110 vetonivelen suojakumin vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Laittakaahan ohjetta 110 apumiehen puoleisen vetonivelen suojakumin vaihtoon (ulommainen) oli muistaakseni melkoinen taistelu kun vaihdettiin toiselle puolelle sama suojakumi piti irroittaa koko akseli pois paikaltaan,tämä apumiehen puoleinen akseli on vahvempikin kuin tuo toinen että onnistuukohan päältä "uittaminen" jos pitää koko akseli taas irroittaa,eiköhän niitä ole erilaisia suojakumejakin olemassa (päälle vedettäviä,"halkaistuja") että millähän tämän homman saisi helpommaksi? kuvat olisi hommasta hienoa jos jollakin olisi mahdollisuus laittaa.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

jyväskylässä kun vielä olin amiksessa niin siellä ainakin oli sellaisia vetarin nivelen kumeja jotka sai venyttämällä paikalleen, en kyllä sitten tiedä yhtään mistä saa vaatii omat työkalunsa että saa asennettua.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.

Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

pressa kirjoitti: toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään.

Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Vasarakin toimii tuossa hommassa, mutta veto- eli liukuvasara on paras peli tuohon hommaan, ja sellaisesta ei tartte edes maltaita maksaa esim. Biltemassa tai Motonetissä...

Tuo Samaran tarvikekumi (ilmeisesti tuo oli numeroltaan 840-771760) on sama kuin kuin esim Fiat Unossa..., taisipa Ritmon ja Regatankin olla sama..
Koivunen myy saman kumin myös Audi 80 ja VW Golf/Jetta/Passat/Ventoon...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Audin kumija ostin kanssa varalle kun olivat samaa kokoa samaran kanssa. Taisi olla muitakin lueteltu kuin tuo 80:nen mutta pelkästään audi luki paketissa mitä varaosaliikkeen peruja lie olleet hinta oli 1kpl vai pari :? ei kyllä olleet hinnan kiroissa ja kauppa näkyi käyvän :lol: .
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Nonnis kirjoitti:Hienointa olis, jos suojakumissa olisi vetoketju ;)
:lol: :lol: Heh, vaihdoin täs työmaalla muuan Saranaan vetarin suojakumia ja ihmettelin että onpas metkan näköinen tuo vanha gummi..., lähempi tarkastelu osoitti että kyseinen näppärä "tee-se-itse ja anna naapurinkin nauraa" kaveri oli asentanu vanhan risan kumin päälle isomman possuliimalla ja nippusiteillä.. (olivat katsastuksessa määränny vaihtoon) Kaiken huippu oli kun kaveri alkoi siinä vieressä sitten neuvomaan, että laita tuo vetoakseli tuosta keskeltä rälläkällä poikki, niin tuo kumi vaihtuu sillä konstia kaikkein helpoiten ja nopeiten... :shock: :shock: :shock:

Mistä ihmeestä näitä insinöörejä oikein sikiää...? :shock: :D
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

kaikkea sitä kuuleeki
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa. :roll: Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.

http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa 8)
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lähetetty: 30 Maalis 2009
pressa kirjoitti:Omaani vaihdoin juuri apumiehen suojakumin. Vetakselin mutteri auki, auto ylös, rengas pois, alapallonivel pois, vanha kumi pois puukolla, enimmät vaseliinit pois, vetnivelen akseli pois navasta, itse pidin napaa sivussa, kaveri piti kiini vetoakselista ettei lähde irti sisäpäästä, toinen kaveri vasaralla kopautti nivelen irti, uusi kumi akseliin, nivelen puhdistus, uudet rasvat niveleen ja kasaus. Aikaa kaikkineen (myös kavin juonti) meni tunti. Hommaa helpotti että saimme korjaamon autonosturia käyttää ja työkaluja. Tärkeintä kuitenkin on että kädelä pidetään vastaan vetoakselista kun niveleen vasaralla lyödään. Lyönti pitää olla terävä ja osua nivelen sisä kehään jolloin sokka antaa periksi ja nivel luistaa ulos.
Niin ja suojakumi oli ihan perinteinen tarvikeliikkeestä (luki muuten pussissa fiat)
Nyt sitten katsastus tarkastuksessa huomattiin tuon alta kaksivuotiaan fiat suojakumin hajonneen. Ajattelin nyt tehdä homman itse ja hain sellaisen ylivedettävän neoprenikumisen suojakumin. Tein hienon muoviholkin minkä avulla olisin vetänyt kumin yli. Keskimutteri auki, auto ylös, pyörä pois, alapallosta alatukivarsi irti, holkki paikalle ja turhaa yritystä. Ei mennyt yli millään, ajattelin että kokeillaampa kopauttaa nivel irti, muutama isku eikä tulosta. Otin paremman asennon ja kovempi isku... Koko vetoakseli irtosi vaihdelaatikosta! No kun akseli oli irti (ja öljyt valuu laatikosta) niin ajattelin että otetaan pois ja laitetaan oerinteisesti, nivel kunnon kulmaan ja pari iskua keskiosaan niin irti oli. Kumi paikalleen ja rasvat ja kasausta, öljyjen metsästystä laatikkoon ja valmista tuli. Kyllä taas pitää todeta että hallitunkalla ja huonoilla vehkeillä homat vastustavat... No nyt on uusi kumi ja aikaa kotoa lähdöstä kotiin paluuseen 2 tuntia 45 minuuttia.
Saa nähdä mikä kumi seuraavaksi antautuu, kun on tankissa etanolibensaa.
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja virtain »

samarai kirjoitti:Sellaisia halkaistuja vetoakselin suojakumeja ei taida ollut muissa kuin Kuplavolkkarissa. :roll: Ja se on taas malliltaan suipompi kuin etuvetoisen suojakumi.

http://www.hotcars.net/prod/viewpict.as ... 120-10.jpg
Asennus on helppoa 8)
http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4120-10.pdf
Toi Volkkarin suojakumi,kun ei pyöri...niin siinä pelaa hyvin tuo "halkaistava"...Tosin eipä tuo halkaistava pelais kääntyvän pyörän murroksen suojakumina :?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Minkä kokoinen se navan mutteri on Samarassa? Tarvitseeko sen varmistuksen irroittamiseen mitään erikoistyökaluja vai väännetäänkö vain mutteri vastapäivään löysälle?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mutterin kokoa en muista. Mutterin aukeaaa normaalisti aukipäin kääntämällä, avaamista helpottaa kun kaveri painaa jarrua ettei pyörä pyörähdä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:vanha kumi pois puukolla
Pavlovits kirjoitti:127 Fiatissa oli tuollainen halkaistava.
Juu, samoin puukolla halkee, mutta ei ole muuten halkaistavissa.
Vastaa Viestiin