eurosamaran laturi?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Näkyy olevan tuossa asennettu tuo venäläinen "Kzate", jota itse en ole ruiskuSamaroissa koskaan nähnyt, koska ei ole ollut noin uutta Samaraa -kaikissa noissa 95-96 malleissa en ole nähnyt muuta kuin slovenialaista "Iskraa". 110:issä en taas sitten ole muuta nähnytkään kuin tuota "Kzatea". Paskerin luettelossa näkyi molemmat 80A:t maksavan n. 50e.

http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=6810
http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=5292
^(venäläinen lisenssi Iskra)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
pave41

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja pave41 »

1500i kirjoitti:Mittailin latausta tuosta laturista tyhjäkäynnillä ilmankuormitusta 14.8V kierroksilla <3000 15.5V
Tyhjäkäynnillä kuormituksella 13.5V kierroksilla <3000 14.5V Ongelmana oli siis tyhjäkäynniltä 2500rpm himmeästi loistava latauksen merkkivalo.
Siitä Bilteman laturista ei ole teknisiä tietoja. Kävin just mittaamassa autossa olevan venäläisen laturin:
Lataus joutokäynnillä 13,85
+ajovalot 13,90
kierroksilla 13,90
+ajovalot 13,85
Akun lepojännite ennen moottorin käyttöä 12,48 ja käytön jälkeen 13,67. Matala johtuu kun ei ollut ajettu kolmeen päivään. Happomittaria ei nyt ole. Mittaan varaustilan mökillä. Jos edelleen huono on kait jotain tehtävä. Tai sitten ei.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Nyky-Ladojen nimellissäätöjännite on 14,0 volttia, kun säätimen lämpötila on 20...25 astetta. Säätöjännite on tehty lämpötilariippuvaiseksi, muutos on noin -0,007 V/K.

Siten säätöjännite on -25 C lämpötilassa noin 14,4 V ja +100 C lämpötilassa noin 13,4 V.

AvtoVAZ ilmoittaa, että latausjänniteen on nykyisillä 80 A:n generaattoreilla oltava 13,2...14,7 V, kun moottori on käynyt keskikierroksilla 15 min valonheittimet kytkettynä.

Täyteen ladatun akun napajännite on noin 12,7 V. Mittaus on tehtävä, kun moottorin sammuttamisesta tai muun latauksen lopettamisesta on jo kulunut hyvän aikaa.

Latausvalon hehkuminen saattaa johtua myös huonoista kontakteista matkalla generaattori-virrankuluttajat. Generaattorissa itsessään ei välttämättä ole mitään vikaa.

menestystä

SvS

TÄYDENNYS 1.12: edellämainitut säätöjänniteet pätevät generaattoreille/säätimille, jotka on tehty ennen huhtikuuta 2004. Sen jälkeen nimellissäätöjännite lienee 14,75 V.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 1.12.2008 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ihan ok arvot nuo on. Joihinkin latureihin saa vaihdettu toisenlaisen säätimen, jolla saadaan latausjännitettä nostettua. Jännitettä voi kyllä nostaa vanhallakin säätimellä, mutta en nyt ohjeita muista. Voisi löytyä googlella.
Ja nuo säätimet ovat yksilöitä. Toinen samanlainen säädin voi nostaa latausjännitettä aavistuksen tai myöskin laskea sitä entisestään.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

No se laturi oli ainakin likainen sisältä kun päätymuovin irroitti voi se valon hehkuminen johtua siitäkin. Viime-tai toissatalvena putsasin,mutta kun en muista loppuiko valon palaminen silloin :?
No nyt on oikea iskra 80A paikoillaan katsotaan nyt mitä lukemia se näyttää valo ei ainakaan hehku(vielä).
Avensis stw
Ex.21093 -00
pave41

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja pave41 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:.

Latausvalon hehkuminen saattaa johtua myös huonoista kontakteista matkalla generaattori-virrankuluttajat. Generaattorissa itsessään ei välttämättä ole mitään vikaa

SvS
Terve!
Mittaan akun varaustilan kun olen seuraavan kerran mökillä. Ajomatkaa on 370km. Jos koho on silloin punaisella täytynee jotain häikkää olla. Akku on melko uusi ja ehjä koska se verkkolaturilla latautuu täyteen (happomittarin koho vihreälle).
Kiitos.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

audiq kirjoitti:Jännitettä voi kyllä nostaa vanhallakin säätimellä, mutta en nyt ohjeita muista. Voisi löytyä googlella.
Terve!

Generaattorin jännitettä voi nostaa yksinkertaisesti kytkemällä diodin (tai useampia) sarjaan jännitesäätimen kanssa. Tällöin generaattorijännite nousee diodin kynnysjännitteen verran (piidiodilla n. 0,6 V ja Schottky-diodilla n. 0,3 V).

Diodin rinnalle voi asentaa ohituskytkimen, jolla generaattorijännite putoaa alkuperäiseksi.

Diodien virrankeston on syytä olla 5 A tai enemmän.

Ohessa eräs versio asiasta (kaksidiodinen kytkentä, jolla saadaan vaihtokytkimen avulla kolme eri jännitetasoa): http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Joo ajattelin ettei ole kovin vanha laturi koska on aivan puhdas no ulkonäkö voi hämätä kunnon puolesta koska lataus ei ole kovin kaksinen entiseen verrattuna ilman kuormitusta tyhjäkäynnillä 14.10V kuormituksella tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 13.8V kierrosten lisäys ei muuttanut mitenkään lataa samaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. No ainut toivo on että hiilet hakevat paikkansa/muotoutuvat hiomisen jälkeen kollektoriin. Toinen hiili oli hangannut selaisen spiraalin kollektoriin :? oisiko painanut uutena hieman vinoon koska molemmissa oli kuitenkin normaali ura.
Epäilen kuitenkin että hiilien muotoutumisella ei ole vaikutusta lataukseen. Katsotaan nyt taidan kuitenkin puhdistella entisen perusteellisesti tiesuolasta ja muusta liasta jos se vika johtuu siitä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
vaanan-c

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja vaanan-c »

muuten kunnossa olevan laturin jännite pitäisi olla 14.3-14.5 v että akku pysyisi täynnä,moniin k,o latureihin on täytynyt laittaa jännitteen säätimeeen menevään johtoon diodi joka nostaa latausjännitettä noin 0.5 v ( diodin on kestettävä 6 amp.) laturin muovikuoren alla oleva johto katkaistaan kenttädiodien (3 pientä diodia toinen pää kiinitetty puoliympyrän muotoiseen kiskoon)kiskon vierestä ja säätimeen toisestapäästä kiinitetty johto työnnetään sopivaan kohtaan muovikanteen poratusta reijästä ja ulos kantta pantaessa paikoilleen.ulkopuolella johto liitetään diodin - napaan (merkki juovan puoleinen)toinen diodin napa liitetään laturin herätinvirta johtoon haaroitusliittimellä (herätin johto muuten paikoilleen).
Laturin merkkivalon hehkumisen yksi syy on tasasuuntaus sillassa olevin diodien juotosliitosten osittainen irtoaminen ( juotettava uudelleen)työn iloa.
pave41

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja pave41 »

Juu. Täytynee diodi laittaa. 13,8V latausjännite ei riitä jos täysin varautuneen akun loppujännitteen on oltava just tuo 13,8V. Mikäli autossa olis alkujaan ollut perinteinen akku olis sen varaustilaa voinut mittailla ja akkuvettä lisätä tarpeen mukaan kerran pari vuodessa. Nyt on akku ollut 10 vuotta melkein tyhjä. Onpahan ajovalolamppuaja säästynyt pari tusinaa ainakin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Täyteen varatun 12V lyijyakun teoreettinen 100% varaus on noin 12,7V eikä suinkaan 13,8V. 14.1 - 14,7V on normaali latausjännite että akut pysyy jonkunlaisessa varauksessa lyhyilläkin matkoilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eipä näy lataus siitään muuttuneen mittasin ajosta tultua lämpimästä koneesta tuon latauksen ja samoja näytti kuin aiemminkin :?
tyhjäkäynnillä 14.10V kuormituksella tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 13.8V kierrosten lisäys ei muuttanut mitenkään lataa samaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
Nyt näytti jäävän kuormittamattomana 14.07V tyhjäkäynnillä kierroksilla ilman oli tuo 13.8V
Tietysti voisi säätimen vaihtaa entisestä näytästi olevan samanlainen molemmissa kahdella ruuvilla kiinni.Paikoillaan ollessa jos sopisi ja ylettyisi vaihtamaan niin voisihan mutta aika alhaalla laturi kyllä on ja irroittaakkaan ei kehtais.Huomasin että oli tullut älynväläys tai sen puute laturin kiinnitystä suunnitellessa se alapultti ei sovi lähtemään pyöränkoteloon päin pois irroita koko kiinnike moottorin kyljestä ois nyt tehty toisin päin lähteväksi niin ei tarvitsisi kaikkea irroittaa :? .
Avensis stw
Ex.21093 -00
rotsi4

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onko siitä 13.8 voltin jännitteestä ollut jotain harmia?

Mielestäni se on niin tehtaalta asti ruisku-samarassa..
Omassani ollu 5 vuotta, eikä ole ollut ongelmia sähkön riittävyydessä. Akkukin on ollut uuden veroinen vuodesta 2004..
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Aina parempi mitä enemmän lataisi kohtuus tietenkin siinäkin. Ei tunnu taivas alla pakkasessa kovin virkeästi startti pyörittävän ja sanoivat että punaiset valot kuulemma en tiedä en ole itse katsonut onko ne kirkkaat vai punaiset. Koitin tuossa pari viikoa sitten vaihtaa tuohon iskraan tuon venäläisen latauksen säätimen laturia en irroittanut autosta vaan koitin vaihtaa paikoillaan ollessa. V'tuikshan se meni iskrassa on pienellä ristipäällä jokin maadoitus vai mikä lie siihen latauksensäätimeen eikä se tietenkään auennut eikä tilaa muutenkaan ollut liiaksi asti eli vaihtamatta jäi.
Kun vertaa tuota venäläistä tuohon iskraan niin mieluummin valitsee venäläisen se on helpompi avata päätykin lähtee ilman työkaluja kun vain johdot irroittaa iskra onkin koottu 8mm muttereilla ja rikkoja tulee joka väliin eli kourallinen muttereita ja rikkoja kun rupeea päätyä aukaisemaan :evil:.

Putsailin tuon alkuperäisen laturin pitää vaihtaa se takaisin jos ja kun mielenkiinto asiaan palaa.
Akku on alkuperäinen vuodelta 2000.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: eurosamaran laturi?

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

onkohan akku, maadoitus ja tälläiset perusasiat kunnossa, etenkin samaran päämaattokaapeli on ihan onneton ja valmiiksi poikkihapettunut ei ihme jos on ongelmia..

13.80 on itellä ja kaksi (2) 60Ah akkua se lataa, ihan hyvin riittää. Ei oo missään autossa ollu missään tilanteessa yli 14V lataus, mistä te niitä revittekin.

paitsi kun meni samarasta jännitteensäädin(?) laturista anto tyhjäkäynnillä 14-15V, ja kierroksilla 18-20V....
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Vastaa Viestiin