Miksi Kirjoittaa tänne?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Miksi Kirjoittaa tänne?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Toisinaan on esiintynyt erilaisia näkemyksiä kirjoittamisestani. Monenlajista kommenttia on tullut ja suuri osa on ollut rohkaisevia. Toisenlaista näkökulmaakin tai useamman laijista on esitetty. Kaikissa näkökulmissa on pointtinsa ja niistä kannattaa kertoa. Palaute kirjottajalle on aina tervetullutta.

Mutta miksi kirjoittaa tänne? Tuohon yleisluontoiseen kysymykseen ei varmasti ole yhtä ainoaa vastausta. Kaikilla kirjoittajilla on omat motiivinsa ja niitä saattaa olla useita. Miten siis tiivistää kirjoitusmotiivinsa? Yrittänen tehdä sen lyhyesti vaikkei kirjoittaja aina siihen pysty.

1. Koko harrastus alkoi 21073 eli Sedan 1700i. Ongelmaksi se muodostui kun kukaan ei halunnut sitä korjata. Aloin selvittää asiaa ja onnistuin! Minä, joka en koskaan ollut aiemmin puuhannut tekniikan parissa. Olin riemuissani ja kerroin riemuni sekä ongelmaprosessin tänne.

2. Minut otettiin hienosti täällä vastaan. Sain opastusta, kannustusta, tervetulotoivotuksia ja tunsin kuuluvani joukkoon. Liityin samalla heti Kerhoon. Päästäkseni porukkaan mukaan kirjoitin. Ei minua muuten olisi kukaan oppinut tuntemaan. Tämä Voorumi toimii kirjoittamalla ja lukemalla. Siis tähän porukkaan pääsee noiden kahden osatekijän avulla.

3. Harrastus syttyi ja sen mukanaan tuomia tapahtumia kerroin täällä. Jaoin sitä vähäistä tietoa, mitä minulle alkoi kertyä muille, koska olin itse saanut tätä kautta tietoa. Etenkin se, että läksin niin TabulaRasana tähän hommaan teki kirjoituksistani kenties hassuja ja kummallisia. Kerroin lapsenomaisen viattomana kaikki suuret hölmöilyni ja pienet onnistumiseni.

4. Kuljen harrasteeni kanssa kädestä suuhun ja usein käsi töppää ja tekee virheitä. Kaikki on minulle uutta ja tuntematonta. Silti teen paljon. Teen ja mokaan, erehdyn, rikon, hajotan, töppäilen, jne. Ja tätä kautta lopulta OPIN! Jakamalla töppäilyni täällä saatan auttaa joitakin, jotka painivat saman ongelman kanssa. Kun tajuaa miten monella tavalla hyvä yritys voi mennä pieleen saattaa pystyä välttämään pahimpia hölmöyksiä. Mielestäni näin oppii parhaiten. Jotkut tosin opiskelevat tekniikkaa eri lähteistä ja tätä kautta pyrikivät optimaaliseen lopputulokseen heti. Minun tapani on toinen ja sitä kunnioitettakoon.

5. Kirjoitan jos se tuntuu mielekkäältä. Kirjoitan myös itseäni varten. Kirjoittamalla asian sen selkeytyy ja siitä on pakko rakentaa looginen kuva itselle, jotta sen voisi toisille esittää edes vähän tajuttavassa muodossa. Tätä suositellaan monille, jotka tarpovat erilaisten ongelmien kanssa pääsemättä suosta mihinkään. Kirjoittaminen seleyttää siis ajattelua ja asian hahmottamista. Ehkein näin ole kaikilla, mutta minulla se menee näin. Mielekkyys muodostuu myös asioiden jakamisesta. Minulla on käsitys, että jotkut ovat kiinnostuneita lukemaan juttujani. Ainakin muutama on sen minulle kertonut. Jos kaikki eivät ole, ongelma ei ole minun tai mitään ongelmaa ei oikeasti ole.

6. Kirjoitan paljon. Olen kirjoittanut elämässäni niin paljon, että tämä on helppoa. Kuten tuolla sanoin, sormet toimivat kuin ajatus ja joskus nopeamminkin. Eli tämä kirjoitukseni kuvaa Latojen ympärillä pyöriviä ajatuksiani. Koska kirjoittaminen on niin vaivatonta, eikä siihen mene paljoa aikaa sitä voidaan kutsua hermo- tai ajatuslevoksi. Istuessani ja kirjoittaessani asioita julki, auki ja jonkin logiikan mukaan, LataPuuhat asettuvat jonkinlaiseen lokeroituun järjestykseen mielessäni ja arkipäivässäni.

6. Paljon tekstiä ei ole ongelma. Suuri tekstimäärä ei saa olla ongelma. Ehkä Moderaattori jouttu tekemään paljon työtä, mutta muille se ei Saa olla ONGELMA. Tämä Voorumi toimii kirjoittamisen voimalla. Jos tarinaa ei tule tämä kuolee pian. Lukeminen ei ole pakollista eikä kirjoittaminenkaan. Täällä on loistavat mahdollisuudet valikoida lukemansa. Itse teen niin. Kaikki ei kiinnosta.

7. Kirjoitan vaikken muka tiedä. Kuka sitten tietää? Mitä on tietäminen? Tietäjät usein kuvittelevat, että heidän tapansa toimia on se Paras, Nopein, Oikein ja jopa ainoa tapa tehdä asioita. Heillä ei ole ymmärrystä erilaisille toimintamalleille. He eivät tiedä, että eritavoilla, erilaisia reittejä käyttämällä ja uusilla tavoilla voidaan päästä samaan ja jopa vielä parempaan lopputulokseen kun heidän Ainolla tavallaan toimia. Tietenkin uudet tavat toimia voivat johtaa epäonnistumisiinkin. Tietäjä on ykstotinen ja jumittunut tähän yhteen tietoon. Tietäjä ei ymmärrä keksijää eikä varsinkaan hänen prosessiaan keksiä.

8. Kirjoittaminen tukee ideointia. Vaillinaiset ihmettelypähkäilyt saattavat tuoda ideoita. Ideoita voi tulla myös muilta harrastajilta. Ideointi on jatkuva prosessi jolle on oltava aikaa. Ideoiden on annettava hautua ja huonojen ideoiden kuihtua pois. Kirjoitettaessa ideointiprosessista saattaa saada vinkin jo hyvissä ajoin ennen kuin on menossa täysin metsää.

9. Kirjoittaminen on Voorumin Sosiaalista toimintaa. Ketään ei täällä voi oppia tuntemaan edes vähän, jollei hän kirjoita. Miittinkeissä sitten tutustutaan aivan eritavalla. Kirjoittaminen antaa kuvan Ihmisestä nimimerkin takana tai sitten pelkän nimimerkkikuvan. Mielikuva saa olla millainen tahansa. Ärsyttävä, Ihana, HyväTyyppi, Auttavainen, Inhottava, Kaunis, Höpöttäjä, jne. Nämä mielikuvat ovat jokaisen lukijan omaa omaisuutta. Hänellä on oikeus niihin. Lukija voi valita kenen kanssa on tekstin välityksellä tekemisissä ja kenet Skippaa huit hemmettiin omasta maailmastaan. Tämä on sosiaalista valikoimista. Kaikista ei tässä maailmassa voi pitää, kaikkien kanssa ei tarvitse tulla toimeen eikä olla missään tekemisissä. Meitä on täällä niin paljon, että valintoja on tehtävä tai toinen tekee ne puolestamme.

10. Vielä yksi näkökulma. Kirjoitan itseäni varten. Tämä on täällä täysin sallittua. Projekti- tai kokemuspäiväkirjaa saa pitää. Näistä voi olla arvaamatonta hyvötyä joskus. Myytäessä autoa voidaan viitata Voorumipäiväkirjaan, josta käy enemmän tai vähemmän ilmi mitä kaikkea auton kanssa on sattunut. Ja jos kirjoittaminen on hauskaa, rentouttavaa, mielekästä ja systeemin toiminnan kannalta keskeistä niin miksi ei kirjoittaisi. Ollaan sitten kirjoittamatta kun ei juttelu kiinnosta. Sama se on puheen kanssa. Jos ei kiinnosta kommunikoida niin pannaan suuluukku kiinni. Eikä kirjoittaminen ole mistään pois vaan se antaa hengähdyksen ja rentoutuksen kovan työn ja kaikenlaisten toimien, puuhien ja projektien välillä.

Eli kirjoitetaan tai sitten ei. Tämän Voorumin polttoaine on Kirjoitus. Lukemismahdollisuus on se mitä tämä kone pyöriessään kirjoituksen käyttäessä koneistoa tuottaa. Ja kaikki hyöty tästä Voorumista saa voimansa kirjoittamisesta. Kaikki koneet suoltavat monenlaista hyötyä, tavaraa, vahingollisia tuotteita ja arvokkaita asioita. Näistä sitten kukin valitsee tarvitsemansa. Täällä nämä tuotteet ovat ilmaisia. Mutta käyttövoimasta täytyy aina maksaa. Tänne annetaan käyttövoimaa toisille ilmaisena. Kullekin antajalle se sitten maksaa mitä nyt sitten maksaakaan. Minulle se maksaa vain aikaa. Mutta tämä Voorumi antaa minulle enemmän kuin ottaa. Siksi annan tälle käyttövoimaa eli Aikaa ja Kirjoitusta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jaska HKI

Re: Miksi Kirjoittaa tänne?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun olen kirjoittanut mitä suoraan ajattelen niin moni on vetänyt herneet nenään.Joittenkin on ollut vaikea ymmärtää että tämä nykyinen Ladani on pelannut huonommin kuin 15 vuotta vanha 400 000km ajettu länsiauto :lol: .Omapahan on valintani,ei siitä voi ketään syyttää.Jälkiviisaana voisin sanoa että elämäni huonoin autokauppa,rohkea rokan syö vaikka hetkeä myöhemmin se lentäisi laattana ulos.Tämä kerho on hyvä ja paljon antanut.Onneksi ladailijoilla on sen verran pieni pää että se mahtuu autoon.Sitä minä arvostan.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Eikai nyt suutu kukaa,saahan omii kokemuksii kertoo ja miks kirjottaa tänne,no vaik siks,ettei oo muuta tekemistä tai haluu kertoo autostaa tai ittestää.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä monta kertaa on myötäelätty ne Jaskan ongelmat 110:n kanssa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kohdallesi tulleet ongelmat johtuivat ei niinkään itse Ladasta vaan Delta-Autosta, joka ei ole hoitanut hommiaan ekojen huoltojen aikana. Ainakin se kansipahvihomma, sanokoot muut mitä haluavat.

Ihmettelen kyllä, jos niistä joku hernettä on vetänyt nenäänsä :?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Pöyhöin kirjoittama kohta 7, siitä, että jos on selvä tieto ja joka on hyväksi koettu, niin miksi tehdä toisella tomintamallilla ja yrittää pyrkiä samaan tulokseen, tai jopa parempaan.
Otan yhden esimerkin.

Ladan öljyn vaihto.
Ei aja moottoria lämpimäksi, eikä avaa konepeltiä, eikä nosta auton etuosaa, esim, ajamalla pattinkien päälle.
Ryömii osittain auton alle ja löysää öljyn tyhjennysropun, sitten ryömii pois ja hakee varastosta astian, mihin vanhat öljyt valuttaa.
Ryömii taas osittain auton alle ja laittaa astian ja ottaa ropun pois.

Sitten käy tyhjentämässä astian tyhjään öljykanisteriin, eikä käytä suppiloa, vaan liruttaa sitä 10 minuuttia.
Sitten ottaa öljynsuodatinavaimen ja 8-10 kiintoavaimen mukaan.
Makaa Ladan etuhelman alla ja irroittaa suojapellin, jotta saisi öljynsuodattimen löysättyä.
Sitten taas hakee varastosta tyhjennysastian ja laittaa sen suodattimen alle ja irroittaa suodattimen.
Sitten laittaa uuden öljynsuodattimen paikalle ja myöskin suojapellin.

Vie astian pois ja työkalut varastoon.
Kävelee autolle ja avaa konepellin ja löysää 710 korkin. Sitten hakee varastosta moottoriöljyä ja palaa autolle.
Irroittaa tämän 710 korkin ja kaataa öljyt koneeseen, ei käytä mittakannua, vaan silmämääräisesti kaataa öljyä ja välistä katsoo kanisteria, että onko riittävästi kaatanut.
Sitten kysymys, onko tämä toimintatapa parempi, kuin perinteinen?
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Miten tuo Edellinen liittyy Kirjottamiseen? Aika vähän kylläkin. Ja saman asian voi tehdä Oikein tuhannella eri tavalla. Yhtä oikeaa tapaa ei taida olla missään asiassa maailmassa. Ei ole niin tärkeää miten tekee vaan että tuntee tekevänsä hyvin, oikein ja että onnistuu.

Mutta tässä kyllä käsitellään KIRJOITTAMISTA! Öljynvaihdosta voi kirjoittaa monella tavalla. Siitä voidaan tässä keskustella ja siitä, miksi sitten pitäisi tai ei pitäisi kirjoittaa öljynvaihdosta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin