Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Valmis!

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tarkoitin auton lämpeämistä kennon rakenteesta johtuen. Kupari kennolla lämpeää niin kun pitääkin, mutta nämä alumiinikennolla olevat sekä uudemman mallin säädöilä olevat ovatkin sitten kylmempiä :? Sisälle tulee kyllä ilmaa, mutta se on kylmää vaikka lämppärille menevä ja tuleva letku oisikin kuumia. Onhan näistä ollut juttua aiemminkin ettei tarkene tiedä sitten pitääkö kaikkea matkia (säästö syyt ym. nykyautojen vitsaukset lämpö tehdään vepastolla jne. tähänkö on tultu :evil:)
Mainitsit myös tuon nesteenkierron järjestelmässä en tiedä onko siinä ollut jollain joskus ongelmia :roll: Ongelma on ehken vain se kennonlämmön luovutus sisälle vaikka lämmöt ja nestekieto oisikin normaali.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ovatko nämä uudemmatkin 2108/09 koppaisia? Ovattenpa varmaankin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kokeilin nestekiertojuttua lämppäritoimintaan. Minulla oli jäätymättömät mutta melko laimeat nesteet. Kuumaa tuli tyhjäkäynnilläkin ihan mielettömästi matkustamoon jo pienimmällä puhallinvaihteella.

Paisari oli alle minimin ja kaadoin sen melko täyteen RaakaaKamaa. Nesteet siis tulivat paljon tiheimmiksi. Ja eipäs enää tyhjäkäynnillä tullutkaan niin kuumaa kuin aiemmin. Eikä ajossakaan. Jäykkä ei ota vastaan niin paljon lämpöä kuin laiha eikä luovutakaan sitä niin helposti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja mush »

Yksi Eurossa askarruttanut piirre lämppärissä on se, että tyhjäkäynnillä puhallusilman lämpötila tippuu selvästi, vieläpä aika nopeasti. Moottorin lämpömittarin pysyessä kuitenkin samassa koko ajan. Pikkasen kierroksia antamalla lämpö palautuu normaaliksi. Jostain syystä veden kierto lämppärin kennossa näyttää heikkenevän radikaalisti kierrosten laskiessa.

Auto lämpenee nopeasti pakkasessakin ja lämmettyään lämmöt pysyvät tasaisena. Liian tehokkaaksi lämppäriä ei voi kovin helpolla haukkua, mutta parinkympin pakkasissa tarkenee vielä oikein hyvin mukavuudesta tinkimättä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja mush »

Lisätäänpä vielä toinenkin aiheeseen liittyvä asia:

KLIK!

(käännetty googlella englanniksi)

Eli tuolla käsitellään lämppärin kennon kautta kiertävän nesteen lämpötilaa ja modifiointia niin, että lämppärin läpi kiertäisi lämpimämpää nestettä.

Kommentteja tuosta?

EDIT: ruma satametrinen linkki lyhennetty.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuollahan laittelin, että hitaammin pyörivä vesipumppu ei tietenkään paina paksua nestettä yhtä tehokkaasti ohuempaan lämmityslaitekennon putkeen kuin muualle moottoriin. Litkummilla nesteillä tyhjäkäyntikylmeneminen on vähäisempää. Tämän väitteenhän perustin omaan kokeiluun.

Kyllä ainakin vanhalla järjestelmällä saadaan matkustamo hikoamaan vaikka 20raatia pakkasta olisikin. Testattu on. Ei voi millään pitää lämpöjä täysillä täyden puhalluksen kanssa. 80km/h ajoviimakin on sen verran voimakas, että lämmityslaitetta ei voi pitää kuumimmalla. Tämä kokemus perustuu 21093 VäliPalan ajoihin melko optimaalisilla nestesekotuksilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siis yksinkertaisesti tuolla linkissä. Laitetaan lämmityslaitteen paluu suoraan termostaatilla. Näin termostaatti reagoi nopeammin kylmällä ilmalla siihen, että järjestelmässä on kylmää nestettä, joka tulee lämmityslaitekennolta. Kylmällä termari pysyy kauemmin kiinni.

Lämpimällä taas kun kennosta ei oteta mitään irti, niin sieltä tulee suoraan termariin kuumaa nestettä, joka avaa termaria nopeammin.

Näin tulkitsin tuon linkin lyhykäisyydessään. Liekö oikein, siitä en voi olla varma.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mutta tuossa tunataan muita vekottimia kuin 2108/09. Tuo järjestelmä on vakiona näissä. 2108/09 termarilla voi siis tunata muita VAZ -autoja ja Mosseja. Vai luinko taas väärin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja mush »

Nesteiden ei pitäisi olla mitenkään ihmeen paksuja, syksyllä vaihdettu, taisi olla normaali 50
/50 vesi-glykoliseos. Jos kyseessä ei ole tyyppivika, niin itse mielummin syyttäisin joko a) tarvikepumppua, joka ei jaksa pitää kiertoa yllä tarpeeksi matalilla kierroksilla, tai b) tukkoista kennoa, jonka virtausvastus on kasvanut.

Ei ole ollut tarvetta tutustua Samaran jäähdytysjärjestelmään vesipumpun vaihtoa enempää, joten ei ole niin tuttu systeemi. Muistaakseni kuitenkin lämppärin kenno on liitetty siihen paksuun putkeen mikä menee vesipumpun taakse, johonkin termarin ja pumpun välille. Eli käytännössä tilanne on enempi vähempi sama kuin linkin lähtötilenne. Vai muistanko väärin?

Mitä tulee kupari/alumiinikennoihin, niin vaikka kuparin lämmönjohtavuus on parempi, niin muistaakseni alumiinin lämmönluovutuskyky ilmaan on kuparia parempi. Tilanne muuttuu radikaalisti kun Al hapettuu, joten olisiko siitä kyse vanhemmiten?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

:roll: Muillako on positiiviset kokemukset ja lämpeävät autot?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ei ainakaan minun nykyinen eikä entinen. Ei siinä juuri jäädy,mutta ei lämpimäksikään voi sanoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kokeilkaa hyvät ystävät ja kylän miehet niiden takajalkatilakanavien ottamista pois. Homma on todella helppo ja ne saa helposti takaisin. Näin virtaus etujalkatilaan paranee ja sieltä saattaa jopa tulla roskia paremmin pois, jos sinne on jotain kertynyt.

Kun se konsolin jatke on pois, alakautta voi kokeilla imurilla puhdistaa kennon ympäristöä. Kennosta voi irrota irtokamaa ja tämä voi auttaa jo paljon. Imuriin kapea suulake suoraan letkun päähän. Raitisilma-asento päälle, niin aukeaa yhteys sinne kanavaan ja kennon päälle. Ei tämä ehkä helppoa ole, mutta kannattaa kokeilla.

Suulakkeiden aukot kannattaa myös tarkastaa silmämääräisesti ja sorkkia vaikka pitkällä ruuvimeisselillä niitä. Siellä syvemmällä saattaa olla lehti tai roskamälli, jonka saa näin liikkelle ja se on mahdollista poistaa jopa suulakkeiden kautta.

Täytynee tutustua siihen, miten suulakkeet saa pois rikkomatta. Näin kanavat ainakin tulisivat puhtaaksi.

Mutta moottorin lämpeneminen tarpeeksi on oleellista. Oletteko katsoneet missä lämpömittarin asemassa jäähdyttäjän puhallin lähtee käyntiin? Se neula on yllättävän suorassa siinä mittarissa ja joissain jopa enemmän kuuman suuntaan.

Kokemukseni mukaan autoa on kylmillä käytettävä todella pitkään tyhjäkäynnillä ennen kuin päästään lämpöön jossa puhallin pörähtää. Kokeilkaa ajon jälkeen tätä tyhjäkäyttämistä lämppärikiinni. Saatatte huomata, että ajolämpö on todella paljon alhaisempi kuin maksimilämpö, jossa puhallin pörähtää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Omalla kohdalla huomattua noiden asioiden tiimoilta

Tuo takajalkatilan puhallus on niin olematonta ainakin tuossa, että varmaan sama onko ne kanavat sielä paikoillaan vai ei. Etujalkatilaan tulee lämminta aivan hyvin. Voisihan sen kanavan lähdön tulpata miksi poistaa koko kanava?

Mitä olen Samaran kennoa käsissäni pyöritetty on niin tiheä kyllä, että ei mahda tulla kovin isoja läpi :? Paineilmalla voisi saada/saakin enemmän törkyä liikeelle kun imurilla. On puhelleltu suulakkeden kautta ja ilmanotostakin. Tulee sieltä yleensä pölyä jos ei muuta.

Tuo suulakkeiden katselu nyt tapahtuu ihan itsestään ettei siellä ole koivunlehtiä tukkeena. Ed. mainittu konsti paineilma konsti poistaa kyllä lehdet tai pistää ainakin liikeelle.

Tuossa ainakin nuo sivu suulakkeet meinasi tulla pois paikoiltaa ihan omia aikojaan myötän sai olla välillä painelemassa takaisin :evil: Nyt ovat pysyneet tekeytyivät paikoilleen visiin viimeinkin.

Flekti lähtee pyörimään kun viisati on punasen rajassa. Tutkittu ja pyöritelty kuten kirjotat.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Millaisissa lämpötiloissa moottori on tavallisessa ajossa? Onko ongelmana ilmavirran vähyys vai sen viileys?

VäliPalassa joutuu 80km/h pitämään lämppäriä vain 1/2 tai 2/3 auki kun puhallin on pois päältä. Tämä n. -10astetta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 2108/09 Huono Lämmityslaite! Tarua vai Totta?Val

Viesti Kirjoittaja 1500i »

En nyt muista mitä asteita BK kertoo, mutta lämpömittarin viisari on suoraan ylöspäin (normaali). Ongelma on pakkasella tuo viileys puhaltaa kyllä, mutta suottahan sitä kylmää ilmaa touhottaa sisälle...
No nyt on viimeaikoina tarennu ja lämpöä jopa saanu pienentää, kun aurinko porottaa lasin läpi ja normaali talvi vaatetus on vielä päällä :lol: Muuten jos on normaalisti tarpeeksi lämpöä saanu kapiiniin niin säätelyyn on riittänyt pelkkä puhaltimen hetkellinen sammuttaminen näin siis reilulla 20 km. matkalla ja norm. koneen lämmöillä. Pitemmällä matkalla lämmönsäätöä voi tehdä jahka sisustan saa ensin lämpeämään.

Pidän ongelmana kuitenkin tuota lämmön luovutusta tai sitten tuo raitisilma läppä vuskaa kylmää sekaan vaikka onkin kiinni :? .
Kuitenkin jos koneessa on kerran normaali lämpö ja neste kiertää (kennolle tuleva ja lähtevä putki on kuumat) niin vikahan on silloin kennon päässä/ilman ohjauksessa.
Tuokin lämmönsäätö on niin raju, että jo kahen sentin liikeellä saa kylmää sisälle eli ei tarte kovin paljoa pienentää, kun jo kylmää puhaltaa (ei tulis mieleenkään mitään 1/2 auki :shock: ) ja kohta sitä saa kääntää takaisin päin :evil:
Mitenkä tuo toimisi jos tuon raitisilma läpän lukitsisi kiinni ja jättäisi pelkän lämppärinhanan varaan lämmönsäädön kuten vanhemmissa? Pitäisikö kokeilla :)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin