Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Qulle »

THI-900 kirjoitti:Vinkki: Moposportissa suuttimet 3,20€/kpl. Freetechnicillä maksoi 8€/kpl...
Huomasin tuon itsekin kun olin tilannut nuo suuttimet... toisaalta ei kyllä kaduta yhtään koska tuolla Freetechnicillä oli palvelu sähköpostin kautta suorastaan täydellistä.
Vastattiin nopeasti ja tavara taidettiin laittaa samalla hetkellä postiin kun viimeisen mailin lopussa painettiin Lähetä-nappia :)
Periaatteessa koitan aina päästä mahdollisimman halvalla, mutta nykyisin olen alkanut ymmärtämään mitä hyvä palvelu oikein merkitsee... se ei todellakaan ole mikään itseisarvo ja siitä kyllä mielellään maksaa ja sitä antavaa yritystä tukee, kun sellainen sattuu kohille :)

...niin ja 120km/h on mittarissa kolmosella, kun kiekkamittari osuu sinne 6000rpm kohille. On aika härski laulu konehuoneessa tuolloin :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja START »

Jokari kirjoitti: Loppukevennyksenä vielä muistutus siitä miltä neljä kaasuläppää kuulostaa, ääni jota ei nykypäivänä enää liian usein kuule 8)
kuuleehan noita kun kovissa teini vehkeissä on läppärungot ja mega ohjaamassa :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Toisilla kuuluu ja toisilla äänet on vaimennettu :lol:
Viimeksi muokannut Mäntä, 10.10.2009 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tuli tuossa mieleen, että nuo ensimmäisessä viestissä mainitut suutinsuositukset koskevat vain ja ainoastaan Weberin mallia DGV (5A) 32/36, 26 ja 27 mm sisäkurkuilla, joka on selkeästi yleisin Weberi.

Suositukset eivät koske seuraavia kaasareita; DGAV 32/36 23/24 sisäkurkuilla ja DGR 32/32 23/24 mm sisäkurkuilla. Näistä on säätökokemuksia tasan 0 h.

Mitä pienemmät sisäkurkut, sitä rikkaampi seos samoilla suuttimilla. Siksi nuo suositukset eivät ole optimaaliset kulutuksen ja tehon kannalta näissä "pienemmissä" kaasareissa. Sanoisin että vakiokoneissa pääsuuttimista kärsii tiputtaa vitosen verran pois ja ilmojakin voi olla tarpeen ruuvata hieman isommiksi ainakin ykköskurkulla (10-15 numeroa). Omalla vastuulla tietenkin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

"Loppukevennyksenä vielä muistutus siitä miltä neljä kaasuläppää kuulostaa, ääni jota ei nykypäivänä enää liian usein kuule"

Komiasti se hyrrää. Kyllä kaverin noppa corollassakin rupee melkonen suhina konehuoneesta kuuluumaan kun kiekkoja on se 6000rpm :D 40 pysty imut :p
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
MutaKurppa

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja MutaKurppa »

Jokari kirjoitti:Kuulostaa ihan...Weberiltä :D Ja kun vielä noudattaa Kymenlaakson™ suosituksia suuttimissa eikä lähde sooloilemaan, niin kulkuakin löytyy muttei välttämättä kuluta enempää kuin tehtaan jäljiltä :lol:

Positiivinen palaute on aina mukavaa tässä asiassa jonka puolesta on vaivaa nähty 8)
Justiinsa tässä loman rattona asennettiin/kaveri asensi, itse neuvoin(Ei anna toisten tulla autojensa luo mikään työkalu kädessä :? ) :lol: Webru sen peltoautolaatokkaan ja jumantsuikka miten parani meno siinä kinnerissä :D Noi Kymenlaakso™ Suutinarvot toimi heti ilman sen kummempia säätöjä ja nyt auto jaksaa jopa sutiakkin hieman 8) :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tärkeimman asian olen unohtanut lisätä tähän topikkiin.

MINULLA EI OLE VÄHÄISINTÄKÄÄN KIINNOSTUSTA JEESATA KETÄÄN YYVEELLÄ 24/7 MISSÄÄN KAASARIASIOISSA TAI MUISSA TEKNISISSÄ ASIOISSA. Ne ketkä ovat minuun yhteydessä olleet aiemmin puhelimella/yyveellä voivat kysyä jatkossakin yyveellä tai soitella. Muut voivat opetella vaikka perusteet ensin ja sen jälkeen lukea tämän FAQin uudestaan jonka jälkeen mahdollisten kysymysten juolahdettua päähän voivat laittaa kysymyksensä vaikkapa tähän topikkiin eikä minulle yyveellä. Myös Google on kummallinen keksintö, sieltä minäkin olen ison osan kaasaritietoudestani ammentanut ja soveltanut tosielämässä.

Jatkossa en vastaa mitenkään mihinkään yyveellä laitettuihin kaasarikysymyksiin vaan poistan viestit suoraan katsomatta niitä.
Viimeksi muokannut Jokari, 4.2.2010 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Laatukka2105

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Laatukka2105 »

Mistäköhän sais tuplille imusarjan? Eli mitkä imut käy ladaan? Vaaka/pysty? on nyt tullut nettiä selattua mutta kun ei aukea...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noita tuplien imusarjoja näkyy aina välillä myynnissä. Vaakatuplat on järkevin, koska ne mahtuu paikoilleen, tietysti akku pitää laittaa konttiin ja sulakerasia kääntää sisälle (kanttiksessa).

Weber DCOE ja Dellorto DHLA on niitä koeteltuja ratkaisuja vaakatupliksi. Makuasia mitä haluaa. Lorttoon halvemmat säätöosat mutta kehnompi saatavuus. Molemmat toimii buenosti jos laittaja osaa hommansa ja kaasarit on kunnossa.

Meillä on tuossa Twincamissa Weber IDF pystytuplat, progressio-ominaisuudet niissä ei ole kovin häävit mutta muuten on mukavat kaasarit, sellaiset kun hyvät tuplat yleensä on.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Mutis »

eipä minun tarvinnut siirtää akkua tai sulakeboksia. mahtui justiin sopivasti. riippuu tietysti millaiset ilmanputsarit tai imusarjan laittaa. ilmanputsari pitää olla matalat.

moposportilta ostin vaakaimuille imusarjan kanttilamppuun. mallia peltinen imusarja. alumiinistä ei enään ollut saatavilla. imusarja kuumenemisen ja kaasareiden kuumenemisen sain loppumaan tekemällä pellin peltipakosarjan ja imusarjan väliin.
Laatukka2105

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Laatukka2105 »

Jees, kiitoksia! Piti vielä kysymäni että oliko päästöjen kanssa mitään vai pitääkö mun hankkia vanhempi Lada koska omani on vm90-
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No jos se oikeasti on vm-90 eikä -91 niin eipä ole ongelmia päästöissä. Edellyttää tietenkin että kaasareissa on synkat tarkasti kohdillaan, neulat pitää ja tottelee säätöä. Imuvuotoja ei myöskään tietenkään saa olla. Ei tuplat ole tyhjäkäynnillä sen kummemat kuin tavallinen kaksikurkkuinen kaasari.

Eriasia sitten jos on jyrkempää nokkaa yms. niin sitten kyllä on usein ainakin HC tiukassa saada siihen kuuteensataan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Laatukka2105

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Laatukka2105 »

oke,oke... pitää nyt eka laittaa ne tuplat ja kattoo sit miten jää pelivaraa..
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jokari kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että nuo ensimmäisessä viestissä mainitut suutinsuositukset koskevat vain ja ainoastaan Weberin mallia DGV (5A) 32/36, 26 ja 27 mm sisäkurkuilla, joka on selkeästi yleisin Weberi.

Suositukset eivät koske seuraavia kaasareita; DGAV 32/36 23/24 sisäkurkuilla ja DGR 32/32 23/24 mm sisäkurkuilla. Näistä on säätökokemuksia tasan 0 h.
Sitä kun tätä tässä nyt tumaa niin läpät auki mentäessä virtauspinta-ala on kaasarin läpi DGV 5A kaasarissa sisäkurkkujen kohdalla on luokkaa 1100mm2 (530mm2 ja 570mm2) ja DGAV/DGR kaasarissa 870mm2 (415mm2 ja 455mm2). Tämä ero on hyvin huomattava, vaikka eihän se pari milliä siinä halkaisijassa pitänyt olla juuri mitään. :D Tuosta kun laskettaa niin tuleehan sitä eroa päälle 20%.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Viimeksi muokannut THI-900, 21.10.2009 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihan oikeassa olet. Siksi tuon maininnan lisäsinkin koska ero on selvä. Eräs 1600cc moottori läpihengittävällä kannella tyytyi 130/160 settiin ykkösellä ja 145/180 kakkosella DGR 32 kaasarilla taannoisessa laajakaistasessiossa. Tästä ei nyt kannata mallia kuitenkaan ottaa koska kone on rakenteeltaan ihan toinen mitä Ladan kone ja paremmin hengittävä kaikinpuolin.

Meni btw. noin 4-5 tuntia kaasarin säätöön kaikkineen laajakaistan avulla, kokemusta tästä kone/kaasariyhdistelmästä ei yhtään ja liikkeelle lähdettiin mututuntumalla heitetyistä suuttimista. Lopputulos käsittämättömän hyvin pelaava kone, alakierrosominaisuudet kuin ladan ykskutosessa mutta ylhäällä rähjää niin perkeleesti. Olenko ennen kehunut laajakaistaa? :)

Siksi nuo suutinjuutut noissa "pikku"kaasareissa on niitä asioita jotka pitää laajakaistalla selvitellä ja tutkia. Niitä ei voi arvaamalla heittää kohdalleen, en minä ainakaan. Minä perustan tietoni kokemuksen tuomiin tosiasiohin ja faktoihin, en arvaile mitään.
Yleensä kun laajakaista näyttää hyviä lukemia, niin myös perstuntuma on parhaimmillaan. Metriäkään en em. autolla ajanut säädön aikana ja repsikan penkilläkin kulun reippaan paranemisen huomasi todella hyvin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin