Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

No venäjältä löytyy nyt lähes mitä vain, mutta heti kun aletaan puhumaan ostosta, vaikenee venäjän käviät kuin muuri!

Eli jos jollakin nyt on hyllyssä takaveto ladaan passelia 36-1 triggeripyörä hammashihna kompinaatiota ja sitä alumiini päätylevyä ja siihen passelia anturia, tai on rahkeet semmonen hakea venäjän puolelta, niin ilmottakkaa!

Itse olen käyny venäjällä, taino neuvostoliitto se silloin oli, tasan kerran, ja silloinkin olin 2v ja hajotin paikallisen motellin/hotellin radion, että mää vähän luulen etten sinne ole enää tervetullut :lol: Eli itse en ole hakemassa...

Niin ja sekin tässä vielä, että nuita kun saa odottaa nuita osia venäjältä aina muutaman kuukauden, ja tarkotus olis saada lada tulille kuukauden sisällä.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Kuva

Hohoo, kaveri nakkas ajatuksen ilmoille, ja siitähän sitten tehtiin komia kuvakin!
Typokin siihen tuli... Tuo imuilman ohojaus tuossa ei oikeen noin toimi, tai siis toimii, mutta se imee isomman turbon ahtaessa turhaan pikkuturbon läpi ilimaa! Eli alipaine kello pitäs synkronoida toimimaan ahtopaineen mukaan niin, että kun isompi turbiini alakaa ahtamaan, niin silloin se alakais imiä suoraan omalta putsarilta!

Heh, tässä yötä vasten me tätä ollaan pähkäilty, ja periaatteessa tästä kompinaatiosta ei ois mitään haittaakaan verrattuna pelkkään tohon isoon turboon, herää vaan helevetisti paremmin! Monimutkasempihan tästä tulis, mutta entäs sitten.. Ainut ongelma ton toteuttamiseen on vain tuo pakopuolella oleva läppä, joka pitäs saada kestämään. Tosin, kyllä siellä rosteri kestää, kunhan ottaa lämpölaajenemiset huomioon! jä täysin tiiviiksi koskaan tota saa... Ja tossa läpän kohalla oleva kantti on ihan tarkotuksella, silloin se ei valskaa vaikka se läppä ois millin pienempi ton lämpölaajenemisen takia :lol:
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

IlkkaHe kirjoitti:Kuva

Hohoo, kaveri nakkas ajatuksen ilmoille, ja siitähän sitten tehtiin komia kuvakin!
Typokin siihen tuli... Tuo imuilman ohojaus tuossa ei oikeen noin toimi, tai siis toimii, mutta se imee isomman turbon ahtaessa turhaan pikkuturbon läpi ilimaa! Eli alipaine kello pitäs synkronoida toimimaan ahtopaineen mukaan niin, että kun isompi turbiini alakaa ahtamaan, niin silloin se alakais imiä suoraan omalta putsarilta!

Heh, tässä yötä vasten me tätä ollaan pähkäilty, ja periaatteessa tästä kompinaatiosta ei ois mitään haittaakaan verrattuna pelkkään tohon isoon turboon, herää vaan helevetisti paremmin! Monimutkasempihan tästä tulis, mutta entäs sitten.. Ainut ongelma ton toteuttamiseen on vain tuo pakopuolella oleva läppä, joka pitäs saada kestämään. Tosin, kyllä siellä rosteri kestää, kunhan ottaa lämpölaajenemiset huomioon! jä täysin tiiviiksi koskaan tota saa... Ja tossa läpän kohalla oleva kantti on ihan tarkotuksella, silloin se ei valskaa vaikka se läppä ois millin pienempi ton lämpölaajenemisen takia :lol:
Tuo ei tule toimimaan sitten mitenkään. Jos meinaat Bi-turboa niin ahtoputket vaan yhdistetään kompurakoteloiden jälkeen. Et voi yhdistää ahto -ja imuputkea. Sekä pakosarja täytyy jakaa, tuossahan ei oikeastaan pienelle ahtimelle mene ollenkaan pakopaineita.

Ei woihan wanha wihtahousu juu onhan siinä hienot läpät mutta tuossa sun suunnitelmassa on niin monta muuttujaa ettei tuo pelitä :lol:
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

BME316 kirjoitti:Tuo ei tule toimimaan sitten mitenkään. Jos meinaat Bi-turboa niin ahtoputket vaan yhdistetään kompurakoteloiden jälkeen. Et voi yhdistää ahto -ja imuputkea. Sekä pakosarja täytyy jakaa, tuossahan ei oikeastaan pienelle ahtimelle mene ollenkaan pakopaineita.

Ei kakka juu onhan siinä hienot läpät mutta tuossa sun suunnitelmassa on niin monta muuttujaa ettei tuo pelitä :lol:
Kyyyyllä me se saadaan toimimaan :lol:

Erikokosilla turboillahan tuota ei voi rakentaa niin, että pakosarja haarautuu molemmille. Taino voihan se mutta paremmin toimii vaikka yhdellä isolla!
Mutta tohon tyyliin kun tekis, niin kyllä sen sais pelittään kun saa kaikki synkronoitua kohilleen, siis nuo läppien aukeamiset ja turbojen koot yms.
Ja tuossa rakenteessa minkä tuo kaveri oikeestaan suunnitteli, haetaan pikku turbiinilla vain alatehoa, ja isomman turbon herättelyä. Katsos kun pakokaasut virtaa kokoajan isomman pakopesän kautta, ja imupuoleltakin pistetään paineella ilma läpi pikku turbon ahtaessa, niin se avustaa vain tuon isomman turbon heräämistä. Kun yhen illan tuota rakennetta mietin, niin tulee mieleen miksei tätä kukaan ole keksiny/teheny aiemmin :lol: Ja sitten kun nuo ahtopaineet nousee niin että tuo isompi turbiini alakaa ahtamaan, on pikku turbo käytännössä täysin poissa pelistä, ei siis turhia jarruttele, ja kone toimii korkeilla kierroksilla kuin ilman tuota pienempää.

Taino, sanoppas miten tämä EI vois toimia?! :lol:

Kaikki tosin on aivan mutuilua, ja käytännössä tulee varmasti ongelmia. Ja tuskin tuota ihan heti rakennetaan :lol:



Jessss, nyt on lukiot luettu (jos kaikki nyt menee läpi) ja jo tänä iltana päästään pajottaan ladaa!!! Jätetään tuo TwinTurbo nyt vielä tässä vaiheessa taka-alalle muhimaan 8)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

ei ole uusi keksintö, kysyppäs kaverilta joka tunnetaan tällä foorumilla (niin myös muilla) nimellä turbiini :wink:
kyllä sen toimimaan saa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Taas puhuu palturia bemaripoika,kyllä noita tuplaturboja on tehty,ei ehkä tuolla kokoonpanolla mutta kuitenkin.
Ihan vakiopelistäkin löytyy lähemmäs 600hv
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

ladaracing pori kirjoitti:Taas puhuu palturia bemaripoika,kyllä noita tuplaturboja on tehty,ei ehkä tuolla kokoonpanolla mutta kuitenkin.
Ihan vakiopelistäkin löytyy lähemmäs 600hv
Täh, en ole väittänyt etteikö tuplaturboja olisi tehty tai etteikö se toimisi. Ei vaan tuolla toteutuksella, se on mun mielipide.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kuhan nyt Ilikka tuhoat pari Ladan konetta alkuun ja harjottelet niillä niin ehkä sen jälkeen voi jo harkita siirtymistä noihin kalliisiin ja parempiin koneisiin 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Sarja-turbo setissä pienempi on aina lähempänä moottoria sekä pako että ahtopuolella. Joissain tapausessa sitten pienemmän ohittavat läpät on hyvä olla mutta jos ahtimien koko on lähellä toisiaan niin niitäkään ei välttämättä tarvitse kuin pikkuahtiimen intekroidun hukkiksen muodossa. Tämä perustuu siihen että kun iso ahdin rupeaa ahtamaan niin pienen saama ilma puristuu paineen vaikutuksesta kasaan ja käytännössä sen läpi menevä tilavuusvirtaus siis pienenee (ilma massa siis kuitenin kasvaa mutta sama ilmamassa puristuu pienempään tilaan) Sama vaikutus tapahtuu myös pakopuolella jolloin intkroitu hukkis riittää varsin hyvin pitämään pikuahtimen kierrokset kurissa.

Omasta mielestäni kuitenkin varsin turhaa bensakoneeseen rakentaa koska paras etu sarjassa olevista turboista on suuri ahtopaine (mulla oli oli kesällä carinassa toyotakerhon ratapäivillä 4bar, mutta kyllä sillä hieman saa kierrosaluetta laajennettua.

Jos kuitenkin tuollaista rupeat rakentamaan niin ahtimien välissäkin olisi hyvä olla välijäähdytin, mulla ei tilanpuutteen takia vielä ole ja pikkuahtimen kompurasiipi ei tahdo kestää kun. Ilma kuumenee noin 100 astetta/bar ja lähtölämmötkin konetilassa lienee jo 100 asteen luokkaa radalla (ilmanputsarikaan ei ole vielä sopinu parempaan paikkaan)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Heheh :lol:

Joo, no tosiaan, tuo oli vaan tuommonen ajatuksen ilmoille heitto, eli ei olla vähiin aikoihin toteuttamassa, kenties kuitenkin joskus :shock:
Ensin lyödään ladan kone tulille, ja kahtotaan mitä se kestää. Sitten hommataan Fiuden kone, ja katotaan mitä se kestää, jos ei kestä niin vaihdetaan mäntää yms, ja eiköhän sopivalla turbolla siitäkin ole mahollista hakata se 400hp irti, varsinkin jo laittais siihen tuon 16v kannen paikoilleen. Ja nuo tehot riittää ladaan :shock:

Ja siis tuosta Twinturbosta, tuo suunnitelma mikä myö tehtiin, niin siinä valittais vaan tommoselle parilitraselle motille sopiva turbo, jonka maksimitehot ois siinä 450-500hp vaikka, sitten vain laitettais tuo pienenmpi turbo (vaikka joku T25 jossa loppuu virtaus suunnilleen samoihin aikoihin kun tuo isompi alkaa ahtamaan omin voimin) ja tosiaan tuo pikkuturbo on tuolla vaan pienen lisän alavääntöjen ja isomman heräämisen takia, kun tosiaan miettii niin kyllä pakokaasuja tullee tuplasti enenmmän jos imusarjassa on 1barin paine, niin luulisi alkavan isommankin turbon jo siitä pikkuhiljaa heräilemään. Ainakin paremmin kuin yksin, vai mitä? Minä mikkään turboguru kuitenkaan ole, mutta ko järellä koittaa aatella :oops:

Nyt vois puheitten sijaan lähtiä ehkä tekemäänkin jotain :oops: Vaikkapa hakia Woikoskelta hitsipullo, ja hitsailla kardaani tunneli loppuun, niin ja vänkärin penkin kiinnike kans kuntoon! Maalailemaankin pitäs ryhtyä, ja ajattelin vanteet kans sutata.

Mitä mieltä ootte vanteitten väreistä, oisko valakonen passeli?!
Tuntuu että se sopii tuommosiin 5puola vanteisiin aina, varsinkin siniseen ladaan :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://www.kopikasracing.ee

Olet varmaankin tutustunut. V*ttu mitään 16v käikäleitä ole ja tehoa piisaa :lol:

Tosin pojat olivat saaneet sileäkylkisen särki myös, oliko nyt kolmosen rattaat säpäleinä. Ei ole sitten mikään ihan halpa kone tuo kun kysyin, kunnon hipo-osista tehty... :lol:

Tosin tuokin peli on rakennettu lähinnä kiihdytyskisoja silmällä pitäen ja siellä se onkin menestynyt. 12.6 sec näköjään paras varttimailin kiskaisu.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jokari kirjoitti:http://www.kopikasracing.ee

Olet varmaankin tutustunut. V*ttu mitään 16v käikäleitä ole ja tehoa piisaa :lol:

Tosin pojat olivat saaneet sileäkylkisen särki myös, oliko nyt kolmosen rattaat säpäleinä. Ei ole sitten mikään ihan halpa kone tuo kun kysyin, kunnon hipo-osista tehty... :lol:

Tosin tuokin peli on rakennettu lähinnä kiihdytyskisoja silmällä pitäen ja siellä se onkin menestynyt. 12.6 sec näköjään paras varttimailin kiskaisu.
Itteasiassa, tolle sivulle en ole ennen eksyny, tosin kuvia tuosta konehuoneesta ainakin oon jossain muualla nähäny. Kiitosta linkistä! Tuoltahan ois nähäny heti että menee se loota pienemmälläkin leikkailulla ladan koriin :lol:

Toki, tehoa saa revittyä 8venttiililläkin, mutta kyllä se 16v kansi paremmin virtaa :lol: vaan ei nää turboautot justiisa, puskee vaan paineella sen iliman niistä kanavista, niin riittää se pienempiki rööri :shock: Mutta jos käsiin tulee 16v kansi, niin kyllä se käytetään tähän prokkikseen :lol:

Sileäkylkineenkään ei ikuisuuksia kestä, varsinkaan tommosilla läskinakeilla :shock: Eiköhän nuilla pitsaleikkureilla (185 55 r14) kestä tuo loota jonkin aikaa :lol: Ja toivottavasti ton 4vaihteisen rattaat passais keskenään ton 5vaihteisen kanssa, ois varaosia lootaan jo... Ja kaikkihan riippuu kaikesta, eli voi hyvin kestää silee kylkinen toisessa autossa 450hp (niinkuin legenda sanoo 8) ) mutta tuossakin menee reilu 300hp takapyörätehoilla(ko?!) rattaita rikki, enkä yhtään ihmettele..


Kaverin velipoika muuten juurikin kysseisellä HX40 on turbottamassa 1800tc 131 fiudea :shock: Siinä on vielä tällähetkellä fiuden ruutukylkinen loota, joten se voipi paukkua, mutta taitaa niillä olla varalla jo hyllyssä sileäkylkinen, tietoa tuohon sovittelemisesta ei ole vielä, eli tuleeko hommaa yhtäpaljon kuin ladaan, vai meneekö "heittämällä" tohon 131 koriin..

Eilen saatiin sen verta tallissa hommia eteenpäin, että hitsikonetta korjaillessa meni parisen tuntia :? Sai uusia sähköjohtua ja letkuja, että virta pysyy kokoajan päällä, eikä kuse kalliita kaasuja mistään välistä vek, niinkuin ennen :lol:
Noh, siinä toisen penkin kiinnityksiäkin alottelin, ja massoja poistelin vänkärin penkin alta että saapi hitsata ne kiinnikkeet puhtaaseen peltiin... Neliroffiili putki vaan loppu kuskin penkin kiinnikkeitä tehtäessä, niin eipä päässy laitteleen kiinni tota penkkiä vielä.

Ja vois ton ladan jo tyhjentää ja takapenkin repiä irti. Miksköhän sekin on siellä pitäny pitää näin pitkään kiinni, kun kuitenki son otettava jossain vaiheessa irti :?
Ja helevetti kun on taas hyvää asiakas palavelua.. Tilailin välijäähyn yms muuta reilu 350e (laitoin sähköpostilla tilauksen, kun oli muutenkin poristu nuista hinnoista etukätteen s-postilla) niin ei kuulu vastausta eikä pakettiakaan oo sen koommin näkyny :? noh, eiköhän se tule, niin päästään kattomaan, meneekö toi etes ladan keulalle, kun on niin helevetin iso :?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

onko kenno edes 600x300x70? vai vielä isompi? semmosta mittailin joskus että olis vielä jotenkin sovitettvissa, hivenen rielu olis mutta... kyseinen jäähy EI ole itellä tulossa ladaan (ainakaan lähiaikoina) vaan johonkin ihan muuhun, tosin ei siihenkään ihan lähiaikoina :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Kennokoko tossa siis just 600*300*76mm, ja itsekin mittailin, että alas jää (rälläkän avustuksella) 66cm leveydessä tilaa, eli justiisa se (toivottavasti) sinne menee :o eli 3cm per puoli jää niille päädyille tilaa, kuvasta arvioituna ne ois jotin 2cm sieltä ala osasta :? Ylhäältä tuo ottaakin sitten 75mm (muistaakseni) leveyttä, plus nuo mutkat varmaan jotain 8cm per puoli, eli ahasta tulee sieltäkin, mutta eiköhän sinne pyöreät valot vielä mahu :)

Siis rälläkällä joutuu mulkkaamaan nuita syylärin molemmin puolen olevia pysty rautoja. Pitänee kait siihen hitsata sitten mahollisuuden mukaan joku palkki tms ulkopuolelle, niin on katsastuksessakin jotain todistusta ettei kestävyys laske.

Niin ja pystysuunnassa ladassa taitaa olla jotain 33cm, eli nuo kiinnikkeet jotka tosta välijäähystä tulee, voi tehä tiukkaa saaha mahtumaan, mutta tuo yläpalkkihan on muokattavissa 8)


Huh ja JESS, lukio (lukematta) läpi, ja viikon päästä lakkiaiset :shock:
laabor

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja laabor »

Juu turha nuita laatikoita vielä on miettiä, ladan askeillaki pääsee yllättävän pitkälle.
Itellä 4-lovinen ja +300hv/400nm eikä mitään onkelmia, pienemmillä tehoilla nuita kyllä on saatu
rikki, vai liekö tuuria???
Vastaa Viestiin