Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään oli melkoisen lyhyt työrupeama:

Kuva

Sen verran sain tehdyksi että hioin yhden sauman loppuun ja kairailin parit 36mm reijät tulevia saranoita varten sivupelteihin.

Tänään meni myös Nivan alkuperäinen 1,6 kone kaupaksi. Jäljellä ois vielä vaihdelaatikko ja kaikenlaista sekalaista roinaa mitä ei takaisin enää laitella:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =5&t=25603

Myös W124 Mersusta jää kaikenlaista nippeliä yli jos täällä Mersumiehiä sattuu olemaan. :wink:
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään tuli projektista lomapäivä, mutta huomenna jatkuu hommat varmasti... Ihme sinänsä että vieläkin riittää yhden käden sormet laskemaan niitä päiviä jolloin projektille ei ole tapahtunut yhtikäs mitään.... Toukokuun lopusta alkaen tätä on kummiskin päivittäin sepitelty. :)
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hienoa jälkeä, mukava lukea ja ihmetellä kuvia.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

No nyt olis vaihteeksi saatu taas jotain näkyvääkin aikaiseksi. :D

Konepellin saranat olisi nyt alustavasti asennettu ja pellin puolen palaset heppailtu paikoilleen. Täytyy tosin tunnustaa ettei ensimmäinen yritys onnistunut ja tuli tehtyä sutta & sekundaa. Mutta rälläkkä soimaan ja uudelleen designin jälkeen toinen yritys tuotti tulosta:

Kuva

Eli saranoita piti nostaa ylemmäs kuin alunperin kuvittelin ja tuoda vähän taaksepäin. Nyt istuu ihan kivasti, mutta vielä olis asennuksen viimeistelyt ja jäykistykset tekemättä konepellin puolelle.

Kuva

Näyttäis siltä ettei toi konepelti istu 100% hyvin vaikka sitä miten mallais ja joutunee siis vähän muokkaamaan sieltä ja täältä että saa tehtaan suurpiirteisen valmistustavan piilotettua. Mutta eiköhän tästä vielä hyvä saada. :)

Galleriaan uppailtu yksi kuva enemmän saranoista kuin tähän foorumille laittelin ja lisäksi otin kuvan niistä jakolaatikon pudotuspalikoista. Pudotuspalikoiden kuva löytyy tekniikanvaihtoosiosta.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Nyt olis sitten saranapuoli pellistä valmis:

Kuva

Kuva

Eli jäykisteet ois tehty ja kaikki saumat myöskin hiottu. Hitsailin umpeen pieleen menneen sarana-asennuksen pikkureijät, mutta tuon isomman 36mm reijän jätän kummallekin puolelle. Laittelen kumitulpat päälle, sillä moista läpivientiä saattaa hyvällä säkällä vaikka joskus tarvitakin. Hitsailin samalla kiinni orkkis luukun vaimennus/korotuskumien reijätkin.

Tartteis vielä kehitellä tolle pellille lukkomekanismi jostain... Voinee olla ettei Mersun lukko oikein sovellu tähän joten lienee sitten romisvisiitti tehtävä sen etsinnässä. Suurin "vika" Mersun lukossa on se että se on vähän turhan roisin näköinen ja kokoinen kun Mersussa se on piilossa etumaskin takana joka ei Nivassa ole ehkä mahdollista piilottaa. Myöskään Mersun "turvalukko" eli se toinen lukitusasento joka estää pellin lävähtämisen auki vauhdissa ei oikein sovellu mekanismiltaan Nivaan. Mutta kunhan tässä ihmetellään, eipä tästä onkelmaa tule. :)

Huomenissa jos tulisi vaikka pakkeloitua konepellin hitsaussaumat laidoilta, niin tulisipa sitten sekin tehtyä... Voisin myös aloitella jakolaatikon asentamista jotta pääsisi mitoittamaan tekniikkaa paikoilleen. Mutta kuten yleensäkin, suunnitelmat saattaa elää. :D
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

No tänään ei tullut koskettua Nivaan vaikka eilen sitä hiukkasen suunnittelinkin... Sen sijaan tuli purettua tuota W124 luovuttaja Mersua taas vähän pidemmälle. Nyt siitä olisi kojelauta ja ohjausvermeet irrallaan.

Auton omistaja kuuraili tänään vaihdelaatikkoa puhtaaksi ja isä pesi jakolaatikon:

Kuva

Moottorissa/vaihdelaatikossa riittääkin vielä pesemistä... Kuvia luovuttajan purkuoperaatiosta uppailtuna galleriaan enemmänkin ja sinne on tehty myös oma alagalleriansa ilmastoinnista:

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=3

Noista luovuttajan kuvista näkee selvästi että ainakin kilometrejä joku on hiukkasen väkivalloin ruuvaillut Mersun mittarista vähemmäksi... Mutta eipä muuta sitä tosiseikkaa että luovuttaja oli halpa ja kone käy nätisti.

Mutta joskohan jo seuraavalla rupeamalla saisi aikaiseksi laitella noita jakolaatikon kiinnikkeitä. Ainakin olisi nyt kohtuullisen puhdas mötikkä soviteltavaksi. Tarttee taas pitää ainakin yksi paklauspäiväkin jossain välissä että etenisi sekin homma... Eli ei puuha kesken lopu, mutta pikkuhiljaa etenee. :lol:
rallikuski

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Meinasitteko nivaan istuttaa tuon mesen ilmastoinnin??

Jos meinasitte niin kannattaa hakea sitten uus kuivain tuohon. Kattelin vaa ku oli irtaallaan noissa gallerian kuvissa ilman tiiviitä tulppia niin se menee pilalle muutamassa tunnissa...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

rallikuski kirjoitti:Meinasitteko nivaan istuttaa tuon mesen ilmastoinnin??

Jos meinasitte niin kannattaa hakea sitten uus kuivain tuohon. Kattelin vaa ku oli irtaallaan noissa gallerian kuvissa ilman tiiviitä tulppia niin se menee pilalle muutamassa tunnissa...
Kiitos vinkistä. Eipä oo kokemusta ilmastoinnista joten eipä tälläistäkään osaa "varoa". Mutta eikös noi kuivaimet oo muutenkin sellasta kamaa joka tarttee joskus vaihtaa? Ja kuivain lienee tämä: http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Tässä luovuttaja W124:ssä on jälkiasenteinen ilmastointi ja tarttee siihen haalia parit alipainekellot joilla ohjataan puhaltimen läpsyjen asentoa joka erottaa saman sisäilman kierrättämisen tai raittiin ilman oton toisestaan. Toinen alipainekello puuttuu ja tiedä sitten toisenkaan kuntoa. Ovat kuulemma parin kympin roippeita.

Voinee olla että toi ilmastoinnin lauhdutin siinä syylärin edessä menee kanssa vaihtoon kun vaikuttaa olevan hiukkasen siipeensäsaaneen näköinen...
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

No nyt ois jakolaatikko uudessa paikassansa:

Kuva

Tänään tuli irroiteltua myös tuulilasi luovuttaja Mersusta sekä hiukan kattoverhoiluja. Mittailin myös hiukan tuon OM601 moottorin asentamista Nivaan ja saattaapi olla että joutuu vähän kuskinpuolelta takareunasta öljypohjaa muokkaamaan, mutta mitään kovin suurta muutosta se ei kyllä vaadi jos mitään. Saas nähdä kun tehdään ensimmäinen malliasennus että näkee oikeasti.

Seuraavaksi on tarkoitus purkaa kaikki loput kojelaudan tienoon hilppeet irti Mersusta ja irroittaa myös johtosarja. Sitten laitellaankin rälläkkä soimaan ja tulipelti A-pilarien alaosineen irtoaa. 8)

Niva kun on pari senttiä leveämpi kuin Mersu niin sovitellaan koko tulipelti ja Mersun A-pilarien alaosat Nivaan jolloin koko Mersun kojelautahässäkät pitäisi mennä bolt-on paikoilleen. Tarkoitus hitsailla Mersun tuulilasin alareunan pellit Nivan tuulilasin pellin etureunaan kiinni jolloin Nivan oma lasin etupuolen pelti jää paikoilleen, mutta tulipelti, korin jäykistekolariturvapoikkiputkihässäkkäzydeemi, ratin kiinnikkeet, polkimien kiinnikkeet jne. tulee kaikki Mersusta. Tämän päivän mittaus ja suunnittelusessioiden tuloksena vaikuttaa että homma onnistuu kyllä näin varsin kivasti, mutta aika näyttää.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mersua purkaessahan toi aika kului:

Kuva

Aloittelin myös irroittamaan myös tulipeltiä ja A-pilareita kuten leikkauksista voi huomata. Ja lähteepä siitä kardaanitunneliakin huvä pätkä, saa sitten nähdä paljon siitä pystyy hyödyntämäänkään.

Löytyi sieltä jokunen metri piuhaakin:

Kuva

Tuosta puuttuu vielä ABS johtosarja kun sitä ei ole todellakaan tarkoitus asentaa. Kuva ABS johtosarjoineen löytyy galleriasta.

Huomessa jos saisi tulipellin irti ja hiukkasen karsineeksi siinä mukana tulevia kotelorakenteita kun ei ole Nivan runkoa tarkoitus lähteä muuttamaan vaan istuttaa ihan pelkkä tulipelti Nivan koppaan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Chop Shop Imatra esittää:

Kuva

Eli pätkä läks Mersusta poijes... Seuraavana sitten aletaan hiukkasen karsia tuosta ylimääräisiä koteloita pois ja leikellään suunnilleen sellaiseksi niinkuin oli tarkoitus istuttaa Nivaan. Toki tarttee Nivastakin alkaa leikkelemään tulipeltiä ja kardaanitunnelia poijes... Tarttee vissiin myös A-pilareiden sisäpellit leikata Nivasta pois ettei tule turhaan moninkertaisia kotelorakenteita, vaikka jäykistäishän ne tietysti (eli tämä vielä harkinnassa). Lisää kuvia kyseisestä "pikkupalasesta" tekniikan vaihto galleriassa.

Tuota Mersun kardaanitunnelia joutuu sitten apparin puolelta hiukka leventämään, mutta muuten se käynee varmaan aika kivasti... Leventämään joutuu koska Nivassa ei ole moottori keskellä autoa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tuli sitten suoritettua Mersun purku lähes loppuun:

Kuva

Vielä jos irroittelisi nuo etujouset että saa tarpeen vaatiessa mallailla miten ne istuisi Nivaan... Mutta ne otetaan vain hätävaraksi.

Auton omistaja jäi vielä tallille puhdistamaan moottoria ja auton polttoainetankin alustaa.
Avatar
1800tc
Viestit: 114
Liittynyt: 6.1.2006 18:54
Paikkakunta: mikkeli

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

Todella asiallinen projekti ja mielen kiintoinen :) .

vaiheita mukava seurata :)

Niin ja todella asiallista jälkeä.
lada 2105 -81 2,0 tc turbo ic.
http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM1053.jpg
MB c200 CDI -01
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

1800tc kirjoitti:Todella asiallinen projekti ja mielen kiintoinen :) .

vaiheita mukava seurata :)

Niin ja todella asiallista jälkeä.
Kiitos, kiitos :D

Kaikki pyritään dokumentoimaan ja hommia tehdään niin hyvin kuin osataan. Toivottavasti tämäkin pikku projekti luo joillekin ajatuksia omiin projekteihin ja kannustaa kertomaan ja dokumentoimaan puuhailunsa muillekin. :)
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämä päivä hujahti tallin siivoamisessa ja vihoviimeisten Mersun hilppeiden taltioinnissa:

Kuva

Eli tälläinen kiva ja kompakti pikkumersu syntyi projektin sivutuotteena. :lol: Tallin siivouksessa oli lähinnä kyse moottoripesupaikan siistimisestä ja moottorin kuivaamisesta ettei tule tulipaloja kun alkaa taas Nivan peltejä rälläköimään ja hitsaamaan. Seuraavassa työstösessiossa sitten tartteekin aloittaa Nivan muokkaaminen siihen tilanteeseen että sinne saisi alkaa sovittelemaan Mersun tulipeltiä ja Kardaanitunnelia paikoilleen. Toki siinä Mersun tulipeltipalasessakin on hiukkasen vielä siistimistä ja rälläköimistä että saapi kaikki ylimääräiset poijes.

Noh, nyt alkuviikosta toivoakseni tuo Mersun raato häviää tallin edestä hilpeyttä herättämästä.

Hirveän kauaa ei ehtinyt pajalla puuhaamaankaan kun aikaa meni jonnin verran tämän kannettavan uudelleen asennuksessa... Perjantaina julkaistiin Windows 7 suuryrityksille ja tokihan se kone piti tyhjentää ja asentaa uusiksi heti kun sai virallisen Win7 median käsiinsä. 8)
Vastaa Viestiin