MIG/MAG lankahitsauskone??

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Aivan uteliaisuuttani haluaisin nähdä miltä näyttää halvalla täytelankakoneella hitsattu liitos hyvin onnistuneena. Eli jos joku olisi sattunut ottamaan kuvan ennen maalauksia ja hiontoja...
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Yazka HKI kirjoitti: Mielenkiintoista logiikkaa "kun käyttää harvoin"
Ei, vaan "täyttää harvoin", käyttöä kyllä on vaihtelevasti. Vuokrapullosta joutuis maksamaan myös käyttämättömiltä kuukausilta. Aikoinaan selvitin asiaa kaasuliikkeen kanssa ja he suosittelivat siihen tarpeeseen juuri omistuspulloa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joillain tuo logiikka tuppaa menemään noissa työkoneissa niinkin, että vuokrauskaan ei ole kannattavaa - vaan se pitää lainata joltain tutulta tai naapurilta. Mitäs siitä vaikka hitsikone palautetaan mykkänä, betonimylly puolillaan kovettunutta betonia, moottorisahan teräketju kiveen ajettuna, peräkärry lava vääntyneenä. Nää nyt omista kokemuksista äkkiä mieleen.. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Marko »

En oo koskaa tehny huonompaa hommaa,ku autopellin hitsaaminen.Jos hitsaan näitä olemassaolevii Ladoja kerran tai kolme vuotee,ei varmaan kannata ajatella muuta,ku ydinlankaa migissä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Juuri näin! Joku vuosi sitten tjsp jauhettiin täällä muistaakseni samasta asiasta. Enemmistön mielestä ydintäyte on syvältä, mutta jos pari kolme kertaa vuodessa hitsaat autoon jonkun lapun katsastusta varten, niin ei pitäisi nyt varmaan suuri ongelma olevan? Eikä taida joka vuosi tulla aina edes niitäkään kertoja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Muistaakseni keskustelu alkoi siitä,että haluttiin tietää mikä kone on hyvä HARRASTEAUTON korjaamiseen.Tällaiset kerran kesässä katsastuskorjaukset eivät mielestäni oikein kuulu aiheeseen.Em.hommiin tuollaiset halpiskoneet varmaan ovat ihan riittäviä ja parempi vaihtoehto kuin erilaiset viiksilanka viritykset.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Warreossi kirjoitti:Muistaakseni keskustelu alkoi siitä,että haluttiin tietää mikä kone on hyvä HARRASTEAUTON korjaamiseen.Tällaiset kerran kesässä katsastuskorjaukset eivät mielestäni oikein kuulu aiheeseen.Em.hommiin tuollaiset halpiskoneet varmaan ovat ihan riittäviä ja parempi vaihtoehto kuin erilaiset viiksilanka viritykset.
Juuri näin. Tärkeintä tässä kuitenkin on että saatiin mahdollisimman monta arvokasta kokemuksiinkin perustuvaa mielipidettä. Muuten, uusi Minarmig 150 maksaa täällä Espoossa 840 euroa. Taidan kuitenkin lainat sukulaiselta Miggiä kun sellainen on kuitenkin mahdollista eikä hitsattavaa ole paljon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin vähän jäi oikeastaan epäselväksi aluksi se, mitä Jouska tarkoitti sillä HARRASTEAUTOLLA - Samaraansako?

Ei kai se ns. harrasteautonkaan korjaus silti merkitse, että siitä hitsauksesta tulee välttämättä HARRASTUS? Harrasteautojakin on joka lähtöön - myös sellaisia, joita ei tarvitse edes kerran kesässä hitsailla. Ainoa varsinainen harrasteauto, jonka itse olen omistanut oli sellainen, mitä ei oltu koskaan hitsailtu 26 ikävuodesta huolimatta ja hitsaamattomana se lähti uudelle omistajallekin.

Itse olen sitä mieltä, että se Biltemankin kone sopii Jouskalle varmasti vallan mainiosti ainakin sen Samaran korjauksiin jos kyse ei ole mistään muusta ns. "projektista" tms. Bilteman koneiden etuna voin omista kokemuksista ainakin sanoa sen, että takuu on niissä pelanut hienosti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Siitä mikä on harrasteauto ja mikä ei voitaisiin saivarella maailman tappiin,tästä syystä kehoitin seuraamaan Overdrive-palstan keskusteluja aiheesta koska siellä käsite on useimmille selvä ja keskustelu sen mukaista.
Katselin Huvikseni Bilteman kuvastoa netistä ja tuollainen kone,jossa on säätömahdollisuuksia maksoi 449 euroa,Kempin uusi kone maksaa 679 euroa.Molempiin mahdollista käyttää rotanmyrkkylankaa.Kyllä nyt itse veikkaisin Kempin koneen hieman korkeammasta hinnasta huolimatta olevan parempaa vastinetta rahalle.
Siinä Samarai olet oikeassa,että ei hitsaamisesta kaikille harrastusta tule mutta jos kuitenkin päätyy ostamaan koneen (onhan vaihtoehto teettää työ tai kuten Jouska teki,lainata kone)niin ei välttämättä kannata päätyä siihen halvimpaan koneeseen.Toki myös on aina parempi jos harrastepeli on mahdollisimman ruosteeton yksilö mutta vanhojen autojen kanssa kun ollaan tekemisissä näinhän se ei aina mene,vaikka ulkokuori muuta lupaisikin.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Muutaman vuoden taistelin käytettyjen ns.halpamallien kanssa. Langansyötön kanssa oli aina ongelmia. Hermot rupesi meneen aika totaalisesti, kun muutaman sentin saumaa ei saanut nätisti vedettyä.. Onneksi veronpalautukset oli lähellä, joten ostin Kempin -> http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.n ... 007_fi.pdf . Ensimmäinen 3-vaihe malli. Vähän alle 1000e maksoi, mutta on ollut asiallinen vehje. Saumaa vetänyt jo useamman kymmenen metrin verran. Tuntuu että aina on jotain vähän hitsattavaa. Tosin myös hinta tulee aina mieleen kun konetta katsoo.. :(

Pullona on ostettu (pari kertaa vuodessa saa täytellä). Täyttö joku 25e.

Varsinaisesti jos ei aio ruveta pilkkomaan jotain autoa vaan tyytyy perus ruostekorjauksiin, kannattaa mielummin ostaa ns. halpamerkin kone, mutta uutena. Niiden käyttöikä "kovassa" kimppatallikäytössä voi tulla hyvän käytettävyyden esteeksi.

Vinkkinä.. Itse tilasin plasma-leikkurin juuri 1.5kk sitten tuolta -> http://www.lcdvision.de/ . Myyvät myös mig/tig(ac/dc) ym.. tavaraa. Ovat kiina kopioita, mutta vaikuttavat laadukkailta. Maksu/tavarantoimitus toimi kun junan vessa. Mitään ongelmia ei ollut. Kantoivat vielä koneen kotiportaille. Ja kone vielä toimi hienosti :shock:

Mistähän tämä vuosien varrella tapahtunut työkalujen hamstraaminen oikein johtuu.. Tallista loppu tila, tosin vastapainona rahapussi pysyy mukavan kevyenä. :D

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Warreossille:

Ei haluta saiverrella missään nimessä, sitä vaan lähinnä halusin juuri sanoa, että "ruosteeton yksilökin" voi olla harrasteauto. Kai tuo Samaran jämäkin on itselle jonkinlainen harrasteauto vaikka käyttöauto se kyllä paremminkin on. Tulee lähinnä tehtyä vain pakolliset remontit ja öljynvaihdot tms. Varsinaisena harrastusajoneuvona itsellä on moottoripyörä. Käytiin nyt siellä Ovedrive-drive palstan yhtä löytämääni keskustelua seuraamassa ja en nyt ainakaan siitä löytänyt mitään sen kummenpaa viisautta tähän asiaan kuin täältäkään. Sama vastaikkainasetteluhan se on sielläkin: amatöörit vrs. puoliammattilaiset. :lol: Päinvastoin näille halvoille ydinlankakoneillekin taisi olla enemmän kannattajia.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

Joo jos puhutaan tuosta Bilteman 449 euron koneesta, niin siinä ollaan kyllä aika samaa mieltä, hintaeroa ei kuitenkaan ole liian paljoa esim. Kemppiin. Tuli muuten itse katseltua 90-luvulla niitä Bilteman koneita kun etsi järeämpää laitetta ja huomattuani että samalla hinnalla sai silloin tuon yhdistelmä-Purtsen Kohtla-Järven tehtaalta, niin ei ollut vaikea valita minkä ottaa. Noita kahta Bilteman halvempaa konetta pidän kyllä parempana jos vaihtoehtoina sille ovat työn teettäminen vieraalla tai koneen lainaaminen tutulta - Korrostaen vielä: amatöörikäyttöön, jos se käyttötarve on vähäistä. Kumpikaan niistä ei ainakaan minua houkuttelisi yhtään ja jokainen Oikea LadaMies korjaa ja myös hitsaa autonsa itse omilla vehkeillään! 8) :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Eikö kellään ole sitä kuvaa rotanmyrkkylankasaumasta?
Näkisi siitä ilman selittelyjä että mikä siinä on homman nimi
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2894.jpg

Tossa yläreunassa on lappu kiinni ydinjätelangalla...ja ei, ei todellakaan ole minun hitsaama, en pysty tuollaiseen "laatuun" :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Saa sillä parempaakin mutta tuo on se yleisin....Kysyn vaan onko edullista maksaa tuosta sonnasta euroakaan?

Näitä ydintäytelankoja sitten on moneen lähtöön ja tämä närkästymiseni koskee ainoastaan tätä kaasutonta lankaa..
Teollisuuden käyttämät täytelangat on sitten aivan eri asia kuin nämä ja niissä käytetään suojakaasua lisäksi,Nämä ovat erittäin kalliita eikä niihiin harrastelijakäytössä törmää
Viimeksi muokannut punanenä, 27.11.2009 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eihän tuossa ole yritettykään tehdä saumaa, vain hepata että saisi massalla peittää?
Vastaa Viestiin