Monihan meistä Ulkoiluttelee Kaunokaisiaan silloin ja tällöin. Mitä kukakin nyt sitten Kaunokaisekseen lukee. Ehkä täällä ja näissä piireissä annetaan Auton Ulottua toisinaan.
Pihapuuhien väliin käyn joskus tuijottamassa tätä konetta. Tästä on 20m tiehen, jossa on melki aina vilkas MarkisTrafiikki. Tämä on tämän Kaupunginosan (Kouvostoliitto nykyään) pääväylä. Tavallinen tie, jota pitkin moni Markiksesta lähtijä ja tulija kulkee.
Tässä on auto-, pyörä- mopo-, moto- ja kävelyrahviikkia muutamia mainitakseni. Ja sitten Kusettajia. Vai pitäisikö sanoa Ulkoiluttajia. Itse en Neiti HauHauta ulkoiluta. Joskus käyn sen komentamassa kuselle ja kakkasille. Se näet tekee nuo tarpeet käskettäessä, kuten kaiken muunkin tarvittavan. Turhuuksia en sillä teetä.
Mutta mitä nämä Oudot Ulkoiluttajat ovat? Täällä ei onneksi ulkoiluteta kissoja vaan ne juoksevat vapaana kuseksimassa mm. minun puuliiteriini. Eivät tosin silloin kun Neiti on pihassa. Tänäänkin ajatin yhden kissan kauniisti ja korkealle puuhun. Minun pihaani eivät saa vallata muuta kuin naapurini kissat. Kauempaa tulijat saavat kovan kohtelun.
Oudot Ulkoiluttajat, joita olen nähnyt myös Joensuussa ovat liikkeellä kaikenkarvaisine Koiraksineen ja Naaraksineen eli monimuotoisinen Koirineen. Mikä näissä on outoa minusta? Miksi oikein tänne pitää paasata? Enkö suvaitse KoiranKusettajia? Olenko olevinani ParempiPiskinPitäjä? Ei! Kyse ei ole tästä.
Oudot ulkoiluttajat Pälättävät koko ajan. Koiralleen ne eivät sano mitään. Niillä ei ole eläimelleen mitään asiaa. Kenties ne eivät osaa puhua KoiranKieltä, ei sitä mikä suussa lällii, vaan puhuvat vain IhmistenKielillä. En tosin tiedä mitä näiden Tyyppien suussa möllöttää enkä aio kastsoa saati sitten kokeilla.
Minä puhun NeitiHauHaun kieltä hieman. Se taas ymmärtää minun kieltäni paljon. Minä ymmärrän sen kieltä melkoisesti ja NeitiHauHau puhuu minun kieltäni ihan pikkuisen. Se esimerkiksi louskauttaa leukojaan hieman, että kuuluu Klops kun se sanoo, että asia ymmärretty.
Mitä nämä Oudot Ulkoiluttajat puhuvat. En tiedä enkä ota selvää. He vain puhuvat koko ajan. Ei siinä ketään toista näy niiden tai sen elukan lisäksi mutta pälpästys on kova. Kuuluu selvästi pihaan asti. Toisinaan kuuluu vain todella nopeaa lärpästystä, josta ei saa selvää.
Nämä Oudot Ulkoiluttajat eivät näe mitään. He eivät katsele minnekään. He havainnoivat toiset kulkijat ja autot vain vaivoi. He pyrkivät pysymään niin laidassa kuin madollista, jottei heidän tarvitsisi väistellä ketään, ottaa ketään huomioon tai olla olemassa samassa todellisuudessa toisten kulkijain kanssa.
Näitä minä olen ihmetellyt. Outoja Ulkoiluttajia olen tänään kyttäämättä, laskematta tarkemmin, kyyläämättä jokaista ohikulkijaa verhonraosta havainnut lähemmä kymmentä kuin viittä. Monta siis. Tuossa pyöriessäni pihassa ja tässä väliin istuksiessani niitä olen huomannut kuljeskelevan.
Minä seuraan ihmisiä. Olen kiinnostunut heistä. Olen utelias. Mutta olen myös itse näkyvillä. En pujahda piiloon katseilta, mutten kurki salaakaan. Olen tässä ja näyn. Verhojahan meillä ei eteen vedellä, muuta kuin tosi harvoin torjumaan liikalämpöä.
Minäkin olen eräällä tavalla OutoUlkoiluttaja. Kun ulkoilutan työkalujani SuomalaisUgrilaisissa -piharemonteissa Latojeni äärillä, minä höpötän. Ei mahda mitään. Niille on Höpötettävä tai ne eivät tule millään mihinkään kuntoon. Kirota on pakko, ei auta mikään. Jos ei väliin rähjää homma ei hoidu. Paremmin se kyllä totta puhuen hoituu silloin, kun ei kirota tarvi ja on leppoisa vähän laiskahko olo.
Mutta tunnustaudun siis itsekin Työkalujen OudoksiUlkoiluttajaksi höpötyksineni. Eiväthän kaikki tietenkään ymmärrä mille minä höpäjän. Mutta höpäjän työkaluille ja Latoille. Mille nuo aiemmin kuvaamani Oudot Ulkoiluttajat sitten höpäjävät, se on minulle arvoitus.
PS: Jostain syystä olen saanut sellaisen vaikutelman, että tällä Outo Ulkoiluttaja -porukalla ei ole Pippeliä. En tosin ole koetellut enkä sitä tee vaikka pyydettäisiin. Sen verran kavahdan tätä joukkoa. Näissä Oudoissa Ulkoiluttajissa on jotain liian Scifimäistä. Mystinen minua viehättää, muttei avaruusoliomaisuus.