Nivan-modifiointi osio!!!
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tietääkös kukaan mitä maksaa mahdollisesti tuolta venäjän puolelta ostettuna uusi 1600cc moottori? Kuullut huhuja että olisivat lähes ilmaisia, mutta mikä on totuus.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Suht pikasesti muodostunu nelivetokuume on nyt hoidettu siihen jamaan että tilillä on rahaa, nettiä on luettu silmät ristissä, Suzukit on unohdettu ja Sunnuntaina meen kattomaan paria Nivaa. Mikään äärimmäinen offipeli ei oo hakusessa, mahd normi Niva jossa/johon pieni korotus ja pykälää ronskimmat renkaat on se mihin tähdätään.
Tätä triidiä lukiessani oon huomannu että paljon on parannettavaa; tukivarsien vahvistelut, välitykset (kait normista poikkeavilla renkailla?), mersun jouset, jakolaatikon kiinnitykset ja palalukot sun muut. Tulee nyt sitten mieleen että 'tarviinko' mä mitään noista jos aijon ajella korkeintaan umpeen kasvaneita mettäteitä tai jotain ihan kevyttä maastomenoa, enkä todellakaan suunnittele olevani ovenkahvoja myöten suossa.
Onhan noi edellä mainitut kovan luokan ojamönkijöiden juttuja jota me kevyemmän luokan maastoajelijat emme tarvii, onhan?
Tätä triidiä lukiessani oon huomannu että paljon on parannettavaa; tukivarsien vahvistelut, välitykset (kait normista poikkeavilla renkailla?), mersun jouset, jakolaatikon kiinnitykset ja palalukot sun muut. Tulee nyt sitten mieleen että 'tarviinko' mä mitään noista jos aijon ajella korkeintaan umpeen kasvaneita mettäteitä tai jotain ihan kevyttä maastomenoa, enkä todellakaan suunnittele olevani ovenkahvoja myöten suossa.
Onhan noi edellä mainitut kovan luokan ojamönkijöiden juttuja jota me kevyemmän luokan maastoajelijat emme tarvii, onhan?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Jos sinulla on:Krisse kirjoitti:Suht pikasesti muodostunu nelivetokuume on nyt hoidettu siihen jamaan että tilillä on rahaa, nettiä on luettu silmät ristissä, Suzukit on unohdettu ja Sunnuntaina meen kattomaan paria Nivaa. Mikään äärimmäinen offipeli ei oo hakusessa, mahd normi Niva jossa/johon pieni korotus ja pykälää ronskimmat renkaat on se mihin tähdätään.
Tätä triidiä lukiessani oon huomannu että paljon on parannettavaa; tukivarsien vahvistelut, välitykset (kait normista poikkeavilla renkailla?), mersun jouset, jakolaatikon kiinnitykset ja palalukot sun muut. Tulee nyt sitten mieleen että 'tarviinko' mä mitään noista jos aijon ajella korkeintaan umpeen kasvaneita mettäteitä tai jotain ihan kevyttä maastomenoa, enkä todellakaan suunnittele olevani ovenkahvoja myöten suossa.
Onhan noi edellä mainitut kovan luokan ojamönkijöiden juttuja jota me kevyemmän luokan maastoajelijat emme tarvii, onhan?
1 Tarkkuuta ajamiseen
2 malttia ajamiseen
3 harkintäkykyä
... niin et tarvitse kuin vakionivan tankattuna. Jos puuttuu mitään yllämainituista niin varaa konttiin vähintään lapio ja käsitalja.
Ruokahalu kasvaa syödessä. Se vaan menee silleen...

Itsellä hyllyssä asennusta odottaa takavinssi, saharan kumit, 4.3 perät, keula ja pohjapanssarit tukivarren panssarit, työvalot , toinen optima akku, putkihelmat jne... Tiedusteluasteella jakolaatikkoon välitykset, paineilmalukot eteen ja taakse(tekijä tiedossa). Nyt paikoillaan olevat kitkasysteemit perissä ei ole niin hyvät mitä alkuvaikutelma lupaili... Tällä hetkellä työn alla uudet sähkökaapeloinnit (siis KAIKKI), uudet releet sulakkeet päävirtakytkimet, lisävarusteille siistimmät paikat, taakse akku ja 70mm2 virtakaapeli akkujen väliin ym.
Halvemmalla varmaan saisi jo ostettua ihan oikean maastoauton mutta meneepähän aika ja rahat tälleenkin...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Pihalla olisi yks 2.0 sierra joten mitenkäs tuollaisen kone sopisi tuonne nivaan? Tuleeko jokin asia eteen ensimmäisenä joka estää koko toteutuksen?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Renkaat, renkaat, renkaat. Et muuta tarvi. Esim. Insa Turbo Saharat Nivan vakio vanteille koossa 205/80/16 niin menet vakio Nivalla syvässäkin lumessa ilman ongelmia. Hyvät kumit kesällä ja talvella, kun vaan muistaa jarrutuksissa ja muutenkin jäällä ettei nastoja ole.Krisse kirjoitti:Suht pikasesti muodostunu nelivetokuume on nyt hoidettu siihen jamaan että tilillä on rahaa, nettiä on luettu silmät ristissä, Suzukit on unohdettu ja Sunnuntaina meen kattomaan paria Nivaa. Mikään äärimmäinen offipeli ei oo hakusessa, mahd normi Niva jossa/johon pieni korotus ja pykälää ronskimmat renkaat on se mihin tähdätään.
Tätä triidiä lukiessani oon huomannu että paljon on parannettavaa; tukivarsien vahvistelut, välitykset (kait normista poikkeavilla renkailla?), mersun jouset, jakolaatikon kiinnitykset ja palalukot sun muut. Tulee nyt sitten mieleen että 'tarviinko' mä mitään noista jos aijon ajella korkeintaan umpeen kasvaneita mettäteitä tai jotain ihan kevyttä maastomenoa, enkä todellakaan suunnittele olevani ovenkahvoja myöten suossa.
Onhan noi edellä mainitut kovan luokan ojamönkijöiden juttuja jota me kevyemmän luokan maastoajelijat emme tarvii, onhan?
Siihen vielä Patun neuvot lisäksi niin ongelmia ei tule.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Makee Niva sulla "Patu925"
Mullaki menny "hiukan" rahaa pelkästään Nivan konepellin alle. Fiatin kone+Megaruutta moottoripyörän läppärungoilla yms..
Mahtaisko tekijä tehdä noita useamman kerralla, ja mihin hintaan? Kiinnostais kyl tommoset lukot!Patu925 kirjoitti: Tiedusteluasteella jakolaatikkoon välitykset, paineilmalukot eteen ja taakse(tekijä tiedossa)...
Kyl harrastuksia pitää olla.Patu925 kirjoitti:Halvemmalla varmaan saisi jo ostettua ihan oikean maastoauton mutta meneepähän aika ja rahat tälleenkin...
Mullaki menny "hiukan" rahaa pelkästään Nivan konepellin alle. Fiatin kone+Megaruutta moottoripyörän läppärungoilla yms..
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Enemmän kuvaava sana tuohon nivaan on hapan...ihkulainen kirjoitti:Makee Niva sulla "Patu925"Mahtaisko tekijä tehdä noita useamman kerralla, ja mihin hintaan? Kiinnostais kyl tommoset lukot!Patu925 kirjoitti: Tiedusteluasteella jakolaatikkoon välitykset, paineilmalukot eteen ja taakse(tekijä tiedossa)...

Paineilmalukko kustantaisi NOIN 600-1000 euroa ja tämä hinta on karkea arvio. Kunhan saan joskus aikaiseksi viedä yhden vakio perämurikan malliksi niin hinta tarkentuu... Luonnollisesti useamman lukon sarja laskee hintaa lähemmäksi tuon arvion alalaitaa.
Ja muutama kuva lopuksi. Robottikaapeli on muuten pirun sitkeää kuoria ja muutenkin parempaa mitä alkuperäinen tapsi. Eipä ehkä piuhasarjat savuta niin herkästi mitä nuo alkuperäiset tuppasivat tekemään...
Sähköprojekti kuvanottohetkellä puolessa välissä... Ei muuten jää ajovalot enää vahingoissa päälle...

Ei siihen paljoo jäänyt kun vähän siisti johtosarjaa

Kuinka monella tälläinen löytyy pellin alta?

Etulevikkeet kiinnitetty mutta maali puuttuu, niin puuttuu myös puskuriputket lamppujen alta

Jotenkin noin se pitäisi laittaa

Re: Nivan-modifiointi osio!!!
löytyihän täältä toinenkin hengissä oleva offinivea:)
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Luulempa että on ne kymmenet rakennellut nivat edelleenkin hengissä, eivät vaan pidä ääntä itsestään tällä foorumilla.punanenä kirjoitti:löytyihän täältä toinenkin hengissä oleva offinivea:)
Tämän päivän saldo projektissa on jakiksen kiinnitys ja pakoputken linjaus uusiksi.
En nyt äkkiseltään keksinyt nohevampaa paikkaa pakoputkelle, pitää varmaan jotain lämpöeristystä pyörittää putken ympärille kun oli tarkoitus panssari kiinnittää noihin pitkittäispalkkeihin. Helmaputkiviritys söisi tuossa pitkittäispalkin kohdalla sitä kortilla olevaa maavaraa.
Jakolaatikon kiinnitys oli yllättävän paljon työllistävä kun piti nysvätä nuo pellit siten että ei tarvitse rälläkkää jos pitää joskus purkaa tuon pois paikoiltaan.
Päivän saldo parissa kuvassa.

Eipä enää putki roiku kardaanin tason alapuolella.

Viimeksi muokannut Patu925, 16.7.2009 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
iskari asiaa taas.
Eli onko joku löytänyt sopivia muun automerkin iskareita korotettuun Nivaan?
Kannattaako ettii jäykät iskarit vai löysät? Voiko laittaa lehtijousellisen auto iskarit?
edit:
tein pikasesti tämmöset iskaritaulukot ranchon rs5000 sarjan iskareista.
Kiinnitysten sopivuudesta ei ole täysin varmaa tietoa


eteen sopis varmaan esim. 5605, 5029
ja taakse 5008, 5194, 5206, 5246, 5284
täytyy vielä mittailla joustoja, että mikä olis maksimi minimitta ja minimi maksimimitta
Eli onko joku löytänyt sopivia muun automerkin iskareita korotettuun Nivaan?
Kannattaako ettii jäykät iskarit vai löysät? Voiko laittaa lehtijousellisen auto iskarit?
edit:
tein pikasesti tämmöset iskaritaulukot ranchon rs5000 sarjan iskareista.
Kiinnitysten sopivuudesta ei ole täysin varmaa tietoa


eteen sopis varmaan esim. 5605, 5029
ja taakse 5008, 5194, 5206, 5246, 5284
täytyy vielä mittailla joustoja, että mikä olis maksimi minimitta ja minimi maksimimitta

Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Eteen käy A-malli Asconan iskarit aika messevästi. Eikä kannata laittaa oikein jäykkiä iskareita alle hiukan semmoiset vetelät ja löysät on parempi joustojen puolesta.
Takaiskareista en nyt muista mitkä mulla on mutta pitkät ne on.
Takaiskareista en nyt muista mitkä mulla on mutta pitkät ne on.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tuli tuolla biltemassa käytyä, ja mittailin iskareita. Otin sieltä mukaan 81-92 vuosmallin Pajeron etu- ja takavaimentimet. Sovittelen niitä, ja jos ei sovi niin palautan kauppaan. . Kiinnityksii joutunee modaamaan, mutta pituudet pitäis olla ok.
Melko jäykät noi on, mutta joustoihin se ei vaikuta. Saattaa olla sopivan jämäkät kadulla. kompensoi korotuksen tuomaa kiikkeryyttä.
edit: nettiä selailin: maasturiin tarvitaan jäykät iskarit koska jousittamaton massa on suuri. Eli painavat renkaat ja kiinteä akseli (yleensä)
Nissanin ja Isuzun pick-upeista saa myös koroiskarit Nivaan. esim.Isuzu 89-90 takaiskarit ja 81-88 etuiskarit.
Kannattaa mitata kuitenkin ennenkuin ostaa.
Melko jäykät noi on, mutta joustoihin se ei vaikuta. Saattaa olla sopivan jämäkät kadulla. kompensoi korotuksen tuomaa kiikkeryyttä.
edit: nettiä selailin: maasturiin tarvitaan jäykät iskarit koska jousittamaton massa on suuri. Eli painavat renkaat ja kiinteä akseli (yleensä)
Nissanin ja Isuzun pick-upeista saa myös koroiskarit Nivaan. esim.Isuzu 89-90 takaiskarit ja 81-88 etuiskarit.
Kannattaa mitata kuitenkin ennenkuin ostaa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tosta kaarien sahailusta..
Mitenkäs kun tossahan tuntus olevan takana kaksinkertanen pelti niiku kai kaikissa muissaki autoissa, ni ootteko työ vaa härskist vetäny lentävällä auki ja jättäny sitte pellit lepattamaan erilleen toisistaan?
Vai ootteko jättän vähä 'ylimäärästä' ja tehny uuen pokkauksen tonne sisääpäin niiku alunperin on ollu?
Laitampa vielä hienon paint piirustuksen asiaa selvittämään:

Mitenkäs kun tossahan tuntus olevan takana kaksinkertanen pelti niiku kai kaikissa muissaki autoissa, ni ootteko työ vaa härskist vetäny lentävällä auki ja jättäny sitte pellit lepattamaan erilleen toisistaan?
Vai ootteko jättän vähä 'ylimäärästä' ja tehny uuen pokkauksen tonne sisääpäin niiku alunperin on ollu?
Laitampa vielä hienon paint piirustuksen asiaa selvittämään:
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Minä leikkasin kaaret auki ja hitsasin yhtenäisen peltikaaren kumpaankin peltiin kiinni. Siihen on helppo ripustaa esim offroadtarvikkeessa myytävää kumilevikettä. Onhan se vähän härskin näköinen mutta eipä ainakaan vakiorenkaita paljon näy niitten takaa...


Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?