siperianmersu kirjoitti:onpas se niin hauskaa kiusata.... samara se on, ruiskulla.. ootteko tyytyväisiä?
Kun ensin antaa tiedon kaasuttimesta ja sitten kun se todetaan mahdottomaksi kertookin sen olevan ruisku, niin en tiedä kuka kiusaa ja ketä? Vikakoodie luvulla mitä jo ehdotettiin
1500i kirjoitti: veikkaisin, että jäähd.nesteen lämpötila anturi on viallinen. Aiheuttaa huonon käynnistymisen ja käynnistää puhaltimen "virheellisellä lämpötila tiedolla"
Samanlaiset oireet ja kuva anturista http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ii#p216020
Apu asiaan anturi vaihtamalla tai :
Sdelano v SSSR kirjoitti:Anturi maksaa muutaman kympin, vaihto on helppo ja nopea tehdä.
Noin lyhyesti: anturi sökö => moottorinohjausjärjestelmä uskoo, että moottori kovin kuuma => kylmäkäynnistysrikastus (jota kaasutinautoissa sanotaan myös ryypyksi) ei toimi => käynnistyvyys huono tai erittäin huono.
Jäädytinpuhallin käynnistyy samasta syystä.
Anturi on kuvassa http://vaz.ee/all_f/faq/samara/sis_upr_dvig-3.jpg numero 9.
Hätäkäynnistysapuna voi tehdä esimerkiksi seuraavaa: Sähkömiehet ottavat anturin liittimen irti ja kytkevät anturin tilalle 5...10 kilo-ohmin vastuksen. Tällöin järjestelmä saa tiedon, että moottori on kevätaamuisen lämmin, 0...10 °C.
Rasvakourat irrottavat kaasuläppärunkoon menevän ilmaletkun (kuvassa noin nro 5:n kohdalla) tai muun sopivan paikan ja kaatavat siitä noin 5 kuutiosenttimetriä bensiiniä "ryypyksi". Sitten liitos kiinni ja moottori käyntiin.
SvS
Jos akku on ollut irti tässä remontin teossa, on moottorinohjausjärjestelmän bensiiniruiskutuksen korjauskerroinmuisti tyhjentynyt, mikä saattaa vaikuttaa käyntiin.
Jos näin on, järjestelmä oppii uudet arvot muutaman kymmenen kilometrin ja muutaman ajokerran aikana.
Jos uteliaisuutta on, asiasta saa - lähinnä englanniksi - lisätietoa hakukoneista termeillä fuel trim long term ja fuel trim short term.
Elikkäs anturi on nyt vaihdettu (toisesta samarasta). auto käynnistyy ihan ok.. jäähdyttäjä ei pyöri kun moottori kylmä (mikä on hyvä). mutta kun moottori lämpenee ja jäähdyttäjä alkaa pyörimään niin sitten myös autokin sammuu..
Mahdollista tietysti on, että sammuminen johtuu jostain muusta, tai että se toinenkin anturi on jotenkin viallinen.
***
Boschin järjestelmällä varustetut Ladat toimivat kunnossa ollessaan näin:
Kun lämpötila-anturin resistanssi ("vastus") ilmoittaa moottorin jäähdytinnesteen olevan 102 °C, puhallin käynnistyy. Jos lämpötilaksi tulee 118 °C tai enemmän, järjestelmä sammuttaa moottorin varotoimena.
***
Puhaltimen käynnistyminen kuormittaa (jarruttaa) generaattoria ja siten myös moottoria melkoisesti. Voisiko sammuminen johtua siitä?
***
Jos on anturin resistanssimittaus on mahdollista, se kannattaa tehdä. Kunnossa oleva anturi antaa seuraavat arvot:
Mitä vikakoodeja antoi??
Tarkista myös ne anturin johdot ettei ole poikki tai oikosulussa. Useita tapauksia että kannen lämpö on eristeet kovettanut ja siksi tärinä vioittanut johtoja.
Vikakoodien luku antaa tietoa...
Vänkärin jalkatilassa on ohjeen kuvan mukainen liitin http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg yhdistä paperilemmarilla tms. liittimet (huom. pistokkeen asento autossa onko kuten kuvassa). Valon pitäisi vilkkua (CE-valo mittaristossa) ohjeen mukaisesti jolloin vikakoodi selviää...