Valokuvaus

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
audiq

Re: Valokuvaus

Viesti Kirjoittaja audiq »

Nonnis kirjoitti: Kai mä tinttejä tolla Tokinalla kuvailen :lol: Piti ostaa kun kohtuuhalvalla sai. Onhan siinä vähän lisää millejä ja lisää valovoimaa(3.5) kun vertaa tuohon 18-135/3.5-5.6 kittiputkeen.
Tinttejä kuvatessa varmaan hyväkin. Koirankin kanssa voisi toimia ihan hyvin, kun vaan jaksaa koiraa juoksuttaa edes takas.

Nonnis kirjoitti:Tuolla noista sovitteista http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/rengasfoto.htm mutta Kieviin ei tosiaan mitään oo. Eikös se Kiev60 ole 6x6 filmijärkkäri eikä 135 mm kinokokoinen?
Niin taitaa olla 6x6. Olisi vaan kiva ollut keksiä noille objektiiveille käyttöä. Ei ole montaa kuvaa sillä paketilla otettu ja on ollut aika arvokas setti silloin aikanaan. Nykyään kameran näytti saavan alle satasella. Objektiivit vissiin pitäneet paremmin hintansa.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No ei muuta kun kuvaamaan sillä Kievillä!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Onko havaintoni oikea vai vino, sillä mielestäni Zenitillä aikoinaan ottamani Diakuvat näyttävät paremmilta sekä seinällä, paperilla, että skannattuina tälle viisausaparaatille, kuin Olympus 700 myy kuvauslaitteella. Onko tämä havainto tulkintana pelkkää nostalgiaa?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
audiq

Nonnis kirjoitti: Tuolla olis jotain lähipäivien räpsäsyjä, ei oikein onnistuneista kuvista voi puhua mutta harjoittelua kummiskin http://picasaweb.google.com/Nonitsu/Joulunseutu08#
Kovin takkuisesti toimiva albumi, mutta olihan siellä hyviä kuvia. Tintti lintulaudalla ja sitten taisi olla sinusta kuva ja sitten ne viimeisenä olleet koirakuvat, joissa paistoi aurinko nätisti.
Pönttöuunikuvista se tiiviimpi toimi minusta hienosti. Jotenkin tasapainoinen kuva ja muutenkin kiva tunnelma. :D

Vähän yli puolet aukesi kuvista, että osa kuvista jäi kyllä näkemättä. En tiedä, oliko sivuissa vai koneessa ongelma, mutta täytyy yrittää käydä myöhemmin katsomassa loput kuvat.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Täytyypä vielä katsella, onko toinen Zenittini vielä jossakin komeron nurkissa, toisen myin tämän foorumin kautta tarvikkeineen. Se tallella oleva on joko mallia EM, eli ei mittaa valotusta objektiivin läpi ja on Moskovan olympialaisten logolla varustettu. tai sitten se on mallia TTL, joka on vähän uudenaikaisempi. Muita tarvikkeita ei ole tallella, kuin jompikumpi runko ja hyvälaatuinen (neuvosto-)normaaliobjektiivi.

Samanlaisia kokemuksia kuvien laadusta kuin Ukilla. Tosin tilannekuvat sai unohtaa, sillä ennenkuin tarkennukset, valotusajat ja aukot oli säädelty, tilanne oli useinkin jo ohi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
foma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Aina välillä tulee käytyä valokuvamassa paikkoja mitä olen huomannut pyöräilyreissulla tai muuten vaan jos kamera sattuu olemaan mukana. Loppusyksystä olen ostannut kameran jalustan niin tuli otettua muutamia yökuviakin. Tarvis laittaa nekin webiin.

http://cid-0de419676af1abfc.skydrive.li ... bs&lc=1035 tossa on osa kuvista. Vähän aikaan en ole lisännyt kuvia tohon, pitäis laittaa lisää.

http://cid-0de419676af1abfc.skydrive.li ... lbums.aspx tässä on vähän muitakin kuvia :)
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

foma kirjoitti:Aina välillä tulee käytyä valokuvamassa paikkoja mitä olen huomannut pyöräilyreissulla tai muuten vaan jos kamera sattuu olemaan mukana. Loppusyksystä olen ostannut kameran jalustan niin tuli otettua muutamia yökuviakin. Tarvis laittaa nekin webiin.

http://cid-0de419676af1abfc.skydrive.li ... bs&lc=1035 tossa on osa kuvista. Vähän aikaan en ole lisännyt kuvia tohon, pitäis laittaa lisää.

http://cid-0de419676af1abfc.skydrive.li ... lbums.aspx tässä on vähän muitakin kuvia :)
.....ihan kiva nähdä tuttuja paikkoja Porvoosta.Esimerkiksi puinen kävelysilta johtaa Porvoon Borgbackan (linnavuoren) vallihaudan yli.Tuolla tulee kesäisin käytyä piknikillä.
audiq

foma kirjoitti: http://cid-0de419676af1abfc.skydrive.li ... bs&lc=1035 tossa on osa kuvista.
Hyviä kuvia. Semmoista tasaisen hyvää jälkeä, niin en osaa yksittäisiin kuviin tarttua. Se pisti silmään, että voisi saada aika paljon syvyyttä tuohon tyyliin järkkärillä. Tosin kamera ei sitten ole niin helposti kannettavana mukava silloin kun pitäisi.

Minä jatkoin salamakokeiluja, mutta loppuu näköjään puhti salamasta.
Tuossa yksi versio. Täytyy hakea tehokkaampi salama ja kokeilla vähemmän valoisemman taustan kanssa uudestaan.
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 540/10 second = 54 second
# Lens F-Number/F-Stop = 35/10 = F3.5
# Exposure Program = manual control (1)
# ISO Speed Ratings = 100
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Juu no enpä tiedä ton picasa-albumin toimivuudesta, on se ainakin mulla pelannut, eikä noita kuvia niin laajalti ole tarkoitus esitelläkään.

Äsken testailin tota tokinaa, valotukset sai haettua aika hyvin kohalleen perstuntumalta, mutta tarkennuksen kanssa oli enemmän murhetta, liekö vika näössä vai vehkeissä kun tarkennus tuntuu aina menevän pieleen, isolla aukolla kun terävyysalue on kapea.

Kuva

Siinä ja tuolla lisää testikuvia http://picasaweb.google.com/Nonitsu/Tokina#

Nuo on siis täysin muokkaamattomia ja rajaamattomia ja jpg:nä kuvattu.
corona

Viesti Kirjoittaja corona »

Katso Nonnis vähän sitä taustaa myös; helposti hukkuu kohde taustaan. Ja sitten odota , kamera silmällä, just sitä kohtaa. Tästä on kysymys; sadasosan huomaamisesta. Kun on koiran asento just ja silmät just jne...
Nonnis
Lada kerhon jäsen

No ei kotipihasta poistumatta hyvää taustaa saa :lol:

Noissa tuoreimmissa nyt tarkoitus olikin lähinnä testailla "uutta" objektiivia.
audiq

audiq kirjoitti:Täytyy hakea tehokkaampi salama ja kokeilla vähemmän valoisemman taustan kanssa uudestaan.
Salama haettu.
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 901/10 second = 90.1 second
# Lens F-Number/F-Stop = 90/10 = F9
# ISO Speed Ratings = 100
Nonnis
Lada kerhon jäsen

No mikäs salama tuli haettua ja miten tuo kuva on toteutettu?

Mua vaivaa ideoiden ja kuvattavan puute, tekniset edellytykset hyviin kuviin olis, mutta se taiteellinen näkemys puuttuu ja toisaalta oon liian laiska lähtemään kotipihasta. Toisaalta mä näen sitkeästi kuvan tarkoituksena dokumentoinnin, ei mitään taidepläjäystä, ja se asettaa myös moraalisia rajoituksia kuvankäsittelyn suhteen. Ei sillä, että mulla edes olis kuvankäsittelyohjelmaa tai osaisin sellaista käyttää, mutta pidän silti paheksuttavana sitä, että nykyään otetaan paskoja kuvia ja tehdään niistä photoshopilla hienoja :lol:

Kyllähän sitä pimiössäkin pystyi kaikenlaista askartelemaan, mutta se vaati vähän enemmän käsityötä ja vaivaa.

Mua ärsyttää photoshopatut kuvat.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonnis kirjoitti: Mua ärsyttää photoshopatut kuvat.
"Votosopilla" pystyy tekemään muutakin kuin vetämään joka kuvan niin överiksi että se näkyy.. :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq

Tuommoisen vanhan Sunpakin hain lainaan. Potkua siinä tuntuu olevan ihan riittävästi.

Kuva on otettu niin, että kaukosäätimellä suljin auki ja sitten sen jälkeen on auton ympärillä räiskitty eri suunnista noin kuusi-seitsemän välähdystä.
Sen jälkeen on taustana toimiva muuntaja valaistu viidellä eri suunnasta läväytetyllä salamalla.
Salaman asetukset olivat koko ajan samoja.
Ja sitten kun kohde oli saatu valaistua, niin suljin taas kaukosäätimellä kiinni.
Sitten kuvat koneelle ja Photoshopilla pientä hienosäätöä.

Tuosta muokkailusta olin ennen samaa mieltä, mutta sitten aloin miettimään, että enemmän siinä on käsityötä, kun että käyttäisi kameran valmiita asetuksia hyödyksi jo kuvaa ottaessa.
Vanhaa pokkaria osaisin huijata jonkin verran, mutta Nikonissa on sen verran varmempi tuo värien määrittely, että sen ottamia kuvia joutuu muokkaamaan enemmän, että kuvaan saa tunnelmaa.
Ei se jälkikäteen tehty muokkaus toisaalta juurikaan poikkea siitä, että käyttäisi jotain kikkalaseja jo kuvaa ottaessa.
Tuo on kuitenkin alusta loppuun käsityönä tehty kuva ja Photoshopilla sieltä on etsitty se viimeinen silaus kuvaan.
Vaihtoehtoja on vain ollut enemmän käytettävissä kuin valmiilla "ilta-aurinko -asetuksilla".

Että onko kuva silloin huonompi, jos olet enemmän pystynyt itse vaikuttamaan kuvan eri osa-alueisiin? Ja miksi Photoshoppaus ei saisi näkyä kuvassa?
Pelkkä ohjelma koneella kun ei sitä kuvaa vielä kenenkään puolesta tee...
Vastaa Viestiin