ladan rakennusta...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Qulle kirjoitti:rallailulaitehan tämä on mutta kun ei sillä tällä hetkellä oikeen pysty kunnolla vetään ku kallistelee niin paljon, jotta meinaa sivupeilit kulua :lol:
Sama juttu täällä, eli kiikkuva kikotin... :) Jospa nuo mersun jouset vähän hillitsee sitä ilmiötä... Tuplavakaaja kuulema lisää puskemisilmiötä, joka kovasta vauhdista sattuessa saattaa herkästi aiheuttaa hartialukko-ilmiön... Joillakin tuntuu ladat toimivan rallipoluilla kuulema täysin ilman vakaajia, eli tuo kallistelu pitäisi saada puhtaasti jousilla + iskareilla hoidettua...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Tuplavakaaja tua hyvin jäykkyyttä etupäähän kyllä kanssa ja puskemis ongelmat hoidetaan lukkoperällä ja kaasulla ajaen :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Varmaan tuo vakautta, ainakin assulla, vaan miten lie soralla/lumella/jäällä? Ja pitävillä pyörillähän sitä puskemista saa vältettyä, tosin jos oikein pitävät pyörät (piikit) ja hitsilukko niin silloin alkaa taas puskemaan...? Kaasulla ajettaessa tottakai, vaan miten lie riittää vakiotekniikassa poweria sladeihin jos piikit pannaan alle ja perä hitsataan lukkoon, onko joku kokeillu?


--> Tämmönen himottais joka tapauksessa: http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... 77?rowId=2 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En minä ainakaan pysty käyttämään tuplavakaajaa talvella, puskee kuin muuli sen kanssa. Ilman sitäkin puskemista riittää, joskin paljon vähemmän. Piikkien kanssa tuo voisi toimia paremmin. Tästä ei kuitenkaan ole kokemuksia...

Mistä muuten on lähtöisin tuo kaikkien alituinen tarve kuvitella pistävänsä sinne taakse jotain kivikovia jousia? Takapää saa elellä omaa elämäänsä jotta pito säilyy, iskunvaimennus vaan kuntoon ja sopivan jäykkä etupää hoitaa turhan kallistelun niin ettei siellä hytissä tarvitse soutaa apumiehen ja oman penkin väliä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

tuplavakaaja saattaa jäällä toimia paremmin kun hiekalla. siis jos on kunnon renkaat jäällä pitoa on enemmän.
ja ei sitä vakiotekniikalla paljoa kaasulla ajeta. pohjaan kun survasee niin ei voi hellittää, kykimellä ja käsijarrulla se poikittain haetaan.
kyllä näistä kilpurin alustamuutoksista on täällä puhette ollu. voi vaan olla monelle tekemätön paikka johki jääratapeliin ruveta etupalkkia modaan ja ehtiin polskiviiatin olkaakseleita saatika takatuoentojen mitottaminen uudestaa lisänä tietenkin oikeasti liikkuvat nivelet eikä mitään kivikautisia kovettuneita kumipusli.... niillä se saadaan toimimaan.

itse lähtisin hakemaan ajettavuutta joko vakiopadasta virittämällä tai heittämällä jonkun muumerkkisen keulalle. sitten ehkä sitä alustaa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

START kirjoitti: itse lähtisin hakemaan ajettavuutta joko vakiopadasta virittämällä tai heittämällä jonkun muumerkkisen keulalle. sitten ehkä sitä alustaa.
No Jämsässä ehkä näin päin, muualla toisinpäin :lol:

Power is nothing without control, minkälie merkin slogani....
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

viime talvena huomas jäällä kuinka on parempi ajaa jos olis voimaa.
mutkia ei pystynyt tuleen läpi vauhilla kun puski vaan.
"ainoa keino päästä läpi oli roikkua ensimmäiset 50m käsijarrussa ja sen jälkeen armottomalla kytkin potkulla luistoon ja sitten vaan kaasu pohjaan runtattuna toivoo että taipuu. joka toinen kerta ei onnistunut vaan loppuvoima ja rupes puskeen ja sitten se oli siellä penkan päällä kylellään" :lol:
vaikka edes tuplasti enemmän voimaa mitä silloisessa 1500 koneessa ( (75hp - 20hp)*2 = 110heppaa = alfarome 75 1600) niin pystyis vähän ohjaamaan kesken mutkankin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Näinhän se on... Itekin mietin noita kovia puslia, kun näkyy aika monet noista alkuperäisistä olevan heikossa hapessa... Paljokohan se maksoikaan se puslasarja? Jollakin oli täällä myytävänä vaan siitä juuri nuo etupään puslat puuttuivat... Oliskohan paha alkaa sorvaamaan jostakin muovista noita? Tukivarsi kerrallaan, vaan alkuperäiset malliksi ja alkaa tehdä samanmuotoista kappaletta muovista...?

No, voimaa taas, himoittais nimenomaan fiat peräinen tc, kuten varmaan monia muitakin... Mitäs noissa kakslitrasissa, eikö niissä satakunta hevosta ole jo semmosenaan? Toinen vaihtoehto olis sitten ladan tai fiiatin valmis jokkismoottori, vaan niillä taas hintansa ja niistä sitten tiedä että kestääkö ne päivän vai viikon... Juuri tuo 195hp/222nm tc olis kova sana, vaan ei oikein budjettiin sovi... Toisaalta voisihan tuohon kamppeeseen koettaa tunkea vaikka mitä tekniikkaa, volvoa, opelin gsi:tä tai muuta vaan sellaisille rojekteille varmasti parempiakin aihioita... :) Ladaan varmaan se ~150 hp olisi aika sopiva, sehän kai pitäisi tuommoisesta fiatin koneesta saada irti kohtalaisin muutoksin... Ja turbotusta en rallipeliin kannata...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

etupäähän ovat jotkut tehneet messinkin/laakeripronssi holkkeja laakeroinniksi alkuperäsen puslan tilalle. rasvanippa vaan kylkeen ja vaikka pieni rasvaura, niin johan on herkkä. ja etupäässä kun sitä sivuttais joustoa ei juurikaan tapahdu (tukivarsissa) joten ei pitäs hajottaa tukivarsia/korvia
pikkasen toista sataa oli vissii urtsipusla sarja (kaikki puslat) venäjältä :wink:
minä näistä mitään tiiä kunhan heittelen kommentteja kun ei muutakaan elämää oo :roll:
rallimiehet tietää oikeasti näistä jutuista
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juu, arvelinkin että se on taas joku russian-wiripaketti se puslasarja, tuskin niitä kukaan itseään kunnioittava alustanosienvalmistaja suostuisikaan ladaan tekemään... No katellaan, nyt mennään vakioilla... Etupalkin siirto kai on se aika yleinen toimenpide, tai helpommin toteutettuna alatukivarsien siirto eteenpäin rikkoja lisäämällä vaan miten lie tuo vaikuttaa auton käytökseen...?
START kirjoitti:minä näistä mitään tiiä kunhan heittelen kommentteja kun ei muutakaan elämää oo :roll:
rallimiehet tietää oikeasti näistä jutuista
Juurikin näin... Rallimiehet on usein erijuttu kuin ladamiehet, vaikka muutamia poikkeuksia onkin... Me vain yritetään saada ladojamme ajettaviksi kun ralliukot hiplaavat escorteista ja corolloista niitä viimesimpiäkin hifistelyjä... :) Tässäkin rojektissa ei tarkoituksena tehdä ralliautoa, kertoohan siitä jo jokkiskaaret ja toki AIHION VALINTA... Olen jo muutaman kerran todennut että vaikka ralli ja sprintti meikäläiseen iskevätkin ja kovasti, samaten ladat, tuntuu etteivät ne silti kuulu yhteen (muutamia kunnioitettavia poikkeuksia lukuunottamatta)... Eli jos ladalla jotakin kisaa ajaisin niin varmaan jokkista, ralliin on olemassa parempiakin lähtökohtia... Nykyinen laatokka siis puhtaasti hauskanpito/harrastevehje, toki joillakin (aika monella ladarallaajalla...) kisa-autokin täyttää samat kriteerit.

Tässä vielä yksi suosikkivideo juutupen rajattomasta maailmassa: LADA Rally, Mezitis & Karklins, Latvia

Ja kuvia takaspoikuista otetaan vastaan, ei siis kuvia ladasta jossa takaspoileri vaan sellaisia josta voisi vähän mallia kattoa... Tavoitteena sivistynyt siipi, ei alu-wing tyyppistä viritelmää, ei myöskään escortRS-lippaa... (Alumiinista vai pellistä?)

Niin muuten, avatar-kuvassa nyt päivitetty ulkoasu, mitä mieltä? 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tämä muistuttaa enemmän meikäläisten ajeluja: KPH Team -Lada Rally a hóba
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

VINOKONEEN MODAAMINEN?

Tuli tilaisuus ottaa projektiksi fiatin 2.0 tc vinokone, jonka voisi yrittää sovitella ladan keulille, onko moni onnistunut tuossa touhussa? Miten paljon muutostöitä vaatii? Riittääkö öljypohjan uudelleentekeminen ja öljynoton muuttaminen vai pitääkö kanteenkin tehdä jotakin muutoksia millä öljy saadaan kulkemaan oikein tms.?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Asiaa on puitu tälläkin foorumilla riittävästi ja lisää löytyy mm. Fiatforumilta. Kaikki tarvittava asia löytyy pienellä vaivalla.

Jos oletat että kaikki tieto tuodaan nenäsi eteen, niin ei varmasti voine olettaa että se vinokoneenkaan pystytys onnistuisi, ei sitäkään kukaan puolestasi tee.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Suunnitelmat muuttuu...

Mitä mieltä yhtälöstä vakio 1500 kone + kannesta kanavien avarrus/kohdistus + 40mm tupla-vaaka-solex (1 kappale) + kireämpi nokka (mikä?) + peltisarja + parin tuuman putkisto? (Pitääkö kantta tai lohkoa laskea ennen kuin saa hyötyä ulos?)

Onko ehdotuksia nokaksi ja putkiston kooksi? Varmaan joku ennenkin tämäntyyppistä viritelmää kokeillut, onko mahdollista saada toimimaan/paljonka mahdollisesti voisi tehonlisäystä tulla? Arvelisin että kaasutin ainakin olisi ladan vakiohöyrystintä parempi...? Saattaa vaatia edellämainittujen lisäksi myös sähköisen bensapumpun vaan se on pikku juttu...



...ja haulla en löytänyt juuri kyseistä kombinaatiota...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Mara »

Vakiopuristussuhteella ei kannata noilla muutoksilla ihmeitä odottaa. Saa siitä vakiota herkemmän, mutta nokka ja peltisarjakin on vähän liioittelua..
Kahden tuuman putki ja vakiobensapumppu riittää varmasti vielä tohon.
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin