Oikeaoppinen karstanpoltto
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Jokainenhan auton kannen avannut tietää että vettä saanut palotila on puhdas karstasta.Ominaisuus perustuu karstan veden lisäyksen mukana tulemaan suureen lämpötilamuutokseen lyhyessä ajassa josta seuraa karstan irtoaminen.Joidenkin tietojen mukaan liian kylmää settä ei saa käyttää se voi rikkoa venttiilin tiivisterenkaita.Karstoittuneen valurautapannun puhdistus kylmällä vedellä kun pannu on kuuma on vanha konsti.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Minun ongelmani taitaa olla lähinnä liian rikas seos. Kuuluuko Ozonin yleisiin ominaisuuksiin kuumana käynnistettäessä pitkä "sahaustarve"
ja kun moottori viimein käynnistyy niin lykkää moottori putkesta melko suuren mustan pilven. Vai onko tämä vain säätökysymys sillä
tämä käynnistymisen tervamaisuus on havaittavissa myös kuumana käynnistettäessä talvella.
Kuinka tämä ongelma korjataan? Vai kuuluuko se asiaan?
ja kun moottori viimein käynnistyy niin lykkää moottori putkesta melko suuren mustan pilven. Vai onko tämä vain säätökysymys sillä
tämä käynnistymisen tervamaisuus on havaittavissa myös kuumana käynnistettäessä talvella.
Kuinka tämä ongelma korjataan? Vai kuuluuko se asiaan?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Yleisesti ottaen taitaa kuulua asiaan 

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Nykybensoilla tulpat ovat yleensä valkoisia. Ei nykyisin tulppinen värillä ole niin merkitystä, kunhan ovat kuivat ja tasaväriset.punanenä kirjoitti:Karkean arvion saat kun otat sytytystulpan irti ja katsot värin, Jos on vaarallisen laihalla niin tulpan pää on valkoinen (Tälläisillä seoksilla ajaminen rikkoo moottorin).
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Jos ei kuumaa konetta halua Sahata, voi käydä pumputipumppaamassa vähä kamaa kaasariin polttoainepumpun käsilipsuttimella.
Ei tämä välttämättä auta jos vekottimessa on muuta vikaa.
Ei tämä välttämättä auta jos vekottimessa on muuta vikaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Karstoittuneen valurautapannun saa myös helposti halki, jos ei Osaa tehdä karstanpoistoa OIKEIN.
Karstanpoisto ohuista Teflon- tai muuista pannuista taas saa ne menemään kieroon. Moni tekee ruskean kastikkeen suoraan ohuisiin valurautapannuihin ja pohjahan on hyvin äkkiä kiero.
Eli karstan poistossa on tiedettävä mitä tekee ja miten. Voi olla muuten ikäviä seuraamuksia.
Kuinka moni auto yleensäkään vaatii karstanpolttoa? Eikö normaali maantieajo polta tarvittavan määrän karstaa moottorista? Tietysti jos tällaista ajoa ei koskaan tule, niin tilanne on toinen.
Entäpä sitten tämä meidän oivallinen talvemme. Eikö siellä moottorissa jyllää melkoiset lämpötilaerot kun vekotin täräytetään käyntiin 20asteen pakkasella tai vielä kylmemmällä? Ja vaikka olisi Lohkot lämmitetty niin ei se koko moottori silti taskulämpöinen ole.
Mitäs jos tosiaan Jyräyttää koneen käyntiin < -20astetta ilman lohkolämmitintä? Luulisi lämpötilaero riittävän.
Karstanpoisto ohuista Teflon- tai muuista pannuista taas saa ne menemään kieroon. Moni tekee ruskean kastikkeen suoraan ohuisiin valurautapannuihin ja pohjahan on hyvin äkkiä kiero.
Eli karstan poistossa on tiedettävä mitä tekee ja miten. Voi olla muuten ikäviä seuraamuksia.
Kuinka moni auto yleensäkään vaatii karstanpolttoa? Eikö normaali maantieajo polta tarvittavan määrän karstaa moottorista? Tietysti jos tällaista ajoa ei koskaan tule, niin tilanne on toinen.
Entäpä sitten tämä meidän oivallinen talvemme. Eikö siellä moottorissa jyllää melkoiset lämpötilaerot kun vekotin täräytetään käyntiin 20asteen pakkasella tai vielä kylmemmällä? Ja vaikka olisi Lohkot lämmitetty niin ei se koko moottori silti taskulämpöinen ole.
Mitäs jos tosiaan Jyräyttää koneen käyntiin < -20astetta ilman lohkolämmitintä? Luulisi lämpötilaero riittävän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
kyllä se varmaan karstaa hukkaa, mutta siinä on sama kun vinguttamisessa, onko enemmän haittaa kun hyötyä.
omaan autoon ei ainakaan ajotyylin takia varmasti tule karstaa, säätöjen takia se on ehkä jotenkin mahdollista, mutten usko oikeen siihenkään.
omaan autoon ei ainakaan ajotyylin takia varmasti tule karstaa, säätöjen takia se on ehkä jotenkin mahdollista, mutten usko oikeen siihenkään.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Kyllä nuo vaarien helmet ja muut hissuttelijoiden Ladat on poikkeuksetta niin nuhaisia että oksat pois. Näissä tapauksissa ei todellakaan kannata aloittaa karstanpolttoa heti lämä lattiassa vaan vähitellen kuormaa kasvattaen. Aivan liian monta venttiilipaloa tullut kun umpikarstaista konetta on yritetty väkisin "puhdistaa"
Vesikikkaa olen käyttänyt onnistuneesti, tärkeintä on kaataa vettä noin tulitikun paksuisena norona tai sitten suihkupullosta ettei saa aikaan mitään hydrolukkoa männän päälle.
Sitäkun on aika hyvä perstuntuma omaan Ladaan niin huomaa pienimmätkin muutokset kulussa. Yhden noin 3 vk jakson ajelin todella jurnuttavaan tyyliin ja mikä tulos kun seuraavaksi piti keretä paikalta hieman ripeämmin? - Ei mihinkään, kaikki "tehot" täysin kateissa eikä kierrä sitä vähääkään mitä ennen.
Ratkaisu? Yksi ilta vingutusta niin paljon kuin vehkeistä lähtee. Kiekkamittari pidetään vakiomoottorilla siellä 6000 päällä minkä se nyt järkevästi ottaa. Samalla tuli koitettua mitä 1600 kiertää, neula tökkäsi hieman päälle 7000 kun malttoi seisoa 2.vaihteella kaasun päällä riittävän kauan. Kuulosti siltä että pata tulee sisälle minä hetkenä hyvänsä.
Pikkuhiljaa vanha kulku alkoi taas löytyä ja loppuillasta eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Sen jälkeen normaali, sopivan repivä ajotyyli onkin riittänyt pitämään kulun tallessa.
Mitä tästä opimme, käytä kierroksia vanhoissa romuissa, ei ne siitä hajoa. Moottorit nyt yleensäkään siitä pahastu jos niitä käytetään huipputehon kierroksilla tai vähän yli. Ei edes Ladan moottori.
Vesikikkaa olen käyttänyt onnistuneesti, tärkeintä on kaataa vettä noin tulitikun paksuisena norona tai sitten suihkupullosta ettei saa aikaan mitään hydrolukkoa männän päälle.
Sitäkun on aika hyvä perstuntuma omaan Ladaan niin huomaa pienimmätkin muutokset kulussa. Yhden noin 3 vk jakson ajelin todella jurnuttavaan tyyliin ja mikä tulos kun seuraavaksi piti keretä paikalta hieman ripeämmin? - Ei mihinkään, kaikki "tehot" täysin kateissa eikä kierrä sitä vähääkään mitä ennen.
Ratkaisu? Yksi ilta vingutusta niin paljon kuin vehkeistä lähtee. Kiekkamittari pidetään vakiomoottorilla siellä 6000 päällä minkä se nyt järkevästi ottaa. Samalla tuli koitettua mitä 1600 kiertää, neula tökkäsi hieman päälle 7000 kun malttoi seisoa 2.vaihteella kaasun päällä riittävän kauan. Kuulosti siltä että pata tulee sisälle minä hetkenä hyvänsä.
Pikkuhiljaa vanha kulku alkoi taas löytyä ja loppuillasta eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Sen jälkeen normaali, sopivan repivä ajotyyli onkin riittänyt pitämään kulun tallessa.
Mitä tästä opimme, käytä kierroksia vanhoissa romuissa, ei ne siitä hajoa. Moottorit nyt yleensäkään siitä pahastu jos niitä käytetään huipputehon kierroksilla tai vähän yli. Ei edes Ladan moottori.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Minun autoni on juuri sellainen papan ajokki jolla käyty kerran viikossa kaupassa ajettu melkein koko matka ryyppy päällä
koska vanhan ihmisen muisti tekee joskus tepposia , eli ei muisteta ottaa ryyppyä pois päältä. Tämä Lada ei ollut
moottoritietä nähnyt varmaan kymmeneen vuoteen!!! Siis ennen tulemistaan minulle , ensikesän suunnitelmissa on ajella kohtuupaljon
ja yrittää päästä karstasta eroon.
koska vanhan ihmisen muisti tekee joskus tepposia , eli ei muisteta ottaa ryyppyä pois päältä. Tämä Lada ei ollut
moottoritietä nähnyt varmaan kymmeneen vuoteen!!! Siis ennen tulemistaan minulle , ensikesän suunnitelmissa on ajella kohtuupaljon
ja yrittää päästä karstasta eroon.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Suihkupullo on kova sana karstan poistossa.
Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa:
1. Motti ajamalla niin lämpimäksi että flekti lähtee päälle.
2. Ilmanputsari auki tai jos auto ei putsari auki pyöri, otetaan suodatin pois.
3. Nostetaan kierrokset 2000-3000 rpm.
4. Aletaan suihkuttamaan pumppupullolla suihkauksia n. joka 3 sekunti: jos meinaa hyytyä- pumputaan rauhallisempaan tahtiin.
5. Kun on suihkuteltu 10-15 min. niin lopetaan suihkuttelu ja annetaan käydä 15-20 minuttia.
Voi myös suorittaa pienen ajon.
Jos lopettaa kys. om toimenpiteen heti suihkutteluun on luvassa syttytulppien irtiotto.(Näin ainakin Talbot 1510)
Sillä ei vissiin ole kovin kummoista väliä, pitääkö ryyppyä päällä vai ei.
Tietysti jos on niin "edistyksellinen" että on kaikki helkkarin ilmamassa-anturit yms. hekosleekerit niin sitten täytyy käyttää suihkutukseen jtn. letkua: esim- pesurinletku jossa on suutin tai kiristys/supistus päässä. Näin estetään myös veden menoliike öljyn sekaan huohottimen kautta.
Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa:
1. Motti ajamalla niin lämpimäksi että flekti lähtee päälle.
2. Ilmanputsari auki tai jos auto ei putsari auki pyöri, otetaan suodatin pois.
3. Nostetaan kierrokset 2000-3000 rpm.
4. Aletaan suihkuttamaan pumppupullolla suihkauksia n. joka 3 sekunti: jos meinaa hyytyä- pumputaan rauhallisempaan tahtiin.
5. Kun on suihkuteltu 10-15 min. niin lopetaan suihkuttelu ja annetaan käydä 15-20 minuttia.
Voi myös suorittaa pienen ajon.
Jos lopettaa kys. om toimenpiteen heti suihkutteluun on luvassa syttytulppien irtiotto.(Näin ainakin Talbot 1510)
Sillä ei vissiin ole kovin kummoista väliä, pitääkö ryyppyä päällä vai ei.
Tietysti jos on niin "edistyksellinen" että on kaikki helkkarin ilmamassa-anturit yms. hekosleekerit niin sitten täytyy käyttää suihkutukseen jtn. letkua: esim- pesurinletku jossa on suutin tai kiristys/supistus päässä. Näin estetään myös veden menoliike öljyn sekaan huohottimen kautta.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Arvatkaatten vaan Uskallanko tehdä tuon SÄMPYlle?
No, hemmetissä uskallan, mutta jos sen tekisin voisin olla varma, että taas rempataan vaikka mitä seuraavat 2viikkoa. No, rempataanhan sitä muutenkin, mutta Oikeanlaisen Karstanpolton jälkeen rempattaisiin varmaan kaikkea sellaista, mitä ei aiemmin olla osattu edes kuvitella.
Kyllä minä tuon teen kun sitä niin kehutaan, mutta vasta katsastuksen jälkeen. Meni sitten läpi tai ei. Eli 11.3.2010 tavataan näissä merkeissä.
No, hemmetissä uskallan, mutta jos sen tekisin voisin olla varma, että taas rempataan vaikka mitä seuraavat 2viikkoa. No, rempataanhan sitä muutenkin, mutta Oikeanlaisen Karstanpolton jälkeen rempattaisiin varmaan kaikkea sellaista, mitä ei aiemmin olla osattu edes kuvitella.
Kyllä minä tuon teen kun sitä niin kehutaan, mutta vasta katsastuksen jälkeen. Meni sitten läpi tai ei. Eli 11.3.2010 tavataan näissä merkeissä.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Kuis kävi? Ite aattelin kokeilla samaa tuohon Fiaskoon, oli hankittaessa ihan tukossa, ei jaksanut motarin loivissa ylämäissä kulkea kuin 90km/h, nyt menee jo 125 kun motariajoa on tullut pari tonnia. Vesisumu on ilmeisesti parempi kuin suora noro? Tuollaista sumutinpumppupulloa meinasin käyttääPöyhöinKuusaalt kirjoitti:Arvatkaatten vaan Uskallanko tehdä tuon SÄMPYlle?
No, hemmetissä uskallan, mutta jos sen tekisin voisin olla varma, että taas rempataan vaikka mitä seuraavat 2viikkoa. No, rempataanhan sitä muutenkin, mutta Oikeanlaisen Karstanpolton jälkeen rempattaisiin varmaan kaikkea sellaista, mitä ei aiemmin olla osattu edes kuvitella.
Kyllä minä tuon teen kun sitä niin kehutaan, mutta vasta katsastuksen jälkeen. Meni sitten läpi tai ei. Eli 11.3.2010 tavataan näissä merkeissä.

Njet problem, normal katastroof 

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Ei sillä nyt ole mitään väliä mistä sitä kaataa kunhan ei kaada liikaa. Tulitikun paksuisena norona kun pari litraa laittelee läpi niin jotain voi jo tapahtuakin. Ja jenkaa saa olla koneessa useampi tonni...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Tämäkin kokeiltu, kaasuun vastaa ehkä aavistuksen paremmin, muuten ei eroa huomattavissa 

Njet problem, normal katastroof 

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Näin ne karstat poistuu, American Joe näyttää mallia vesikonstista: www.youtube.com/watch?v=UXetbuEFLvM
Komee auto ja komeet äänet!
Komee auto ja komeet äänet!

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990