lada 111 1.5 16v 04
lada 111 1.5 16v 04
onko kukaan yrittänyt ohjelmoida ohjain laitetta uudelleen obd pistokkeen kautta tai pystyykö edes ohjelmoimaan?? ja jos on niin millä laitteella ja onko siitä ollut hyötyä tehojen/väännön suhteen.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: lada 111 1.5 16v 04
Terve!
Pystyy ohjelmoimaan, mutta luultavasti ei ole odotettavissa muuta kuin harmia.
***
Noin yleensä ottaen on ahtamattoman bensiinimoottorin ohjelmamuutoksilla aikaan saatava hyöty teoriassakin hyvin pieni.
Lähinnä voisi saada pienten kierrosten momenttiin hienoisen nousun ja kylmän moottorin polttoaineen kulutukseen pienen pudotuksen.
Runsaasti lisätietoa löytyy esim. http://www.chiptuner.ru
***
Omatoimiset ohjelmoinnit ovat luonnollisesti lakipohjaisten säädösten asettamien rajojen tuolla puolen.
parhain terveisin
SvS
Pystyy ohjelmoimaan, mutta luultavasti ei ole odotettavissa muuta kuin harmia.
***
Noin yleensä ottaen on ahtamattoman bensiinimoottorin ohjelmamuutoksilla aikaan saatava hyöty teoriassakin hyvin pieni.
Lähinnä voisi saada pienten kierrosten momenttiin hienoisen nousun ja kylmän moottorin polttoaineen kulutukseen pienen pudotuksen.
Runsaasti lisätietoa löytyy esim. http://www.chiptuner.ru
***
Omatoimiset ohjelmoinnit ovat luonnollisesti lakipohjaisten säädösten asettamien rajojen tuolla puolen.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: lada 111 1.5 16v 04
Venäjältä saa lastun suoraan käypäsen boschin ohjainlaitteeseen joko sport tai economi lastun. En vaan tiedä että käykö muihin kuin euro 2 ohjainlaitteisiin. Ihan kivasti tuo sport lastu 16v malliin lisäpotkua. Huipputeho muistaakseni 103hv
Tuo uudelleen ohjelmointi olis metka juttu mutta pitäis osata lukea vakio ohjelma eli purkaa sen sirun suojaus ja sitä ohjelmointia vielä pitäis osata muuttaa johonkin suuntaan karttoja. eli varmaan huonompaan suuntaan menis.
Tuo uudelleen ohjelmointi olis metka juttu mutta pitäis osata lukea vakio ohjelma eli purkaa sen sirun suojaus ja sitä ohjelmointia vielä pitäis osata muuttaa johonkin suuntaan karttoja. eli varmaan huonompaan suuntaan menis.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: lada 111 1.5 16v 04
Terve!
Lukeminen onnistuu asianomaisilla vehkeillä vaivatta. Esiin saa esimerkiksi ison taulukon, jossa esimerkiksi käyntinopeus, imuilman massavirta, sytytysennakko ja ruiskutusaika. Asiaa voi sitten tarkastella käyttämällä muuttujana vaikkapa jäähdytinnesteen lämpötilaa. Tablitsaan voi sitten syöttää haluamiaan arvoja ja ladata ne ohjaimelle.
Jos ohjelmointiin innostuu, kannattaa luonnollisesti ensimmäiseksi tallentaa ja varmuuskopioida vakioarvot.
Sen jälkeen alkaa se hankala vaihe, eli ohjelmointi (ja tästä syystä ne vakioarvot talteen, että homman voi sitten palauttaa ennalleen, kun uskoo, ettei hyötyä tullut
)
Jos minun pitäisi Euro 3 -normin 2112-moottorille jotain tehdä, voisin harkita:
Sytytysennakon selvää kasvattamista pienillä kierroksilla, erityisesti kun kone kylmä (vakioennakko on pieni, jopa negatiivinen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeasti ja toisaalta jotta tyhjäkäyntimomenttia voidaan nopeasti kasvattaa siten, että ohjain suurentaa ennakkoa, esimerkiksi generaattorikuorman yht'äkkiä kasvaessa). Muutoksesta seuraa pienten kierrosten momentin kasvu ja pieni kulutuksen putoaminen.
Sytytysennakon hienoista kasvattamista moottorin lähes koko toiminta-alueeella, vakioennakossa on hienoinen varmuusmarginaali nakutukseen. Seurauksena mahdollisesti pieni tehon nousu ja kulutuksen lasku.
Moottorin maksiminopeuden hienoista kasvattamista, ehkä 500 r/min.
Jos momenttia haluaa kasvattaa, eikä kulutuksesta ole väliksi, voi tietysti ohittaa lambda-säädön ja käyttää moottoria ilmakertoimella noin 0,9.
Mutta, kuten sanottu, odotettavissa oleva hyöty on vähäinen, ehkä jopa miinusmerkkinen. Noin harrastuksena homma tietysti saattaa olla mukavaa.
Bosch 7.0 -ohjaimen muistitila on pieni, joten ihmeitä ei voi tehdä. Uudemmissa ohjainversioissa on enemmän vapauksia.
menestystä
SvS
Lukeminen onnistuu asianomaisilla vehkeillä vaivatta. Esiin saa esimerkiksi ison taulukon, jossa esimerkiksi käyntinopeus, imuilman massavirta, sytytysennakko ja ruiskutusaika. Asiaa voi sitten tarkastella käyttämällä muuttujana vaikkapa jäähdytinnesteen lämpötilaa. Tablitsaan voi sitten syöttää haluamiaan arvoja ja ladata ne ohjaimelle.
Jos ohjelmointiin innostuu, kannattaa luonnollisesti ensimmäiseksi tallentaa ja varmuuskopioida vakioarvot.
Sen jälkeen alkaa se hankala vaihe, eli ohjelmointi (ja tästä syystä ne vakioarvot talteen, että homman voi sitten palauttaa ennalleen, kun uskoo, ettei hyötyä tullut

Jos minun pitäisi Euro 3 -normin 2112-moottorille jotain tehdä, voisin harkita:
Sytytysennakon selvää kasvattamista pienillä kierroksilla, erityisesti kun kone kylmä (vakioennakko on pieni, jopa negatiivinen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeasti ja toisaalta jotta tyhjäkäyntimomenttia voidaan nopeasti kasvattaa siten, että ohjain suurentaa ennakkoa, esimerkiksi generaattorikuorman yht'äkkiä kasvaessa). Muutoksesta seuraa pienten kierrosten momentin kasvu ja pieni kulutuksen putoaminen.
Sytytysennakon hienoista kasvattamista moottorin lähes koko toiminta-alueeella, vakioennakossa on hienoinen varmuusmarginaali nakutukseen. Seurauksena mahdollisesti pieni tehon nousu ja kulutuksen lasku.
Moottorin maksiminopeuden hienoista kasvattamista, ehkä 500 r/min.
Jos momenttia haluaa kasvattaa, eikä kulutuksesta ole väliksi, voi tietysti ohittaa lambda-säädön ja käyttää moottoria ilmakertoimella noin 0,9.
Mutta, kuten sanottu, odotettavissa oleva hyöty on vähäinen, ehkä jopa miinusmerkkinen. Noin harrastuksena homma tietysti saattaa olla mukavaa.
Bosch 7.0 -ohjaimen muistitila on pieni, joten ihmeitä ei voi tehdä. Uudemmissa ohjainversioissa on enemmän vapauksia.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: lada 111 1.5 16v 04
mitähän muuta eroa noissa euro määräyksissä on kuin ne pakokaasut? meinaan vaan sitä että miksi ei kävisi euro 2 lastu euro 3:seen!? ja sitten aivan eri asiaan,kun tossa itsellä olisi jyrkemmät nokat ja säädettävät nokka pyörät.mutta tuli noi vikakoodit ja pakokaasut tossa katsastuksessa vastaan,niin siksi ajattelin tota ohjelmointia että sais sen noista katsastuksesta läpi ja sitä kautta ehkä vähän lisää voimaa.onko larssi asentanut tuollaisen sport lastun?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: lada 111 1.5 16v 04
Mulla on janvar 5.1.2 ohjainlaite Rus83 päästöillä ja siinä sport-lastu. Huomattavasti herkempi kulkemaan kuin vakio. Kulutus nousi sekalaisessa ajossa. Ennen n. 6 l /100km nyt ollut n. 6,7 l /100km
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: lada 111 1.5 16v 04
onko toi rus83 sama kuin lännessä us83, eli onko samat vaatimukset? tuolloinhan tuokin ohjain kävisi vielä näihin 90-lukuisiin, eikö us83 ole pätevä aina euro-3 saakka? vai vaihteletko larssi ohjainta katsastukseen?

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: lada 111 1.5 16v 04
Luulisin että tuo rus83 on melko sama kuin us83. Suomessahan us83 korvaantui euro 1 normilla tai viimeistään euro 2 normilla.
En vaihtele ohjainölaitetta katsastukseen, olisi liian iso homma aina muuttaa johtosarja. Ei sieltä eobd:stä tarvitse saada katsastuksessa mitään tietoa mutta päästölappu pitää olla joutokäynniltä ja kierroksilta eli molemmilta toisin kuin eobd autoissa muuten. Hyvin on katsastukset tähän mennessä sujunu ja päästöjen katsastusrajathan ei ole mikään ongelma kun katti on kunnossa. Ja sekään ei menis mikskään jos ottais katsastuksien välille pois. Seosmittaria kun olen tarkkaillu niin vaikka katti on pois niin ei vaikuta seoksiin mitenkään. Muistaakseni joku laskennallinen korjauskerroin kyllä ampaisee lähelle säätörajaansa. Eli sitäkautta saattaa olla vikaherkempi jos jokin ongelma tulee niin ohjainlaite ei osaa sitä korjata. Vapaavirtaussuodattimen kanssa en o kokeillu että miten käy.
Tuo janvar on muutenkin hyvä aihio viritykseen kun siinä ei ole edes ajonestoa ollenkaan eikä katin jälkeistä lambda-anturia. Tehoa on tuolla janvarilla ilman lastuakin enemmän kuin euro3 ohjaimella. Etenkin 16v koneessa huomasi että alavääntöä tuli lisää.
En vaihtele ohjainölaitetta katsastukseen, olisi liian iso homma aina muuttaa johtosarja. Ei sieltä eobd:stä tarvitse saada katsastuksessa mitään tietoa mutta päästölappu pitää olla joutokäynniltä ja kierroksilta eli molemmilta toisin kuin eobd autoissa muuten. Hyvin on katsastukset tähän mennessä sujunu ja päästöjen katsastusrajathan ei ole mikään ongelma kun katti on kunnossa. Ja sekään ei menis mikskään jos ottais katsastuksien välille pois. Seosmittaria kun olen tarkkaillu niin vaikka katti on pois niin ei vaikuta seoksiin mitenkään. Muistaakseni joku laskennallinen korjauskerroin kyllä ampaisee lähelle säätörajaansa. Eli sitäkautta saattaa olla vikaherkempi jos jokin ongelma tulee niin ohjainlaite ei osaa sitä korjata. Vapaavirtaussuodattimen kanssa en o kokeillu että miten käy.
Tuo janvar on muutenkin hyvä aihio viritykseen kun siinä ei ole edes ajonestoa ollenkaan eikä katin jälkeistä lambda-anturia. Tehoa on tuolla janvarilla ilman lastuakin enemmän kuin euro3 ohjaimella. Etenkin 16v koneessa huomasi että alavääntöä tuli lisää.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: lada 111 1.5 16v 04
Lastun kera kellotettu 16v 110:llä nollasta sataseen aika aika tarkalleen 10s mittarivirhe huomioiden yli 270000km ajetulla autolla.
Vakiolla "sisäänajetulla" 16v 110:llä ottaa aikaa pari sekuntia enemmän. Hiukan vajaa 12s.
16v 110:ssä on voimareserviä ihan kivasti mutta tuliset kiihdytykset vaatii onnistunutta vaihteiden hämmennystä.
Varttimailia ei päästy vetämään kun ei ollut niin pitkää mittanauhaa että ois jaksettu ottaa tarkka mitta metrilleen.
Vakiolla "sisäänajetulla" 16v 110:llä ottaa aikaa pari sekuntia enemmän. Hiukan vajaa 12s.
16v 110:ssä on voimareserviä ihan kivasti mutta tuliset kiihdytykset vaatii onnistunutta vaihteiden hämmennystä.
Varttimailia ei päästy vetämään kun ei ollut niin pitkää mittanauhaa että ois jaksettu ottaa tarkka mitta metrilleen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: lada 111 1.5 16v 04
Lääke tehottomuuteen löytyy kyllä! Asennusta vaille valmis remmiahdin sarja ja vielä käypäseen alla tonnin hintaan!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: lada 111 1.5 16v 04
löytyykös venäjältä tohon myllyyn mitään bolt on kestävämpää osaa (kuten mäntää veiviä...)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti