Turhaa siihen olisi mitaan akkuja laittaa lisapainoksi ollenkaan. Vedettaisiin vaan dynamoilta piuhat suoraan sahkomoottorille. Tai kun tarkemmin ajattelin, niin kylla siihen tarvittaisiin joku pieni akku antamaan alkuvauhtia ennen kuin dynamot alkavat toimia.Yogi kirjoitti:Auton akkujen latausongelman voisi vähentää laittamalla joka pyörän taakse dynamon pyörimään. Tuo ehkä kitkaa ajoon, mutta voisi olla parempi toimintasäde. Liekö tällaista vaihtoehtoa testattu.
Entä sähköauto?
Re: Entä sähköauto?
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: Entä sähköauto?
Siitä Fiskeristä ei ole paljoakaan meteliä pidetty, vaikka tuotannon Uudessakaupungissa pitäisi alkaa tuotapikaa. Auton prototyyppi käväisi Kööpenhaminassa ja Skandinaviaan on kuulemma tehty 32 tilausta. Ensimmäinen virallinen ajotapahtuma on ensi sunnuntaina. Saa nähdä tuleeko autosta silloin enemmän juttua. Niin, hybriedihän tuo Karma on.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Lauantain Hesarissa oli juttu , että Trabi tekee paluun sähköautona. Prototyyppi esitellään ensi kuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Traban ... 5248486315
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Traban ... 5248486315
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Entä sähköauto?
Miksi ihmeessä sähköautossa pitäisi sitten olla joku yli 300kilometrin toimintasäde?
Harva ajaa millään pikkuautolla yli 100kilometrin matkoja. Jopa ongelmaksi on noussut ettei moottori lämpene tarpeeksi lyhyillä matkoilla eikä akku lataudu. Muutenkin suomen autot ovat sähkötolppaan kytkettynä puolet vuodesta.
Kaupunkiajoon sähköauton tekniikka on jo valmista. Tosin akkujen tehon heikkeneminen ajan kuluessa on ongelma varmasti.
Kyllähän polttomoottorin hyötysuhdessa voisi vielä nostaa ottamalla pakoputkesta sekä jäähdyttimestä poistuvaa hukkatehoa talteen sekä parantamalla laakerointia. Toisaalta muutaman prosentin hyöty on kyseenalainen kun hinta nousee mielin määrin.
Harva ajaa millään pikkuautolla yli 100kilometrin matkoja. Jopa ongelmaksi on noussut ettei moottori lämpene tarpeeksi lyhyillä matkoilla eikä akku lataudu. Muutenkin suomen autot ovat sähkötolppaan kytkettynä puolet vuodesta.
Kaupunkiajoon sähköauton tekniikka on jo valmista. Tosin akkujen tehon heikkeneminen ajan kuluessa on ongelma varmasti.
Kyllähän polttomoottorin hyötysuhdessa voisi vielä nostaa ottamalla pakoputkesta sekä jäähdyttimestä poistuvaa hukkatehoa talteen sekä parantamalla laakerointia. Toisaalta muutaman prosentin hyöty on kyseenalainen kun hinta nousee mielin määrin.
Viimeksi muokannut rotsi4, 20.8.2009 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Entä sähköauto?
Mietippäs esimerkiksi ihan pohjoisessa asuviakin. Helposti tulee matkaa lähimpään kaupunkiin jo yhteen suuntaan tuo 100km. Kun nämä sähköautot alkaa yleistyyn ja polttomoottorillisia aletaan rankaiseen niin suotavaa olis että tuollaisissakin tapauksissa pääsee edestakaisen matkan ilman ettei hyydy jonnekkin keskelle ei mitään auto kun sähkö loppuu. Ja kaupunki oloissakin niin miten siellä saisi järkevästi suunniteltua tuon että saisi laittaa auton lataukseen sillä välin kun kiertelee liikkeissä? Varmasti jossain Oulussa tai Tampereella tai Helsingissä tuollainen toimintasäde riittää mutta esim keskustassakin kerrostalossa asuva niin miten sielläkin taas tuo lataus saataisiin järjestettyä? Kerrostalosta vetää parvekkeen kautta kadun varteen 100 metriä pitkä roikka? Joka paikassa kun ei ole edes noita lämmitystolppia (saatikka mitään parkkihalleja) ja eikä taitaisi niiden kapasiteetti riittääkkään noiden lataukseen?rotsi4 kirjoitti:Miksi ihmeessä sähköautossa pitäisi sitten olla joku yli 300kilometrin toimintasäde?
Harva ajaa millään pikkuautolla yli 100kilometrin matkoja. Jopa ongelmaksi on noussut ettei moottori lämpene tarpeeksi lyhyillä matkoilla eikä akku lataudu. Muutenkin suomen autot ovat sähkötolppaan kytkettynä puolet vuodesta.
Ja edelleenkin sitten tuo että kun muutenkin sähkön kulutusta pitäisi vähentää niin eikös noiden jatkuva lataaminen etenkin talvella vetäis nykyiset sähköverkot aika lujille?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Entä sähköauto?
Selvähän se on ettei mokoma ionikippo ole kaikille käypä ratkaisu.
Mihinkään epäsäännölliseen ajoon ei varmasti vältä hankkia, jos ei aina tiedä milloin ja kuinka pitkälle taipaleelle on lähdettävä.
Potentiaalisin kohderyhmä voisi olla joku alle sata kilometriä päivässä jotain työmatkaa ajeleva taho, joka voisi tankata sen aina yösähköllä seuraavaa päivää varten. Töpselin tuo tietty tarttee eli jossain taloyhtiössä ilman asiankuuluvaa autopaikkaa se jää kyllä tankkaamatta.
Jossain artikkelissa oli joskus ammoin joku laskelma siitä että jonkun sähkökotteron lataaminen täyteen maksaisi jotain euron luokkaa eli jos sillä siihen hintaan töytyyttää sen satakuntakin kilometriä niin ei se kyllä kovin kallista ole.
Mihinkään epäsäännölliseen ajoon ei varmasti vältä hankkia, jos ei aina tiedä milloin ja kuinka pitkälle taipaleelle on lähdettävä.
Potentiaalisin kohderyhmä voisi olla joku alle sata kilometriä päivässä jotain työmatkaa ajeleva taho, joka voisi tankata sen aina yösähköllä seuraavaa päivää varten. Töpselin tuo tietty tarttee eli jossain taloyhtiössä ilman asiankuuluvaa autopaikkaa se jää kyllä tankkaamatta.
Jossain artikkelissa oli joskus ammoin joku laskelma siitä että jonkun sähkökotteron lataaminen täyteen maksaisi jotain euron luokkaa eli jos sillä siihen hintaan töytyyttää sen satakuntakin kilometriä niin ei se kyllä kovin kallista ole.
Re: Entä sähköauto?
Ennakkoluulot. ennakkoluulot.
Joku tuolla jo kettoikin villakoiran ytimen. että melko suuri osa automatkoista on sellaisia, että tuo töpselilatauksen toimintasäde riittäisi vallan hyvin. Hybrideillä taas voidaan vältää totaalihyytyminen satunnaisilla pitemmillä matkoilla. Inarilaisilta ei varmaankaan kiellettäisi polttomoottoriautoja.
Joku mainitsi, että sähköä pitäisi säästää. Niin varmaan pitäisikin, mutta sitä sentään voidaan tuottaa useammalla menetelmällä kuin polttonesteitä.
Tekniikassa on varmaankin vielä kehittelemistä, mutta kunhan sitä kehitellään yhtä kauan kuin polttomoottoreita, eiköhän siitäkin tule jotain.
En tiedä uskonko väärään jumalaan, mutta minusta kymmenenkin vuoden kuluttua sähköautojen osuus on ihan toista kuin nykyään.
Joku tuolla jo kettoikin villakoiran ytimen. että melko suuri osa automatkoista on sellaisia, että tuo töpselilatauksen toimintasäde riittäisi vallan hyvin. Hybrideillä taas voidaan vältää totaalihyytyminen satunnaisilla pitemmillä matkoilla. Inarilaisilta ei varmaankaan kiellettäisi polttomoottoriautoja.
Joku mainitsi, että sähköä pitäisi säästää. Niin varmaan pitäisikin, mutta sitä sentään voidaan tuottaa useammalla menetelmällä kuin polttonesteitä.
Tekniikassa on varmaankin vielä kehittelemistä, mutta kunhan sitä kehitellään yhtä kauan kuin polttomoottoreita, eiköhän siitäkin tule jotain.
En tiedä uskonko väärään jumalaan, mutta minusta kymmenenkin vuoden kuluttua sähköautojen osuus on ihan toista kuin nykyään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Mielestäni kannattaisi pitää erillään kaupunkiautot ja pitkän matkan autot. Niinhän on raskaan kaluston puolella ollut jo kymmeniä vuosia. Muutenkin olisi järkevää ostaa sellainen auto jonka tarvitsee ja joka tulee edullisimmaksi käyttää vuosien saatossa. Varmasti lappalaisen valinta olisi eri kuin etelän miehen..miksi sen pitäisi olla sama? demari-natsi ja katainen niin sanoo?
Henkilöauoa kai pidetään jonakin vapauden symbolina joilla voi mennä ihan minne vaan.. (markkinointi on uponnut) ..käytönnössä ajetaan kauppa-työpaikka-talo väli eikä uskalleta lähteä kymmentä kilometriä pidemmälle. Loppuaika lämmitetään talvella 2.2kilowatin teholla. (sisälämppäri. ylläpitolaturi ja lohkolämppäri) sillä sähkömäärällä lataisi komeasti akun täyteen 10 kilometrin matkalle.
23h*2,2kw=50,6 kilowattituntia eli sähköä jotain kolmella eurolla jos sähkö maksaa noin 0.05e/kwh.
Tuollaisessa käytössä polttomoottoriauto söisi sähköä saman verran kuin täyssähköautokin.
Olettoko muuten lukeneet uudesta sähkönsiirtosysteemistä? sähkön siirtohäviöistä saadaan jotain puolet pois sitä käytettäessä. Nykyään kaikenlaiset muuntajat kuluttaa sähköstä kymmeniä prosentteja. Siinä vapautuisi johtokapasiteettia aika hyvin.
Henkilöauoa kai pidetään jonakin vapauden symbolina joilla voi mennä ihan minne vaan.. (markkinointi on uponnut) ..käytönnössä ajetaan kauppa-työpaikka-talo väli eikä uskalleta lähteä kymmentä kilometriä pidemmälle. Loppuaika lämmitetään talvella 2.2kilowatin teholla. (sisälämppäri. ylläpitolaturi ja lohkolämppäri) sillä sähkömäärällä lataisi komeasti akun täyteen 10 kilometrin matkalle.
23h*2,2kw=50,6 kilowattituntia eli sähköä jotain kolmella eurolla jos sähkö maksaa noin 0.05e/kwh.
Tuollaisessa käytössä polttomoottoriauto söisi sähköä saman verran kuin täyssähköautokin.
Olettoko muuten lukeneet uudesta sähkönsiirtosysteemistä? sähkön siirtohäviöistä saadaan jotain puolet pois sitä käytettäessä. Nykyään kaikenlaiset muuntajat kuluttaa sähköstä kymmeniä prosentteja. Siinä vapautuisi johtokapasiteettia aika hyvin.
Re: Entä sähköauto?
sähköautojen akkuteknologiassa – jopa kymmenkertainen kapasiteetti!
Kirjoittanut Erkki Kirjalainen 20.8.2009 12:52. Kategoriat: Autot ja Liikenne, Ekologia ja Luonto, Tiede ja tutkimus
Tähän mennessä yksi suurimmista sähköautojen yleistymistä rajoittanut tekijä on ollut akkujen heikohko kapasiteetti. autovalmistaja Toyota on eilen ilmoittanut tehneensä läpimurron akkuteknologiassa, jonka luvataan kasvattavan akkujen kapasiteettia merkittävästi. Vaikka Toyotalta ei suoraan kommentoida, kuinka paljon enemmän virtaa akkuihin uuden teknologian avulla saataisiin, niin japanilainen Nikkei -lehti kertoo että yksittäisten litium-koboltti-oksidi-kiteiden lataamiseen perustuvan teknologian avulla olisi teoreettisesti mahdollista saavuttaa jopa kymmenkertainen kapasiteetti nykyisiin litium-ioni akkuihin verrattuna.
Mikäli arviot pitävät paikkansa, niin esimerkiksi vasta esitelty Chevrolet Volt voisi siis kulkea nykyisen kokoisella akkupaketilla 60 kilometrin sijasta 600 kilometrin matkan yhdellä latauksella. Vastaavasti esimerkiksi Tesla Roadster -auton nykyinen 409 kilon painoinen akkupaketti saataisiin kevennettyä reilun 40 kilon painoiseksi.
Kirjoittanut Erkki Kirjalainen 20.8.2009 12:52. Kategoriat: Autot ja Liikenne, Ekologia ja Luonto, Tiede ja tutkimus
Tähän mennessä yksi suurimmista sähköautojen yleistymistä rajoittanut tekijä on ollut akkujen heikohko kapasiteetti. autovalmistaja Toyota on eilen ilmoittanut tehneensä läpimurron akkuteknologiassa, jonka luvataan kasvattavan akkujen kapasiteettia merkittävästi. Vaikka Toyotalta ei suoraan kommentoida, kuinka paljon enemmän virtaa akkuihin uuden teknologian avulla saataisiin, niin japanilainen Nikkei -lehti kertoo että yksittäisten litium-koboltti-oksidi-kiteiden lataamiseen perustuvan teknologian avulla olisi teoreettisesti mahdollista saavuttaa jopa kymmenkertainen kapasiteetti nykyisiin litium-ioni akkuihin verrattuna.
Mikäli arviot pitävät paikkansa, niin esimerkiksi vasta esitelty Chevrolet Volt voisi siis kulkea nykyisen kokoisella akkupaketilla 60 kilometrin sijasta 600 kilometrin matkan yhdellä latauksella. Vastaavasti esimerkiksi Tesla Roadster -auton nykyinen 409 kilon painoinen akkupaketti saataisiin kevennettyä reilun 40 kilon painoiseksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Smartin, Mitsubishin ja Renaultin sähköautojen tuotanto alkaa piakkoin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Nyt jo Minikin:
http://green.autoblog.com/2008/10/17/re ... ic-mini-e/
http://green.autoblog.com/2008/10/17/re ... ic-mini-e/
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Entä sähköauto?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Entä sähköauto?
Ja niin myös Trabi:
http://www.4wheelsnews.com/new-trabant- ... frankfurt/
http://www.4wheelsnews.com/new-trabant- ... frankfurt/
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Tässä viimeiset kuulumiset siitä Corolla-projektista:http://www.sahkoautot.fi/
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Jep, ovat saaneet jo eCorollasta toimivan prototyypin. Periaatteessa vieläkin tuo hanke voi mennä puihin mutta itse ainakin uskon että nuo saavat eCorollat valmistettua, onhan hankkeella vakavarainen sponsorikin nykyään takana. Ja jonain päivänä noitakin saa käytettynä tonnilla.
Minusta noihin sähköautoihin pitäisi laittaa isommat moottorit kuin mitä niissä yleensä on, jotta niillä voisi hinata itsensä painoista jarrullista kärryä. Jos tuossa eCorollassa on tarpeeksi tehokas moottori niin sillä voisi hinata noin tonnin verran lisäakkuja kärryssä. Tällä tavoin toimintasäde olisi paljon suurempi, kärryynhän voisi kai periaatteessa askarrella jonkun agregaatinkin pitkiä matkoja varten.
Minusta noihin sähköautoihin pitäisi laittaa isommat moottorit kuin mitä niissä yleensä on, jotta niillä voisi hinata itsensä painoista jarrullista kärryä. Jos tuossa eCorollassa on tarpeeksi tehokas moottori niin sillä voisi hinata noin tonnin verran lisäakkuja kärryssä. Tällä tavoin toimintasäde olisi paljon suurempi, kärryynhän voisi kai periaatteessa askarrella jonkun agregaatinkin pitkiä matkoja varten.