Lunta, lunta, lunta vain
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Ei se jaskan arki paljon helpotu vaikka auto vaihtui.
Onneksi on kuitenkin yksi vekotin vähemmän jatkuvaa touhua vailla.
Huh huh, kovat kelit tulossa ihan kaikille. Loska lentää koko loppuviikon...
Onneksi on kuitenkin yksi vekotin vähemmän jatkuvaa touhua vailla.
Huh huh, kovat kelit tulossa ihan kaikille. Loska lentää koko loppuviikon...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Onhan sitä kaikenlaista kokemusta "aisalingoista" kuten sanot, mutta en näe mitään hauskaa siinä jos yrittää lingota märkääPavlovits kirjoitti:Onko muuten kenelläkään kokemuksia sellaisista aisoista ohjattavista lingoista? Meillä entisessä rivitaloyhtiössä oli aikoinaan sellainen Toro-linko ja se oli minusta ihan mukava laita, varsinkin jos oli paljon märkää lunta.
nuoskalunta koska se "lumi" tukkii helposti sen laitteen ja joutuu kaapimaan käsin tukokset pois.
On monelta tyypiltä irronnut osa kädestä lumenjoukkoon lingon tyhjennysoperaation yhteydessä ja kokemuksesta voin kertoa, että
TORO-merkkinen linko oli teholtaan 3 hv ja alle 10 hv.n laitetta ei ole tehty nuoskalumen poistamista varten.
En oikein ymmärrä mitä hauskaa on jos joku pieni lumenkokkare lentää metrin polulta sivuun koska lapiolla se lentäisi helposti kauemmaksi,
mutta lapio ei pärise, tärise tai aiheuta bensankatkua - joten lappari on näinollen vähemmän hauska

Re: Lunta, lunta, lunta vain
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Pöh, koppi ja lämppärit ja pelit ja vehkeet
Varma Valmet, kesät talvet kun 359 ja 565 mallia 2 puksuttavat pitkin pihaa. Ja luonto kiittää kun 565 syöttöpumpusta on pakkosyötön jousi poikki ja ilmeisesti on koko ajan päällä, meinaan tulee sitä (voima)savua pienestäkin koneesta koko torven täydeltä
Onkos toi WauhtiWille (paikallinen sankari, ehkä jopa legendan maineessa) sitten kolme vai neljä pyttysellä koneella? Meillä ainakaan ei oo mitään onkelmia ollut nyt vanhemman kanssa ja nuorempikin alkoi nöyrtymään kun sai uuden termarin. Tietty ehkä ei ole niin paljon sähkö osia ynnä muita härpäkkeitä.


Onkos toi WauhtiWille (paikallinen sankari, ehkä jopa legendan maineessa) sitten kolme vai neljä pyttysellä koneella? Meillä ainakaan ei oo mitään onkelmia ollut nyt vanhemman kanssa ja nuorempikin alkoi nöyrtymään kun sai uuden termarin. Tietty ehkä ei ole niin paljon sähkö osia ynnä muita härpäkkeitä.
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Lumen paksuudesta katolta päätellen kuva on otettu Joulukuun loppupuolella.Takana olevassa rakennuksessa on tällä hetkellä noin 70cm lunta,nietoksissa vajaa metri ja lumenpudottajat tulee ensi viikolla.Lumen paino vajaa 2000 tonnia.Traktorin kohdalla oleva väylä on enää kuorma-autonmentävä.tien toisella puolella on hieman suurempi rakennus ja sama homma.Kauhassa oleva paakku painaa pari tonnia ja kuljetus tapahtuu takaperin.Läjityspaikallla kun tekee lumirampin niin vauhtia ottamalla läjistä saa vajaa 3 metrisiä.
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Nuo Willet pitää kyllä ihan jumalatonta ääntä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Työstä lähtee yleensä ääntä ja siitähän on kätevä esim. asukkaiden valittaa sellaisissa paikoissa jossa työt on ulkoistettu kiinteistönhuoltofirmoille. Koskaan ei ole hyvä 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Tietääkseni pakkosyöttö vaikuttaa vain käynnistysvaiheessa. Voima savuahan noista tulee toisin kun nyky vehkeistätinuri kirjoitti:Ja luonto kiittää kun 565 syöttöpumpusta on pakkosyötön jousi poikki ja ilmeisesti on koko ajan päällä, meinaan tulee sitä (voima)savua pienestäkin koneesta koko torven täydeltä![]()


Loppus tuo sae niin lähtis käymään 565:lla (ykkös mallilla) lumitöissä

Katohan Jaska ettei ole keskinivelessä välyksiä, kun tuollaisia kuomia kannat


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Tulin ulkoa juuri lumitöistä, täytyy sanoa että alkaa tämä lumentulo pikkusen vit*ttamaan!
Meillä on iso piha ja paljon lumitöitä, siinä jos oikein
rehkii niin meinaa iskeä heikkous. Ennenkuin isäni tuli kolaamaan niin minä yritin keventää hänen työtaakkaansa ajelemalla ruohonleikkurilla lumia
pois
Se keventää työtä ainakin hieman. Kaasu pohjaan niin terä viskoo lunta sivuun, tosin nyt lumi oli niin pirun märkää että se ei oikein
auttanut, pakkaslumella toimii.

rehkii niin meinaa iskeä heikkous. Ennenkuin isäni tuli kolaamaan niin minä yritin keventää hänen työtaakkaansa ajelemalla ruohonleikkurilla lumia
pois

auttanut, pakkaslumella toimii.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lunta, lunta, lunta vain
1500i kirjoitti:Tietääkseni pakkosyöttö vaikuttaa vain käynnistysvaiheessa. Voima savuahan noista tulee toisin kun nyky vehkeistätinuri kirjoitti:Ja luonto kiittää kun 565 syöttöpumpusta on pakkosyötön jousi poikki ja ilmeisesti on koko ajan päällä, meinaan tulee sitä (voima)savua pienestäkin koneesta koko torven täydeltä![]()
![]()
![]()
Loppus tuo sae niin lähtis käymään 565:lla (ykkös mallilla) lumitöissä![]()
Itse asiassa Simms pumppu antaa kyllä ihan koko ajan sitä dieseliä tahi löpöä tuutin täydeltä, johtuen juuri tuosta jousi ongelmasta. Mikäs pumppu tuossa MK1 mallissa on, Bosch? Tietty kyllähän nämä rakkineet kyllä savuavat järkyttävästi kun vedättää kuin viimeistä päivää. Mutta kelpaa väännättää kun koko kone rakennettiin viime keväänä uusiksi. Kiekuu ihan eri tavalla kuin alunperin pihaan tullessa.
Ja ihmeen helpolla tuo 359 paukahti vajaan 30 vuoden seisonnan jälkeen tulille. Vahingossa eno löysi tuon yhden vanhan ladon nurkalta. Oli talon vanha isäntä ostanut tuon uutena ja sen kuoltua jäänyt kai unholaan. Toinen takarengas oli ainut ehjä rengas, muut kai oli rotat pureksineet. Putsattiin vain tankki, uudet nesteet masinaan ja akku (alkuperäiset 6 voltin akut olivat antautuneet) paikalleen ja avaimesta hörähti


Re: Lunta, lunta, lunta vain
Simms:sin pumppu niin kun noita vereksemmissäkin.tinuri kirjoitti:Mikäs pumppu tuossa MK1 mallissa on, Bosch?
Ootko kokeilu painaa sitä nappia käynnissä ollessa? Sanovat pumppuin kanssa värkänneet ettei se vaikuta mitään käynnissä ollessa.
Savuahan näistä tulee hieman vedättäessä



Sen verta pakkaslunta muka tuo tiellä oleva ja penkasta lähtevä ainakin, että meni kuitenkin linkoon eikä kulkenu matkassa niin kun toisinaan

Kyllä tuo lumentulo alkaa riittää nytkin tulee taas prkl räntää vaakassa ja välillä kohtisuoraan taivaalta että voi... Plussan puolella on (+0.4) muttei tarpeeksi että tulis vetenä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Ukko aikoinaan kun harjoitti vielä kotonaan maataloutta, niin tutustui tarkemmin näihin ikipäkättimiin. Ja sama vika on kuulemma nöissä Nuffeissakin että savua pukkaa jos pakkosyöttö jyrähtää päälle. Eli sen nappulan pitäisi palautua ylös kaasua painamalla, kunhan sen vain on ensin painanut pohjaan ennen starttausta. No kun nyt tämä meidän versio ei sitä tee niin uskon että kappaleina se jousi varmaankin on. Pitäisi muutenkin purkaa tuo pumppu pois ja viedä vaikka Naumaselle huoltoon laitettavaksi ja säädettäväksi tuo pumppu.
Mutta jos vertaa tuota 359 tähän 565, niin se ei pullauttele minkäänlaisia "voimasavuja" ulos vaikka kuinka vedättää kuminauhan tiukalle. Ennemmin sammua naksahtaa lingon kanssa urheillessa.
Ei haittaa tuuli eikä tuisku kun pistää kopin ovet kiinni. Pysyy kuski kuivana ja ajokunnossa. Jos se märkä lumi ei meinaa tulla lingon läpi niin teeppä sama kuin me teimme tuohon Leppään. Eli puhkaise ylimääräinen reikä siihen pesään juuri torven alapuolelle. Siihen teet sitten luukun jonka voi irroittaa kun meinaa tukkeutua. Ja tuloo läpi. Ei ole tuo meidän viritys tukkeutunut vielä kertaakaan ylimääräisen luukun teon jälkeen. Aiemmin joka hemmetin kerta kun lumi on vähänkin märkää niin torven suu tukossa.
Mutta jos vertaa tuota 359 tähän 565, niin se ei pullauttele minkäänlaisia "voimasavuja" ulos vaikka kuinka vedättää kuminauhan tiukalle. Ennemmin sammua naksahtaa lingon kanssa urheillessa.
Ei haittaa tuuli eikä tuisku kun pistää kopin ovet kiinni. Pysyy kuski kuivana ja ajokunnossa. Jos se märkä lumi ei meinaa tulla lingon läpi niin teeppä sama kuin me teimme tuohon Leppään. Eli puhkaise ylimääräinen reikä siihen pesään juuri torven alapuolelle. Siihen teet sitten luukun jonka voi irroittaa kun meinaa tukkeutua. Ja tuloo läpi. Ei ole tuo meidän viritys tukkeutunut vielä kertaakaan ylimääräisen luukun teon jälkeen. Aiemmin joka hemmetin kerta kun lumi on vähänkin märkää niin torven suu tukossa.
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Onko molemmat vakioita vielä? Meinaan, että jos on lisätty syöttöä tuohon 565:seen niin kun yleensä kaikkiin vanhempiin on tehty...tinuri kirjoitti:Mutta jos vertaa tuota 359 tähän 565, niin se ei pullauttele minkäänlaisia "voimasavuja"
Luukun tukkeutuminen ei ole ongelma tiedä miten ne toiset tukkeentuu/saa tukkoon


0-kelin ongelma on enemmänkin lumen meneminen linkoon (yleensä kaikissa merkkiin katsomatta) huono maali ja nuoska lumi niin ei aina tahdo kulkeutaua kierukalle ja siten siivikkoon asti. Linko on Runni 210 jotka taisi olla muuten aikanaan niitä ensimmäisiä pyörivällä takaseinällä olevia linkoja.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lunta, lunta, lunta vain
359:ssä on vielä alk.per. soppasinetti paikallaan, oli ainakin viimeksi kun metsässä rymysin.
Tuo 565 onkin sitten eri asia. Siinä on ollut kaikellaista, enimmät ylimääräisyydet onkin poistettu meillä ollessa.
Ei sitä kyllä ruuvatttu ole, suututtimet siihen on kyllä vaihdettu ja putket.
Kansi koneistettu, ja vaikka mitä. Se Pumppu kyllä pitää vaihtaa, toinna paljon näitä korjailla.
Jos sitä pakkosyöttö-painiketta vetää niin lopettaa savuamisen, joten vika on kyllä siinä.
Normaalitoiminnassahan sen pitäisi olla kuin nännin nöpöke.
Edelleen alkaa mennä kelit mielenkiintoiseksi.
edit: tinuri muistaa väärin, se on kyllä TR-linko eikä leppä...
edit2: niin siinä 359:ssä on boschin pumppu.
Tuo 565 onkin sitten eri asia. Siinä on ollut kaikellaista, enimmät ylimääräisyydet onkin poistettu meillä ollessa.
Ei sitä kyllä ruuvatttu ole, suututtimet siihen on kyllä vaihdettu ja putket.
Kansi koneistettu, ja vaikka mitä. Se Pumppu kyllä pitää vaihtaa, toinna paljon näitä korjailla.
Jos sitä pakkosyöttö-painiketta vetää niin lopettaa savuamisen, joten vika on kyllä siinä.
Normaalitoiminnassahan sen pitäisi olla kuin nännin nöpöke.
Edelleen alkaa mennä kelit mielenkiintoiseksi.
edit: tinuri muistaa väärin, se on kyllä TR-linko eikä leppä...
edit2: niin siinä 359:ssä on boschin pumppu.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Lunta, lunta, lunta vain
Kyllä, myönnän että muistin väärin ja kyseessä onkin TR merkkinen linkoitin.
Siitä luukusta, että ei sitä tarvitse silloin aukaista kun linko pyörii, vaan sehän pitää tietysti avata kun linko ei pyöri. Kuopion amiskassa yksi hitsauksen opettaja on menettänyt jalkansa polvesta alas päin kun meni potkimaan linkoa tyyliin "nyt ihan äkkiä, voi hitsi sehän tarttu kiinni". Kävely tyyli paljastaa että ei ole oma jalka enää.
Siitä luukusta, että ei sitä tarvitse silloin aukaista kun linko pyörii, vaan sehän pitää tietysti avata kun linko ei pyöri. Kuopion amiskassa yksi hitsauksen opettaja on menettänyt jalkansa polvesta alas päin kun meni potkimaan linkoa tyyliin "nyt ihan äkkiä, voi hitsi sehän tarttu kiinni". Kävely tyyli paljastaa että ei ole oma jalka enää.