Onko kenelläkään havaintoa, mitä eroa on GM AC AFS 62 ja 79 Lambdoissa?
Millaisia ovat ns. Yleismalliset Lambdat? Niistä kuulee puhuttavan, mutten oikein ole tietoinen miten ne kompensoivat alkuperäislambdoja.
SamaraLambdoja on useita tyyppejä. Ne ovat yleensä Boscheja. Niissä on selkeät numerosarjat, joilla ne tunnistaa. Onko näihinkin jotain yleismalleja.
Erottaako joitakin Lambdoja toisistaan vain Lambdan puoleisen johtoliittimen liitokset? Siellä on sekä Uros- että Naarasliitoksia. Niissä on myös kolmeliitoksisia eli esilämmittämättömiä.
Voisiko joku linkittää johonkin, missä olisi Lambdatietoutta. Olen onneton seikkailemaan NetinRajattomassa Maailmassa. Sotkeudun sinne ja kaikki menee solmuun.
GM Lambda eroista. Yleismalleja?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
GM Lambda eroista. Yleismalleja?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
Vastaanpa tähän, kun tuli juuri puljattua lambdan kanssa.
Lambda on melko yleismallinen, kunhan malli on oikea (zirkon tai titaani). Ja Ladan tapauksessa (no aivan uusimmista ei tietoa) ensinmainittu. Johdintenkaan määrä ei ole välttämättä määräävä tekijä, mutta helpommalla pääsee kun vaihtaa vastaavaan. 1- ja 2-johtoiset lämmittämättömiä ja 3- ja 4-johtoiset esilämmitettyjä.
Juuri omassa eurossa pomppasi katsastuksessa päästöissä lambdan takia, ja AFS79:n tilalle ostin NTK:n (NKG Spark Plug Co.) yleismallisen lambdan. Yleismallisissa kun ei tule minkäänlaista liitintä mukana, on oikeastaan suurin ongelma johtojen selvittäminen ja alkuperäisen johtojen ja liittimen liittäminen anturiin. NTK:n mukana tuli aika hyvät liitostarvikkeet, mutta aikaa sekin otti tehdä homma kunnolla.
Merkittömiä yrittivät kovasti myydä kun kävin hakemassa, mutta niistä ovat niin monet varoitelleet, etteivät ne kestä. Sen takia 15eur lisäsatsaus tuohon NTK:hon. Merkittömän pakettikaan ei oikein vakuuttanut - ainoa teksti koko lootassa "Professional High Quality Auto Parts"
Vaihdon jälkeen päästöt erinomaiset - lambda-arvo tyhjäkäynnillä 1.000 ja kierroksilla 0.999
Lambda on melko yleismallinen, kunhan malli on oikea (zirkon tai titaani). Ja Ladan tapauksessa (no aivan uusimmista ei tietoa) ensinmainittu. Johdintenkaan määrä ei ole välttämättä määräävä tekijä, mutta helpommalla pääsee kun vaihtaa vastaavaan. 1- ja 2-johtoiset lämmittämättömiä ja 3- ja 4-johtoiset esilämmitettyjä.
Juuri omassa eurossa pomppasi katsastuksessa päästöissä lambdan takia, ja AFS79:n tilalle ostin NTK:n (NKG Spark Plug Co.) yleismallisen lambdan. Yleismallisissa kun ei tule minkäänlaista liitintä mukana, on oikeastaan suurin ongelma johtojen selvittäminen ja alkuperäisen johtojen ja liittimen liittäminen anturiin. NTK:n mukana tuli aika hyvät liitostarvikkeet, mutta aikaa sekin otti tehdä homma kunnolla.
Merkittömiä yrittivät kovasti myydä kun kävin hakemassa, mutta niistä ovat niin monet varoitelleet, etteivät ne kestä. Sen takia 15eur lisäsatsaus tuohon NTK:hon. Merkittömän pakettikaan ei oikein vakuuttanut - ainoa teksti koko lootassa "Professional High Quality Auto Parts"

Vaihdon jälkeen päästöt erinomaiset - lambda-arvo tyhjäkäynnillä 1.000 ja kierroksilla 0.999
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
LAMBDAN SIJOITUKSESTA
Kirjoittelenpa samaan topicciin... Lambdan sijoituksesta kyselen, kuumimmassa paikassahan sen kuuluu olla, elikkä käytännössä kollektorissa, juuri siinä jossa kaksi pakosarjalta tulevaa putkea yhtyvät yhdeksi. Mutta ladassahan tämä paikka on auton alla vaihdelaatikon rinnalla, moottoritilasta ~puoli metriä taaksepäin. Luulisi ettei tämä paikka ole yhtä kuuma kuin jossain tuoreemmissa, mm. japanilaisissa etuvetoisissa, jossa lambda sijaitsee heti kannen jälkeen pakosarjassa, josta putkisto jo lähtee yhtenä röörinä taaksepäin. Siis paljon lähempänä kantta kuin ladan pakoputkistossa, mutta kuitenkin sellaisessa paikassa, että kaikkien sylinterien pakokaasut sen ohitse ohjautuvat. Kuitenkin kattiladan putkistossa taitaa lambda sijaita juuri samassa paikassa, auton alla, eikä tietääkseni ole sekään lämpiävä anturi ja silti ajaa asiansa... Eli kannattaako tuolla paikalla käyttää lämpiävää, vai riittääkö kattiladassakin toimiva perusmalli?
Kirjoittelenpa samaan topicciin... Lambdan sijoituksesta kyselen, kuumimmassa paikassahan sen kuuluu olla, elikkä käytännössä kollektorissa, juuri siinä jossa kaksi pakosarjalta tulevaa putkea yhtyvät yhdeksi. Mutta ladassahan tämä paikka on auton alla vaihdelaatikon rinnalla, moottoritilasta ~puoli metriä taaksepäin. Luulisi ettei tämä paikka ole yhtä kuuma kuin jossain tuoreemmissa, mm. japanilaisissa etuvetoisissa, jossa lambda sijaitsee heti kannen jälkeen pakosarjassa, josta putkisto jo lähtee yhtenä röörinä taaksepäin. Siis paljon lähempänä kantta kuin ladan pakoputkistossa, mutta kuitenkin sellaisessa paikassa, että kaikkien sylinterien pakokaasut sen ohitse ohjautuvat. Kuitenkin kattiladan putkistossa taitaa lambda sijaita juuri samassa paikassa, auton alla, eikä tietääkseni ole sekään lämpiävä anturi ja silti ajaa asiansa... Eli kannattaako tuolla paikalla käyttää lämpiävää, vai riittääkö kattiladassakin toimiva perusmalli?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
Vastaan itselleni. Eipäs ollutkaan samanlainen kattimallin kollektori, toisioputket todella lyhyet, elikkä yhtyy yhdeksi jo konetilassa ja lambda sijaitsee näin parikymmentä senttiä pakosarjan jälkeen...
Mahtaako lambda toimia pidemmässä kollektorissa, jossa anturi tulisi sinne vaihdelaatikon tietämille? Pitääkö silloin käyttää lämmitettävää lambdaa? Vai voisiko toimia tavallisella...?
Toinen vaihtoehto vaihtaa koko kollektori AXTEC:ista. Liekkö sen kehnompi muuten kuin tuokaan alkuperäinen, ainakin saa lambdan toimimaan...? AXTECin lambda muuten olikin kolmejohtoinen, elikä lämpiävä bosch, tuosta ei vielä mitään tietoa jotta toimiiko vai ei, pitää kokeilla jos kollektori menee kohtuudella paikalleen... Liekkö pituudessa eroa?
Mahtaako lambda toimia pidemmässä kollektorissa, jossa anturi tulisi sinne vaihdelaatikon tietämille? Pitääkö silloin käyttää lämmitettävää lambdaa? Vai voisiko toimia tavallisella...?
Toinen vaihtoehto vaihtaa koko kollektori AXTEC:ista. Liekkö sen kehnompi muuten kuin tuokaan alkuperäinen, ainakin saa lambdan toimimaan...? AXTECin lambda muuten olikin kolmejohtoinen, elikä lämpiävä bosch, tuosta ei vielä mitään tietoa jotta toimiiko vai ei, pitää kokeilla jos kollektori menee kohtuudella paikalleen... Liekkö pituudessa eroa?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
itsellä oli joskus lämmitettävä siellä laatikon vieressä. ei tarvinnut pitkään ajella kun seos mittari heräili. arvot eivät muuttuneet mihinkään vaikka vaihdoinkin tuon kattimallin putken. ja meneekö hirveän väärin jos muistelen että ruuttaladassa on lamda jo pakosarjassa? ainkin on muistikuvat että tälläinen nurkissa pyörisi.
ja mitä tulee halppis lamdoihin niin ei ikinä. viimeisin buick joka nyt talviteloilla, oli kuitti että viikko enen ostoa oli vaihdettu biltema lamda. kesti 2 kuukautta ja alkoin herjamaan ses(service engine soon) valoa, viaksi paljastui lamda anturi.
ensiavuksi otin purkuautosta ja löin sellaisenaan kiinni, pelasi ainakin vuoden moitteetta
ja mitä tulee halppis lamdoihin niin ei ikinä. viimeisin buick joka nyt talviteloilla, oli kuitti että viikko enen ostoa oli vaihdettu biltema lamda. kesti 2 kuukautta ja alkoin herjamaan ses(service engine soon) valoa, viaksi paljastui lamda anturi.
ensiavuksi otin purkuautosta ja löin sellaisenaan kiinni, pelasi ainakin vuoden moitteetta
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
joopasenjoo
bochin lambda laitettiin kattiladasta, lämpiävä, ja paikka siellä laatikon pielessä... Todella pian alkaa näyttää lukemaa, tyhjäkäynnilläkin... Kyllä sillä näkee miten huonosti kone käy...
bochin lambda laitettiin kattiladasta, lämpiävä, ja paikka siellä laatikon pielessä... Todella pian alkaa näyttää lukemaa, tyhjäkäynnilläkin... Kyllä sillä näkee miten huonosti kone käy...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?
kyllä paikkasan pitää, laitettu siihen 4/2 liitoskohtaan niin että haistelee kummaltakin puolelta.Team perseauki racing kirjoitti:i ja meneekö hirveän väärin jos muistelen että ruuttaladassa on lamda jo pakosarjassa? ainkin on muistikuvat että tälläinen nurkissa pyörisi.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/