Laturi vikisee

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Ukki

Re: Laturi vikisee

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Vaihda hiilet ja laakerit. Älä yritäkään vaihtaa liukurenkaita, jos yrität, niin varmasti joudut uusimaan roottorin. Jos mahdollista, niin voit sorvata liut. Hiominenkin käy.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Rizhto

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Mulla ei laakeriremontti alkanut alkuunkaan kuvatun mukavasti. Tunnin tempomisen jälkeen olin saanut rikottua sekä hihnapyörän, että laturin rungon pitkät pultit. ja mitään en saanut irti, en edes sitä hihnapyörää. Voisitteko kertoa, kuinka laturin hihnapyörä saadaan irti SIEVÄSTI? En keksinyt mitään konstia jolla pyörän saisi lukittua niin, että pultin saa väännettyä auki. Laturi on siis 221 malli. Mulla on myös ehjä 222 malli, mutta sen laittaminen vaatisi kuulemma jonkin sortin releviritelmän johtoihin. Alan vakavasti harkita tätä rele systeemiä, jos joku kertoisi seikkaperäisesti kuinka se toteutetaan.
ladoholisti
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Se hihnapyörää paikallaan pitävä mutteri on juntannut yleensä todella lujasti kiinni, itse suhteellisen monta laturia rempanneena olen ainoana tapana saanut ehjänä sen irti ampumalla pulttipyssyllä siten, että siivapyörä on viilapenkissä kiinni (kannattaa laittaa esim pehmeää puuta leukojen väliin). Tässä vaiheessa ota kiila talteen. Tämän jälkeen avaa ne neljä 10mm kannalla olevaa mutteria laturin takapäästä. Nyt etulevyn ( se mistä lähtee pultti, joka tulee vesipumpun alle kiinni, laturin yläkiinnityspiste) pitäisi lähteä irti. Vaatii muutaman napakan napautuksen, kumivasara on hyvä tähän niin eivät halkeile paikat niin herkästi. Samaisesta levystä löytyy myös se etupään laakeri. Ankkurin saat irti helpoiten kun kierrät irroittamasi mutterin takaisin kiinni ankkurin päähän ja kiinnität sen viilapenkkiin ja annat pari napsausta vasaralla laturin runkoon poispäin laturin etupäästä niin pitäisi irrota suhteellisen kivuttomasti
2101 1300 tic
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
Rizhto

Homma nytkähti hieman. Sain mutterin irti poraamalla. Siimapyörä on entinen. Ei irronnut ankkuri etulaakerista edes 1,5 kilon hienosäätimellä. Nyt mullekin selvis, että Motonetistä saa tuon laturin reilulla 60 eurolla, jos vie vaihdossa KORJAUSKELPOISEN vanhan! Ei taida mun purkama enää kelvata.

Käytin hakua ja luin laturiin liittyviä keskusteluja ja menin entistä enemmän sekaisin. Siis, jos laittaa 221 mallin tilalle 222 mallisen laturin, niin mitä muutoksia pitää tehdä. Mihin johtoon liitetään rele? mistä releelle otetaan herätevirta? pitääkö alkuperäinen erillinen jännitteensäädin poistaa? ym. Autossani näyttäisi olevan akun ja iskarin välisessä sisälokarissa rele, joka liittynee latausjärjestelmään. Mikä on tämän releen kohtalo vaihdon yhteydessä? Olis hyvä aihe usein kysytyt kysymykset palstalle.
ladoholisti
Jusu

G222 laturi G221:n tilalle

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuskinpa tosiaan kelpuuttavat laturia joka on purettu vasaralla... :roll:

Nappisladasta lienee siis kysymys jos laturi on G221. Itselläni on tuo G222 jo kahdessa nappiksessa. Tässä jokunen vastaus kysymyksiisi:
Rizhto kirjoitti:Siis, jos laittaa 221 mallin tilalle 222 mallisen laturin, niin mitä muutoksia pitää tehdä.
Pitääkö alkuperäinen erillinen jännitteensäädin poistaa?
Vaihda laturi ja kytke johdot :arrow: KUVA Säätimen perään harmaa johto ja keltainen siihen mikä ei kuvan mukaan ole käytössä.
Erillinen säädin ohitetaan eli johdot kytketään yhteen. Muita muutoksia ei tarvita.
Rizhto kirjoitti:Mihin johtoon liitetään rele? mistä releelle otetaan herätevirta?
Tässä tapauksessa ei mihinkään. Relehässäkät tulevat kyseeseen vasta sitten jos haluat käyttää 37.3701-tyyppiä eli samaran laturia.
Rizhto kirjoitti:Autossani näyttäisi olevan akun ja iskarin välisessä sisälokarissa rele, joka liittynee latausjärjestelmään. Mikä on tämän releen kohtalo vaihdon yhteydessä?
Latausvalon rele. Anna sen olla niin latausvalokin toimii.
Rizhto

Johan helepotti, kiitos. Tosin kerkesin tilata uuden 221:n.
ladoholisti
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Yhen laturin laakeroin itte mut ens kerralla haen kyllä kunnostetun heti tilalle. V-mäistä hommaa tuon laturin purkaminen ja laakereiden kanssa nysväminen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Laturin hihnapyöränmutteri on tiukka lähtemään auki, se on luultavasti liimattu. Omalla kohdalla olen matkinut ammattilaisia, jotka ns. venyttivät mutteria. Mutterin sivu alasimella tai jollakin muulla teräspinnalla ja vastakkaiselle puolelle pari mojovaa iskua mutterin paksusella tuurnall. tämä temppu kolmelle / neljälle sivulle niin lähtee melkein sormin auki. Toinen konsti on purista hihnaurien kohdalta ruuvipenkkiin vanha tuulettajanhihna suuteena. Muistikuva siitä, että hihpyörässä olisi pari reikää joista sopivilla tapeilla voi lukita laturin etulevyyn, saattaa olla jostakin toisesta laturista. Etumainen laakeri etulevyineen lähtee kiilan poiston jälkeen roottorilta, kun laittaa mutterin kierteilleen tasan ja kopsauttaa roottorin päätä ylhäältä alas pudottaen kakkosneloen lappeeseen käsin vielä tehostaen. Semmonen 50- 60cm korkeudelta on riittävä. Väkivaltaa on käytettävä, jos ei ole erikoistyökaluja, mutta harkiten ja törkeätä lievempää.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Rizhto

Minä en ois kans alakanu koko hommaan, jos olisin lähtiissä tienny, kuinka tiukassa nuo paikat on. Mulla on vähän se vika, että tykkään ja osaan tehdä vain tuommosia Mecano -tyyppisiä asennushommia. Eli että ruuvit ja mutterit lähtee auki max. rannevoimalla ja sen jälkeen osat irtaantuvat painovoimalla. jos tulee tiukkoja kierteitä ja ahistesovitteita niin yleensä ne menee mulla rikki ennen kuin aukeavat, vaikka ois kuin oikeat työkalut käytössä. Meinas eilen mennä usko jo kytkinakselin silmälaakerin kanssa parin tunnin nysväämisen jälkeen, ja se ei edes ole ahistesovite.
ladoholisti
BME316

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Jokari kirjoitti:Yhen laturin laakeroin itte mut ens kerralla haen kyllä kunnostetun heti tilalle. V-mäistä hommaa tuon laturin purkaminen ja laakereiden kanssa nysväminen...
Niinkuin hitsaaminen, rälläköiminen ja sähköhommat :lol:
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

BME316 kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Yhen laturin laakeroin itte mut ens kerralla haen kyllä kunnostetun heti tilalle. V-mäistä hommaa tuon laturin purkaminen ja laakereiden kanssa nysväminen...
Niinkuin hitsaaminen, rälläköiminen ja sähköhommat :lol:
Osuit asiaan ytimeen :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto

Laitoin sitten lopulta 222:n nappikseen, koska uusi 221:n ei suostunut lataamaan. Ei muuten ole ensimmäinen "tehdaskorjattu" susi minkä olen ostanut.
ladoholisti
Vastaa Viestiin