Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu
Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu
Ilmestyi tällainen mystinen ongelma kun vaihdoin kaasuttimeen uudet suuttimet huoltopaketista: ryyppy päällä kone tuntuu käyvän kolmella. Ryyppyä ei tarvitse pitää päällä kuin ehkä 10-15 sekuntia, minkä jälkeen kone jaksaa käydä ilmankin sitä. Tämä olisi muuten OK, mutta kun ajaessa ilman ryyppyä tulpat mustuvat, niin seos lienee liian rikas. Kuitenkaan seosruuvin sulkeminen ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Mikäköhän kaasaria purkaessa ja kootessa on mennyt pieleen? En purkanut kaasutinta enempää kuin oli tarpeen suutinten vaihtamiseksi kohokammion pohjasta ja kammion ja kurkkujen välistä, eli tyhjäkäyntipuoleen en edes koskenut.
Viimeksi muokannut mbkoskin, 10.8.2009 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Tarkistitko että oliko suuttimet oikean kokoiset ettei tullut liian isot tilalle?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Minusta se huoltopaketti oli samanmalliseen kaasuttimeen. Ja taisi olla samat numerot niissä suuttimissa.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Tuliko uusi neulaventtiili?? Eihän kohon säätö päässyt taipumaan? Mikäli pääsi, saattaa tulvia ja siksi olla rikas seos.
Miksi muuten suuttimia aloit vaihtaa?
Miksi muuten suuttimia aloit vaihtaa?
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Uusi neulaventtiili tuli. Täytyy vielä tarkistaa sen puolen osat. Vaihdoin suuttimet, kun auto kulki jotenkin vähän nykien. Ajattelin että olisi tukosta jossain, kun sytytystä säätämällä (kärjet + ajoitus) ei käynti muuttunut..
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Pieneen terävään nykimiseen saattaa vika löytyä virranjakajan kärkipöydän laakerista. Tälläisen vian "korjaaminen" kannattaisi aloittaa sytytys puolelta. Kärkiväli reiluksi (0,6mm) ja kondensaattorin vaihto. Erittäin harvinasita että suuttimet kuluu (toki mahdollista jos auton tankkaamiseen käytetty AIV-kannuja).
Tarkista neulaventtiilin toiminta ja kohon säätö.
Tarkista neulaventtiilin toiminta ja kohon säätö.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
OK, kiitokset neuvoista, käyn kaasaria uudelleen läpi.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Jaa-a. Koho oli tosiaan ihan miten sattui. Säädin sitten bensan pinnan tasoa, mutta en millään meinannut saada sitä kohdilleen, vaikka käytin mauseria kohon ja tiivisteen välin mittaamiseen. Nyt ihan lopuksi sain sen käymään ryypyn kanssa niinkuin pitää, mutta kun olin saanut lyötyä paikat kiinni, eiköhän se sama röpöttely alkanut taas. Täytyy nyt vielä kokeilla aamulla, josko ryyppy toimisi kylmällä koneella oikein. Saakohan noita kohoja jostain..
Edit: Niin tosiaan, suuttimissa lukee 170, onko oikea koko 1200 moottorille?
Edit: Niin tosiaan, suuttimissa lukee 170, onko oikea koko 1200 moottorille?
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Varmaan tyhmä kysymys, mutta missä suuttimissa se 170 lukee? Ilma- vai pääsuuttimissa?
Pääsuuttimet luonnollisesti kohokammion pohjassa ja niissä koko jotain 120, tms.
Pääsuuttimet luonnollisesti kohokammion pohjassa ja niissä koko jotain 120, tms.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Niinpä toki, eli tämä 170 lukee ilmasuuttimissa. Bensasuuttimista en muistaakseni löytänyt merkintöjä.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon
Menee ihan henkimaailman touhuksi.. Kun kaasuttimen kansi on kaikilla viidellä ruuvilla kiinni, kone röpöttää. Jos otan kohokammion vieressä olevat kaksi ruuvia irti, kone toimii. Järkihän tässä menee.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu
Jaahas, olisi sitten pitänyt katsella vähän tarkemmin niitä bensasuuttimia ja alan kirjallisuutta, olin laittanut kakkoskurkun suuttimen ykköskurkulle, ja kun koot ovat 107 ja 165 niin ei ole yllätys, että ryypyn kanssa antoi liian tiukkaa seosta. Nyt futaa. Kiitokset kun siirsitte huomion myös suuttimiin.
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu
On kyllä mielestäni aika hardcore toi 165 pääsuutin 1200:sen, vaikka kakkoskurkulla onkin.
Hyvä kuitenkin, että alkoi pelaamaan.

Hyvä kuitenkin, että alkoi pelaamaan.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Kaasutinongelma (?) 1200L + Ozon - ratkaistu
Jepulisjee. Nyt vaan taisi jäädä se bensanpinta liian alas, kun vein venttiilivälysten säätöön, niin muutaman sadan metrin välein nyki aika hysteerisesti. Pitääkö se 7,5mm (vai onko se Ozonissa 6,5mm?) olla mitattuna niin, että neulaventtiilin päässä oleva kuula on painettuna alas vai pitääkö kohon levätä sen päällä?
Edit: vastaus löytyi, eli etäisyys pitää mitata niin, että koho lepää kuulan päällä. Kunhan haen piilin takaisin, täytyy jälleen avata se kaasari. Alkaa mennä rutiinilla jo.. Kohta se kone varmaan toimii yhtä hyvin kuin ennen kuin aloin korjata sitä.
Edit: vastaus löytyi, eli etäisyys pitää mitata niin, että koho lepää kuulan päällä. Kunhan haen piilin takaisin, täytyy jälleen avata se kaasari. Alkaa mennä rutiinilla jo.. Kohta se kone varmaan toimii yhtä hyvin kuin ennen kuin aloin korjata sitä.