Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jt-87

Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Eli kyllästyin Tasan Täysin Tyystin Totaalisesti Axtekin toimintaan! Voipi olla että säätämällä vielä olisi siedettävä, mutta ruiskuun mennään(tai sitten mehtään)

Ongelmina axtekissa on onneton liikkuminen kylmänä: tasapuolikaasulla vielä liikkuu mutta vähemmällä tai enemmällä kaasulla ei ollenkaan-> kytkin pohjaan, kierroksia koneeseen ja ryömittämällä eteenpäin(n.20km/h nopeudella) Ja ylämäkeen ei voi edes ajatella ajavansa, auto kun yrittää sammua jo moisesta ajatuksesta. Ongelma korjaantuu kun lämpömittarin neula on kivunnut noin 1/4 lämpöön
Lämpimänä taas kiihdytys tapahtuu kaasu pohjassa, koska muussa tapauksessa auto vain yskii, paukkaa ja puhisee(kengurulta se tuntuu) eli ei kiihdy vaan hidastuu.

Ja se liikkeellepaneva vika:
Ensimmäinen korjaamo: Autoa näkemättä "Ei sitä säätöihin saa! Vie pois!"
Toinen korjaamo: 20min säätöä ja kommentti "Jos ei olisi kattia, menisi läpi."

Eli katsastus-setä ei pitänyt ladan päästöistä ja hylsy tuli. Siispä ruiskulla uutta yritystä kehiin.


Luovuttaja on 2001 vuosimallin 47tkm ajettu 1,5l Samaran keula, joka on vielä tällä hetkellä 350km päässä, mutta sunnuntaina haemme sen hieman siedettävämmälle etäisyydelle vastaanottajasta. Kauppaan kuuluu myyjän mukaan kaikki ruiskuboksit sun muut härpättimet, tosin joku ohjainyksikkö on kylmän viileästi erotettu autosta johdot poikki leikaten (kolvia käteen, siis)

Jos jollakulla on kokemusta operaatiosta tai osaa varoittaa siintävistä sudenkuopista (ja muistakin montuista), ohjeita, neuvoja ja varoituksia otetaan mieluusti vastaan :)

Jo tiedostettuja mahdollisia ongelmia:
1. Öljypohja
-ei varmaan alkuperäinen käy, mutta meneekö takavedon öljypohja samaran koneeseen?
2. Bensapumppu
-liekö axtekin pumppu riittävän moterni
3. Kaasupoljin+vaijeri
-tähän tarvitaan katsastusmiestä miellyttävää patenttia
4. Moottorinohjausyksikkö
-ensin johdottaminen ja sitten ajonesto. Entäs varoitusvalot joita ei enää olekaan?
5. Vaihdelaatikko ja muu voimansiirto
-takavetoloota vissiin menee suoraan, mutta ovatko moottorin kiinnikkeet täysin samoissa kohdissa molemmissa koneissa(vetoakselin pituutta ajatellen)
6. Sähköt yleensä
-Axtekin sähköt tunnetaan...toimimattomuudesta. Nyt pitäisi vielä liittää Samaraa sekaan. Takavedon mittariston varoitusvaloineen ajattelin säilyttää, jos ei liian vaikeaksi vain mene.
7. ???
-jos ei muuta tule kuin nuo yllämainitut, olen suuresti hämmästynyt. Pieniä muutoksia joutuu tietenkin tekemään vesiputkiin ja pakoputkeen, mutta ne eivät ole ongelmia.

Tänne päivittelen kuvina ja tekstinä projektin etenemistä.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

tämähän kuulostaa jännälle, itse olen miettynyt omaan asteekkiin ruiskuun vaihtoa kanssa mutta ihan tuota takavetosen 1,7. sen enempää en osaa varottaa mistään mutta seurataan ja koitetaan olla avuksi jos on tarpeen.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Varmaan tuttuja jo?

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... takavetoon
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... takavetoon

Kannattaa itse sovittaa sitä laatikkoa siihen koneeseen, en tiiä onko nuihin tietoihin luottamista..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei mitään tietoa mutta vahvoja veikkauksia

1) ei taida ihan heittämällä mennä öljypohja koneesta toiseen

2) axtec-moottoreissa on mekaaninen pumppu koneessa, ruisku-samarassa on sähköinen pumppu bensatankissa, toimiva ratkaisu saattaisi olla 1700i:n bensatankki pumppuineen

3) helpointa lienee laittaa kaasupoljin myös 1700i:stä

4) johdottaminen onkin kivaa puuhaa jos kaikki on vain leikattu poikki, muita merkkivaloja ei ole kuin check engine, ruiskuohjaimelta lähtee yksi johto sitä valoa varten ja axtecissahan on ko valolle paikka ja polttimo jo valmiina

5) vaihdelaatikon ja koneen sovittamisesta en keksi mitään kivaa kommenttia :)

6) sähköt ei pitäisi olla ongelma jos saat sen leikatun johtokasan kuntoon (ehkä olis helpompaa jostain ostaa ruiskun johtosarja). axtec järjestelmässä on oma erillinen johtosarjansa näin on myös ruiskussa. ruisku kytketään auton sähköihin vain maahan, akulle, virtalukolle, ce-valolle ja ehkä jonnekin muuallekin. eli kun järjestelmän vaihtaa, ei tarvitse koskea auton muiden toimintojen sähköistykseen

7) moottorin vaihto vähäpäästöiseen autoon on oma touhunsa, siitä on paljon kirjoitettu ja se vaatii ainakin jotain todisteluja moottorin alkuperästä, lisäksi kai luotettavat testit päästöistä esim. VTT:llä (hinta jotain pari tonnia)

mielenkiintoinen projekti, mut erityisesti toi kohta 7 kannattaa ensin tarkistaa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja START »

koneen korvat todennäkösesti passaa, ja laatikossakin luultavasti ainakin kolme neljästä pultinreijästä osuu paikalleen.
öljypohja on kanssa iso kysymys merkki. leveydessä saattaa olla eroja. oletko mallannut että käykö samarasta?
ja 1700 ruiskun tankki + pumppu on hyvä vaihtoehto

käytännön kokemusta ei ole mutta jonkin sortin arvailua :roll:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Meinaatko ihan kilpiinkin saada tuon virityksen?

Kyllä isopäästöiset on pop, ei turhia päästöhuolia koskaan :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Mara »

Saahan ton leimattua, vähäpäästösiä koneitahan ne on molemmat.
Ja ton jälkeenhän onkin luontevaa edelleenkehittää Evo2 16v-malli. :wink:
Ei tod. tarvita mitään WTF-testejä, pitää vaan olla joku luotettava dokumentti elimenluovuttajan alkuperästä, eli vaikka vanha rekisteriote.

Mutta tässä on kyllä kerrankin jo etukäteen ajateltu tulevia vastoinkäymisiä, hyvä niin.
Valitettavasti epäilen, että lisääkin vielä vastaan tulee.. :?
Voimia.

E: Luonnollisesti 1700i-tekniikanvaihto olisi lähes bolt-on, mutta olisihan toi Samaran tekniikka jotain uutta. 8)
2102 16V ex.
2103 -75
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Samaran tekniikka on jotain halpaa :D Kun ei niitä 1700i koneita taida saada vielä 150e summalla...
Ja kyllä tästä ihan käyttöauto pitäisi tulla, konttorille mukaan luovuttajan papereita (jos löytyy) ja sieltähän se näkyy, että on pienillä päästöillä sekin. Jos ei papereita ole, pittää vissiin jostain luotettavasta muusta lähteestä vähäpäästöisyys penkoa esille :lol:

Voimia tarvitaan, kiitos osanotosta Mara :D

Ja Jokarille: Kunhan käyttis on kasassa ja harrasterahaa tilillä, -87 ISOpäästöinen takaveto etsiytyy harrastuksen kohteeksi...
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Ja projekti etenee! Eilen (ja tänään) tuotiin moottori ja puoli Samaraa tänne kauas Itään. Ja kuten tällaisiin reissuihin kuuluu, ei ongelmilta vältytty.
Tarkoitus oli lähteä aamulla ja tulla illalla pois, mutta poistulo "hieman" venyi.
Nimittäin: Jo alkumatkasta kuunneltiin vanhemmilta lainatun kärryn päästelemiä ääniä ihmetellen. Arvelin että ääni lähtee lokasuojasta, joka heilui montuissa paljon. Kun sitten kävin ihan tarkistamassa mikä on kun lokasuoja niin heiluu, tuli selväksi ettei ongelma ollut pelkästään lokarissa, vaan koko laita oli nitkutellut itsensä irtipoikki ja oli kiinni enää päätylevyillä.

Perillä sitten löytyi se äänen aiheuttaja: toisesta renkaasta oli laakeri päättänyt jäädä ihastelemaan maisemia jalkaisin! Mikäpäs siinä, 350km päässä kotoa ja juhlapyhänä. Onneksi moottorin myyjä oli autoasentaja ja sai kiinni paikallisen varaosaliikkeen myyjän ja vaihtoi uuden laakerin. Siispä lada kyytiin:http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =928&pos=0 ja kotiin. 03.00 olimme jo kotona ja vähän kuuden jälkeen pitikin herätä jo töihin :shock:

Seuraavaksi on vuorossa moottoreiden irrotukset ja samaran koneen tutkiskelua, kiillotusta ja maalausta, on kuulemma seisonut jo viisi vuotta pressun alla tms.
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Ja pitkästä aikaa tännekin jotain uutta! Eli Samarasta lähti kone irti ja loota myös. Eli nyt sitten seuraavaksi Axtec irti.
Ensimmäisiä muutoskohteitakin jo löytyi: Vesiputket eivät mahdu olemaan mitenkään, eli uutta tilalle...

ps. Samaran pakosarjaa tehdessä ei ilmeisesti ole ajateltu pakokaasujen virtausta :lol:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =928&pos=1
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja START »

tohon saattas käydä 16valvesta pakosarja, saman olonen muuten mutta siinä olis pikkasen paremmin suunniteltu.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Pakosarja väännetään suorasta putkesta, eli ei ole ongelma tuo virtaamattomuus :)

Tännään lähti takapotkusta moottori irti ja päästiin ihmettelemään eroja koneissa. Niitähän löytyi: vauhtipyörä vähän pienempi samarassa, kytkin myös... Ja kytkimen suojapelti menee ihan uusiksi(mitenkä vesitiivis sen muuten pittää olla?) Ja toisen moottorikiinnikkeen/korvan pultinreiät ovat lohkossa isommat kuin kiinnikkeessä.

Nyt on taas taukoa tiedossa projektiin viikon verran(kenties). Odotellessa saa tarjota Boschin Lamdoja ja ilmamassamittaria...
Jubbu

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Jubbu »

tuohon vähäpäästöisyyteen sen verran että minulle kerran katsastus-setä kertoi että ne päästöt mitataan koko voimansiirto systeemiltä: moottori, laatikko ja tasauspyörästö. eli jos laitat vähäpäästöiseen autoon toisen vähäpäästöisen auton koneen, mutta auton alkuperäisellä voimansiirrolla ja tätä yhdistelmää ei missään mallissa ole alkuperäisenä tai kukaan muu ei aiemmin ole tehnyt samanlaista settiä joudut mittauttaan päästöt vtt:llä

En toki pistä päätäni pantiksi mutta tälläinen käsitys minulle jäi. Kannattaa kysyä konttorilta :D
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja START »

mites ne välitykset/laatikko muuten liittyy muka moottorin päästöihin? en usko kyllä tuohon.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jubbu

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja Jubbu »

tuohon minä en osaa vastata mutta niin se katsastun äijä mulle kerto ku kyselin civicin turbotus mahdollisuuksia

http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm

tuolla oli faktaa asiasta mutta sielläkin puhutaan vain "päästöihin vaikuttavista apulaitteista" menee vissiin vähän tulkinnan puolelle mutta ei se voimansiirto systeemi minustakaan kuulu päästöihin vaikuttaviin apulaitteisiin :D
Vastaa Viestiin