Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Ilmestyi tällainen mystinen ongelma kun vaihdoin kaasuttimeen uudet suuttimet huoltopaketista: ryyppy päällä kone tuntuu käyvän kolmella. Ryyppyä ei tarvitse pitää päällä kuin ehkä 10-15 sekuntia, minkä jälkeen kone jaksaa käydä ilmankin sitä. Tämä olisi muuten OK, mutta kun ajaessa ilman ryyppyä tulpat mustuvat, niin seos lienee liian rikas. Kuitenkaan seosruuvin sulkeminen ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Mikäköhän kaasaria purkaessa ja kootessa on mennyt pieleen? En purkanut kaasutinta enempää kuin oli tarpeen suutinten vaihtamiseksi kohokammion pohjasta ja kammion ja kurkkujen välistä, eli tyhjäkäyntipuoleen en edes koskenut.
Viimeksi muokannut mbkoskin, 10.8.2009 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4434
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja jta »

Tarkistitko että oliko suuttimet oikean kokoiset ettei tullut liian isot tilalle?
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Minusta se huoltopaketti oli samanmalliseen kaasuttimeen. Ja taisi olla samat numerot niissä suuttimissa.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuliko uusi neulaventtiili?? Eihän kohon säätö päässyt taipumaan? Mikäli pääsi, saattaa tulvia ja siksi olla rikas seos.
Miksi muuten suuttimia aloit vaihtaa?
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Uusi neulaventtiili tuli. Täytyy vielä tarkistaa sen puolen osat. Vaihdoin suuttimet, kun auto kulki jotenkin vähän nykien. Ajattelin että olisi tukosta jossain, kun sytytystä säätämällä (kärjet + ajoitus) ei käynti muuttunut..
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pieneen terävään nykimiseen saattaa vika löytyä virranjakajan kärkipöydän laakerista. Tälläisen vian "korjaaminen" kannattaisi aloittaa sytytys puolelta. Kärkiväli reiluksi (0,6mm) ja kondensaattorin vaihto. Erittäin harvinasita että suuttimet kuluu (toki mahdollista jos auton tankkaamiseen käytetty AIV-kannuja).
Tarkista neulaventtiilin toiminta ja kohon säätö.
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

OK, kiitokset neuvoista, käyn kaasaria uudelleen läpi.
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Jaa-a. Koho oli tosiaan ihan miten sattui. Säädin sitten bensan pinnan tasoa, mutta en millään meinannut saada sitä kohdilleen, vaikka käytin mauseria kohon ja tiivisteen välin mittaamiseen. Nyt ihan lopuksi sain sen käymään ryypyn kanssa niinkuin pitää, mutta kun olin saanut lyötyä paikat kiinni, eiköhän se sama röpöttely alkanut taas. Täytyy nyt vielä kokeilla aamulla, josko ryyppy toimisi kylmällä koneella oikein. Saakohan noita kohoja jostain..

Edit: Niin tosiaan, suuttimissa lukee 170, onko oikea koko 1200 moottorille?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja Mara »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta missä suuttimissa se 170 lukee? Ilma- vai pääsuuttimissa?
Pääsuuttimet luonnollisesti kohokammion pohjassa ja niissä koko jotain 120, tms.
2102 16V ex.
2103 -75
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Niinpä toki, eli tämä 170 lukee ilmasuuttimissa. Bensasuuttimista en muistaakseni löytänyt merkintöjä.
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Menee ihan henkimaailman touhuksi.. Kun kaasuttimen kansi on kaikilla viidellä ruuvilla kiinni, kone röpöttää. Jos otan kohokammion vieressä olevat kaksi ruuvia irti, kone toimii. Järkihän tässä menee.
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Jaahas, olisi sitten pitänyt katsella vähän tarkemmin niitä bensasuuttimia ja alan kirjallisuutta, olin laittanut kakkoskurkun suuttimen ykköskurkulle, ja kun koot ovat 107 ja 165 niin ei ole yllätys, että ryypyn kanssa antoi liian tiukkaa seosta. Nyt futaa. Kiitokset kun siirsitte huomion myös suuttimiin.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu

Viesti Kirjoittaja Mara »

On kyllä mielestäni aika hardcore toi 165 pääsuutin 1200:sen, vaikka kakkoskurkulla onkin. :shock:
Hyvä kuitenkin, että alkoi pelaamaan.
2102 16V ex.
2103 -75
mbkoskin
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2004 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Jepulisjee. Nyt vaan taisi jäädä se bensanpinta liian alas, kun vein venttiilivälysten säätöön, niin muutaman sadan metrin välein nyki aika hysteerisesti. Pitääkö se 7,5mm (vai onko se Ozonissa 6,5mm?) olla mitattuna niin, että neulaventtiilin päässä oleva kuula on painettuna alas vai pitääkö kohon levätä sen päällä?

Edit: vastaus löytyi, eli etäisyys pitää mitata niin, että koho lepää kuulan päällä. Kunhan haen piilin takaisin, täytyy jälleen avata se kaasari. Alkaa mennä rutiinilla jo.. Kohta se kone varmaan toimii yhtä hyvin kuin ennen kuin aloin korjata sitä.
Vastaa Viestiin