolla tuo onnistuu. Ikävä kyllä.
Olihan sulla miinus polttimessa?
Noi markkinoilla olevat "halvat" koneet eivät juuri sovi tuohon. Pitää laittaa väh. tuplaten taalereita tiskiin niin myyjä ojentaa tiskille koneen, jolla tuo onnistuu. Ikävä kyllä.
Olihan sulla miinus polttimessa?
Kyllä se hitsaaminen ihan hyvin käy täytelangallakin kun opettelee vaan sellaista mikkiä käyttämään. Ja sanoisin että jos ulkona hitsailee niin täytelanka on jopa tietyissä tilanteissa parempi kuin erillisellä kaasulla oleva,ainakin tuulisella kelillä,tuuli kun tahtoo vieda "pullo"kaasun mennessään mutta ei täytelanka kaasua.
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Ite käyttelen AGA:n jotain vanhaa Viking Smarty voimavirtamiggiä aikas pienitehoista oisko 115 tai 125 A 0.6 mm langalla ja hiilidioksidin kanssa. Saa hyvin päittäissaumatkin kine ja kohtuu ohkostakin peltiä vielä liimattua. Paksumpiin on sitte muut laitteet eli tolla on noilla autopelleilä toiseksi isoin alue käytössä että saa matalat nöölit eli sauma sulaa kunnolla eikä tule mitään pulunpaskaa
0.8mm langallakin menee ihan hyvin vielä mutta 0.6 mm helpompaa.
0.8mm langallakin menee ihan hyvin vielä mutta 0.6 mm helpompaa.
124/2101 practical beauty
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jee
mä oon kans hitsannu autoa, mut en muista mikä laite se oli mut ei olis varmaan vaikeeta oppia ammattilaiseksi.... vazili ja nonnis voi todistaa että mä hitsasin ihan oikeesti!!
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)