Ongelmina axtekissa on onneton liikkuminen kylmänä: tasapuolikaasulla vielä liikkuu mutta vähemmällä tai enemmällä kaasulla ei ollenkaan-> kytkin pohjaan, kierroksia koneeseen ja ryömittämällä eteenpäin(n.20km/h nopeudella) Ja ylämäkeen ei voi edes ajatella ajavansa, auto kun yrittää sammua jo moisesta ajatuksesta. Ongelma korjaantuu kun lämpömittarin neula on kivunnut noin 1/4 lämpöön
Lämpimänä taas kiihdytys tapahtuu kaasu pohjassa, koska muussa tapauksessa auto vain yskii, paukkaa ja puhisee(kengurulta se tuntuu) eli ei kiihdy vaan hidastuu.
Ja se liikkeellepaneva vika:
Ensimmäinen korjaamo: Autoa näkemättä "Ei sitä säätöihin saa! Vie pois!"
Toinen korjaamo: 20min säätöä ja kommentti "Jos ei olisi kattia, menisi läpi."
Eli katsastus-setä ei pitänyt ladan päästöistä ja hylsy tuli. Siispä ruiskulla uutta yritystä kehiin.
Luovuttaja on 2001 vuosimallin 47tkm ajettu 1,5l Samaran keula, joka on vielä tällä hetkellä 350km päässä, mutta sunnuntaina haemme sen hieman siedettävämmälle etäisyydelle vastaanottajasta. Kauppaan kuuluu myyjän mukaan kaikki ruiskuboksit sun muut härpättimet, tosin joku ohjainyksikkö on kylmän viileästi erotettu autosta johdot poikki leikaten (kolvia käteen, siis)
Jos jollakulla on kokemusta operaatiosta tai osaa varoittaa siintävistä sudenkuopista (ja muistakin montuista), ohjeita, neuvoja ja varoituksia otetaan mieluusti vastaan

Jo tiedostettuja mahdollisia ongelmia:
1. Öljypohja
-ei varmaan alkuperäinen käy, mutta meneekö takavedon öljypohja samaran koneeseen?
2. Bensapumppu
-liekö axtekin pumppu riittävän moterni
3. Kaasupoljin+vaijeri
-tähän tarvitaan katsastusmiestä miellyttävää patenttia
4. Moottorinohjausyksikkö
-ensin johdottaminen ja sitten ajonesto. Entäs varoitusvalot joita ei enää olekaan?
5. Vaihdelaatikko ja muu voimansiirto
-takavetoloota vissiin menee suoraan, mutta ovatko moottorin kiinnikkeet täysin samoissa kohdissa molemmissa koneissa(vetoakselin pituutta ajatellen)
6. Sähköt yleensä
-Axtekin sähköt tunnetaan...toimimattomuudesta. Nyt pitäisi vielä liittää Samaraa sekaan. Takavedon mittariston varoitusvaloineen ajattelin säilyttää, jos ei liian vaikeaksi vain mene.
7. ???
-jos ei muuta tule kuin nuo yllämainitut, olen suuresti hämmästynyt. Pieniä muutoksia joutuu tietenkin tekemään vesiputkiin ja pakoputkeen, mutta ne eivät ole ongelmia.
Tänne päivittelen kuvina ja tekstinä projektin etenemistä.