Valokuvaus
Re: Valokuvaus
Heh. Mistä tulikin mieleen, tarttis hommata joku kuvankäsittelyohjelma. Mieluiten tosi hyvä ja ilmainen 

Reippaina käymme rekkain alle 

-
Gimp on hyvä ja ilmainen kuvankäsittelyohjelama
Minulla on Photoshop 7.0 molemmissa koneissa. Ihan tyytyväinen olen siihen ollut. 

Ite olen kans GIMPpiä käytelly vuosia, toimii. Votosoppi on vaan köyhille.. 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Siksi se mulla onkin.Jokari kirjoitti:Votosoppi on vaan köyhille..

- Siinä ovat veljekset apua odottamassa, eikä ole pressuun koskettu ennen kuvan ottamista. Lämmin tunnelma ja kuva on sopivasti softi. Valkoinen lumi kontra tausta on hieno. Yleensä ärsyttää jo Ylen harrastama kuvan yläosan tummennus (ja vielä sama ruskea joka kerta) ohjelmissa ja käsittely muutenkin, mutta TÄMÄ kuva on aivan kärkeä mitä olen netissä nähnyt. Tuijotin sitä minuuttitolkulla ja koitin "löytää" jotakin mistä en pitäisi, mutta aina tulee yhtä rauhoittava fiilinki. Kun tuo vasen umpiokin on poissa niin tilannne on rauhallinen eikä kirkas lasi kiinnitä reunassa liikaa huomiota...
- Jatka kokeilua

10 -
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Hieno. Pitäs kaukosäädin hommata itsekin. Nyt odottelen postista Tokinan 200mm objektiivia, siis ihan vanhanaikaista täysin manuaalikäyttöistä, mutta kummiskin. Saishan noihin koko palkkansa kulumaan jos yrittäis saada valovoimaista optiikkaa uusimmilla hienouksilla. Lisäksi hommasin sovitteen, jolla saa M42-kierteiset objektiivit Nikoniin kiinni
Tuolla olis jotain lähipäivien räpsäsyjä, ei oikein onnistuneista kuvista voi puhua mutta harjoittelua kummiskin http://picasaweb.google.com/Nonitsu/Joulunseutu08#
Värikuvaus on yllättävän vaikeaa. Sillon 10 vuotta sitten kun edellisen kerran järkkärillä enemmän kuvailin, oli käytössä mustavalkofilmit. Mustavalkokuvaus on paljon helpompaa!

Tuolla olis jotain lähipäivien räpsäsyjä, ei oikein onnistuneista kuvista voi puhua mutta harjoittelua kummiskin http://picasaweb.google.com/Nonitsu/Joulunseutu08#
Värikuvaus on yllättävän vaikeaa. Sillon 10 vuotta sitten kun edellisen kerran järkkärillä enemmän kuvailin, oli käytössä mustavalkofilmit. Mustavalkokuvaus on paljon helpompaa!

Oli muuten tuon edellisen kuvan tiedot. Irtosalaman kanssa kiersin autot ympäri.# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 648/10 second = 64.8 second
# Lens F-Number/F-Stop = 45/10 = F4.5
# Exposure Program = manual control (1)
# ISO Speed Ratings = 100
Minulla on se peruskake ja tuntuu ihan riittävälle. Osaa tarkentaa ja ottaa kuvan.
Ainoa, mikä vähän häiritsee siinä on se, että kamera on aika tarkka kaukosäätimen suunnasta.
Näyttää tottelevan säädintä parhaiten, kun tähtää kameran oman salaman kohdille kameran etupuolelta.
Mikäs Nonnis tuo M42 kierre oikein on. -Missä sitä on käytetty? Minulla olisi jotain vanhoja venäläisiä putkia komerossa, niin mietin tuossa, että niille olisi kiva saada käyttöä. Ymmärtääkseni ovat laadultaan kohtuullisen hyviä.
Mustavalkoisuudessa on omat hyvät puolensa. Ihan kiinnostava aihe kyllä digijärkkärilläkin.
Tuossa yksi mustavalkokuva. Kuvattu 3.1 2009.
Ja kiitos OA5599 rakentavasta palautteesta.
No mm. venäläisissä tuota M42 on käytetty, esimerkiksi Zenitissä.

Jaa, täytyykin ottaa putket esiin, sekä niihin kuuluva kamera ja alkaa tutkimaan.
Kiev-60 TTL näyttäisi olevan. 
On aika mötikkä. Mistäköhän tuon sitten selvittäisi, onko M42 vai joku muu. Vaikuttaisi, että joku muu.

On aika mötikkä. Mistäköhän tuon sitten selvittäisi, onko M42 vai joku muu. Vaikuttaisi, että joku muu.
Kievissä on käsittääkseni sitten eri sovite. Ainakin tän mukaan http://www.rugift.com/index.html koska siellä on erikseen M42(Zenit) linssit ja Kiev 60,88 linssit tuolla vasemmalla Lenses-valikossa. Ja äkkiähän sä sen katsot, tuon kakkulan kierreosan halkaisija on tuo 42 mm.
Pääsispä muuten Venäjälle ostosmatkalle - tällä hetkellä Ladan varaosia enemmän kiinnostaa tuo optiikka!
Tokina RMC 200 mm tuli tänään, mutta en viitsinyt pimeässä juuri testailla.
Pääsispä muuten Venäjälle ostosmatkalle - tällä hetkellä Ladan varaosia enemmän kiinnostaa tuo optiikka!
Tokina RMC 200 mm tuli tänään, mutta en viitsinyt pimeässä juuri testailla.

Siinä on kierrettävä kiekko, ei siis varsinaista kierreosaa. Mutta kyllä se varmana on lähellä tuota 60.88:a. Ei vaan näkynyt sovitepaloja siihen olevan tarjolla. Mielenkiintoinen linkki kyllä, kiitos.Nonnis kirjoitti:Kievissä on käsittääkseni sitten eri sovite. Ainakin tän mukaan http://www.rugift.com/index.html koska siellä on erikseen M42(Zenit) linssit ja Kiev 60,88 linssit tuolla vasemmalla Lenses-valikossa. Ja äkkiähän sä sen katsot, tuon kakkulan kierreosan halkaisija on tuo 42 mm.
Sulla on jotain suunnitelmia tuon suhteen. Mitäs meinasit kuvailla?Nonnis kirjoitti: Tokina RMC 200 mm tuli tänään, mutta en viitsinyt pimeässä juuri testailla.
Siis tuo 60,88 viittasi vain Kiev-malleihin 60 ja 88.
Kai mä tinttejä tolla Tokinalla kuvailen
Piti ostaa kun kohtuuhalvalla sai. Onhan siinä vähän lisää millejä ja lisää valovoimaa(3.5) kun vertaa tuohon 18-135/3.5-5.6 kittiputkeen.
Tuolla noista sovitteista http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/rengasfoto.htm mutta Kieviin ei tosiaan mitään oo. Eikös se Kiev60 ole 6x6 filmijärkkäri eikä 135 mm kinokokoinen?
Kai mä tinttejä tolla Tokinalla kuvailen

Tuolla noista sovitteista http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/rengasfoto.htm mutta Kieviin ei tosiaan mitään oo. Eikös se Kiev60 ole 6x6 filmijärkkäri eikä 135 mm kinokokoinen?