Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mersukaupat olisi kuulemma sovittuna ilmoitti projektirakkineemme omistaja:

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=820440

Parin viikon päästä jos toi sitten rantautuisi Imatralle... Mutta nyt tarttee lähteä pajalle että saa tänään jotain pientä taas tehtyä.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän päivän saldo:

Kuva

Eli ei ihan hirvittävän paljoa ehtinyt tänään puuhaamaan, mutta jotakin sentään sai taas aikaiseksi. Huomenissa hommat taas jatkuu tuon laatikon väsäämisen kanssa.

Suunnittelin vähän akun sijoittamista taakse painavemman moottorin kompensoimiseksi, mutta helkkari kun siellä takana ei ole oikein kivaa paikkaa akulle mitenkään perin... Katsellaan, mutta mieli tekisi pitää akku edessä niin kuin sen kuuluukin olla.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kontin laatikko alkaa pikkuhiljaa valmistua:

Kuva

Noi reunapalaset on vielä hitsaamatta kiinni, mutta muuten olis kaikki jo hitsattu ja hiottukin (myös altapäin).

Auton omistaja oli myös puhdistamassa etupään jalkatiloja ja niiden lähitienoita maalausta varten. Tässä kuva pohjamaalatuista jalkatiloista:

Kuva

Apparin puolella on tulipellissä vielä ruuvinreikiä paikattavaksi ja siksi sitä ei ole maalattu ihan ylös saakka... Kun puhdisti kaikki paskat tuosta apukuskin A-pilarin alapään tienoilla olevasta aukosta näki selvästi että se onkin jonkun itse tekemä asennusaukko. Eli ei tehtaan jäljiltä kuten aiemmin epäilin. Siltikään ei voi kuin ihmetellä tuon aukon funktiota ja sen kairaajan järjenjuoksua... Noh, se tukitaan nyt ihan lähipäivinä kun reunatkin on jo puhdistettu.

Löydettiin myös yksi ruostereikä apparin lokasuojasta juuri tuon kuvassa näkyvän runkopalkin yläpuolelta. Onneksi on helppo paikata kun pääsee hitsaamaan pyöräkotelon puolelta. Sama kohta kuskin puolella on todella vahvan tuntuinen.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Sitten olisikin takakontin syvennyslaatikko valmis:

Kuva

Galleriastani löytyy myös kuva maalaamattomasta lopputuottesta. :)

Seuraavana sitten sinne apparin etuloksun reijän kimppuun ja apparin A-pilarin alaosan tienoille jonkun kairaaman reijän kimppuun. Taidan niiden ohella aloittaa myös paklaamis/hiomis ikikiersiön että saa senkin joskus tehdyksi, mutta saas nyt nähdä...
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Onko tuo pohjamaali Ferrexiä vaiko mitä?
Jos tässä käy samalla tavalla kuin minulle, ei hitsattava lopu vielä pitkään aikaan.... :D

Asiallista jälkeä btw!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

köhmä kirjoitti:Onko tuo pohjamaali Ferrexiä vaiko mitä?
Jos tässä käy samalla tavalla kuin minulle, ei hitsattava lopu vielä pitkään aikaan.... :D

Asiallista jälkeä btw!!
Kiitoksia. :D

Enpä oikein jaksa uskoa että tuolta enää hirveän paljoa hitsattavaa löytyy. Sen verran monta paikkaa on käyty läpi jo... Tai pienen varauksen kyllä jätän siihen että uusin vielä takapyöräkoteloiden yläreunan pellit lokasuojan kaarien puolelta. Mutta ne on kyllä hiukka weemöisiä hitsailla ja tehdä, mutta ehkä kummiskin teen kun tätä on tullut näinkin huolella rakennettua. Arvoituksellisia paikkoja ei liene enää muuta kuin tankin alus, mutta sekin tulee kyllä vielä tarkistettua.

Pohjaa on naputeltu, koputeltu ja rassattu sen verran ja muuten on kyllä melkolailla joka kulma läpikäyty joten ihan heti en mihinkään suurempiin ylläreihin usko. Kardaanitunneli vaikuttaa olevan vahvaa tekoa ja vaihteiston paikkaa en edes aio vielä tutkia, koska melko varmasti se tehdään joka tapauksessa enemmän tai vähemmän uusiksi.

Niin ja maali on Ferrexiä kuten arvasitkin. Tarttee ruiskumaalausta varten hommata jotain toista maalia kun viimeeksi tahtoi vähän olla ongelmia Ferrexin ruiskuttamisessa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Apparin A-pilarin alaraunan lähistön aukko tukittu:

Kuva

Hitsailin myös apparin etuloksussa olevan pienen reijän kiinni. Alkutilanne kuva tuosta ekasta reijästä ja tämän loksussa olevan reijän lopputulos kuvat löytyy galleriastani. Ei kehtaa kaikkia kuvia suoraan tähän foorumille linkkailla...

Tutkiskelin myös noita takapään sisälokasuojia ja totesin ne sen verran vahvoiksi ettei tähän hätään sinne aleta peltiä vaihtamaan. Parit pienet reijät siellä on kummallakin puolella ja eihän se sisäloksun pelti mahottoman paksua ole lokarin kaarien kohdalta, mutta silti... Kunnollinen paikkaus edellyttäisi että melkeimpä leikkelisi takakaaret kokonaan pois ja laittaisi sitämyöten uutta tilalle. Itse kaaret ovat kuitenkin niin hyvässä kunnossa että täytyy joku tolkku säilyttää. Siispä puhdistin kohtuullisen hyvin kaarien ja sisäloksun välisen sauman kun noi sisäloksun reunukset olikin jo puhdistettu ja pohjamaalattu jo aiemmin.

Sitten kävinkin etsimässä laatikoista vanhan putelin elastista tiivistemassaa josta oli ponnekaasut aikojen saatossa hävinneet... Varmuuden vuoksi ilmakiväärillä luoti purkin läpi ettei ole painetta ja sitten rautasahalla auki. Se olikin sitten melkein täynnänsä sitä tiivistemöhnää. Se on siitä kiva aine ettei se kovetu koskaan kunnolla vaan jää todella elastiseksi for ever. Siis paljon notkeammaksi kuin silikoonit (mitä ei autossa saa happamuuden takia edes käyttää) tai sikaflex ja säilyttää tahmaisuuden/venyvyyden. Sitä siis sormella laapaten kaaren reijät umpeen ja myös sisäloksun/lokarin kaaren reuna. Saas nähdä kuinka tuo kestää ennen kuin tosiaan on ruostunut rapeaksi, mutta olen kyllä varsin toiveikas...

Kunhan toi tiivistemassa on kuivunut sen verran mitä se nyt kuivuukaan laappaan vielä alustamassat päälle ja suihkin sisäpuolelle kotelosuoja-aineet, niin joskohan se siitä sitten... Ei ehkä ihan sataprosenttisesti viimeisen päälle fiksattu, mutta sen mukaan mikä tässä vaiheessa vaikutti järkevimmältä. Vaihdetaan kaaret ja korjataan sisäloksut sitten kun tosiaan tarttee, mutta kyllä noilla joku vuosi mennään näinkin, ellei usiampikin. Etupäässähän tätä ongelmaa ei olekaan kun siellä ei sisäloksuja ole laisinkaan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään ei kauaa ehtinyt pajalla puuhata, mutta sen verran että maalailin eilen hitsaamani paikat pohjamaalilla puhdistuksen jälkeen. Aloittelin myös vetelemään pakkelia peräpäähän, jossa touhussa varmasti hetki meneekin ennen kuin on sillä tasolla jolla sen pitää olla.

Kuvia lisätty galleriaan oikein kaksin kappalein. :) Perustin myös valmiiksi ovia/kontin luukkua varten oman alagalleriansa, sekä pohjatöille ja maalaamiselle omansa. Noita pohjatöitä tulenee tehtyä muiden hommien lomassa ja siksi sille on hiukka hankala arpoa "virallista" työjärjestysnumeroa, mutta projektin steppi 5 se nyt sitten on.

Verkkaista etenemistä, mutta joka päivä täytyy jotain saada aikaiseksi jos vaan suinkin mahdollista... Onneksi tää on ihan kivaa puuhaa ollu toistaiseksi. :D
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään ehdinkin puuhastelemaan useamman tunnin, mutta valitettavasti oikein mitään näkyvää en saanut aikaiseksi... Päivän hommat oli tiivistettynä: hiomista, pakkelointia, hiomista, pakkelointia, pakkelointia, pakkelointia, pakkelointia....

Eli siellä on nyt hyvä satsi pakkelia odottamassa seuraavaa sessiota joka taas alkaa hiomisella. Hitto noita pakkeleita, vaikka kuinka koittaa sekoittaa purkin ennen kuin yhtään siitä käyttää, mutta silti se purkin pohjalle jäävä pakkeli kovettuu paljon nopeammin kuin pinnalla oleva. Kun saisi kestämään tuon kovettumisajan tasaisena alusta loppuun saakka, niin olisi hyvä.... Nyt kun noita pohjia käyttää, niin oikeasti saa olla stanan nopea levittämisen kanssa, vaikka tykkäisin hieroa niitä siliäksi paljon enemmän. Uskoisin että kovetettakin olen käyttänyt juuri oikean määrän kun se ei putkilosta koskaan lopu kesken vaan jää aina ylimääräistäkin. Sitähän on yleensä 30% ylimääräistä mitä tarvittaisiikaan.

Galleriaan uppailtu yksi kuva päivän päätteen tilanteesta, mutta se ei valitettavasit paljoa edellisestä eroa.

Kunhan nyt saisin tuon perseen ihan minimaallista hienosäätöä vaille ennen maalaamista, niin aloittaisin ovien ja kontin luukun turaamisen. Se nyt vaan kun nämä laatuvaatimukset työjäljessä ovat sen verran korkealla, niin teettää pohjatyövaiheessa hommia jonnin verran... Ja oishan noita pohjatöitä sitten muuallakin kuin vaan persauksessa, mutta jos koittais tehä erissä nämä pohjahommat ettei ala liikaa kyrsimään ainainen hiominen. :)
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tässä sinun Niva projektissa voin elää ja kokea itse uudestaan kaikki viime kesänä tekemäni hommat. :)

Hiontaa varten kannattaa olla suurella säiliöllä oleva kompura (100-200L), jotta ei koko ajan tarvitse pyöriä.

Pakkelin ja kovetteen sekoittaminen kannattaa tehdä digi vaa'alla, jotta saa seoksen kohdalleen. Tosin työskentelyaikaa sillä ohjeen mukaisella (olikohan se nyt max 5%) seossuhteella ei ole kovin kauaa. Itse tein muistaakseni 50-100G satseja kohteesta riippuen, mutta aina tuli kiire.

No 10 viikon pohjatöiden ja 7 kg pakkeloinnin jälkeen lopputulos on välttävä.... :lol:

Ei muuta, kuin kaikki joukolla kittaamaan 8)
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Pientä edistystä pajalla taasen vaikken itse sinne tänään ehtinytkään.... Isä otti ja irroitti tuulilasin ja takasivulasit, joten voidaan kirjata tapahtumia tälläkin päivälle. :)

Köhmän "kaikki joukolla kittaamaan" kommenttiin viitaten tänään "kitataan" notkeammilla aineilla kesäloman alkamisen kunniaksi. Joten pajalla ei tänään sen kummempia sitten tapahdukaan kun on periaatteena ollut että asennuskaljojen voimalla ei tässä pajassa huiskita. Vielä näillä aamuilla käsi kestää vakaana ilmankin. :P
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän päivän lopputilanne:

Kuva

Kolme tuntia hioin ja ihan ei saanut kaikkea vielä hiottua mitä torstaina olin paklannut. Vetelin vielä työrupeaman päätteeksi rekisterikilven tienoille vähän pakkelia kuivumaan huomista varten. Ihme homma vaikka kolme tuntia hioinkin niin ei alkanut missään vaiheessa vielä tympäisemään... Ja mie hion nämä karkeat pohjahommat käsipelissä koska koneilla ei vaan yksinkertaisesti saa tasaista jälkeä... Konevoima otetaan sitten ihan viimeiseen hiontaan ennen vesihiontaa.

Tuo hiominenhan pitää tehdä niin että hiulaa niin kauan kunnes jostain kohdin menee pakkeli puhki ja alkaa maali/pelti näkyä. On nii-iin helppo lähteä siihen kierteeseen mukaan että lisää vaan pakkelia vaikka entisessäkin olisi ollut vielä hiomavaraa. Miulla on hiomavälineenä ollut reilu 30cm kakkosnelonen ja kuuskymppinen hiomapaperi sen päällä. Kaarevammat paikat olen hionut korkinpalan ja hiomapaperin kanssa. Ilman että käyttää jotain riittävän pitkää kalikkaa hionnassa ei kyllä ihan helepolla tule suoraa pintaa.

Noh, seuraavalla hiontasessiolla saanee persauksen jo siihen kuntoon että voi vedellä pohjamaalit päälle. Hienompi käsittely sitten ennen maalausta.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään tuli taas hiottua, hiottua ja hiottua...

Kuva

Mutta nyt alkaa tosissaan olla jo tasaista ja eipä oo paljoa pakkelia jääny kun oon koittanut kaiken minkä vaan suinkin voi hioa pois niin olen hionut pois. Jos tohon perään pari kiloa tuli mällättyä, niin vähintään yksi kilo on kyllä hiottu poiskin kun katsoo roskikseen kerätyn pölyn määrää... Eli varmasti ammattimiehet ois tehny vähemmällä paklaamisella ja vähemmällä hiomisella, mutta lopputulos vaikuttaa tulevan hyvä.

Tarttee vielä seuraavalla pajotussessiossakin vähän paklata ja hiulata, mutta sitten saaneekin jo vetäistä pohjamaalit perään. Saisi nyt vaan tämän perän kuosiinsa, niin siirtyisin ovien ja kontin luukun kimppuun...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kyllähän se tämäkin päivä meni hioeassa ja pakkeloidessa... Vaikka useamman tunnin taas pajalla työstinkin. Jäi huomiseksikin vaikka kovasti meinasin tänään saada perän pohjatyöt päätökseen. Mutta joskos sitten huomenna pääsisi ovien kimppuun.

Galleriaan uppailtu parit kuvat, mutta eipä noissa nyt juuri eroa ole nähtävissä. Maalatussa lopputuloksessa tämä puuha kyllä näkyy, mutta hiukka tylsiä projektikuvia tällä erää tarjolla.

Auton omistaja kävi myös työstämässä tänään ja hän sai puhdistettua ja pohjamaalattua apparin puolen pohjan alhaalta päin. Eli helmoista pitkittäis palkkiin saakka ja etujalkatiloista tankkiin saakka.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Vihdoinkin pohjamaalit päällä:

Kuva

Vielähän tuossa vähän pakkeloitavaa ja hiomista piisaa perässä kun näyttäisi vielä vähän valojen alapuolen suorien pintojen ja siitä mistä puskuri alkaa kaareutua alaspäin mutkittelevan... Varsinkin apparin puolella. Myös rekisterikilven syvennyksen alalaidan kanttia täytyy apparin puolelta hiukkasen työstää. Mutta kokonaisuudessaan alkaa näyttämään jo varsin saumattomalta. Ainakin perän osalta, sillä juuri muualle ei vielä olekaan tätä pohjatyörupeamaa uloitettu.

Auton omistaja otti ja lähti polkemaan kohti Keravaa ja sieltä pitäisikin olla takaisin tuomisina 1kpl W124 200D Mersu automaattilaatikolla ja ilmastoinnilla, vm '86. Eli tekniikan luovuttaja ilmaantuu pihaan vielä tänä päivänä. Lisää kuvia aikaisintaan huomenna... Galleriassa on tuon tännekin linkatun lisäksi kolme muuta tämän päivän työstöistä.
Vastaa Viestiin