Mystinen sähkövika, Niva 1.6 -88

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
mbkoskin

Mystinen sähkövika, Niva 1.6 -88

Viesti Kirjoittaja mbkoskin »

Ongelmana on seisonnassa purkautuva akku. Purkaantumisvirta on yleismittarilla rungon ja miinusnavan välistä mitattuna 300 mA. Olen käynyt läpi kaikki sulakkeet, kaikki releet, jännitteensäätimen (laturi G-221), herätevirtapiuhan, vaihtanut laturin, ja kokeillut irroittaa kojelaudan sisällä olevat liittimet, jotta saisin kaikki virtapiuhat katki. Ei mitään vaikutusta. Ainoat keinot, joilla purkaantuminen loppuu, on joko irrottaa akulta laturin 30-napaan menevä pinkki piuha tai laturilta virtalukkoon ja sulakerasialle menevät ruskea ja pinkki piuha laturista. Olen ihan öönä, mikä ihme voi olla vikana.

Kun kytken akun kiinni, lähes kaikki auton releet naksahtavat, vaikka mikään laite ei olisi kytkettynä. Onko tämä normaalia? Tosin, kuten todettua, releiden irroittaminen ei lopeta virran kulutusta. Itse asiassa joitain releitä irroittamalla virta näytti kasvavan lähelle yhtä ampeeria.
pressa

Re: Mystinen sähkövika, Niva 1.6 -88

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eihän herätevirtapiuhassa kuulu olla jännite mikäli virtalukko on 0-asennossa? Kokeileppa irottaa virtalukon poihjan liitin, purkaako silloin? Saattaa olla virtalukon pohja rikki.
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Ovatko virtalukon johdot olleet pois paikoiltaan ja tulleet asennettua vääriin napoihin. Kokeile irroittaa johto kerrallaan ja katsoa loppuuko virrankulku.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
mbkoskin

Jaa-a, olen kyllä virtalukon pohjankin piuhoja irroitellut, eikä mielestäni vaikuttanut kulutukseen. Täytyy vielä ehkä kokeilla ottaa ne kaikki irti. Onkohan tuon jälkeen muuta vaihtoehtoa kuin, että laturilta virtalukolle tai sulakeboksiin menevä piuha on jostain puhki tms.
Pulteri

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Iltaa

Tässä muutaman kuukauden Nivaa opetelleena sanoisin että oikea vastaus on tuo tms. =)
mbkoskin

Tms.:hän se oli.. Syyllinen löytyi lopulta hätävilkun piuhasta, joka ilmeisesti on puhki, koska maadottuu. On muuten aivan älytön systeemi: laturilta sulakeboksille tulee pinkki piuha, josta lähtee ennen sulaketta rosvoliittimellä ohuempi pinkki piuha, joka menee toiseen sulakkeeseen, josta lähtee punainen piuha, joka menee hätävilkun kytkimelle. Ja se punainen piuha maadottuu vaikka se on molemmista päistä irti. Ehdin sitten vaan pätkiä piuhoja vähän joka paikasta löytääkseni tuon vian, pitääpä käydä liittimiä ostamassa. Taas tuli käytettyä 50 euroa viiden euron vikaan..
Pulteri

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Juu tätä tää Nivailu tuntuu olevan :D Jos osaat tai joku muu ni neuvokaapa mua vielä tuon toisen topicin päättämisessä... http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 49&start=0
mbkoskin

Tämmöinen pikku hetkihän tässä ehti vierähtää, mutta nyt selvisi lopulta akun purkamisen syy, kun talven jälkeen taas jaksoin mennä hetkeksi Nivaan istumaan. Laturin ja virtalukon välissä oleva rele oli mennyt jotenkin oikosulkuun. Ehdin sitten tosiaan vedellä piuhoja poikki vähän sieltä täältä ja hankkia toisen laturinkin.

Nyt sitten ongelmaksi jäi (kinnaavan etujarrun lisäksi) se, että latauksen merkkivalo palaa jatkuvasti, vaikka jännitemittarin mukaan akkua ladataan auton käydessä. Onko jollakulla muulla ollut samaa ongelmaa?
mbkoskin

Itse itselleni vastaten, latauksen merkkivalon releestä oli piuha irti.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Ja muille lukijoille tiedoksi; latauksen häiriövalo voi johtua (ja on johtunutkin) myös huonosta kontaktista sulakerasiassa. Terv. myös etujarrut laahaa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Vastaa Viestiin