Lada kerhon Internet-sivujen päivityksiä
Re: Lada kerhon Internet-sivujen päivityksiä
Siis ideahan kehityksessä ei ole väheksyä aiemmin tehtyä työtä tai mitenkään mollata edellistä versiota. Päinvastoin, sivujen edellinen päivitys oli erittäin hieno juttu ja vaati kunnioitettavasti työtä. Mutta kun vuodet vierivät, aika kuluu ja maailma kehittyy. On surullista, ettei ihan jo ylläpidollisista syistä sivuja voida siirtää yhtenäisen hallintasoftan alaisuuteen, jossa "jotkut" eivät todellakaan pääse tapahtumakalenteria sorkkimaan, vaan nimenomaan työtaakkaa voitaisiin jakaa luotetuille ja aktiivisesti kerhotoimintaa tukeville ihmisille ympäri Suomen. Vai eikö tällaisia ole hallituksen ulkopuolella?
Tietenkin vastuun jakamisessa on se ongelma, että sitten ei voida enää valittaa siitä, kun kaikki on tehtävä itse. Tässä on nyt yritetty vain auttaa ja edistää kerhotoimintaa, mutta tällaisesta ei olla ilmeisesti valmiita edes keskustelemaan. On suorastaan surullista vastata auttavaan käteen argumentilla "jos ei kelpaa, niin mennään vielä huonompaan suuntaan". Mielestäni Lada on kuitenkin paikkansa ansainnut Suomalaisessa [sic] autoiluhistoriassa. Lada kerhon sivut ovat myös maailmanlaajuisesti mitattuna hyvin asiasisältöiset, joten mikseivät ne voisi olla auton tunnearvoa kunnioittavat myös ulkoasultaan ja käytettävyydeltään? Tähän ei nyt kelpaa vastaukseksi, että "No mun mielestä nää on käytettävät", jos kerhotoimintaa ja ennen kaikkea Ladaa autona halutaan esitellä sivuston kautta muillekin kuin alati kutistuvalle sisäpiirille.
Ja ei, se, että sivut ovat teknisesti vanhanaikaiset ei ole nostalgiaa - se on kehityshaluttomuutta.
Tietenkin vastuun jakamisessa on se ongelma, että sitten ei voida enää valittaa siitä, kun kaikki on tehtävä itse. Tässä on nyt yritetty vain auttaa ja edistää kerhotoimintaa, mutta tällaisesta ei olla ilmeisesti valmiita edes keskustelemaan. On suorastaan surullista vastata auttavaan käteen argumentilla "jos ei kelpaa, niin mennään vielä huonompaan suuntaan". Mielestäni Lada on kuitenkin paikkansa ansainnut Suomalaisessa [sic] autoiluhistoriassa. Lada kerhon sivut ovat myös maailmanlaajuisesti mitattuna hyvin asiasisältöiset, joten mikseivät ne voisi olla auton tunnearvoa kunnioittavat myös ulkoasultaan ja käytettävyydeltään? Tähän ei nyt kelpaa vastaukseksi, että "No mun mielestä nää on käytettävät", jos kerhotoimintaa ja ennen kaikkea Ladaa autona halutaan esitellä sivuston kautta muillekin kuin alati kutistuvalle sisäpiirille.
Ja ei, se, että sivut ovat teknisesti vanhanaikaiset ei ole nostalgiaa - se on kehityshaluttomuutta.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Tossa on hyvä pointti, tämänhetkiset kerhosivut eivät ole vielä täysin vanhentuneet, mutta nyt on korkea aika muokata sivuista taas ajanmukaiset ja etenkin _KÄYTETTÄVÄMMÄT_. Ladaboard ja -galleria tuntuvat olevan täysin irrallisia kokonaisuuksia ja sivujen välillä on hankala navigoida. Eikä tämä oranssi taustavärikään mielestäni oikein anna kerhosta hyvää kuvaa ulkopuolisille tai jopa mahdollisille uusille jäsenille.Bregade kirjoitti:jos kerhotoimintaa ja ennen kaikkea Ladaa autona halutaan esitellä sivuston kautta muillekin kuin alati kutistuvalle sisäpiirille.
Se, että kerhosivut ovat teknisesti ja visuaalisesti vanhanaikaiset, ei ole mielestäni mikään hyvä läppä ja viittaus Ladan hmm... nostalgisuuteen, vaan pelkästään voimistaa ennakkoluuloa että Ladistit ovat jotenkin muutenkin jääräpäisiä ja vanhanaikaisia.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Mä en kyllä mistään mitään ymmärrä enkä tiedä (en ehkä haluakkaan) Eikä mulla ole enää Ladaakaan
Mutta mulla on aineskin ikävä noita selkeitä vanhoja sivuja
.Ei muuta kun ajassa vaan taaksepäin.Sillon oli autotkin autoja ja naisetkin oli kauniimpia. Eli takaisin vanhaan sanon mä

Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
Minä olen aina kun joku on halunnut ruveta sivustoa tekemään ilmoittanut että ole hyvä. Meillä on sivustolla tietyt perinteet (esim. väri) mikä pidetään. Onko tämänpäivän netiselaajille aivan järkytys jos sivustossa on reunassa (tai ylhäällä) selkeät "napit" mistä mennään mihinkin ja ne pysyvät paikallaan? Onkohan taas kyseessä sama mitä minulle yv:llä tulee, jos kerho maksaa niin teen jotain?? Edelleen suhtaudun negatiivisesti kaikkiin kyselyihin missä pyydetään kerholta rahaa.Bregade kirjoitti:Tässä on nyt yritetty vain auttaa ja edistää kerhotoimintaa, mutta tällaisesta ei olla ilmeisesti valmiita edes keskustelemaan. On suorastaan surullista vastata auttavaan käteen argumentilla "jos ei kelpaa, niin mennään vielä huonompaan suuntaan".
eipä fso sivustollakaan navigoida keskustelupalstalta mihinkään, toki eipä siellä keskustelua paljoa olekkaan. Onko tuollainen valkoinen sivu jossa logo ylälaidassa nykyaikaa?? Minä olen jotenkin vain ilmeisen vanhanaikainen sivustojen suhteen.FSO kirjoitti:. Ladaboard ja -galleria tuntuvat olevan täysin irrallisia kokonaisuuksia ja sivujen välillä on hankala navigoida. Eikä tämä oranssi taustavärikään mielestäni oikein anna kerhosta hyvää kuvaa ulkopuolisille tai jopa mahdollisille uusille jäsenille.
Niin ja meillähän on jaettu tuota asioiden hoitoa siten että galleriaa ja tätä foorumia siivoaa eri henkilöt.
Tässä ei nyt kukaan ole ollut pyytämässä ainakaan tämän minun ja Paavon suunnitelman osalta rahaa kerholta yhtään mihinkään. Apua olisimme kaivanneet talkoohengessä, mutta sitä ei kerhosta löydy joko viitsimättömyyden tai todennäköisesti ihan sen vuoksi, että modernia verkkosivustoa sisällönhallintatasoineen ei enää 90-luvun HTML-taidoilla rakenneta. Tämä on ymmärrettävää. Mikäli kerhosta ei taitoa löydy sivujen uudistamiseen, on ehkä syytä harkita ulkopuolisen avun käyttämistä eli käytännössä maksullista yrityspalvelua. Tämä ei ole mitenkään tavatonta toimintaa jos halutaan saada oikeaa laatua.pressa kirjoitti: Minä olen aina kun joku on halunnut ruveta sivustoa tekemään ilmoittanut että ole hyvä. Meillä on sivustolla tietyt perinteet (esim. väri) mikä pidetään. Onko tämänpäivän netiselaajille aivan järkytys jos sivustossa on reunassa (tai ylhäällä) selkeät "napit" mistä mennään mihinkin ja ne pysyvät paikallaan? Onkohan taas kyseessä sama mitä minulle yv:llä tulee, jos kerho maksaa niin teen jotain?? Edelleen suhtaudun negatiivisesti kaikkiin kyselyihin missä pyydetään kerholta rahaa.
Mitä nappiasiaan tulee, niin ei, napeilla ne hyvätkin verkkosivut toimivat. Eikä tässä ole kyse nyt moderneista verkkosivuista vaan käytettävyydeltään hyvistä verkkosivuista. Tässä on ero. Käytettävyysoppeja on pohdittu jo paljon ennen kuin autoja, saati Ladaakaan on alettu miettimään ja tämäkin on täysin ymmärrettävää, ettei kerhosta välttämättä löydy käytettävyyden asiantuntijaa. Itse tiedän opintojeni ja työni puolesta mitä käytettävyys on ja mitä siihen vaaditaan, mutta koska en hallitse asian sääntöjä riittävällä ammattitaidolla itse, en lähde myöskään sivujen käyttöliittymää tekemään. Ei banaaninpoimijastakaan tule hitsaajaa vaikka tietää, että siinä liitetään peltiä yhteen.
Myöskään oranssissa ei ole vikaa jos tämä on kerhon tunnusväriksi kerran päätetty. Sen sijaan aivan perusväriopin alkeellisimpien sääntöjen mukaan on hyvä käyttää myös muita värejä etenkin käyttöliittymää ja navigaatiota selkeyttämään. Ja tähän värien käyttöönkin on olemassa omat harmoniaan ja kontrastiin perustuvat sääntönsä, joilla varmistetaan, että lopputuloksesta tulee esteettisesti toimiva, selkeä ja käyttäjilleen miellyttävä. Lähes kaikki käytettävyyteen liittyvät asiat perustuvat käyttäjätutkimukseen, psykologiaan ja ns. kovaan tieteeseen. Vielä ei olla edes ajattelemassa mitään luovaa ilmaisua kerhon sivuille, vasta aivan perustason säännöstöä, jota jokaisen ihmisen ja koneen välisen käyttöliittymän tulisi noudattaa ellei kyse ole puhtaasta taiteesta. Eikä kerhon nykyisillä sivuilla asian laita taida näin olla.
Onko Lada kerho todella siinä asemassa, että täältä voidaan huudella vasta perustetulle, pienelle FSO-kerholle näiden nettisivuista ja ilkkua jopa henkilökohtaisuuksiin menevällä tasolla? Ymmärrän jos kerhon sivujen uudistus on turhaa kerhon ja Lada-merkkisen auton historiallisen arvostamisen edesauttamiseksi jos kakun sisällä on tällainen asenne ulkopuolisiin tai jälleen aivan asiallista kritiikkiä antaviin omiin jäseniin. Lada kerho ei ole enää vastikään perustettua FSO-kerhon kokoinen muutaman miehen huumorijuttu vaan suurikokoinen autokerho, jonka olisi ehkä aika aikuistua ulkoasultaan kuin foorumietiikaltaankin. Vai onko Lada sittenkin kerholaisille ihan vaan pelkkä romutusta odottava vitsi?pressa kirjoitti:eipä fso sivustollakaan navigoida keskustelupalstalta mihinkään, toki eipä siellä keskustelua paljoa olekkaan. Onko tuollainen valkoinen sivu jossa logo ylälaidassa nykyaikaa?? Minä olen jotenkin vain ilmeisen vanhanaikainen sivustojen suhteen.FSO kirjoitti:. Ladaboard ja -galleria tuntuvat olevan täysin irrallisia kokonaisuuksia ja sivujen välillä on hankala navigoida. Eikä tämä oranssi taustavärikään mielestäni oikein anna kerhosta hyvää kuvaa ulkopuolisille tai jopa mahdollisille uusille jäsenille.
Niin ja meillähän on jaettu tuota asioiden hoitoa siten että galleriaa ja tätä foorumia siivoaa eri henkilöt.
Matti / Ladidos Tampere
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
Karu totuus on, että FSO harrastajia ei ole kuin se "muutama", niin katoava auto merkki se on...Bregade kirjoitti: Lada kerho ei ole enää vastikään perustettua FSO-kerhon kokoinen muutaman miehen huumorijuttu

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
-
Väriasia on puitu moneen kertaan täällä forumilla, ja sitä nyt tuskin jatketaan.
Mutta muuten on kysymys arvoista ja arvostuksista.
- Onko aina mentävä eteenpäin, miksi ei tyydytä olemassaolevaan?
- Onko kehitys aina itsestäänselvästi viemässä asioita eteenpäin?
- Onko asiat huonommin, jos sivut ovat "wanhanaikaiset"
En ole vastaan kehitystäkään, mutta on myös "juttu", että tyydytään olemassaolevaan ja sillä mennään eteenpäin. Vuosien kuluessa siitä tuleekin juttu, kun nostalgia esim. netin alkuaikoihin herää henkiin. Kuka muistaa vielä kuinka kömpelö oli vaikka alkuaikojen Netscape Navigator verrattuna nykyselaimiin....
Mutta muuten on kysymys arvoista ja arvostuksista.
En ole vastaan kehitystäkään, mutta on myös "juttu", että tyydytään olemassaolevaan ja sillä mennään eteenpäin. Vuosien kuluessa siitä tuleekin juttu, kun nostalgia esim. netin alkuaikoihin herää henkiin. Kuka muistaa vielä kuinka kömpelö oli vaikka alkuaikojen Netscape Navigator verrattuna nykyselaimiin....
Eteenpäin mennään siksi, että se mahdollistaa sivuston toimivuuden ja luettavuuden parantamisen. Ei päivityksessä edelleenkään ole kyse mistään trendien seurailusta vaan puhtaasti käytettävyyteen liittyvistä asioista. Käytettävyyttä on kuitenkin pohdittu maailmassa niin kauan, että pelkän graafisen tietoverkon aikajaan verrattuna sen kutsuminen moderniksi trendiksi olisi lähinnä naurettavaa. Ja muistatko sinä ladamaster millaista oli käyttää BBS-järjestelmiä ennen kuin internetiä Suomessa kuluttajille edes tarjoiltiin? Olisiko se vielä parempi kuin tällaiset graafiset hömpötykset? Kyllä se on nyt niin, että kerhon olisi aika herätä todellisuuteen ja siihen, että sen verkkosivujen on tarkoitus palvella jäseniä ja kerhon ulkopuolisia Ladasta ja kerhosta tietoa etsiviä ihmisiä. Näitä "uusi-internautteja" vanhahtavat sivut todennäköisemmin pelottavat kuin miellyttävät.ladamaster kirjoitti: Mutta muuten on kysymys arvoista ja arvostuksista.
Jos nettiin jotain nostalgiatunteita syntyy, niitä voi tyydyttää Archive.orgin Wayback Machinen avulla osoitteessa http://www.archive.org/index.php. Keskiverto netinkäyttäjille ja Lada kerhon sivuille maailmalta eksyville web-nostalgialla ei ole mitään arvoa, eikä Lada kerhon tehtävä ole missään mielessä käsittääkseni vaalia verkkohistoriaa vaan kertoa kerhosta, sen tapahtumista ja Ladasta autona. Antaa muiden sivustojen hoitaa tätä netin historian dokumentointia. Itse olen nettiä käyttänyt sen graafisista alkuajoista lähtien ja omasta puolestani voin sanoa, etten kaipaa millisekunnin vertaa mitään 90-luvun tavallisesta webinselauskokemuksesta, jonka rakentajina olivat pelkät HTML-ohjelmoijat ilman käytettävyysasiantuntijoiden tai usein edes koulutettujen graafikoiden apua.
Värillä ei ole väliä, napitkin on hieno juttu, mutta ei se Ladakaan olisi kovin hieno käytettävä jos kaikki käyttökytkimet tupakansytyttimestä valoihin, vilkunviiksiin, torveen ja kaasupolkimeen muutettaisiin keskellä kojetaulua olevaksi tasaisenväriseksi ja samanmuotoiseksi nappiriviksi. En usko, että tykkäisitte ajaa sellaisella autolla, miksi siis nettiä pitäisi selata verrattaen yhtä huonosti hahmotettavalla käyttöliittymällä?
Matti / Ladidos Tampere
- Lada-Jussi
Minun mielestä, ihan näin sisällön toimittajanakin oli edellinen sivuversio huomattavasti parempi, nykymuoto on tavalliselle tallaajalle jo liian moni muotoinen päivitettävä, kun käytössä on muistio ja html-koodit. Itse tykkään noista koodeista, ihan kuin Ladan mallikoodeista, omat sivutkin olen tehnyt samaan tapaan, yksinkertainen on hienoa, ihan kuten Ladakin.
Uudenlaiselle sivullekin voisin sisältöä tuottaa, mutta lähinna tyyliin: sanelen jollekin joka hoitaa teknisen toteutuksen, kuulostaa hankalalta.
yleisesti noi uudet hienot värejä ja tehosteita pursuavat sivustot on ärsyttäviä, usein liian sekavia ja hitaille yhteysnopeuksille huonoja (ja sit vaatii javoja ja evästeitä ja vaikka mitä millä saa vanhan koneen helposti tukkoon) nettipalvelun tarjoajathan tästä tykkää, kuten viimeksi sonera nosti 2 megaan nopeudet ja tuplasi laskutuken, kun ei noilla hitaammilla yhteyksillä enää mitään tee. siinä taas vedetään kuluttajalta stefaa uusix ja ulkolaiset nettioperaattoreiden omistajat käärii meidän rahat
Uudenlaiselle sivullekin voisin sisältöä tuottaa, mutta lähinna tyyliin: sanelen jollekin joka hoitaa teknisen toteutuksen, kuulostaa hankalalta.
yleisesti noi uudet hienot värejä ja tehosteita pursuavat sivustot on ärsyttäviä, usein liian sekavia ja hitaille yhteysnopeuksille huonoja (ja sit vaatii javoja ja evästeitä ja vaikka mitä millä saa vanhan koneen helposti tukkoon) nettipalvelun tarjoajathan tästä tykkää, kuten viimeksi sonera nosti 2 megaan nopeudet ja tuplasi laskutuken, kun ei noilla hitaammilla yhteyksillä enää mitään tee. siinä taas vedetään kuluttajalta stefaa uusix ja ulkolaiset nettioperaattoreiden omistajat käärii meidän rahat

Noniin nyt on Jussikin jo kuutamollaLada-Jussi kirjoitti:Minun mielestä, ihan näin sisällön toimittajanakin oli edellinen sivuversio huomattavasti parempi, nykymuoto on tavalliselle tallaajalle jo liian moni muotoinen päivitettävä, kun käytössä on muistio ja html-koodit. Itse tykkään noista koodeista, ihan kuin Ladan mallikoodeista, omat sivutkin olen tehnyt samaan tapaan, yksinkertainen on hienoa, ihan kuten Ladakin.

Sivu-uudistuksen myötä myös ylläpito muuttuisi siitä helpoksi, että mitään muistioita ja HTML-koodeja ei tarvita. CMS-järjestelmän kautta sivun päivitys on helppoa kuin foorumille kirjoittaminen. Tämä on juuri se osuus sivupäivityksestä, jonka pitäisi tehdä sisällöntuottajat ja ylläpitäjät lähinnä iloisiksi, eikä vastahankaisiksi uudistukselle. Kukapa tahtoisi tehdä asioita vaikeasti kun ne voi tehdä helposti?
Ja ulkoasun uudistus ei tee sivuista nykyistä raskaampaa vaan hyvin toteutettuna päin vastoin, saattaa jopa keventää sivun selainkuormitusta kun esimerkiksi nyt grafiikkana esitetyt painikkeet voidaan korvata käytännössä vanhanaikaisesti miettien "taustaväreillä" ja tekstillä. Sivuston keveys on nimenomaan rummuttamani käytettävyyden perusasioita.
Samalla tavoin selainyhteensopivuus ja esimerkiksi erikokoisille näytöille skaalautuvuus ovat tärkeitä asioita. Oletteko koittaneet katsoa nykyistä sivua suurelta näytöltä? Kiinteillä leveyksillä toteutetut table-elementit aiheuttavat sen, että näytön leveydestä on käytössä näytön koosta riippumatta aina yhtä suuri pikselileveys, tässä tapauksessa hieman alle 800 pikseliä. Kun uusi pöytänäyttä yltää vaakasuunnassa jo helposti 1600 pikselin tarkkuuteen, on matematiikka helppoa. Sivu täyttää noin puolet näytöstä ja loput on tyhjää valkoista. Tämä ei ole teknisesti hyvä ratkaisu vain yhden esimerkin käytännön ongelmista mainitakseni.
Päivitystä olisi täysin idioottimaista tehdä, ellei se korjaisi selkeitä ongelmakohtia. Tässä tapauksessa ne ovat foorumin, tietosisällön ja gallerian visuaalinen ja käyttöliittymällinen irtonaisuus, päivittämisen monimutkaisuus ja perusselaajan kohtaamat tekniset ja käytettävyysongelmat. Käytettävyysongelmista selkein johtuu juuri gallerian, foorumin ja tietosisällön irtonaisuudesta, sillä jokaisella näistä kolmesta osasivustosta on täysin erilainen käyttöliittymä. Näiden osioiden yhdistäminen yhden selkeän käyttöliittymän alle olisi ensiarvoisen tärkeää, jolloin liikkuminen foorumin, gallerian ja esimerkiksi Lada-infon välillä olisi selkeää niillekin, jotka kerhon sivuille ensi kertaa tiensä internetin syövereistä löytävät.
Matti / Ladidos Tampere
-
Asiathan ovat juuri niinkuin tuossa teknisessä osiossa on lueteltu, mutta voi olla myös valinta olla välittämättä näistä asianhaaroista; olla ihan vaan kuutamollaBregade kirjoitti:Noniin nyt on Jussikin jo kuutamollaLada-Jussi kirjoitti:Minun mielestä, ihan näin sisällön toimittajanakin oli edellinen sivuversio huomattavasti parempi, nykymuoto on tavalliselle tallaajalle jo liian moni muotoinen päivitettävä, kun käytössä on muistio ja html-koodit. Itse tykkään noista koodeista, ihan kuin Ladan mallikoodeista, omat sivutkin olen tehnyt samaan tapaan, yksinkertainen on hienoa, ihan kuten Ladakin.
Sivu-uudistuksen myötä myös ylläpito muuttuisi siitä helpoksi, että mitään muistioita ja HTML-koodeja ei tarvita. CMS-järjestelmän kautta sivun päivitys on helppoa kuin foorumille kirjoittaminen. Tämä on juuri se osuus sivupäivityksestä, jonka pitäisi tehdä sisällöntuottajat ja ylläpitäjät lähinnä iloisiksi, eikä vastahankaisiksi uudistukselle. Kukapa tahtoisi tehdä asioita vaikeasti kun ne voi tehdä helposti?
Ja ulkoasun uudistus ei tee sivuista nykyistä raskaampaa vaan hyvin toteutettuna päin vastoin, saattaa jopa keventää sivun selainkuormitusta kun esimerkiksi nyt grafiikkana esitetyt painikkeet voidaan korvata käytännössä vanhanaikaisesti miettien "taustaväreillä" ja tekstillä. Sivuston keveys on nimenomaan rummuttamani käytettävyyden perusasioita.
Samalla tavoin selainyhteensopivuus ja esimerkiksi erikokoisille näytöille skaalautuvuus ovat tärkeitä asioita. Oletteko koittaneet katsoa nykyistä sivua suurelta näytöltä? Kiinteillä leveyksillä toteutetut table-elementit aiheuttavat sen, että näytön leveydestä on käytössä näytön koosta riippumatta aina yhtä suuri pikselileveys, tässä tapauksessa hieman alle 800 pikseliä. Kun uusi pöytänäyttä yltää vaakasuunnassa jo helposti 1600 pikselin tarkkuuteen, on matematiikka helppoa. Sivu täyttää noin puolet näytöstä ja loput on tyhjää valkoista. Tämä ei ole teknisesti hyvä ratkaisu vain yhden esimerkin käytännön ongelmista mainitakseni.
Päivitystä olisi täysin idioottimaista tehdä, ellei se korjaisi selkeitä ongelmakohtia. Tässä tapauksessa ne ovat foorumin, tietosisällön ja gallerian visuaalinen ja käyttöliittymällinen irtonaisuus, päivittämisen monimutkaisuus ja perusselaajan kohtaamat tekniset ja käytettävyysongelmat. Käytettävyysongelmista selkein johtuu juuri gallerian, foorumin ja tietosisällön irtonaisuudesta, sillä jokaisella näistä kolmesta osasivustosta on täysin erilainen käyttöliittymä. Näiden osioiden yhdistäminen yhden selkeän käyttöliittymän alle olisi ensiarvoisen tärkeää, jolloin liikkuminen foorumin, gallerian ja esimerkiksi Lada-infon välillä olisi selkeää niillekin, jotka kerhon sivuille ensi kertaa tiensä internetin syövereistä löytävät.

Ladaakaan ei valita käytettävyyden mukaan, melkeipä siksi kun se on osin niin kömpelö; siksi myös tuntuu aivan joltain muulta kuin nykyvehkeet...
On paljon hauskempaa olla niinsuinnäin, kuin olla huolissaan minkä vaikutuksen jokin asia tekee/antaa. Tämä on arvo/arvostus asia mitä tässä olen haastellut.
Jos rahasta puhutaan, niin tuskin rahaa nettisivujen tekoon siunaantuu; ainakaan vähään aikaan. Kunhan nyt selvitään lehden postituksen muutoksista.
olen myös joskus huomannut tuon "avuttomuuden", arvostelua saa kyllä.Bregade kirjoitti:Apua olisimme kaivanneet talkoohengessä, mutta sitä ei kerhosta löydy...
Onko Lada kerho todella siinä asemassa, että täältä voidaan huudella vasta perustetulle, pienelle FSO-kerholle näiden nettisivuista ja ilkkua jopa henkilökohtaisuuksiin menevällä tasolla?
En ole ilkkunut fso:lle, katsoin heidän sivuston toteutuksen ja kommentoin sitä.
Ammattikorkeakouluissa, varsinkin tietojenkäsittelyn ja viestinnän koulutusohjelmissa tehdään opiskelijatöinä paljon kotisivuja yhdistyksille ja kerhoille ja myös yrityksille. Siitä saa molemminpuolista hyötyä; alan opiskelijat aitoa työkokemusta soveltaa oppejaan ja yhdistys sivuston. Toki niistä on kohtuullista sopia jokin korvaus esim.motivaattoriksi tekijälle. -vihje vaan, että jos ei kerhosta löydy kiinnostusta, eikä ammattilaista halua palkata, niin on kyllä välimuotojakin.
Oranssi päävärinä on rok! Siitä ei saa luopua.
Oranssi päävärinä on rok! Siitä ei saa luopua.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Myönnetään, FSO-klubin sivut eivät ole parasta mahdollista. Kuitenkin toivon, että otat huomioon että FSO-klubi on jäsenmäärältään alle prosentti Lada Kerhon jäsenmäärästä ja nuo sivut ovat täysin minun tekemät ennen klubin perustamista, eikä minulla ole mitään muodollista koulutusta ja itseopiskellut taidotkin ovat päässeet ruostumaan ja vanhenemaan.pressa kirjoitti:eipä fso sivustollakaan navigoida keskustelupalstalta mihinkään, toki eipä siellä keskustelua paljoa olekkaan. Onko tuollainen valkoinen sivu jossa logo ylälaidassa nykyaikaa?? Minä olen jotenkin vain ilmeisen vanhanaikainen sivustojen suhteen.FSO kirjoitti:. Ladaboard ja -galleria tuntuvat olevan täysin irrallisia kokonaisuuksia ja sivujen välillä on hankala navigoida. Eikä tämä oranssi taustavärikään mielestäni oikein anna kerhosta hyvää kuvaa ulkopuolisille tai jopa mahdollisille uusille jäsenille.
FSO-klubin sivuja saa kuitenkin aivan vapaasti parantaa jos haluaa, klubin hallitus ottaa mielellään vastaan nettisivujen muokkauksia. Resurssimme ovat kuitenkin varsin vaatimattomat, joten emme voi edes harkita ulkoisen palveluntarjoajan käyttöä.
Tässä mielestäni on kiteytettynä yksi ehdottomasti tärkeimmistä pääpointeista uudistuksessa. Käytettävyyden pitää koskea myös ylläpitoa. Ei liene kerhon kannalta hyvä, että henkilö, jolla olisi jotain arvokastakin sanottavaa Ladoista, pitää osata jotain koodikieliä?Bregade kirjoitti: Sivu-uudistuksen myötä myös ylläpito muuttuisi siitä helpoksi, että mitään muistioita ja HTML-koodeja ei tarvita. CMS-järjestelmän kautta sivun päivitys on helppoa kuin foorumille kirjoittaminen. Tämä on juuri se osuus sivupäivityksestä, jonka pitäisi tehdä sisällöntuottajat ja ylläpitäjät lähinnä iloisiksi, eikä vastahankaisiksi uudistukselle. Kukapa tahtoisi tehdä asioita vaikeasti kun ne voi tehdä helposti?

Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
-
Ensimmäisten sivujen koodi ja perusrakenne oli/on niin yksinkertainen, että kuutamolla oleva Jussikin osasi tehdä ja päivittää sivuja.
Tekninen osio sivuinen on täysin Jussin tekemä. Ne vain siirrettiin sinne, kun Jussi oli ne tehnyt; oikealla värityksellä tietenkin.
Tämä vain asiapitoisena huomautuksena, jotta faktat ovat kirkkaina mielessä.
Tekninen osio sivuinen on täysin Jussin tekemä. Ne vain siirrettiin sinne, kun Jussi oli ne tehnyt; oikealla värityksellä tietenkin.
Tämä vain asiapitoisena huomautuksena, jotta faktat ovat kirkkaina mielessä.