Kannattaa sitten kattoa että se vetarin stefan vuoto ei äidy niin isoksi että valuu myös rummun sisään ja leviää kitkapinnoille. Hihnat saa sitten vaihtaa kun ne on öljystä pehmenneet, stefa alle kympin ja puolen tunnin työ vaihdossa. Up yours..Flaiman kirjoitti: Joku tiiviste mennyt takapäästä kun tihkuu öljyä takajarrurummun luota. Isä sillekin nimen sanoi mutten muista. Pitää joskus korjata.
VAZ-21072 - 1990 - Lada 1300S "käyttis" - Myyty
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Lämmin talli ja työkaluja on mutta mitään ei osaa eikä uskalla tehdä. Ja jos homman aloittaa ja uskallus loppuu niin taas Lada seisoo kuukaudenpäivät tallissa puolikuntoisena.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Olin ihan samassa tilanteessa nelisen vuotta sitten, ei ollut edes talliakaan ja työkalujakin niukasti, siitä se sitten lähti. Pohjalta se on lähdettävä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Sain maalattua vanteet. Semmoiset lähes valkoiset, ehkä liiankin vaaleat. Maali oli Multonan 0021 sävyä. Maalaukseen meni kaksi 400 ml spraypulloa, nippa nappa riitti.
Valumia tuli jonkin verran.
Valumia tuli jonkin verran.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Mie kerron oman seiskan kellosta että se oli kans yksi villi häkkyrä, Joskus kun säädin jotain akunkenkien kanssa ja se räpsi kipinää plussapuolella niin tuloksena oli että kello lähti ilosesti tikittämään eteenpäin ja pelasi niin kauan kunnes otti akunkengän irti ja pisti takaisinFlaiman kirjoitti: Kello alkoi kävelemään kun laitoin virtaa siihen irtoakusta. Ei kävellyt kauaa, pienen koputtelun jälkeen käveli aina välillä.

Kiinnostava ja hyvä projekti, jatka samaan malliin

EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Kävin ostamassa Nokian Nordman+ nastarenkaat. Hintaa tuli 304 € sisuskumien kanssa.
Vanteista otan valokuvia vasta sitten kun vien Ladan tallista pihalle.
Vanteista otan valokuvia vasta sitten kun vien Ladan tallista pihalle.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA


Tässä ovat nyt nämä talvikumit ja -vanteet.
Tarkemmin kun katsoin maalin kuivuttua niin valumia ei tullut.
Koelenkillä käydessä 80 vauhdissa ravisti hyvin vähän. Muutaman sadan kilometrin jälkeen sisäkumi voisi asettua paikoilleen, niin ehkä tasapainotuksessa korjaantuisi.
Muutaman päivän lumetkin taitaa pysyä maassa. Nyt nollan molemminpuolin lämmintä koko ajan. Tiistaina sataa lunta ja torstaina pakastuu 9 asteeseen.
Pressukatosta alettiin tekemään Ladalle. Paikka on sellainen että huolimattomasti kun peruuttaa niin voi joutua pihjajanmarjasateeseen. Silloin on kyllä melko sokea mutta mahdollista kuitenkin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Tiistaina pelkäsin ensimmäisen kerran jääväni Ladalla välille. Pelkoa lisäsi huono suuntavaisto ja väärä diagnoosi kun mittarit sekosivat.
Aamulla töihin mennessä viimeisessä risteyksessä vilkku ei toiminut mutten kiinnittänyt siihen huomiota.
Mutta kun lähdin kotia päin niin ekaan risteykseen mennessä vilkku ei taaskaan toiminut. Siinä ihmetessä huomasin että volttimittari oli nollilla ja ryypyn valo himmeä. Epäilin akun olevan tyhjän ja ettei laturi toimi. Tämä tapahtui juuri kun olin ohittanut Delta-auton niin ei sinnekään päässyt.
Olin jo saapumassa seuraavaan risteykseen, mietin ajanko lyhintä reittiä moottoritietä vai Seppälänkankaan kautta kotiin. Moottoritielle en halunnut, koska olin varma että kohta auto hyytyy.
Miettiessä minne menen olinkin jo Keskustaan tai moottoritielle vievällä kaistalla. Seppälänkangas jäi viereiselle kaistalle. Vilkuttomalla autolla en uskaltanut vaihtaa kaistaa.
En vieläkään ajanut moottoritielle vaan uskoin tulevan jonkun sivukadun josta pääsisi helposti kotiin. Näin ei tapahtunut vaan saavuin kaupungin keskustaan.
Tässä vaiheessa kiroilin suuntavaistoani kun mieleen tuli ajatus keskelle tietä sammuneesta Ladasta kello neljän ruuhkassa. Jännittäen ajelin pelkät parkit päällä vesisateessa pois keskustasta. Jossain risteyksessä vilkku toimi ja mittarit näyttivät oikein. Silloin vasta älysin ettei akussa ollutkaan vikaa vaan vilkussa. Laitoin lähivalot päälle ja ajelin loppumatkan vähemmän huolestuneena. Pari päivää vikaa tutkittua ongelmaksi paljastui huono sulake.
Aamulla töihin mennessä viimeisessä risteyksessä vilkku ei toiminut mutten kiinnittänyt siihen huomiota.
Mutta kun lähdin kotia päin niin ekaan risteykseen mennessä vilkku ei taaskaan toiminut. Siinä ihmetessä huomasin että volttimittari oli nollilla ja ryypyn valo himmeä. Epäilin akun olevan tyhjän ja ettei laturi toimi. Tämä tapahtui juuri kun olin ohittanut Delta-auton niin ei sinnekään päässyt.
Olin jo saapumassa seuraavaan risteykseen, mietin ajanko lyhintä reittiä moottoritietä vai Seppälänkankaan kautta kotiin. Moottoritielle en halunnut, koska olin varma että kohta auto hyytyy.
Miettiessä minne menen olinkin jo Keskustaan tai moottoritielle vievällä kaistalla. Seppälänkangas jäi viereiselle kaistalle. Vilkuttomalla autolla en uskaltanut vaihtaa kaistaa.
En vieläkään ajanut moottoritielle vaan uskoin tulevan jonkun sivukadun josta pääsisi helposti kotiin. Näin ei tapahtunut vaan saavuin kaupungin keskustaan.
Tässä vaiheessa kiroilin suuntavaistoani kun mieleen tuli ajatus keskelle tietä sammuneesta Ladasta kello neljän ruuhkassa. Jännittäen ajelin pelkät parkit päällä vesisateessa pois keskustasta. Jossain risteyksessä vilkku toimi ja mittarit näyttivät oikein. Silloin vasta älysin ettei akussa ollutkaan vikaa vaan vilkussa. Laitoin lähivalot päälle ja ajelin loppumatkan vähemmän huolestuneena. Pari päivää vikaa tutkittua ongelmaksi paljastui huono sulake.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Nyt on valmistauduttu talven loskakeleille vaihtamalla pyyhkijänsulat ja vahaamalla auto.
Oikeanpuoleisissa ovissa ruostepilkut on lisääntyneet.
Oikeanpuoleisissa ovissa ruostepilkut on lisääntyneet.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Hyvän väriset vanteet
!
Pitojakin varmasti on jonnun verran uusilla tassuilla, kalliit renkaat raaskit laittaa eihän noilla uskalla sulalla ajella yhtään
Itsellä Käytetyt hyvät 50€:n Euromasterit Unon vanteilla, toisen takavanteen sain jo kieroks katukiveen ensilumilla pelleilessä. Mutta ei ravista 150km/h vauhdissakaan oikeastaan yhtään


Pitojakin varmasti on jonnun verran uusilla tassuilla, kalliit renkaat raaskit laittaa eihän noilla uskalla sulalla ajella yhtään

Itsellä Käytetyt hyvät 50€:n Euromasterit Unon vanteilla, toisen takavanteen sain jo kieroks katukiveen ensilumilla pelleilessä. Mutta ei ravista 150km/h vauhdissakaan oikeastaan yhtään

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Vanteet tuli maksamaan 94 €. Suojakuppien hintaa en enää muista. Hitusen alle 500 km on nyt ajettu sulalla tiellä.
Ensimmäinen lukkojarrutuskin tuli tänään tehtyä kun meinasin törmätä edelläajavan perään. Vauhtia ei ollut kuin noin 20 kmh joten tuskin nastat katkeili. Liikennevaloista lähdettäessä edessäolija kääntyi oikealle mutta pysähtyi väistääkseen jalankulkijaa. Jotain 10 senttiä jäi väliä.
Ensimmäinen lukkojarrutuskin tuli tänään tehtyä kun meinasin törmätä edelläajavan perään. Vauhtia ei ollut kuin noin 20 kmh joten tuskin nastat katkeili. Liikennevaloista lähdettäessä edessäolija kääntyi oikealle mutta pysähtyi väistääkseen jalankulkijaa. Jotain 10 senttiä jäi väliä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Minun Ladahan kuluttaa paljon.
Bensankulutus on 9,2 l/100 km. Ei kyllä ole kuin yksi tankkausväli tilastoitu. Matkalla on kylläkin pitkästi 100 km/h ajoa.
Pahemmalta näyttää öljynkulutuksessa.
Alkoi pari päivää sitten kiihdyttäessä ja jarruttaessa öljynpainevalo vilahtelemaan, tarkistin öljyn ja oli aivan minimirajan kohdalla.
Öljyt vaihdettiin kun mittarissa oli 61 501 km, nyt on 63 343 km. Eli 1800 km ajettu ja öljyt on jo loppu.
Bensankulutus on 9,2 l/100 km. Ei kyllä ole kuin yksi tankkausväli tilastoitu. Matkalla on kylläkin pitkästi 100 km/h ajoa.
Pahemmalta näyttää öljynkulutuksessa.
Alkoi pari päivää sitten kiihdyttäessä ja jarruttaessa öljynpainevalo vilahtelemaan, tarkistin öljyn ja oli aivan minimirajan kohdalla.
Öljyt vaihdettiin kun mittarissa oli 61 501 km, nyt on 63 343 km. Eli 1800 km ajettu ja öljyt on jo loppu.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Viikonloppuna kaadoin vähän vaille litran öljyä. Eikös se mittatikun merkkiväli ole litra?
Maanantaina oli pakkasta 20 astetta, laitoin edellisenä päivänä auton lämmittimeen ja kellokytkimellä lämpiämään n. kahta tuntia ennen töihinlähtöä.
Yöllä oli ollutkin sähkökatkos ja kestänyt kaksi tuntia eikä auto ehtinyt lämmetä yhtään.
Ensimmäisellä starttauksella akku ei jaksanut pyörittää, toinen starttaus meni pieleen kaasun painamisella liian aikaisin. Kolmannella lähti sitten käyntiin.
Töissä johto oli kymmenen senttiä liian lyhyt eikä ylettänyt tolppaan. Sieltä lähti kuitenkin jo toisella yrityksellä käyntiin.
Tänä aamuna pakkasta edelleen 20 astetta. Auto oli lämmennyt ja pääsin nopeasti lähtemään. Lähdin etuajassa sillä töissä ei riitä tolppia kaikille.
Kaksi kilometriä ajettu ja ensimmäinen iso ylämäki, vauhti alkaa hidastumaan ja vaihdan kakkosvaihteelle. Kierrokset senkuin laskevat ja joudun vaihtamaan ykköselle. Pian auto sitten sammuu. Yritän käynnistää muttei lähde käyntiin. Valuttelen auton pientareelle, laitan hätävilkut päälle koska oli vielä pimeää. Säästän akkua sammuttamalla vilkut kun muita autoja ei näy.
Yritän käynnistää ei lähde vieläkään. Arvaan vian olevan imuilmaa säätävässä vivussa, jota en saanut käännettyä aikaisemmin talvella kun tuntui niin heppoiselta. En viitsinyt mennä sitä kääntämään vieläkään samasta syystä.
Vähän alempana oli risteys jonne ajattelin jo mennä kääntämään auton että pääsisi mäkistartilla lähtemään. Autoja tuli takaa kuitenkin niin paljon, että päätin yrittää startata vielä muutaman kerran. Muutaman yrityksen jälkeen Lada käynnistyi ja matka jatkui kymmenen minuuttia myöhässä. Ehdin kuitenkin töihin ajoissa ja vielä tolppapaikalle.
Nyt illemmalla menin vaihtamaan imuilmavipua talviasentoon. Avasin nokkapellin ja kurkistin sisään. Näytti samalta kuin olisi ripulissa kakattu vessanpönttöön. Öljypisaroita oli moottorin vasemmalla puolella joka paikassa, öljytikku oli lentänyt pois paikaltaan mutta ihme ja kumma löytyi johtojen päältä kiikkumasta, luultavasti loppumatkasta lentänyt kun tallessa oli.
Ajoin Ladan lämpimään talliin ja putsailin konehuoneen.
Huomenna taas Ladalla liikenteeseen.
Maanantaina oli pakkasta 20 astetta, laitoin edellisenä päivänä auton lämmittimeen ja kellokytkimellä lämpiämään n. kahta tuntia ennen töihinlähtöä.
Yöllä oli ollutkin sähkökatkos ja kestänyt kaksi tuntia eikä auto ehtinyt lämmetä yhtään.
Ensimmäisellä starttauksella akku ei jaksanut pyörittää, toinen starttaus meni pieleen kaasun painamisella liian aikaisin. Kolmannella lähti sitten käyntiin.
Töissä johto oli kymmenen senttiä liian lyhyt eikä ylettänyt tolppaan. Sieltä lähti kuitenkin jo toisella yrityksellä käyntiin.
Tänä aamuna pakkasta edelleen 20 astetta. Auto oli lämmennyt ja pääsin nopeasti lähtemään. Lähdin etuajassa sillä töissä ei riitä tolppia kaikille.
Kaksi kilometriä ajettu ja ensimmäinen iso ylämäki, vauhti alkaa hidastumaan ja vaihdan kakkosvaihteelle. Kierrokset senkuin laskevat ja joudun vaihtamaan ykköselle. Pian auto sitten sammuu. Yritän käynnistää muttei lähde käyntiin. Valuttelen auton pientareelle, laitan hätävilkut päälle koska oli vielä pimeää. Säästän akkua sammuttamalla vilkut kun muita autoja ei näy.
Yritän käynnistää ei lähde vieläkään. Arvaan vian olevan imuilmaa säätävässä vivussa, jota en saanut käännettyä aikaisemmin talvella kun tuntui niin heppoiselta. En viitsinyt mennä sitä kääntämään vieläkään samasta syystä.
Vähän alempana oli risteys jonne ajattelin jo mennä kääntämään auton että pääsisi mäkistartilla lähtemään. Autoja tuli takaa kuitenkin niin paljon, että päätin yrittää startata vielä muutaman kerran. Muutaman yrityksen jälkeen Lada käynnistyi ja matka jatkui kymmenen minuuttia myöhässä. Ehdin kuitenkin töihin ajoissa ja vielä tolppapaikalle.
Nyt illemmalla menin vaihtamaan imuilmavipua talviasentoon. Avasin nokkapellin ja kurkistin sisään. Näytti samalta kuin olisi ripulissa kakattu vessanpönttöön. Öljypisaroita oli moottorin vasemmalla puolella joka paikassa, öljytikku oli lentänyt pois paikaltaan mutta ihme ja kumma löytyi johtojen päältä kiikkumasta, luultavasti loppumatkasta lentänyt kun tallessa oli.
Ajoin Ladan lämpimään talliin ja putsailin konehuoneen.
Huomenna taas Ladalla liikenteeseen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Tainut huohotin olla jäässä kun tikun on ampunut paikaltaan. Hyvä että tiku on lähtenyt eikä ole muualta pullauttanut öljyjä pihalle.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada 21072 -90 SEISKA
Sitä isäkin syyksi epäili.
Hyvää oli etten ollut ainoa tienpäällä pulaanjoutunut.
Kuorma-autoa hinattiin.
Joku uudehko auto oli hinausauton kyydissä, ei kolhuja näkynyt eli pakkasen syy luultavasti.
Pieni kuorma- tai lava-auto nelostiellä sammuneena.
Hyvää oli etten ollut ainoa tienpäällä pulaanjoutunut.
Kuorma-autoa hinattiin.
Joku uudehko auto oli hinausauton kyydissä, ei kolhuja näkynyt eli pakkasen syy luultavasti.
Pieni kuorma- tai lava-auto nelostiellä sammuneena.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87