
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kun opettelin käyttämään Mio navigaattoria niin se toistuvasti herjasi "tyhjää akkua".Akku ei latautunut vaikka pistoke oli tupakansytyttimessä.Ostin verkkolaturin ja johan alkoi ladata.Vika on varmaan tupakansytytttimen naaraspistokkeessa joka ei ole länsimaisiin laitteisiin sopiva,että vielä tämäkin.Pistokkeen keskinastaa on jatkettava tai naaraspistokkeen pohjanastaa korotettava.No vähän taas ottaa pattiin ,onneksi vain vähän. 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Minulla on samanlainen tupankansytytin.Kännykän autolaturi ei toiminut Ladassa,kokeilin sitä toisessa autossa ja toimi ihan normaalisti.Autopölynimurissa on pitempi pistoke,se toimii myös Ladassa.Tuohonhan voisi vaihtaa ihan tarvikemallisen tupakansytyttimen tilalle,niin toimisi muutkin laitteet.Jaska HKI kirjoitti:Kun opettelin käyttämään Mio navigaattoria niin se toistuvasti herjasi "tyhjää akkua".Akku ei latautunut vaikka pistoke oli tupakansytyttimessä.Ostin verkkolaturin ja johan alkoi ladata.Vika on varmaan tupakansytytttimen naaraspistokkeessa joka ei ole länsimaisiin laitteisiin sopiva,että vielä tämäkin.Pistokkeen keskinastaa on jatkettava tai naaraspistokkeen pohjanastaa korotettava.No vähän taas ottaa pattiin ,onneksi vain vähän.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta




Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
autotarvikeliikeessä tupakasytyttimeen haaroitin, jossa pitempi varsi. Sopii Latan pistokkeeseen. Maksaa muutaman euron. Helpoin homma varmaan niin.
" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Täytynee tarvikeliikkeessä käydä tsekkailemassa.Toisellekkin pistokkeelle tarvin paikan kun peräkontin valot tulee pistokkeen kautta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Sama ongelma oli kännykän laturin kanssa, Lidlistä ostin jakajan ja siihen saikin sitten kätevästi pari muutakin laitetta kiinni. Suosittelen tuollaisen jakajan hankkimista, tosi kätevä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Älkäähän polttako autojanne noilla lisäpistokkeilla jotkut tuntuvat lämpeävän käytettäessä. Tuleekos 110:ssä vielä jatkuva virta pistokkeelle?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Menin paikalliseen Hessumobiiliin ja vertailin hyllyssä olevia tuotteita.Ostin sen jossa oli pisin kärsä.Tuotteen nimi on TC-20 twin socket,Kiinassa tehty....ja toimii.kv60 kirjoitti:autotarvikeliikeessä tupakasytyttimeen haaroitin, jossa pitempi varsi. Sopii Latan pistokkeeseen. Maksaa muutaman euron. Helpoin homma varmaan niin.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
2112-moottorin nakutustaipumuksesta ja oktaanitarpeesta
Olen nyt ajanut viimeiset noin 1000 kilometriä 92-oktaanisella Euro-laatuisella bensiinillä. Moottori ei ole korvin kuultavasti tai muutenkaan havaittavasti nakuttanut kertaakaan. Ulkoilman lämpötila on ollut -8....0 Celsiusta. (Mitä alhaisempi imuilman lämpötila, sen pienempi on nakutustaipumus.)
Noin vertailun vuoksi:
2112-moottori saattaa hyvin poikkeuksellisesti nakuttaa 95E:llä raskaassa kuormituksessa nopeudella 2000...3000 r/min, kun ulkolämpötila on yli 30 astetta. Niin sanottua liikkellelähtönakutusta (800...1000 r/min) voi joskus satunnaisesti olla, kun ulkolämpötila on yli 15 C.
Eli talvella voinee rauhassa käyttää 92E:tä. (Hinta tällä hetkellä Karjalan kannaksella ja Pietarin seudulla 53...57 senttiä litra.)
Noin muuten tuntuu siltä, että 2112-moottorin nakutustaipumus on jopa pienempi kuin 2111:n.
Tasanopeudella ja -maalla on kulutus viitosvaihteella pienempi kuin nelosella aina, kun nopeus on yli 40 km/h. Neljässäkympissä viitosella ja nelosella kulutus on yhtäsuuri, hitaammissa nopeuksissa nelonen on säästeliäämpi.
pihistysterveisin
SvS
2112-moottorin nakutustaipumuksesta ja oktaanitarpeesta
Olen nyt ajanut viimeiset noin 1000 kilometriä 92-oktaanisella Euro-laatuisella bensiinillä. Moottori ei ole korvin kuultavasti tai muutenkaan havaittavasti nakuttanut kertaakaan. Ulkoilman lämpötila on ollut -8....0 Celsiusta. (Mitä alhaisempi imuilman lämpötila, sen pienempi on nakutustaipumus.)
Noin vertailun vuoksi:
2112-moottori saattaa hyvin poikkeuksellisesti nakuttaa 95E:llä raskaassa kuormituksessa nopeudella 2000...3000 r/min, kun ulkolämpötila on yli 30 astetta. Niin sanottua liikkellelähtönakutusta (800...1000 r/min) voi joskus satunnaisesti olla, kun ulkolämpötila on yli 15 C.
Eli talvella voinee rauhassa käyttää 92E:tä. (Hinta tällä hetkellä Karjalan kannaksella ja Pietarin seudulla 53...57 senttiä litra.)
Noin muuten tuntuu siltä, että 2112-moottorin nakutustaipumus on jopa pienempi kuin 2111:n.
Omat mittaukseni (ElmScan & kannettava tietokone) kertovat, että yli 70 km/h nopeuksissa kulutus nousee aika tarkkaan nopeuden toiseen potenssiin verrannollisena, mikä tuntuu loogiselta.Jaska HKI kirjoitti: Tapasin vanhan tutun jolla oli ollut useita Samaroita.Samaroista ja satakympistä tulimme tulokseen että kulutus ei nouse juuri vauhdin noususta huolimatta ja 5:lla ei kannata jurnuttaa aivan pikkunopeuksilla.
Tasanopeudella ja -maalla on kulutus viitosvaihteella pienempi kuin nelosella aina, kun nopeus on yli 40 km/h. Neljässäkympissä viitosella ja nelosella kulutus on yhtäsuuri, hitaammissa nopeuksissa nelonen on säästeliäämpi.
pihistysterveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eikös ennen sanottu että vitosella ei saa ajaa alle 80km/h vai oliko se 60? no jotain tuon tapaista liittyen vaihteiston voiteluun sama kärrin vedossa vitosta ei suositeltu. Vitosvaihde on lähinnä matka vaihde ja isommille nopeuksille johtuen sen välityksestä itse en ainakaan käytä juuri alle 80km/h vauhdissa. Jokainen tietenkin lurruuttaa millä vaihteella tahtoo ja laskee sitten syntyneitä "säästöjä" jos laatikko särkyy.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Kaikenlaista "tietoahan" autoiluun on liittynyt maailman sivu.
Myös tätä viitosvaihteeseen liittyvää.
Mutta taitaa kuulua samaan luokkaan kuin ohje, joka tietää, ettei pidä keittää aamupuuroa alumiinikattilassa, koska siitä seuraa syöpä
SvS
Kaikenlaista "tietoahan" autoiluun on liittynyt maailman sivu.
Myös tätä viitosvaihteeseen liittyvää.
Mutta taitaa kuulua samaan luokkaan kuin ohje, joka tietää, ettei pidä keittää aamupuuroa alumiinikattilassa, koska siitä seuraa syöpä

SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ne on ihan virallisista autotarvikeliikkeistä hankittuja laitteita ja jos auto kärähtää moisen varaosan takia, niin sitä varten on palovakuutus autossa, ainakin minulla. Mutta noista Jaskan "mehupillivirityksistä" en ole varma saako vakuutuskorvauksia1500i kirjoitti:Älkäähän polttako autojanne noilla lisäpistokkeilla jotkut tuntuvat lämpeävän käytettäessä. Tuleekos 110:ssä vielä jatkuva virta pistokkeelle?

" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Joo, silloin joskus viitonen oli "ylivaihde" ja voitelu oli roiskevoitelun varassa niin pienillä kierroksilla ei voitelu riittänyt ja vaihde hajosi. Lukeepa tuo ohjekirjassakin että 5-vaihde on vain maantienopeuksiin ja sitä ei saisi käyttää alle 75km/h.1500i kirjoitti:Eikös ennen sanottu että vitosella ei saa ajaa alle 80km/h vai oliko se 60? no jotain tuon tapaista liittyen vaihteiston voiteluun sama kärrin vedossa vitosta ei suositeltu. Vitosvaihde on lähinnä matka vaihde ja isommille nopeuksille johtuen sen välityksestä itse en ainakaan käytä juuri alle 80km/h vauhdissa. Jokainen tietenkin lurruuttaa millä vaihteella tahtoo ja laskee sitten syntyneitä "säästöjä" jos laatikko särkyy.
Ei ole varmaa tietoa, mutta tälläiseen ohtopäätökseen olen päätynyt.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Kun nyt tämä mystinen oppi viitosvaihteen hajoamisesta tuntuu täällä 110-sarjaa koskevassa osiossakin elävän, täytyy asiaan paneutua.
Joskus aikojen alussa (lue: 1970-luvulla) konstruoitiin kardaanivetoisiin autoihin, joissa nelonen oli suora, kiireessä "jatkopala" vaihteistoon, jossa oli sitten se viideskin vaihde. Nämä konstruktiot olivat sitten joskus vähemmän onnistuneita. Vaihteiston mitoitus kun oli tehty siten, että pääosan ajasta sivuakseli oli kuormaton. Kun tämä mitoitusperuste ei enää pätenyt, oli seurauksena ennenaikainen vaurio.
Etuveto-Ladojen vaihteistot ovat alunperinkin viisivaihteisiksi tehtyjä (vaikka neliportaisia versioitakin niistä on). Kun vielä tietojeni mukaan suunnitteluvastuussa on ollut ZF Friedrichshafen AG, ei ole kovinkaan todennäköistä, että ainakaan kokemuksen puute viisivaihteisten laatikkojen suhteen olisi kyseessä. (Etuvetoisten laatikot poikkeavat muutoinkin kardaaniautojen perinteisistä vaihteistoista, sillä etuvedoissa vaihteiston molemmat akselit välittävät tehoa kaikilla vaihteilla.)
Tiedossani ei ole, että etuveto-Ladojen ohjekirjoissa olisi mitään rajoituksia viitosvaihteen käytölle, eikä minultakaan ole vielä lähes puoleen miljoonaan etuveto-Lada-kilometriin yhtäkään viitosta hajonnut, vaikka hyvin saatankin ajaa viitosella 1200 r/min.
Selvää on, että jos autossa on esimerkiksi sytytysvika ja käynti on epätasainen, rasittaa pienillä kierroksilla ajo voimansiirtoa tavanomaista enemmän (vauhtipyörän liike-energia on pieni, eikä riitä tasaamaan käyntiä), mutta tällöin ongelma ei koske viitosta, vaan mitä tahansa vaihdetta ja koko voimansiirtoa, sekä lisäksi moottori-vaihteistoyhdistelmän ripustusta.
Viitonen ei vaihteistoa riko -terveisin
SvS
Kun nyt tämä mystinen oppi viitosvaihteen hajoamisesta tuntuu täällä 110-sarjaa koskevassa osiossakin elävän, täytyy asiaan paneutua.
Joskus aikojen alussa (lue: 1970-luvulla) konstruoitiin kardaanivetoisiin autoihin, joissa nelonen oli suora, kiireessä "jatkopala" vaihteistoon, jossa oli sitten se viideskin vaihde. Nämä konstruktiot olivat sitten joskus vähemmän onnistuneita. Vaihteiston mitoitus kun oli tehty siten, että pääosan ajasta sivuakseli oli kuormaton. Kun tämä mitoitusperuste ei enää pätenyt, oli seurauksena ennenaikainen vaurio.
Etuveto-Ladojen vaihteistot ovat alunperinkin viisivaihteisiksi tehtyjä (vaikka neliportaisia versioitakin niistä on). Kun vielä tietojeni mukaan suunnitteluvastuussa on ollut ZF Friedrichshafen AG, ei ole kovinkaan todennäköistä, että ainakaan kokemuksen puute viisivaihteisten laatikkojen suhteen olisi kyseessä. (Etuvetoisten laatikot poikkeavat muutoinkin kardaaniautojen perinteisistä vaihteistoista, sillä etuvedoissa vaihteiston molemmat akselit välittävät tehoa kaikilla vaihteilla.)
Tiedossani ei ole, että etuveto-Ladojen ohjekirjoissa olisi mitään rajoituksia viitosvaihteen käytölle, eikä minultakaan ole vielä lähes puoleen miljoonaan etuveto-Lada-kilometriin yhtäkään viitosta hajonnut, vaikka hyvin saatankin ajaa viitosella 1200 r/min.
Selvää on, että jos autossa on esimerkiksi sytytysvika ja käynti on epätasainen, rasittaa pienillä kierroksilla ajo voimansiirtoa tavanomaista enemmän (vauhtipyörän liike-energia on pieni, eikä riitä tasaamaan käyntiä), mutta tällöin ongelma ei koske viitosta, vaan mitä tahansa vaihdetta ja koko voimansiirtoa, sekä lisäksi moottori-vaihteistoyhdistelmän ripustusta.
Viitonen ei vaihteistoa riko -terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ei ole 110:n ohjekirjassa mainintaa vitos vaihteen käyttöalueesta,ainoastaan lukee"raskas vedättäminen rasittaa moottoria ja voimansiirtoa".Kyllähän toi vitosvaihteella taajamanopeuksissa jurnuttaminen varmasti paikkoja enemmän koittelee.
Rajotusten mukaan ajettaessa ainakin minusta tuntuu,että neljänkympin alueella nelosvaihdekkin on liian pitkä,kierrokset putoaa liian alas,monesti tuleekin ajettua 3 vaihteella.
Rajotusten mukaan ajettaessa ainakin minusta tuntuu,että neljänkympin alueella nelosvaihdekkin on liian pitkä,kierrokset putoaa liian alas,monesti tuleekin ajettua 3 vaihteella.