Minulla on ollut tuo
matststalaatikko nyt kolme kuukautta ja olen ajanut sillä liki 7000 kilometriä joten tungetaan tähän vähän väliaikatietoja.
Moottorin lisäksi olen vaihtanut siihen jo kartaanin, lukot, pyyhkijänvivut, jarrulevyn, takapyöränlaakerin, takajarrusylinterin ja näpertänyt yhtä sun toista mutta hitsata ei ole vielä tarvinnut, vaikka katsastinkin sen jo vuodeksi eteenpäin.
Rakkine on tullut yllättävän halvaksikin, varaosia kun oli omasta takaa jo parin auton verran eli oman romuttamon tarjonta on taas riittänyt aika kiitettävästi. Takalaakerin ja jarrusylinterin verran olen ostanut uusia osia, lisäksi ostin varmuuden vuoksi uuden termostaatin ja jakoremmin joka on tosin vielä vaihtamati. Käytettyjä kesärenkaita jouduin lisäksi ostamaan.
Mutta polttoainekuluissa säästän nappikseen nähden päivän hinnoilla yli neljä euroa sadalle kilometrille ja isolohkorumiluxeen verrattuna jopa viisi, joten nykyisillä ajosuoritteilla auton hankintahinta on säästetty viimeistään juhannukseen mennessä. Vuoden loppuun mennessä vehje on säästänyt jo kaikki kulunsa korkojen kera. Liikennevakuutuskin tässä on Ladoja halvempi, ainoastaan käyttövoimavero nostaa ylläpitokuluja hieman. Eipä tässä Ladanruppanoilla huruttelu paljoa kannata.
Tosin häviää tämä Ladalle jossain, nimittäin suorituskyvyssä. 1200 Ladallakin jättää tämän kyllä kirkkaasti.

Auto kun on onnettoman lyhyillä välityksillä ja laiskanlaisella tiisselillä varustettu melko painava värkki, joten kovin lujaa sillä ei pääse. Satasta nyt vielä tyydyttävästi, mutta sen lujempaahan pakettiautolla ei saa ajaakaan. Ohituksiin ei vältä ryhtyä ellei latua ole auki kilometritolkulla ja ohitettavassa autossa rajoitinta.

Sopparuuvissa olisi kyllä ehkä vähän kiristettävää, pakoputkesta kun ei tule oikein minkäänmoista voimasavua mutta olkoon, mieluummin ehjä ja vähän hengetön kuin kansivikainen kattila... nuo matststan tiisselit kun eivät ole mitään maailman kestävimpiä kamppeita.