Takavedon lämpeneminen

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Otetaas ylös. Nyt kun on ollut pakkasia niin hyvin huomaa Ladan lämppärin tehottomuuden.

Tänään ajoin hieman pidemmän matkaa tollaista 90-100 km/h, ulkona noin 10 raatia pakkasta. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa puskea enää kunnolla lämpöä, ainakaan niin että kuuma tulisi. Jos pitää hanan täysillä niin koneen lämpö laskee mittarissa millitolkulla ja hytti jäähtyy entisestään. Jos taas pitää hanan puolillaan, niin nestekierto ei ole riittävän hytin lämmittämiseen. Kympin enemmän pakkasta niin sisällä saisi täristä.
Sinänsä kumma että lämpömittarin mukaan lämmöt on ok. Kuumempi termari ei ole vaihtoehto, yksi tuollainen oli testissä ja sillä keittää vaan koneensa...

Jos ajaa max. 60 km/h niin sitten lämppärissä riittää hönkää, mut nopeuden nosto tuntuu tappavan lämppärin kokonaan.

Se siitä talviauton maineesta :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Jokari kirjoitti:Tänään ajoin hieman pidemmän matkaa tollaista 90-100 km/h, ulkona noin 10 raatia pakkasta. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa puskea enää kunnolla lämpöä, ainakaan niin että kuuma tulisi. Jos pitää hanan täysillä niin koneen lämpö laskee mittarissa millitolkulla ja hytti jäähtyy entisestään. Jos taas pitää hanan puolillaan, niin nestekierto ei ole riittävän hytin lämmittämiseen. Kympin enemmän pakkasta niin sisällä saisi täristä.
Sinänsä kumma että lämpömittarin mukaan lämmöt on ok. Kuumempi termari ei ole vaihtoehto, yksi tuollainen oli testissä ja sillä keittää vaan koneensa...

Jos ajaa max. 60 km/h niin sitten lämppärissä riittää hönkää, mut nopeuden nosto tuntuu tappavan lämppärin kokonaan.
Kyllä ainakin mulla lämpö riittää, vaikka ajeleekin +80 km/h nopeutta näillä -10...-20 Celsiusasteen pakkasilla. Välillä oikein (matalimmilla pakkasilla) ahdistaa, kun ei saa puhaltamaan viilempää ilmaa (pitää välillä aukoa raitisilmaventtiiilejä, että saa raikkaampaa ilmaa...). Combi on muutenkin sellainen pullo, kun ei ole kunnon poistoilma venttiileitä missään :?
Näillä yli -10 Celsiusasteen pakkasilla maskipeitto on aika pop :)
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Arvelisin kennossa olevan jossakin tukos, joka sulkee osassa kennoa vedenkierron tai on alusta lähtien ollut sellainen juotosvirhe, että osa nesteestä kiertää ohi. Aikoinaan vaihdettiin takuuseen 6-10 mutta enempi kuin 15 tälläistä viallista kennoa. Jos kenno on kunnossa niin lämmityksen täysillä ollessa tarvittava lisävaruste on Saunavasta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä minulla parikymmentä vuotta sitten ainakin 1200L oli suorastaan helvetillisen kuuma.Matka-ajossa suurempi ongelma oli saada riittävän pieni lämpö ettei hanaa olisi aivan kiinni tarvinnut laittaa.Hienosäätö tehtiin sivuikkunoita raottamalla.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kun omistin samaran (kaasari) vaihdoin uuden termostaatin ja rakensin seuraavanlaisen systeemin.
Alumiini haitariputkea,(noin 50mm.) laitoin putken toisen pään ihan pakosarjan lähelle ja toinen pää lämmityslaitteen moottorille. Siinä moottoritilan ja välitilan, missä lämmityslaitteen moottori on, niin siinä seinässä on peitettyreikä. Sitä reikää suurentamalla ja aluputki mahtuu läpi.
Peitin lämmityslaitteen moottorin telttapatjalla ja siten, että lämmityslaitteen moottorille tulee lähes kaikki ilma aluputkea pitkin.
Kun pakosarja kuuma, niin lämppärin kennolle tulee lämmintä ilmaa ja niin ohjaamoon tuli todella kuumaa ilmaa. Toimiva systeemi kovilla pakkasilla. On huolehdittava, että pakosarja ei mistään vuoda ja samaten moottori on puhdas öljystä/rasvasta.
Sitten takaveto.2105
Edellistalvena, vaihdoin uuden termostaatin mallia Russia (talvi).
Tämä termostaatti ei toiminut, ostin sitten toisen uuden Motonetistä ja oli jossain muussa maassa valmistettu ja lämmöt nousi mittarissa yli puolenvälin ja kuumaa tuli.
Tarvii ottaa huomioon, että Ladan uudet termostaatit, ei ole kaikki kunnossa olevia, laatu nääs heittää varaosissakin.
Laitoin Volvosta (240) muovisen alasuojalevyn moottorin alle,(pitää pienentää) etupää tuli puskurin sisälle ja takapää niin pitkälle, ettei ota pakoputkeen kiinni.(2 itseporautuvalla kiinni) Näin suojasin öljypohjaa pakkasviimalta.

Ladan alkuperäinen peltinen alasuoja ei suojaa kylmältä, kun siinä edessä on jo valmiiksi reikä, joku huolto/korjausreikä.
Myös öljypohjaa se ei mitenkään suojaa viimalta, passaa mennä katsomaan keulasta päin auton alle.
Etumaskin eteen laitoin orikinal suojan ja vielä tärkeämpi on, kun laitoin syylärin taakse ohkasen vanerilevyn, siten ei kylmäviima puhalla moottoria päin. Myös ajovalojen ympärillä olevat reijät laitoin umpeen.
Laitoin vielä tuulensuojalevyä moottorinpäälle, jotta moottorista nouseva lämpö jää paremmin konetilaan. Se konepellissä oleva alkuperäinen ei riitä.
Kokemus oli, että -20 pakkasessa tuli Ladassa jo hiki.
Jos lämppärin kennolle vielä saisi lämmintä ilmaa, niin vot!
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Noissa pakkasissako jo vaatii moisia lämpöeristämisiä vaneria ja reikien tukkimista varmaan tarkenee en epäile?
Kyllä kaasari samarassa tarkenee oliko mitä vuosimallia? Väittävät jotka on kaasari samaran vaihtaneet ruiskuun että ruisku on kylmempi.Tiedä sitten euroa sanovat saksanmalliksi ei kuulemma tarkene liekö sitten jossain muualla vika,tukkoinen kenno/kanavat :? .
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mitenkäs tuo lämpöjen nousu takavetoisissa tyhjäkäynnillä paikoillaan onko yhtä nopeaa kuin samarasssa?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jta »

Jokari kirjoitti:Otetaas ylös. Nyt kun on ollut pakkasia niin hyvin huomaa Ladan lämppärin tehottomuuden.

Tänään ajoin hieman pidemmän matkaa tollaista 90-100 km/h, ulkona noin 10 raatia pakkasta. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa puskea enää kunnolla lämpöä, ainakaan niin että kuuma tulisi. Jos pitää hanan täysillä niin koneen lämpö laskee mittarissa millitolkulla ja hytti jäähtyy entisestään. Jos taas pitää hanan puolillaan, niin nestekierto ei ole riittävän hytin lämmittämiseen. Kympin enemmän pakkasta niin sisällä saisi täristä.
Sinänsä kumma että lämpömittarin mukaan lämmöt on ok. Kuumempi termari ei ole vaihtoehto, yksi tuollainen oli testissä ja sillä keittää vaan koneensa...

Jos ajaa max. 60 km/h niin sitten lämppärissä riittää hönkää, mut nopeuden nosto tuntuu tappavan lämppärin kokonaan.

Se siitä talviauton maineesta :lol: :lol:
Kyllä tuossa jotain häikkää on. Ei tuo normaalia ole. Jos se koneen lämpöjä puottaa kun laittaa lämppärin täysille niin kannattaa jo epäillä silti termostaattia. Nykyisin vaan ku ei saa tarvikkeena enää kunnollisia. Ja kuumemmalla termostaatilla keittää koneen? Eipä vaan tuo nappiskaan vielä kun sai näitä 92 termostaatteja niin keittäny edes kesä kuumalla ennenkuin ajoit pitemmän matkaa urut auki. Hitto kun noita sais jostain vielä mutta kun ei saa kuin näitä 83 asteisia ja ei oikein riitä lämpö kunnolla.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jta kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Otetaas ylös. Nyt kun on ollut pakkasia niin hyvin huomaa Ladan lämppärin tehottomuuden.

Tänään ajoin hieman pidemmän matkaa tollaista 90-100 km/h, ulkona noin 10 raatia pakkasta. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa puskea enää kunnolla lämpöä, ainakaan niin että kuuma tulisi. Jos pitää hanan täysillä niin koneen lämpö laskee mittarissa millitolkulla ja hytti jäähtyy entisestään. Jos taas pitää hanan puolillaan, niin nestekierto ei ole riittävän hytin lämmittämiseen. Kympin enemmän pakkasta niin sisällä saisi täristä.
Sinänsä kumma että lämpömittarin mukaan lämmöt on ok. Kuumempi termari ei ole vaihtoehto, yksi tuollainen oli testissä ja sillä keittää vaan koneensa...

Jos ajaa max. 60 km/h niin sitten lämppärissä riittää hönkää, mut nopeuden nosto tuntuu tappavan lämppärin kokonaan.

Se siitä talviauton maineesta :lol: :lol:
Kyllä tuossa jotain häikkää on. Ei tuo normaalia ole. Jos se koneen lämpöjä puottaa kun laittaa lämppärin täysille niin kannattaa jo epäillä silti termostaattia. Nykyisin vaan ku ei saa tarvikkeena enää kunnollisia. Ja kuumemmalla termostaatilla keittää koneen? Eipä vaan tuo nappiskaan vielä kun sai näitä 92 termostaatteja niin keittäny edes kesä kuumalla ennenkuin ajoit pitemmän matkaa urut auki. Hitto kun noita sais jostain vielä mutta kun ei saa kuin näitä 83 asteisia ja ei oikein riitä lämpö kunnolla.
On ehkä hiukan myöhäinen vastaus mut asia on kuitenkin sama.

Noita termareita tuli koitettua 3 kpl tiimiläisen kanssa kahdessa Ladassa eikä tällä testillä saanut kuin hirveän v*tutuksen kaikesta siitä turhasta vedellä läträämisestä.

- Uustuotanto venäläinen 80C termari; kone lämpenee hitaasti ja loppulämpö jää jopa karvan alle pystyasennosta, kovemmilla pakkasilla selvästi alle puolenvälin.
- Uustuotanto länsimainen 93C termari; kone lämpenee yhtä hitaasti, normaaliajossa lämmöt pyörii flektin käynnistymisen partaalla ja kannen lämpöanturi antaa liki 110C lukemia. Aivan liian kuuma termari, toimii ehkä jos kokoajan yli 20 raatia pakkasta?
- Vanha 80C orkkistermari; kone lämpenee tasan yhtä hitaasti, mutta ajossa lämmöt yli puolenvälin, kovempi ralli nostaa lämmöt flektin käynnistymiseen asti. Liian kuuma tämäkin.

Valitsin sitten itse pienimmän pahan eli tuon uustuotanto venäläisen 80C. Pysyy ainakin lämmöt kurissa.

Alle 10C pakkasessa ei ole ongelmia, mut yli -10c + maantieajo on paha. Mut onneksi tämä ei ole mikään ongelma täällä etelän eurotalvessa, lämpöä riittää sen verran mitä tarvitseekin.

Jos joku haluaa tuon 93C keittotermarin omakseen, niin sen voi lunastaa vaikka Mobiliassa nimelliseen 10€ hintaan :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Ehkä se riippuu siitä mihin vertaa. Minä olen aina ajanut vanhoilla, uusimmillaan 1980-luvun lopun autoilla, eikä Lada siinä seurassa tunnu erityisen hitaasti lämpiävältä. Lada sentään lämpenee varmasti, Seat Ibiza (60-luvun brittiautoista puhumattakaan) ei lämmennyt ikinä. Sen sijaan olen itse pannut merkille sen miten nopeasti nykyautot lämpenee, jopa dieselit. Kunnon saunalämpöjen saamiseksi Ladalla saa jonkin aikaa ajella, mutta melko pian se kuitenkin antaa sen verran lämmintä, että tuulilasi aukeaa. Tämä on jo luxusta noihin edellä mainittuihin kulkineisiin verrattuna.
ladoholisti
^pena^
Viestit: 159
Liittynyt: 14.4.2005 22:09
Paikkakunta: janakkala

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja ^pena^ »

mulla nappikses ei oo hanaa ollenkaan eli kiertää kennossa aina, mutta lämmöt nousee normaaliin noin 3,5km matkalla mutta puhaltimes on jotakin mätää kun hyttiin ei saa sitä lämpöö millään...eli lämmöt nousee ja puhallin on täysillä mut puhaltimest ei kuulu kun kohina, ilmaa sielt ei tuu....
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Takavedon lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja sasu »

Lämpenemiseen liittyen...

Mistä 1.7:n moottorinohjaus ottaa sen signaalin, jonka mukaan se sit laittaa flektin pyörimään? Omassa kun ei flekti pyöri kuin vikakoodienlukutilassa.
Vastaa Viestiin