Projekti: Tšernobõl

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja micco »

sasu kirjoitti:Noniin.
M45 Eatoni hommattu, 0,4 ahdot suunnitteilla joten kaipa ton kattilan pitäis kestää se ilman hirveitä sikailuja.
1.5-litrainen mylly kesti sikailua 1 barin ahdoilla ongelmitta joten luulisin että isolohkokin kestää. Ahtimena toimi myöskin M45 jota pyöritettiin 2x -nopeudella.
500whp.net
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Sergy »

hehe, tulihan se mikko siin esille heti ku ruvettiin puhuu eatonista ;)
ja mulla on viel tallella se kopio rek.otteesta jos siitä ois sit apua leimaamisessa. ainut sit taas mikä tulee ton eatonin kaa, niin päästöongelmat.

Eh, tollainen setti pakko saada!
http://www.kartuning.ru/shop/product/111087/


Perän välitys 4.1, rengas 185/60/14
6000rpm
1 52.1km/h
2 85.8km/h
3 121.2km/h
4 156.6km/h
5 246.2km/h

sit ku viel sais ton 2106 perävälityksen joka on 3.9....
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja START »

milläs mosalla meinasit tommosiin lukemiin oikeesti päästä :roll:
vaatii meinaan vetoja jo ihan oikeesti että se liikkuttaa tommosta kantti kertaa kantti palikkaa likemmäs 250km/h
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Qulle »

START kirjoitti:milläs mosalla meinasit tommosiin lukemiin oikeesti päästä :roll:
vaatii meinaan vetoja jo ihan oikeesti että se liikkuttaa tommosta kantti kertaa kantti palikkaa likemmäs 250km/h
No kyllä 250km/h ladalla vaatii jo suhteellisen reikäpää kuskinkin :lol:
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Reikäpää kuski on jo, koneen lukemat taas ei. Siis se mikä tos ois hyvä, et esimerkiks motari 120km/h vauhdis saa kierokset tiputettua ihmillisimpiin lukemiin, muutenhan se vakiona huutelee tos 4000rpm ja enemmän. tolla setil taas sais 3000 rpm. Luisuttelussa oon huomanut, et ladan 1 on muutenkin ihan turhan lyhkänen, kakkonenkin usein loppuu kesken, ja ite on luisutellut enemmänkin 3 ja 4 käyttäen. (siis talvisin ja sadekelillä). Tietty jos ois nyt 2-3000e ylimmääräistä, niin ottaisin samalla stroke sarjan 1.7>2.0l tohon 210213 lohkoon, monipisteruiskun ja kompuran/turbon. niin sit ois tehojakin riittämiin. Suht vakio 1.7 saa kummiskin vitosella kierättämään tonne about 5500rpm asti, ja kelistä riippuen jopa on kerran alamäkeen päässy 6000. Loppuu vaan toi nopeusmittari pahasti kesken :D
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja START »

Sergy kirjoitti: Loppuu vaan toi nopeusmittari pahasti kesken :D
aika sama tunne :lol: mutta harvemmin se loppuu kesken, joskus kun ohittaessa antaa kaikkensa. mutta muuten ei tolla edes uskalla ajaa paljoa 120km/h kovempaa :? ja nyt ei puhuta ajo-ominaisuuksista, vaan kaiken maailman äänistä ja tärinöistä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Kyllä, siis kun vakiona se jaksaa kelaa ton askin loppuun asti kelin mukaan, vähän piristettynä jonnekin 120hp se kelaa sen laatikon läpi jo ilman mitään ongelmia. Ja silloin tulee jo vastaan toi välityskysymys, johonkin rata ajoon se on sopiva. Mut ei matkantekoon. Ja mitä tulee sit taas noihin kolinoihin ja meluihin, niin kaikki on kiini autosta. Jos sielä on kaikki orkkis vanhat puslat, iskarit, jouset ja renkaat, niin totta helvetissä se kolisee ja natisee. Koska vaikka venäjällä virallinen mittayksikkö onkin mm, cm, m eikä tuuma, niin tuntuu et silti siinä on jenkimittakaavasa noi välykset tehty. Niinkuin oon tossa oppinut amerikan autoja rakenellessaan, et yleensä sieltä kun jotain korin osia rupee kattelee ja vertailee, niin kyl niissä vaan ne tuuman heitot löytyy, ja varsinkin ku rupee tilailee jotain erikoisia kuitu/peltiosia. Eli kun vähän kehittelee noita Ladoja, ja säätelee, niin uskokaa pois, ei ne niin kamalia oo ajaa korkeammillakin nopeuksillakaan. Kun oon jo kokeillu. Siis jos laittaa ladan orkkis peltivanne tasapainoituskoneeseen, niin se on jo valmiiks soikea, vaikka sil ei ois ees ajettukkaan. Konetta kun ne ei pahemmin ees tasapainota tehtaal. Ja se on hyvän koneen rakentamisessa kaiken a ja o! Tossa ois viel tollainen. Sori Sasu ku tulin tähän sun proektiin näitä hommia spekuloimaan :)
http://www.kartuning.ru/shop/product/115312/
Vaihteeks jotain pientä vaihtelua tohon VFTS korisarjaan ;)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja START »

nam. :)
siis nimen omaan toi oma rotisko ei ole viimesen päälle ja väliin tuntuu ettei edes kelvollinen.
säädöt pielessä, nivelissä väljää ja muutenkin epätäsapainossa.
vaikka lootaa huutaakin, se on koneen kanssa ainoita jotka ovat iskussa (paitsi nokan, kaasarin ja sytyn säädöt) ei vaan jaksa kiinnostaa kun se kuitenkin liikkuu :lol:
ja tosiaan sori vaan tästä off topikkista
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt sitä että hakataan koneisiin iso tukku rahaa ja paljon vaivaa, mutta sitten kaikki säädöt jätetään puolitiehen tai yleensä unohdetaan kokonaan. Hyvällä säkällä vaarannetaan vielä koneen elinikä ratkaisevasti, puhumattakaan siitä että autosta saisi miellyttävän ajettavan, tehojen ja kulutuksenkin ollessa balanssinssa.
Tosin yleensähän näitä rakennetaan vain kavereita tai essonpaarissa elvistelyä varten, eikä itselle ollenkaan. Kunhan repii niin v*tusti jotain dynosessiota varten, niin sitten saakin jo melkein joku mäntä luvan romahtaa. Sitten voikin paukutella henkseleitä; "kattokaas jätkät, ladasta irtosi 170 heppaa välillä 6500-6700 ja sen alle ei mitään"
Viritetään vain numeroiden takia, numerot merkitsee, kaikki muu on toissijaista ja voidaan sivuuttaa täysin.

Mutta särkekää vaan koneenne tai kärsikää siitä 20 litran kulutuksesta, eihän se minun lompakossa tunnu kun säädöt on meilläpäin vakio/lähes vakiomoottoreissakin paremmin kohdillaan kuin useimmilla "virittäjillä", itseasissa jopa paremmin :lol:

Tämä ei siis topikin aloittajaa koskenut mitenkään, ihan yleisellä tasolla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Jooh, lähestulkoon yhdyn Jokarin puheisiin. Konetta ku rakentelee, niin aloitetaan siitä et kunnon sisuskalut, sit kaikki balanssiin (eli tasapainottaa), kunnon 4-pisteruisku, sit voi mietiskellä jotain pieniä ahtoja 0.4-1 ja unohtaa kaikki rautalanka viritykset. Niin kyllä voin sanoa et ladan koneesta saa kummiskin fiksusti otettua ne 150hv ja vielä kohtuu luotettavasti. Kummiskin se on suuniteltu 70 luvulla, ja silloin oli kehitys vähän erillainen. Et kyl niistäkin saa hyviä, jos pitää järjen ja laadun mukana.
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja sasu »

Njuu 0,4 ahdot tosiaan suunnitteilla joten kaipa se kestäisi niilläkin seuraavan kesän vaikkei alakerralle olekaan tehty mitään.

Säädöistä nyt senverta että FMI:n seossuhdemittarilla oon malpassia ruuvailemalla saanu tolle nelipisteruiskulle aika optimiksi noi säädöt, eihän ne nyt loistavat tietenkään ole kun pitäis päästä penkittelemään ja käyttämään laajakaistalambdaa. Käyttömittarina autossa on melko piilossa tollanen bilteman seossuhdemittari joka sekin näyttää melko optimia täyskaasukiihdytyksessä, pintakaasulla ajellessa vetää melko laihalle mut taloudellisuus on kohdillaan.

Eikä tätäkään hevosvoimien toivossa rakenneta. Pakokaasuahtaminen oli jo yks vaihtoehto kun noita puhaltimia löytyy muutama kappale ylimääräisenä hallilta mut halusin tän myös vääntämään alhaalta.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nuo FMI:n kapeakaistat on hyviä kapeakaistoiksi, koska niiden kehittelyyn on panostettu. Ei välky omiaan ja näyttää tasaisesti lukemia. Ääripäissä on korjattu lukemia todellisempaan suuntaan. Se on vaan sellainen juttu että nuo FMI:n tuotteet maksaa melkein yhtä paljon kuin laajakaistat nykyään. Ennen hintaerot oli paljon isommat.

Nuo kaikki autogauge yms. pilipalimittarit voi minusta unohtaa koska ne näyttää mitä sattuu eikä lukemia voi tietää. Ota siitä selvää onko "Optimal" jotain 14,7:1 läheltä vai ei, entäs "Rich", onko kyse lukemista väliltä 11:1 vai kenties lähempänä 13:1. "Lean" ollaanko 15:1 vai 16:1 tai jopa enemmän. Ei riitä edes vaparin säätöön huonosti.

Vapari ei ole ihan niin nuuka täyskaasun seossuhteesta, tohi tehoa menetetään molemmissa ääripäissä, mutta kaikkien ahdettujen vehkeiden kanssa saa olla tarkkana että pysytään siinä 11,5 - 12 AFR, usein jopa alle tehokkaimmissa vehkeissä ja vältetään mäntäpistiäinen.
Siinä kun säätelee autogaugella "Optimalit" kehiin niin ei montaa vetoa kerkeä vetämään kun tulee kuuluisa "oho".. :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Ja toisaalt, ahdetun koneen on aina mieluiten käytävä vähän rikkaammal, ku laihemmal. Eks ni? :D Ainaskin nissaneiden kaa tos tullu opittua :P
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu hieman rikkaalla ei riko kovin nopeasti mitään, mutta pikkasen laihalla niin ei hyvä seuraa. Pintakaasu- ja matka-ajossa voikin sitten käyttää ruiskun kanssa 15,5 - 16 AFR seossuhteita kunhan vaan sytkäennakkoa on riittävästi, laiha seos kun tunnetusti palaa hitaasti ja vaatii reippaasti sytkäennakkoa.
Kaasarivehkeet on oma lukunsa ja niissä pitäisi turvallisena ja nykimättömänä seossuhteena matka-ajossa max. 15 AFR. Tätä on kuitenkin mahdoton toteuttaa täysin tasaisena esim. välillä 40 - 120 km/h, hitaammassa vauhdissa jää väkisin hieman paksummalle tai sitten isommassa vauhdissa jää liika laihalle. Kompromisseja täytyy tehdä kaasareiden kanssa. Ruiskun voi säätää siihen mihin itse haluaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Projekti: Tšernobõl

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä pakokaasu ahtimellakin saa alavääntöä, riippuu vaan siitä puhaltimesta :wink:
no mulla nyt on ollu toista kuukautta ostos listalla se laajakaista mutta en ole saanut aikaseks edes tilata. ja ilman ei ole vihtinyt säädellä sen enempää, kunhan se vetää suht moitteetta.
nokkaa en ole rupenut käänteleen ennen kun on seokset likellä, ja sytkä on katottu mutta sekin pitää vielä hieno säätää. tahtoo vaan loppua kiinnostus, kun ei se siltikään mikään raketti oo.
ja noista tehoista. tällä kylällä justiin penkitettiin 70luvun 1600 työntötanko koneesta sinne päin säädöillä 184hp/290nm konetta avaamatta tuplilla ja kolmos garretilla.
jo toista kesää ajossa ilman mitään ongelmaa. tosin tuo onkin läpivirtaavalla kannella eikä se ole lada :roll: mut ei siitä enempää, pysytään aiheessa ja ladoissa :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin