1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
näin viikolla ei paljoa oikaisu etene, kun on päivät töissä ja illalla ehtii sitten vielä pari naulaa lyömään lada-farmin seinään.... mutta katotaas minkälaiset talkoot viikonloppuna saadaan aikaan, kohta pitää ostaa uusia peltiosia sitten auto on jo lähes valmis.

käpistelyä...
Purin sitten tuon varaosajakajan atomeiksi ja ostin siihen uudet kärjet & konkan. Irrotin kärkisillan ja herkistelin laakerin, sillä se tökki juuri sillä kriittisellä alueella, jolla se ylipäätään liikkuu. Möträsin laakeriin vaseliinia ja pyörittelin sitä tovin. Asensin sen sitten sellaiseen asentoon, jossa se toimi herkästi ja kasasin jakajan uusin kärjin ja vaihdoin sen vanhan paikalle autoon. Kokeilin Ladaa hieman tuonne alamäkeen ja melkein satasen sain vauhtia ennen ensimmäistä mutkaa (voisi tuntua paljolta tuolla tiellä...). Sytytyskin osui aika hyvin kohdalleen, hieman sitä korvakuulolla säätelin ennen pyrähdystä.
Huomenna sitten perusteellisempi koeajo ja säätö.
Tuosta laakerista vielä sen verran että tuntuu jotenkin hölmöltä että pientä edestakaista liikettä varten on laitettu oikein kuulalaakeri, mutta kun tarkemmin funtsasin niin enpä keksinyt miten sen voisi paremminkaan hoitaa. Toinen asia millä päätäni vaivasin oli se, että miten helvetissä moisen kapineen voitelu hoidetaan?
Minä tyhjäpää en keksinyt siihenkään mitään vastausta, kai sinne vain kaadetaan öljyä tai jtn, joten varmuuden vuoksi möträsin sinne mielestäni tarpeeksi kuumuuttakestävää vaseliinia jottei ihan kuivana rutise.
Sitten ulkomaille:
Renkaat olisi kyllä syytä vaihtaa pitävämpiin kun tuli taas lähdettyä ahtaampaan rakoon ja sadekelistä kun on kyse, niin pito oli vähissä. Tällä kertaa tultiinkin kahva edellä ajoradalle sillä kurvasinkin nyt vasemmalle. Ykösellä läksin ja vaihdoin kesken kurvan kakkoselle, hieman kytkintä nyppäsin jolloin perä lähti käymään likempänä piennarta.
Huomenna sitten perusteellisempi koeajo ja säätö.

Tuosta laakerista vielä sen verran että tuntuu jotenkin hölmöltä että pientä edestakaista liikettä varten on laitettu oikein kuulalaakeri, mutta kun tarkemmin funtsasin niin enpä keksinyt miten sen voisi paremminkaan hoitaa. Toinen asia millä päätäni vaivasin oli se, että miten helvetissä moisen kapineen voitelu hoidetaan?


Sitten ulkomaille:
Renkaat olisi kyllä syytä vaihtaa pitävämpiin kun tuli taas lähdettyä ahtaampaan rakoon ja sadekelistä kun on kyse, niin pito oli vähissä. Tällä kertaa tultiinkin kahva edellä ajoradalle sillä kurvasinkin nyt vasemmalle. Ykösellä läksin ja vaihdoin kesken kurvan kakkoselle, hieman kytkintä nyppäsin jolloin perä lähti käymään likempänä piennarta.

ku halvalla sain...
Tein sitte sulovileenit ja ostin kierroksen Ibizan 14' aluvanteita kun halvalla sain. Renkaat eip ole kaksiset ja maalitkin on hieman hilseilly mutta kaupan päälle tuli myös pidemmät pultit joten otin vastaan mokomat. Kokeilin vanteiden sopivuutta ja taakse ne menee heittämällä mutta edessä navan rasvakuppi ahdistaa joten siihen jokin patentti. Edessä on jo kahdet levikekiekot joten kolmansia varten pitäis kai mennä pulttikauppaan etsimään viä pisempiä ruuviloita. Täytyy kokeilla vaikka ruhjoa napakuppia hieman pienempään tilaan kunhan saan edes säälliset renkaat noille vantehille... 
Lada kulkee kyllä mainiosti, jakajarempan jälkeen ei ole sammuillut, nykinyt saati poksutellut putkessa ja tyhjäkäyntikin palasi tasaisiin lukemiin. Kaasarissakaan mitään vikaa ole vaikka olen sitä milloin mistäkin oireesta syyttänyt...

Lada kulkee kyllä mainiosti, jakajarempan jälkeen ei ole sammuillut, nykinyt saati poksutellut putkessa ja tyhjäkäyntikin palasi tasaisiin lukemiin. Kaasarissakaan mitään vikaa ole vaikka olen sitä milloin mistäkin oireesta syyttänyt...

veiviä ei heitetä!
Koululla porukat saivat taas ihastella kuinka Lada startataan veivillä. Starttikone kun ei suostunut pyörimään. Vaihdon kapineen jo aikaisemmin ja koska vika ei sillä kadonnut, lienee syynä akun huono maakaapeli, josta ei enää kulkenut tuo huikean 1,3 kW kapistuksen tarvitsema virta. Virtalukon pohja on kyllä ehjä koska solenoidi kuitenkin elämöi aina avainta käännettäessä. Ostin uuden akunkengän ja kaivoin siihen paremman kaapelin tuolta romukasasta.
Sainpa sunnuntaina jopa maalatuksi sen toukokuussa helmaan hitsatun paikankin. Pintaan ilmaantuneen ruosteen hankasin pois porakoneen teräsharjalla. Suti oli jo valmiiksi huono ja koneenkin laakerit huusivat hoosiannaa joten nyt sekä suti että vuosikymmenet vanha läkkäntekkeri ovat suht loppuunkulutetut. Paikka on kuitenkin maalattu ja jahka saan panostettua parempiin koneisiin niin fiksailen loputkin koorroosiot piiloon talven suolapanoksilta. Laitoin paikoilleen jopa kolme puuttuvaa helmalistan kiinnitysnastaa joilla listojen puuttuessa on kuitenkin hyvä tukkia nuo helmoissa olevat reiät...
Kiristelin myös hieman takaiskarin ruuviloita ja tarkistin peräöljyn olemassaolon kun välitys niin haikeasti jollottaa. Öljyä oli joten normaalikulumisen aiheuttamaa lienee tuo ääni.
Pakoputkikin näkyy taas vuotavan liitoksistaan.
Pöh... Vuotakoon...

Sainpa sunnuntaina jopa maalatuksi sen toukokuussa helmaan hitsatun paikankin. Pintaan ilmaantuneen ruosteen hankasin pois porakoneen teräsharjalla. Suti oli jo valmiiksi huono ja koneenkin laakerit huusivat hoosiannaa joten nyt sekä suti että vuosikymmenet vanha läkkäntekkeri ovat suht loppuunkulutetut. Paikka on kuitenkin maalattu ja jahka saan panostettua parempiin koneisiin niin fiksailen loputkin koorroosiot piiloon talven suolapanoksilta. Laitoin paikoilleen jopa kolme puuttuvaa helmalistan kiinnitysnastaa joilla listojen puuttuessa on kuitenkin hyvä tukkia nuo helmoissa olevat reiät...
Kiristelin myös hieman takaiskarin ruuviloita ja tarkistin peräöljyn olemassaolon kun välitys niin haikeasti jollottaa. Öljyä oli joten normaalikulumisen aiheuttamaa lienee tuo ääni.
Pakoputkikin näkyy taas vuotavan liitoksistaan.
Pöh... Vuotakoon...

...edelleenkään
Rakkaat opiskelijatoverit saivat jälleen todistaa kammen käytännöllisyyden. Irvistelin siinä heille että siinähän työnnätte romujanne mäkistarttiin kun ne eivät jostain syystä veivaakaan sähköllä. Kampi siirtyikin peräluukusta etupenkin alle josta se on nopeampi kaivaa esiin tarvittaessa, kuten tänään ST1:llä, jossa papparaisten naamat piteni kahvion ikkunassa.
Niinhän se on että luulo ei ole tiedon väärti joten vika siirtyi viimeistään nyt sinne virtalukonpohjaan kun startti ei aina edes naksahdakaan. Joskus startti taas pyörii vielä hetkosen vaikka avain palautuu takaisin, joten virtalukonpohjan hilut taitaa olla irtoilleet liitoksistaan. Nappilaisessa kun ei ole starttirelettä (vielä), niin pohja välittänee kokonaisuudessaan solenoidille menevän herätevirran. Täytyypi vaihtaa kapistus lähitulevaisuudessa. Jospa kuitenkin huomenna vielä yleisön pyynnöistä huolimatta järjestän tarvittaessa yhden näytöksen...

Niinhän se on että luulo ei ole tiedon väärti joten vika siirtyi viimeistään nyt sinne virtalukonpohjaan kun startti ei aina edes naksahdakaan. Joskus startti taas pyörii vielä hetkosen vaikka avain palautuu takaisin, joten virtalukonpohjan hilut taitaa olla irtoilleet liitoksistaan. Nappilaisessa kun ei ole starttirelettä (vielä), niin pohja välittänee kokonaisuudessaan solenoidille menevän herätevirran. Täytyypi vaihtaa kapistus lähitulevaisuudessa. Jospa kuitenkin huomenna vielä yleisön pyynnöistä huolimatta järjestän tarvittaessa yhden näytöksen...

etenee...
Vika siirtyy edelleen.
Vaihdoin virtalukonpohjan, jossa ei sitten mitään vikaa ollutkaan. Itseasiassa startti ei pyörinyt vaikka syötin sille herätettä akun vieressä olevalta liittimeltä. Kipinää hyppylanka kyllä iski, joten virta meni johonkin, ilmeisesti harakoille.
Huomenaamulla starttikone vaihtuu taas ja taidanpa samalla tarkistaa startin kaapelin, moottorin maadoituksen ja voisinpa samantien laittaa startille releenkin...
Varuste nimeltä veivi tulee kyllä kulkemaan jatkossakin mukana.
Vielä pitäis vaihtaa kampuran vuotava stefa ja vedetkin pakkasnesteisiin ennen pakkasia.
Autotallistakin haaveksin ja pressukatos pitäiskin laittaa pystyyn...
Siitäkin on niin paljon vaivaa... Hohhoijaa...
kautta profeetan parran kun pitääkin olla laiska...
Vuorokautta myöhemmin:
Nyt startti pelaa.
Vaihdoin kapineen kaapeleineen ja tein vanhasta kaapelista lisämaan akunnavasta moottorin kylkeen. Relettä en jaksanut äsätä mutta sen ehtii myöhemminkin.
Kattelin noita startteja ja niiden rakenne-eroja: toisessa hiilet peittää pään ympäri kiertävä panta ja toisessa on koko pääty ruuveilla irroitettava. Tuon pantasysteemin alta valui hieman öljyä
joten se saattaa olla osasyyllinen tuohon toimimattomuuteen. En kuitenkaan iljennyt avata laitetta ja katsoa mitä se on syönyt. Öljy taas on peräisin etustefan ja öljypohjantiivisteen välistä ja flekti puhaltelee sen tasaisesti pitkin moottoria... 


Varuste nimeltä veivi tulee kyllä kulkemaan jatkossakin mukana.

Vielä pitäis vaihtaa kampuran vuotava stefa ja vedetkin pakkasnesteisiin ennen pakkasia.
Autotallistakin haaveksin ja pressukatos pitäiskin laittaa pystyyn...
Siitäkin on niin paljon vaivaa... Hohhoijaa...

kautta profeetan parran kun pitääkin olla laiska...

Vuorokautta myöhemmin:
Nyt startti pelaa.


Kattelin noita startteja ja niiden rakenne-eroja: toisessa hiilet peittää pään ympäri kiertävä panta ja toisessa on koko pääty ruuveilla irroitettava. Tuon pantasysteemin alta valui hieman öljyä


- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jee
1500 combi de luxe sai sukulaisen kaverikseen, eli 21023 + 7 = 21030, eli siis ton Lada 1500 S vuosimallia -73, teknisestihän auto on sama, mitä nyt vuosimalli tuo joitain eroavuuksia ja kori onkin ihan erijuttu...
kuvia: http://fi.msnusers.com/lada/vaz2103.msnw?Page=1
kuvia: http://fi.msnusers.com/lada/vaz2103.msnw?Page=1

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
ne siivet oli noissa 2101/2102 malleissa... mutta mitenkäs noissa, niistä aikanaan tein tutkimustyön mutta nyt se on taas unohtunut...Kamaz kirjoitti:Hämmästyksekseni huomaan, että 1973-mallissa on jo nuo uudemmat lämmityslaitteen suulakkeet. Eikös ko. yhdenmukaistamisen pitänyt tapahtua vasta 1977 ja tässä pitäisi vielä olla siipimutteri-tyypiset olakkeet suuttimissa?

armotonta menoa...
Eilen olin ajaa erään ooppelin ovesta sisään kun tuli kautta profeetan parran eteen ympyrään.
Tallasin jarrut pohjaan ja kun se häipyi runttasin kaasua ja olin joutua kahva edellä rotvalliin kun pito katosi kaatosateessa johonkin. Jo toinen kerta tällä viikolla kun meinasin spinnata ympyrässä.
Kasasin imuilman esilämmityshärvelinkin kotelon kylkeen kun oli lasit kohmeessa eräänä aamuna enkä halua että kaasutin jäätyy.
Termostaatti joutaa myös vaihtoon koska lämmöt nousevat perin hitaasti lämmityslaitetta käytettäessä. Tuo termari falskaakin, totesin sen huuhdellessani sitä letkuhässäkkää kun se oli viimeksi irti. Pakkasnesteetkin on vielä laittamatta.
Pitäis kärrätä toi 1,7 konekin katon alle kun on seisonut tuolla muovin alla kohta neljä kuukautta. Unohtuu pian kokonaan ja hautautuu hankeen.
Perkeleen lorvikatarri...



Kasasin imuilman esilämmityshärvelinkin kotelon kylkeen kun oli lasit kohmeessa eräänä aamuna enkä halua että kaasutin jäätyy.
Termostaatti joutaa myös vaihtoon koska lämmöt nousevat perin hitaasti lämmityslaitetta käytettäessä. Tuo termari falskaakin, totesin sen huuhdellessani sitä letkuhässäkkää kun se oli viimeksi irti. Pakkasnesteetkin on vielä laittamatta.

Pitäis kärrätä toi 1,7 konekin katon alle kun on seisonut tuolla muovin alla kohta neljä kuukautta. Unohtuu pian kokonaan ja hautautuu hankeen.
Perkeleen lorvikatarri...




henkimaailman asioita...
Eilen muu liiikenne lähes pysähtyi hämmästyksestä Jämsän Lidl'n liikenneympyrässä kun tulin Ladoineni taas ovi edellä.
Kyllä on kiva kun sataa.
Tänään kytkimen kautta profeetan parran herkesikin toimimasta kun lähdin Jämsästä tielle. Nostelin kierroksia ja nostin koplingspedaalin hieman tavallista vikkelämmin. Pääsin tielle, kiihdytin ykösellä tappiin ja ihmettelin kun kakkonen ei kelvannutkaan. Rullailin siinä sitten pysäkille ja laskin Tampereelta tulevat ohi ja sain kakkosen päälle kaasua sovittelemalla. Alamäessä sain suurimman numeron silmään ja ajelin kymmenen kilometriä kotiin kytkintä polkien ja kiroillen. Kotona totesin että kyllä kytkinsylinterin mäntä työntää kahvelia kytkintä painettaessa mutta silti ei irrota. Nestejärjestelmä siis toimi. Epäilin jo että asetelma levisi. Onko tuo sitten 1200:lla edes mahdollista.
MUTTA:
Nyt kun myöhemmin kokeilin, tulos oli jälleen sama. Kytkin ei irrottanut. Lähdin liikkeelle startilla ja rämppäsin vaihteita vauhdissa. Starttasin myös kerran kytkin pohjassa ja käsijarru päällä. Startti yritti pyörittää muttei jaksanut kun kytkin oli kiinni.
Sitten kytkin heräsi kuitenkin henkiin.
Nyt se toimii taas kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan! Menee yli untuvan. Mitä Ladani yrittää minulle sanoa? Jos se ei vain halua, että sillä ajetaan rajusti.
Se on nimittäin kerran aiemmin tehnyt saman tempun, mutta silloin vika katosi saman tien, epäilin häiriötä nestejärjestelmässä.
Eihän sillä uskalla kohta ajaa jos se päättää miten ajetaan!
Pitäisikö se varmuuden vuoksi kytkeä ketjulla puuhun, jos se vaikka päättää ykskaks lähteä käymään kotovenäjällä ja eräänä aamuna ei olekaan kuin kaksi rantua pihassa kun on lähdetty...

Tänään kytkimen kautta profeetan parran herkesikin toimimasta kun lähdin Jämsästä tielle. Nostelin kierroksia ja nostin koplingspedaalin hieman tavallista vikkelämmin. Pääsin tielle, kiihdytin ykösellä tappiin ja ihmettelin kun kakkonen ei kelvannutkaan. Rullailin siinä sitten pysäkille ja laskin Tampereelta tulevat ohi ja sain kakkosen päälle kaasua sovittelemalla. Alamäessä sain suurimman numeron silmään ja ajelin kymmenen kilometriä kotiin kytkintä polkien ja kiroillen. Kotona totesin että kyllä kytkinsylinterin mäntä työntää kahvelia kytkintä painettaessa mutta silti ei irrota. Nestejärjestelmä siis toimi. Epäilin jo että asetelma levisi. Onko tuo sitten 1200:lla edes mahdollista.
MUTTA:
Nyt kun myöhemmin kokeilin, tulos oli jälleen sama. Kytkin ei irrottanut. Lähdin liikkeelle startilla ja rämppäsin vaihteita vauhdissa. Starttasin myös kerran kytkin pohjassa ja käsijarru päällä. Startti yritti pyörittää muttei jaksanut kun kytkin oli kiinni.
Sitten kytkin heräsi kuitenkin henkiin.


Se on nimittäin kerran aiemmin tehnyt saman tempun, mutta silloin vika katosi saman tien, epäilin häiriötä nestejärjestelmässä.
Eihän sillä uskalla kohta ajaa jos se päättää miten ajetaan!

Pitäisikö se varmuuden vuoksi kytkeä ketjulla puuhun, jos se vaikka päättää ykskaks lähteä käymään kotovenäjällä ja eräänä aamuna ei olekaan kuin kaksi rantua pihassa kun on lähdetty...
Re: henkimaailman asioita...
Huomasin saman ahvenistolla lauantainajusu kirjoitti:Eilen muu liiikenne lähes pysähtyi hämmästyksestä Jämsän Lidl'n liikenneympyrässä kun tulin Ladoineni taas ovi edellä.Kyllä on kiva kun sataa.


jusu kirjoitti: Eihän sillä uskalla kohta ajaa jos se päättää miten ajetaan!![]()
Pitäisikö se varmuuden vuoksi kytkeä ketjulla puuhun, jos se vaikka päättää ykskaks lähteä käymään kotovenäjällä ja eräänä aamuna ei olekaan kuin kaksi rantua pihassa kun on lähdetty...

124/2101 practical beauty
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
tjaa...
Aika vikkelästi ruostui jos sen teki. Pitkään seisovassa autossa perin mahdollista mutta minun Ladani on kuitenkin jokapäiväisessä ajossa. Setämies arveli että konetta pitkin noruva vuotava öljy (joka taasen ehkäisee tehokkaasti ruostumisen) saattaisi aiheuttaa levyn kiinnipalamista, mutta minä en käsitä, miten on mahdollista, että levy hirttäisi kiinni yhtäkkiä liikkeelle lähtiessä eikä seuraavaan kymmeneen kilometriin lähde edes luistamaan vaikka ajoin pääosin kytkin pohjassa.Mosse-Aksu kirjoitti:Oliskohon kytkimeen päässyt kaatosadevettä, ja vauhtipyörä sitten ruostunut kytkinlevyyn kiinni. Mulla taitaa lämpötilojen vaihtumisesta johtuva hikoilu aiheuttaa tuota silloin tällöin.

Kaikista oudointa on että kytkytin on toiminut palauduttuaan täysin normaalisti.

Nyt kun vielä muistiani pinnistän, tämä taisi olla jo kolmas kerta. Toinen kerta oli kerran kun koulun parkkipaikalla peruuttaessani turkkasin vauhdissa yköselle ja muutin suuntaa kytkimellä. Moiset äkkiliikket siis aiheuttavat vian, mutta mihin se vika siellä tulee?