Talviautosi?

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Talviautosi vetotapa?

Etuveto
22
33%
Takaveto
37
55%
Neliveto
8
12%
 
Ääniä yhteensä: 67

Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

1500i kirjoitti:Mitään lukkoöljyähän niihin ei kannata laittaa. :lol:
Voi jos se siitä oliskin kiinni...palikka :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Voihan se johtua myös siitä niin kuin tuossa varaosa samarassa eli kori on niin laho että taipuu ja ahistaa ovea :lol: kumma kun ei meinannut aueta :lol: .
Palikka :? tarkoitit kai niitä lukon osia vai jos siellä kerran ollaan niin viisaita niin tekisit/olisi jo tehty asialle jotain? Kyllä ne välillä tuntuu takaoven lukot olevan jäässä tuossa 2105:sessakin mutta onhan tuohon taineet kuitenkin sisälle ja ajoon päästä ilman ongelmia vaikka autoa säilytetään ulkona eikä ole sisätilanlämmitintä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Tämän perusteella sellaisiin autoihin joihin asennetaan leveämmät renkaat tai autoihin joissa tätä ilmiötä esiintyy voimakkaimasti pitäisi lisätä Casteria. Mahtaisi 1/2 astetta plussaa lisää olla riittävä. En ole hatturasiasta niin paljoa selvitellyt, että onko siellä Casterin säätöä ja paljonko auraukseen vaikuttaa esim. tämä puolikkaan lisäys. Useastihan Macpersoneissa on alatukivarresta lähtevässä joko etu- tai takatukivarressa on Casterin säätömahdollisuus. Ohjausgeometriahan on erilaisten ominaisuuksien +/- yhteensovitettu sekamelska, jossa kaikki tai yksi vaikuttaan kaikkeen.
Terve!
Joo ja ei ;) camberin säädöllä voidaan vaikuttaa olkapoikkeamaan, mutta ei camber vaikuta mitään siihen, kuinka paljon renkaan kosketuskeskipiste siirtyy. Ja leveässä renkaassa siirtyy aina enemmän.

Etuveto-Ladojen camber on helppo säädettävä.

Perussäätö noin nolla.

SvS

Korjaus 10.2. Korjasin virheellisesti kirjoittamani. Olin kirjoittanut casterista (olkatapin takakallistuma), kun piti tietysti olla camber (pyörän sivukallistuma).

Kiitokset tarkkasilmäisyydestä, Stefa!
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 10.2.2009 16:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kuhan tässä ilmat paranee, niin täytyypä kokeilla hieman +:an puolelle. Saappaat nähä minkä äjäyksen tuo antaa. Se on helppo palauttaa kun panee muistivihkoon ylös mitä on tehnyt.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Jossakin ryhmässä oli keskustelua ohjauskulmista ja säädöistä. Jossakin kohdassa kysyin, että minkä vuoksi säädetään, ainakin ennen ,vieläkö tänäpäivänä, että vetää karvanverran oikealle.
Vastaus on, että sen vuoksi jos kuljettaja satuu nukahtamaan tai saa sairaskohtauksen, niin auto menee itseksee jonkun matkan jälkeen aurauspenkkaan, ojaan ym. tien oikealla puolelle, eikä mene vastaantulevien kaistalle. Turvallisuus asia ei sen monimutkaisempi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Kuhan tässä ilmat paranee, niin täytyypä kokeilla hieman +:an puolelle. Saappaat nähä minkä äjäyksen tuo antaa. Se on helppo palauttaa kun panee muistivihkoon ylös mitä on tehnyt.
Terve vain!

Kuten jo vihjasin, on se ev-Ladan pyörän sivukallistuman säätö melko helppo.

McPherson-iskarin alapäässä on kiristyspanta (2 ruuvia + mutterit, avainväli muistaakseni 19 mm, tarvitaan kaksi avainta)

Ylempi ruuvi on epäkeskinen. Kuvan nro 18.

Säätö: mutteri löysälle, ruuvia kääntämättä. Säätö ruuvia kääntäen. Mutteri kiinni, taas ruuvia kääntämättä.

Tarvittavat merkinnät voi tehdä pistepuikolla ruuvin kantaan.

Säädön voi tehdä pyörää irrottamatta. Säätö on kevyempi tehdä, jos alakiinnikkeenkin löysää (normaali, keskinen ruuvi).

menestystä

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kiitti ohjeista mutta olisiko casteri tehokkaampi vaikutukseltaan, jos se on säädettävissä. Kampperillahan taas ei ole niin suurta vaikutusta ohjauksen palautumiseen ja suuntavakavuuteen. Casterin säätöhän on yleisimmin jossakin alatukivarteen tulevassa etu/taka tukitangossa, tai jopa kallistelunvaimentimessa. Ei ole edes senvertaa tarvinnut alustaan kajota, että oilisin tutkinut tarkemmin etupään rakenneta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Tämän perusteella sellaisiin autoihin joihin asennetaan leveämmät renkaat tai autoihin joissa tätä ilmiötä esiintyy voimakkaimasti pitäisi lisätä Casteria. Mahtaisi 1/2 astetta plussaa lisää olla riittävä. En ole hatturasiasta niin paljoa selvitellyt, että onko siellä Casterin säätöä ja paljonko auraukseen vaikuttaa esim. tämä puolikkaan lisäys. Useastihan Macpersoneissa on alatukivarresta lähtevässä joko etu- tai takatukivarressa on Casterin säätömahdollisuus. Ohjausgeometriahan on erilaisten ominaisuuksien +/- yhteensovitettu sekamelska, jossa kaikki tai yksi vaikuttaan kaikkeen.
Terve!
Joo ja ei ;) casterin säädöllä voidaan vaikuttaa olkapoikkeamaan, mutta ei caster vaikuta mitään siihen, kuinka paljon renkaan kosketuskeskipiste siirtyy. Ja leveässä renkaassa siirtyy aina enemmän.

Etuveto-Ladojen caster on helppo säädettävä.

Perussäätö noin nolla.

SvS

Onkos ny puurot ja vellit kuitenkin sekaisin? Casterin jos ruuvaa nollille, niin varmasti melkoisen veikeä ajeltava sen jälkeen auto kun auto. Tosin onhan näitä ollut, kuten vaikkapa 70-luvun alun camaro, firebird ja mustang. Tosin ehkä jossain asteen ja kolmen välillä positiivista lie vähän fiksumpi setuppi, voi olla inan enempikin. Myöskään KPI:tä ei pidä sotkea casteriin tai camperiin, vaikka vähän samalla tontilla ollaankin. Nuo staattiset casterit ja campperit on sitten helppoja juttuja kunhan kulmien muutokset joustoissa (dynaamiset..) on muuten saatu kuriin. Noissa kun on oikeasti todella paljon ladassa paranneltavaa. Ackermannikin on veikeä otus joka tahtoo mennä sekaisin jos säädellään casteria väärin. Puhumattakaan bumb-steeristä. Kulmiin vaikuttaa myös paljon auton käyttö. Asfaltilla jossa tarvittavat kääntymät ja joustot ovat pieniä tarvitaan enempi staattista camberia, kun taas rallissa casterilla on suurempi merkitys, joka vaikuttaa myös reilusti camberiin. Sitten kun aletaan miettimään kaarrepitoja suhteessa vierintävastuksiin, renkaiden kulumisiin ja jarrutuspitoon, niin onkin aika soppa valmis. Tosin nuo ehkä menee jo aika-ajosäätöjen puolelle...

Perssonin tolpissa useimmiten casterin säätö on iskarin yläpäässä, voi tosin olla myös alapäässä, mutta sitten se menee vähän monimutkaiseksi KPI:n kanssa. Tosin voi myös tukivarsistakin säätää (kuten takapotku). Camperia puolestaan voi säätää joko alatukivarsista tai iskarin yläpäästä. Aika mahdoton sanoa yksiselitteisesti, järkevin miettiä autokohtaisesti ja jos ei tiedä mitä tekee tai mikä mihinkin vaikuttaa, niin parempi kun ei koske lainkaan. Helposti saa todella oudon käytöksen aikaan.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Hupskeikkaa, nyt kyllä putosin kärryiltä.
Sen verran minäkin tiedän, että siitä pyöreästä kun vääntää niin erupyörät kääntyvät.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei tollasia kulmia kannata normiautossa paljon miettiä, sitten jos renkaissa on epätasaista kulumaa, niin sit kannattaa käyttää kulmien säädössä, ei tarvii murehtia kulmien nimiä ja asteita ja auto toimii ja kulkee joka tapauksessa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Nelivetoa piti äänestää, vaikka myös takavetoladallakin tulee ajeltua... luonnollisesti käyttiksenä nelikko, koska välillä pitää päästä liikkeellekin eikä vaan luistella :lol:
...on muuten ladassa alla vielä nypityt nastat, mutta kohta saadaan parempaa rengasta alle ja vois vaikka jääradalla käydä hakemassa linjoja :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Stefa kirjoitti:Onkos ny puurot ja vellit kuitenkin sekaisin? Casterin jos ruuvaa nollille, niin varmasti melkoisen veikeä ajeltava sen jälkeen auto kun auto.
Kiitokset, sekaisin ne camber ja caster olivat. Viime aikoina kun on vähän pitänyt kiirettä, niin menivät vahingossa väärin päin.

***

Etuveto-Ladat on myös sellaisia lähes 0-casterin (olkatapin takakallistuma, Nachlaufwinkel)vehkeitä. Tyhjän, ajokuntoisen auton toleranssialueen alaraja on tasan nolla. Säätö on pitkittäistuen etupäästä aluslevyin.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja START »

tässä kun on tullut liukasteltua tuolla liikenteessä, niin on kyllä ruvennut tulemaan semmonen tunne että ensi talvena jos vaan suinkin mahdollista, ajelen nelikolla. toivon mukaan.
ei s*atana näitä laitteita, kyllä melkeen kesää oottaa ettei tartte koko ajan luistella. pienimpäänkin ylämäki risteykseen jos tarvii pysähtyä niin siihen istuu. rupee varmaan olemaan monelle paikkakuntalaiselle tuttu vihreä nappis joka kulkee oven kahvat edellä. paremmat talvirenkaatkin auttaisi varmaan mutta ei se silti nelivetosta autosta tee.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Eipä ole häävi pito omassa rohjossakaan vaikka on ihka uudet Nordman+ (HKPL 2) rinkulatkin alla. Mut tähän saakka on päästy liikkeelle, välillä hitaammin ja välillä nopeammin :lol: Herkästihän se pyörähtää tyhjää mut antaa pyöriä vaan, isompaa tupaan vaan ja hanaa.
Lukko olis toki poikaa, mut ei nyt ole tähän hätään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Talviautosi?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ai hitto mutta king cabbiin tulee sentäs LÄMMINTÄ, alan uskoa että ladassa on jotain vikaa eikä kylmyys ole ruutan ominaisuus.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin