Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lada-Juntista alkaa paljastua ihan uusia kirjallisia kykyjä. Jatka samaan malliin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Näköjään Lada 110:n arvo tipahtaa prosenteissa eniten,muttei €uroissa http://www.iltasanomat.fi/autot/1713009
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Pakersin taas tänään lämmityslaitteen kimpussa.
Edelleen se toimi lähes joka kerta,paitsi jos ei käynnistynyt niin piti lyödä rintatoppauksiin pari kertaa.Irroitus oli tuttua pässinlihaa.Kaukoviisaasti olin laittanut pissapojan suuttimien letkun kulkemaan jarrutehostajan loven välistä joten välikaukalon suojamuovin pystyi kääntämään syrjään letkuja irroittamatta.
Lämmityslaitteen puhaltimen irroituksessa täytyy huomioida myös keskilinjalla sijaitsevat kiinnitysruuvit jotka ovat kapeissa kuopissa piilossa.Pyöritin puhallinta suoraan 6voltin geeliakulla rautalangalla virtaa abikon syvennykseen syöttäen.Rasvasin laakerin,sekä kollektorin sprayllä,painoin hiiliä pidikkeissään kollektoria kohti.Abikoliittimen puhdistin hiekkapaperilla,samoin maadoitusliittimen joka sijaitsee rintapellissä.Osat takaisin,tuntuu toimivan.Ehkä pyörimisnopeus on hieman noussut.
Häiriövalo syttyy edelleen viimeistään 300-500km välein.Viimeksi se syttyi käynnistyksen yhteydessä joten vika ei varmaan ole moottorin lämpötila-anturissa.Yritän vielä saada muutaman satasen matkalla OBD-dataa ja tyrkylle katsastukseen joka on tehtävä tässä kuussa.
Edelleen se toimi lähes joka kerta,paitsi jos ei käynnistynyt niin piti lyödä rintatoppauksiin pari kertaa.Irroitus oli tuttua pässinlihaa.Kaukoviisaasti olin laittanut pissapojan suuttimien letkun kulkemaan jarrutehostajan loven välistä joten välikaukalon suojamuovin pystyi kääntämään syrjään letkuja irroittamatta.
Lämmityslaitteen puhaltimen irroituksessa täytyy huomioida myös keskilinjalla sijaitsevat kiinnitysruuvit jotka ovat kapeissa kuopissa piilossa.Pyöritin puhallinta suoraan 6voltin geeliakulla rautalangalla virtaa abikon syvennykseen syöttäen.Rasvasin laakerin,sekä kollektorin sprayllä,painoin hiiliä pidikkeissään kollektoria kohti.Abikoliittimen puhdistin hiekkapaperilla,samoin maadoitusliittimen joka sijaitsee rintapellissä.Osat takaisin,tuntuu toimivan.Ehkä pyörimisnopeus on hieman noussut.
Häiriövalo syttyy edelleen viimeistään 300-500km välein.Viimeksi se syttyi käynnistyksen yhteydessä joten vika ei varmaan ole moottorin lämpötila-anturissa.Yritän vielä saada muutaman satasen matkalla OBD-dataa ja tyrkylle katsastukseen joka on tehtävä tässä kuussa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Teknisissä kysymyksissä
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=25312
kertomani satakympin sulakkeen n:o 19 toistuva palaminen hoitui
takuuna Kuopion Deltassa, jossa paneuduttiin asiaan tosissaan.
Kyseisen sulakkeen takana olevat johdot tutkittiin läpikotaisin
satunnaisesti esiintyvän oikosulun paikallistamiseksi. Lopulta
vikapaikaksi osoittautui sulaketaulussa oleva oikosulku joka
korjattiin takuuna.
Lada oli korjaamolla viikon, joksi ajaksi meillä oli sijaisautona KIA Cerato EX,
joten sain ensikosketuksen automaattivaihteistoon ja muihinkin vehkeisiin
joita tuossa autossa riitti!
Automme on melkein kolme vuotta vanha, 30 000 km takana. Takuuta on
jäljellä kaksi vuotta ja tämänkertaisen kokemuksen perusteella annan
Kuopion Deltalle hyvät arvosanat palvelusta ja huoltotyöstä.
Koko homma ei maksanut mitään, KIAstakaan ei veloitettu, vaikka olen kuullut
jossakin sijaisauton käytöstä perityn maksua. Tämä oli asiakaspalvelua
parhaimmillaan!
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=25312
kertomani satakympin sulakkeen n:o 19 toistuva palaminen hoitui
takuuna Kuopion Deltassa, jossa paneuduttiin asiaan tosissaan.
Kyseisen sulakkeen takana olevat johdot tutkittiin läpikotaisin
satunnaisesti esiintyvän oikosulun paikallistamiseksi. Lopulta
vikapaikaksi osoittautui sulaketaulussa oleva oikosulku joka
korjattiin takuuna.
Lada oli korjaamolla viikon, joksi ajaksi meillä oli sijaisautona KIA Cerato EX,
joten sain ensikosketuksen automaattivaihteistoon ja muihinkin vehkeisiin
joita tuossa autossa riitti!
Automme on melkein kolme vuotta vanha, 30 000 km takana. Takuuta on
jäljellä kaksi vuotta ja tämänkertaisen kokemuksen perusteella annan
Kuopion Deltalle hyvät arvosanat palvelusta ja huoltotyöstä.
Koko homma ei maksanut mitään, KIAstakaan ei veloitettu, vaikka olen kuullut
jossakin sijaisauton käytöstä perityn maksua. Tämä oli asiakaspalvelua
parhaimmillaan!

Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Käytin autoa taas vuosikatsastuksessa.Läpi meni.OBD-dataa oli kerätty 350km matkalla(edellisen häirövalon resetoinnin jälkeen akun navasta),eilen jopa moottoritiellä.Moottori oli lämmin kun jäähdytyspuhallinkin käynnistyi ja katalysaattori oli lämmin se takaa hyvät pakokaasuarvot.Näillä eväillä eteenpäin.
Lada 112 HB 16V 2003 72tkm.
Lada 112 HB 16V 2003 72tkm.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Takaluukku ei muutamaan päivään avautunut napista muuten, kuin 2 kertaa painamalla. Syyksi paljastui, että solenoidi oli melkein irti. Yksi ruuveista oli pudonnut ja toinenkin hetikohta putoamassa (jääneet tehtaalla kiristämättä) Laitoin uuden ruuvin ja kiristin sen toisenkin, toimii taas kuin Omega. Tälläis huolimattomuudet tehtaalla saavat Ladan huonon maineen aikaseksi.
Takaluukku ei muutamaan päivään avautunut napista muuten, kuin 2 kertaa painamalla. Syyksi paljastui, että solenoidi oli melkein irti. Yksi ruuveista oli pudonnut ja toinenkin hetikohta putoamassa (jääneet tehtaalla kiristämättä) Laitoin uuden ruuvin ja kiristin sen toisenkin, toimii taas kuin Omega. Tälläis huolimattomuudet tehtaalla saavat Ladan huonon maineen aikaseksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
....kuten laturin hihnapyörän mutteri joka löystyessään tuhosi laturin.Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Takaluukku ei muutamaan päivään avautunut napista muuten, kuin 2 kertaa painamalla. Syyksi paljastui, että solenoidi oli melkein irti. Yksi ruuveista oli pudonnut ja toinenkin hetikohta putoamassa (jääneet tehtaalla kiristämättä) Laitoin uuden ruuvin ja kiristin sen toisenkin, toimii taas kuin Omega. Tälläis huolimattomuudet tehtaalla saavat Ladan huonon maineen aikaseksi.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
joopa, uusin forumilainen toivottaa hyvää iltaa muulle Lada kansalle ympäri Suomen maata. Eli tuli tänään ostettua 111 1.6 8v vm -07. Mukavanlainen kuljetin, mutta verrattuna muihin autoihin joissa on ohjaustehostin, Ladan tehostin tuntuu hivenen liian herkältä. Ja suurin positiivinen yllätys oli alla olevien Kaman renkaiden mukavuus!!! Vastaavanlaiset renkaat, jotka olivat isälläni hänen farkussa, olivat nimensä mukaiset eli Kamalat
, tasapainotuksia sai tehdä varmaan kerran viikkoon ja apua ei tullut. Mitään vikoja en ole vielä bongannut tästä 13tmk ajetusta yksilöstä ja toivon mukaan saan taittaa matkaa ilman niitä.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervetuloa joukkoon sankkaan (harvenevaan?)Kuusi vuotta olen tällä topikilla pyörinyt unohtumattomin kokemuksin.Kirjoitukseni ovat saaneet monen hiiltymään,joten olen pitänyt vähän hiljaista elloo.....no siitä näytetään pidettävän.tinuri kirjoitti:joopa, uusin forumilainen toivottaa hyvää iltaa muulle Lada kansalle ympäri Suomen maata. Eli tuli tänään ostettua 111 1.6 8v vm -07. Mukavanlainen kuljetin, mutta verrattuna muihin autoihin joissa on ohjaustehostin, Ladan tehostin tuntuu hivenen liian herkältä. Ja suurin positiivinen yllätys oli alla olevien Kaman renkaiden mukavuus!!! Vastaavanlaiset renkaat, jotka olivat isälläni hänen farkussa, olivat nimensä mukaiset eli Kamalat, tasapainotuksia sai tehdä varmaan kerran viikkoon ja apua ei tullut. Mitään vikoja en ole vielä bongannut tästä 13tmk ajetusta yksilöstä ja toivon mukaan saan taittaa matkaa ilman niitä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Samaa mieltä ja juuri tuollaisissa pikkuasioissa huolimattomuus kostautuu ja maksaa takuuhuoltojen käynnissä hinnaltaan korkeaksi. Ei kenenkään etu ole sekään. Minulla kävi samoin aikoinaan ja syy oli samanmoinen, takaluukun aukaisumoottoria ei ollut kiinnitetty kunnolla.Ukki kirjoitti: Tälläis huolimattomuudet tehtaalla saavat Ladan huonon maineen aikaseksi.
" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuossa vaiheessa itse lisäisin kokemusteni kirjoittelua. Jos asioista ei voi keskustella niiden oikeilla nimillä, hyvässä tai pahassa, niin silloin ollaan syvällä suossa. Kannattaa myös ehkä miettiä onko se hiiltyvä osapuoli henkisesti samalla tasolla kuin itse on. On ehkä ymmärrettävää, että henkisesti epätasapainoisten ihmisten kanssa on vaikea saada aikaan mitään muuta kuin hiekkalaatikolla tappelevien lasten tasoisia keskusteluja.Jaska HKI kirjoitti:Kirjoitukseni ovat saaneet monen hiiltymään,joten olen pitänyt vähän hiljaista elloo.....no siitä näytetään pidettävän.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Pitkä viestiketju ja uusi käyttäjä; haen tietoa starttimoottorin vaihtamisesta. Haku Ladaboardilla starttimottori ja lada 110 tuotti muutaman infojyväsen vasta.
Faijan 110:iä käytin monen vuoden tauon jälkeen. Starttasi kyllä ekalla, mutta kohtalaisen kova laahaava ujellus siitä lähti eli aika korkeat kierrokset oli jossain. Kyseisen auton sielunelämään tottumattomana arvelin startatessa että ois vaan etumaskin takana olevan flektin laakerit taas hiukan jumissa, kun auto on ehtinyt maata tovin ja että hiljenee se kyllä kun hiukan lämpenee. Tällainenkin mukava ujellus siinä on ollut, erityisesti talvella, kun yrittää saada kosteutta pois ikkunoista ja vääntää tuuletusta kovalle. Sitten (liian myöhään) palautui mieleen, että starttihan saattoi jäädä päälle. Tyhjäkäynnillähän se sitten pysähtyi mulla itsekseen. Työntelyä. Starttikokeilut läheisellä parkkiksella paljastivat, että startti täysin on hiljainen ja että virtalukko on mallia jumittava eli käännettävä satunnaisesti käsin takaisin startilta. On varmasti menny tästä ajelurääkistä startin osia täysin pimeäksi.
Deltan huoltoon ei sinänsä ole pitkä matka, mutta auton terminaaliarvon lähestyessä nollaa en viitsisi investoida montaa sataa eeroa siihen.
Motonetin varaosista löytyy: Startti Lada-110 13-2660 110 1,5i [1999 - 2007]
Onkohan 1,5 ja 1,5i startit samaa kamaa? En muista, mikä moottori tuossa faijan Ladassa on.
Yläkautta oli ajatus yrittää, kun jäi parkkikselle. Hiukan ahtaat paikat käännellä irti. Ilmansuodatin on näköesteenä ja edessä, mutta jos sen kumitulpat kiskoo irti, sitä saa hiukan työnnettyä sivuun.
Löytyykö vinkkejä startin vaihtoon tähän mennessä vain kaksipyöräisten poljettavien kulkuneuvojen vaihde-, jarru- ja jousitushuoltoon erikoistuneelle?
EDIT:
Startin vaihto onnistui oikein hyvin, kiitoksia vinkeistä!
Tosin vielä jäi sit muuta vähemän kriittistä featurea, lähinnä mittaritauluun liittyen:
- trippi- ja matkamittarit toimivat satunnaisesti ja enintään 5% ajasta
- nopeusmittari näyttää paikoillaan ollessa 10km/h ja
- bensamittari heittelee miten sattuu näyttäen pääasiassa ihan tyhjää
-Tuomas
Faijan 110:iä käytin monen vuoden tauon jälkeen. Starttasi kyllä ekalla, mutta kohtalaisen kova laahaava ujellus siitä lähti eli aika korkeat kierrokset oli jossain. Kyseisen auton sielunelämään tottumattomana arvelin startatessa että ois vaan etumaskin takana olevan flektin laakerit taas hiukan jumissa, kun auto on ehtinyt maata tovin ja että hiljenee se kyllä kun hiukan lämpenee. Tällainenkin mukava ujellus siinä on ollut, erityisesti talvella, kun yrittää saada kosteutta pois ikkunoista ja vääntää tuuletusta kovalle. Sitten (liian myöhään) palautui mieleen, että starttihan saattoi jäädä päälle. Tyhjäkäynnillähän se sitten pysähtyi mulla itsekseen. Työntelyä. Starttikokeilut läheisellä parkkiksella paljastivat, että startti täysin on hiljainen ja että virtalukko on mallia jumittava eli käännettävä satunnaisesti käsin takaisin startilta. On varmasti menny tästä ajelurääkistä startin osia täysin pimeäksi.
Deltan huoltoon ei sinänsä ole pitkä matka, mutta auton terminaaliarvon lähestyessä nollaa en viitsisi investoida montaa sataa eeroa siihen.
Motonetin varaosista löytyy: Startti Lada-110 13-2660 110 1,5i [1999 - 2007]
Onkohan 1,5 ja 1,5i startit samaa kamaa? En muista, mikä moottori tuossa faijan Ladassa on.
Yläkautta oli ajatus yrittää, kun jäi parkkikselle. Hiukan ahtaat paikat käännellä irti. Ilmansuodatin on näköesteenä ja edessä, mutta jos sen kumitulpat kiskoo irti, sitä saa hiukan työnnettyä sivuun.
Löytyykö vinkkejä startin vaihtoon tähän mennessä vain kaksipyöräisten poljettavien kulkuneuvojen vaihde-, jarru- ja jousitushuoltoon erikoistuneelle?
EDIT:
Startin vaihto onnistui oikein hyvin, kiitoksia vinkeistä!
Tosin vielä jäi sit muuta vähemän kriittistä featurea, lähinnä mittaritauluun liittyen:
- trippi- ja matkamittarit toimivat satunnaisesti ja enintään 5% ajasta
- nopeusmittari näyttää paikoillaan ollessa 10km/h ja
- bensamittari heittelee miten sattuu näyttäen pääasiassa ihan tyhjää
-Tuomas
Viimeksi muokannut tmaisala, 1.9.2009 15:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!tmaisala kirjoitti: Motonetin varaosista löytyy: Startti Lada-110 13-2660 110 1,5i [1999 - 2007]
Onkohan 1,5 ja 1,5i startit samaa kamaa? En muista, mikä moottori tuossa faijan Ladassa on.
Käynnistimet ovat jossain vaiheessa muuttuneet. Uudemmissa on planeettapyörästöalennusvaihde ja kaksikorvainen kiinnitys.
Vanhemmat ovat "suoravetoisia" ja kolmikorvaisella kiinnityksellä.
Em. mallit eivät käy "ristiin".
Vaihto sujuu yläkautta. Ainakin minun käsittelemissäni 110-sarjalaisissa on 15 mm avainväliset mutterit. Erinäköisistä jatko- ja nivelkappaleista lienee hyötyä työssä.
Samalla kannattaa tarkistaa solenoidille tulevan johtimen mitoitus. Tuppaavat olemaan sen verran lyhyitä, että pikkuhiljaa nitkuvat irti. Jatkopätkän (noin 5 cm) tekemistä kannattaa harkita.
Voitele kiinnitysmutterit ennen kokoamista, helpottaa kovasti seuraavaa kertaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Nyt se katkesi; pakoputken takapöntön ja putken hitsisauma
oli kolmessa vuodessa pehmennyt. Siispä vaihtohomma edessä.
Ostin tarvikeputken Motonetista, samoin ripustuskumin. Jo alustava
rinnastus kertoi tulevista vaikeuksista:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... IM2613.JPG
Putkien kartiopäät tasassa, tarvikepöntön etuputki lyhyempi, joten
ripustuslenkit liian edessä. Pöntön ollessa ripustuksessaan kartioliitos-
päät ovat n. 2,5 senttiä erillään. Asennettuna kartioliitokseen etuputken
mutka kolahtelee bensasäiliön lämpösuojuspeltiin. Tarvikeripustin vielä
lisää ongelmia nostaessaan asetelmaa ylöspäin.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... IM2615.JPG
Putki on nyt asennettu, vanhalla ripustimella ja hitsaus- ja peltitöiden kera.
En kerro työtunteja mutta aikaa ja tupakkia meni paljon! Jos arvasin
hommaan ruvetessani olisin ostanut ORKKIKSEN (original) vaikka mihin
hintaan!
oli kolmessa vuodessa pehmennyt. Siispä vaihtohomma edessä.
Ostin tarvikeputken Motonetista, samoin ripustuskumin. Jo alustava
rinnastus kertoi tulevista vaikeuksista:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... IM2613.JPG
Putkien kartiopäät tasassa, tarvikepöntön etuputki lyhyempi, joten
ripustuslenkit liian edessä. Pöntön ollessa ripustuksessaan kartioliitos-
päät ovat n. 2,5 senttiä erillään. Asennettuna kartioliitokseen etuputken
mutka kolahtelee bensasäiliön lämpösuojuspeltiin. Tarvikeripustin vielä
lisää ongelmia nostaessaan asetelmaa ylöspäin.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... IM2615.JPG
Putki on nyt asennettu, vanhalla ripustimella ja hitsaus- ja peltitöiden kera.
En kerro työtunteja mutta aikaa ja tupakkia meni paljon! Jos arvasin
hommaan ruvetessani olisin ostanut ORKKIKSEN (original) vaikka mihin
hintaan!

Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Omaan 111-malliseeni (2112-moottori) istui Motonetin takavaimennin ongelmitta, vaihdoin n. 1½ vuotta sitten. Valitettavasti en muista, kenen valmiste vaimennin oli. Samoin ovat Motonetin kumit istuneet niin Samaroihin kuin 111:een kuin nenä päähän.
Autosi on ilmeisesti 1,6-litrainen ns. pakosarjakatalysaattorilla varustettu. Olisiko siinä eri mitoitus kuin vanhemmissa 110-sarjalaisissa?
menestystä
SvS
Omaan 111-malliseeni (2112-moottori) istui Motonetin takavaimennin ongelmitta, vaihdoin n. 1½ vuotta sitten. Valitettavasti en muista, kenen valmiste vaimennin oli. Samoin ovat Motonetin kumit istuneet niin Samaroihin kuin 111:een kuin nenä päähän.
Autosi on ilmeisesti 1,6-litrainen ns. pakosarjakatalysaattorilla varustettu. Olisiko siinä eri mitoitus kuin vanhemmissa 110-sarjalaisissa?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!